Jump to content
Annons

CHAE

Recommended Posts

Hej forumet!

Först och främst; det här kanske inte klassas som en riktig studiobyggtråd men byggtråd är det förvisso. Dessutom kom forumiten Naymari med idén att det här även kanske skulle kunna bli en mer allmän DIY-tråd för lite mindre projekt typ pedaler, mikar, e t c. Så fyll gärna på med era egna projekt. Om inte annat så får det här bli en on-going tråd eftersom att jag har fler projekt på gång (tap tempo-pedal samt en OD).

Jag har länge tänkt att bygga någon/några fräsiga pedaler och kom till slut fram till att en bufferpedal och AB-dito skulle sitta fint på pedalbordet så här i första stadiet. Så varför inte dela med sig av vansinnet och låta alla följa med på resan. Välkomna! 🙂

Avsnitt #1

Jag upplever att när min gitarrsignal passerat alla tretton stycken pedaler (viss med true bypass och vissa utan) så tappar den både ton och (viss) volym när den når stärken. Efter diverse laborerande med telekablar i det övre prissegmentet insåg jag trots allt att det enda sättet att få en vettig signal var att fixa någon typ av buffer-pedal. Men sanningen att säga så har jag ingen större lust att pynta >700 kr för någonting jag faktiskt kan pyssla ihop själv.

Vidare vore det ganska ball att ha en AB-låda för att antingen splitta signalen till två olika stärkare alternativt slippa jacka i och ur telekablen när jag byter gura under produktioner (dagens i-landsproblem 😛 ).

Efter lite googlande, snokande på DIY-forum och allmänt frågvist trakasserande ( 😉 ) av Albin Roslund borta på Moody Sounds kom jag fram till att en bufferpedal och AB-låda faktiskt inte skulle vara så svårt att pyssla ihop. De enda kraven var att de ska köras enbart på 9V DC (inga batterier här inte) samt ta lite plats på pedalbordet.

Och lo and behold; på Moody hittade jag Buffer-kitet komplett med låda. Samtidigt plockade jag även ut prylarna till AB-boxen. Just AB-lådan hade jag lite "must have"-specs för; två LED:ar och skapligt semi-liten låda. Vissa saker har jag såklart sedan gammalt (lödkolv, kopplingstråd och tenn) men resten av pedaldelarna och komponenterna var jag tvungen att köpa in mig på.

Ingredienser till AB-boxen

Box "MXR" (färdigborrad av herr Roslund himself)

3PDT-switch

3x telejack (mono)

2x LED (blå och röd + socklar)

Strömjack

2,7 kΩ resistor

DSC0456-001nLYsH.jpg

Ingredienser till bufferpedalen

Kitet innehåller följande;

Kretskort

3x 2M2 resistorer

2x kondesatorer (22uF och 100nF)

TL071 Op-amp (med sockel)

Strömjack

DSC0453-001.jpg

Som synes kunde jag helt enkelt inte hejda mig utan att har redan monterat alla komponenterna på kretskortet. I nästa avsnitt blir det till att måla de bägge lådorna samt klarlacka dem. Tänkte mig att AB-lådan får bli vit och bufferpedalen får bli svart som riktigt gott kaffe (eller som must).

To be continued...

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Kul!

Jag brukar använda en aktiv pedal (som t ex stämpedalen) som buffer genom att placera den tidigt i kedjan. För tillfället sitter dock en overdrive först eftersom den låter bättre när den ligger före en aktiv pedal.

