Jump to content
Annons

Internet och studio på samma dator?


Erik

Har du en och samma dator för internet användning och musikproduktion?  

108 röster

  1. 1. Har du en och samma dator för internet användning och musikproduktion?

    • Ja, jag använder en och samma dator till internet och musikproduktion
      77
    • Nej, jag har en dator till internet användning och en till musikproduktion
      27


Recommended Posts

Själv använder jag en och samma dator, och det fungerar inget vidare. Jag får alltid virus som buggar ut mina musikprogram och virusprogrammet tar upp all CPU-användning.

Hur fungerar det för er? Bättre? Eller har ni mer besvär än vad jag har?

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

Funkar helt utan problem, om man vet hur man konfigurerar datorn samt en bra & väl konffad brandvägg... och virusskydd om man anser sig behöva det, men så tankar jag aldrig ner nåt konstigt, svarar ej på frågor som poppar upp utan dödar dem istället (du vet att knappen "nej" kan vara "ja" och vice versa eller bara ja-knappar) osv samt har en bra host-fil som bara hänvisar till 127.0.0.1 så slipper man en massa skit.

Schkåll i gryningsgrumlet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade tidigare en allt-i-ett-maskin, men tröttnade på att ha en massa skit installerat för internet (webläsare, AV-program, brandvägg, nätverkskort etc) som man skulle stänga av var gång man skulle spela in plus urpluggandet av nätverkskabeln. Så det blev en egen musikmaskin utan ovannämnda prylar. Ångrar det inte. 🙂

edit: Får du virus trots ditt AV så är det nog läge att se över det alteranivt byta ut det. 😄

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid använt en och samma dator (i ca 7 år eller något vid det här laget med PC - och innan det diverse Atariburkar...).

Har fungerat klockrent från dag ett - och jag har aldrig haft någon resurskrävande virusdödare installerad - men aldrig varit utan en kompetent brandvägg som inte släpper igenom attatchments och anslutningsförsök utifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en bra (!) mjukvarubrandvägg och ett riktigt bra AV. Känner ingen oro. Och min CPU rullar tillräckligt snabbt för musikprogrammen ändå. Och även om RAM-minnet är lite minimum (512 MB) så frigörs inte många MB med en "ren" Windowsinstallation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder varken brandvägg eller virusprogram, mest av gammal vana. Jag tycker de slöar ner datorn. Kan iofs bero på att jag fram till nu har haft ganska slöa datorer. Men det fungerar finfint för mig, har aldrig några problem...

The Mr... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Jag kör Mac. Vad mer kan jag säga?

Ja det flesta mac-ägare har ju inte så mycket annat att säga.....

Ta det som ett skämt men jag kunde inte låta bli 😆

Botten upp där öh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder internet på musikdator och har hittills(!) inte stött på problem.

Två hårdvarubrandväggar (adsl-modem + router) och en mjukvarubrandvägg med antivirusfunktion.

Fullständig sökning av antivirus runt en gång/mån + sökning av spionprogram en gång i månaden. Är också mycket noga med uppdateringar av os och webbläsare (firefox).

Är stenhård med vilka program jag installerar i övrigt och har partitionerat hårddisken så att endast os+program ligger på en enhet. Den är speglad så att det bara tar 15 minuter för att återställa hela arbetsmiljön med alla inställningar - om något mot förmodan skulle gå fel.

EDIT: Brukar ta en dekikerad kväll då och då med att prova alla nya program som jag är nyfiken på. Avslutas som regel med en återställning av speglingen, samt köp/installation av de program jag fastnade för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har separata datorer. Musikdator utan antivirus och brandvägg. Har man den möjligheten så den att föredra. Testar dock nya program på internetburken först innan installation på musikburken. En stor fördel är att musikdatorn är rätt så statisk konfigurations och programmässigt, medan man kan "leka" lite mer med den andra burken... Blir så stökigt i registret och windowsmappen när man avinstallerar demoprogram och annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

allt på samma, laddar ner allt skit jag kommer över, inget virus eller brandvägg

ah, sweet decadence

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Separata datorer. En för musik och en för internet, ungar, lunarstorm och allt de hittar på. Musikdatorn har internetuppkoppling utan mjukvarubrandvägg eller AV men bakom en ADSL-router. Tar aldrig ner filer på musikdatorn utan på internetdatorn vars AV scannar allt som nedladdas. Liksom P3t3r får den maskinen agera försökskanin innan jag tar in nåt till musikdatorn. Denna är också garderad med mjukvarubrandvägg och två antispywareprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

samma dator. Fast sitter bakom hårdvarubrandvägg. inga virusskydd eller mjukvarubrandväggar.

Har aldrig haft virus på denna datorn.

edit: peppar peppar

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

En dator med dual boot. Två Windows XP system varav det ena totalt avskalat från alla "onödigheter" och ingen direkt internetåtkomst (kan aktiveras vid behov).

Allt är speglat och kan snabbt återställas. De båda systemen är osynliga för varandra. Oberoende av vilket system som startas så är det C:

Detta fungerar inte om man använder sig av boot.ini och XP's bootmeny. Använder tredjeparts boot manager som kan installeras på en NTFS partition samt har "true partition hiding", ett måste om man skall använda Windows XP i ett dual boot scenario som mitt.

Har även provat hårdvaruprofiler i XP tidigare, utan dual boot, men gillade det aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

spandaux (oregistrerad)

En polare hade en gammal mac som hårdvarubrandvägg till sin pc. Så om nu någon bröt sig igenom dom andra brandväggarna hamnade dom bara i macen som stod tom.. Lustig idé, men den funkade prima i många år innan allt blev föråldrat/förkalkat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ja.. det är klart man använder samma dator. Jobbit och hålla på med 2 datorer. Och internet, tar ju ingen stor plats direkt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en och samma dator till allt från spel till film till musik. Fungerar bra så länge man håller lite koll på vad den håller på med. Sneglar på en mac mini som musikdator till senare, men just nu får det gå med det man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med allt på samma. Firefox och en mjukvarubrandvägg håller skiten borta.

Fast burken är lite seg och gnällig efter lite Half-Life 2 online. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också allt på en och samma dator. Har ett mkt enkelt, men effektivt gratisantivirusprogram, som inte slöar ner datorn särskilt. Är även försiktig med vad jag håller på med, och har precis börjat försöka få sambon att använda Firefox istället...

Ser att flera skriver att de har sitt ADSL-modem som hårdvarubrandvägg...? Fungerar alla ADSL-modem automagiskt som brandväggar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...