Jupp, det här ska bli skitkul. Hoppas att fler delar med sig av sina DIY-projekt i den här tråden 🙂

Mm jag har provat det där (och alla möjliga andra konfigurationer) men det vart inte bra i alla fall 🙁

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Hurra!! Vilken rolig tråd, ser fram emot fortsättningen och att själv kunna bidra med något framöver! Ska bli spännande att se vad resultatet av ditt första projekt blir 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör lite DIY-byggen titt som tätt, får börja ta bilder! Har länge funderat på att ge mig på ett 1176 bygge, vet dock att det kommer medföra många sömnlösa nätter, ilska och svordomar 😱 får se hur det blir.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Hurra!! Vilken rolig tråd, ser fram emot fortsättningen och att själv kunna bidra med något framöver! Ska bli spännande att se vad resultatet av ditt första projekt blir 🙂

Jo, det här med att mickla ihop pedaler är löjligt vanebildande. Jag har redan lagt ut layout till min OD. Nästan svårt att behärska sig ☺️

Gör lite DIY-byggen titt som tätt, får börja ta bilder! Har länge funderat på att ge mig på ett 1176 bygge, vet dock att det kommer medföra många sömnlösa nätter, ilska och svordomar 😱 får se hur det blir.

Ja gör det. Det finns ju massvis av folk här på forumet som sitter inne med kalastips 🙂

Härligt CHAE! 😄

Hell yeah! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är/gör en buffer egentligen?

Den buffrar... såatte 😑

😆

Bra där, Neosus!

@D Vibe; enkelt förklarat så gör en buffer-krets/pedal följande; behåller signalen lika och transparent vid utgången som vid ingången. Hurdå, kan man ju fråga sig? Jo, att impedansen är väldigt hög vid ingången men väldigt låg vid utgången. Ju bättre bufferkrets, desto bättre in- resp. utgång. Många pedaler (utan true bypass och med låg impedans) i serie och/eller långa telekablar upplever många (däribland jag själv) stjäl både volym och ton. Framförallt topparna blir lidande. En klassisk ton- och volymsugare är exempelvis Dunlops äldre version av wah-wah:n (som jag råkar ha).

Vissa pedaler har redan en tockenhäringa bufferkrets på utgången redan andra inte har det. Man kan förvisso kolla upp sina pedaler och inspektera vilka som har eller inte har bufferkrets och ta det därifrån medelst moddning men den tiden har inte jag.

Jag hoppas att det vart klarare nu, D Vibe 🙂

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

IMG_0924.JPG

1238129_464521483655605_1288552050_n.jpg

En gammal ikealampa som fick en ny funktion.

21651_336151666492588_1604015724_n.jpg

Billigare än moongel 😄

Fan vad najs! Sådant här är verkligen DIY i sann Gnosjö-anda 😄

1383744_475278509246569_892933933_n.jpg

Här är inte mitt bygge men trummisen i norska punkdrumandbassbandet La casa Fantom byggde 5 st rörstärkare, tre för basen, bas, mellan och diskant, alla på en himla massa watt. lät fruktansvärt bra!!! och snygga som fan.

Coolt! Dr. Frankenstein jublar i sin grav ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt, CHAE! Kör på! 🙂

Jepps keps, det här ska bli hur kul som helst.

I morgonbär det av till ett Biltema och/eller Clas Ohlsson nära mig för inköp av sprayfärg i intressanta kulörter 🙂

Postar för- och efterbilder snarast.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt CHAE!

Beatmeet i Jönköping nästa vecka har en "bygg din egen pedal"-workshop. 🙂

Hade varit svinball att hänga på men tror inte att det blir möjlighet till det though 🙁

Länka gärna så kanske någon annan forumit kan haka på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

huur stor skillnad är det egentligen på detta å att EQa upp diskanten?

Det återstår att se...eller ja "höra" snarare

Fast jag förstår hur du menar, Zakyath. Skulle den här buffern inte göra bra ifrån sig eller wow:a mig så är ju byggkostnaden 265kr tämligen liten, eller hur?

Nåja, ska bli kul att pyssla lite. Har f ö gått på med primer på båda pedal-lådorna nu 🙂 (utlovade före- och efterbilder kommer).

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul!

Jag brukar använda en aktiv pedal (som t ex stämpedalen) som buffer genom att placera den tidigt i kedjan. För tillfället sitter dock en overdrive först eftersom den låter bättre när den ligger före en aktiv pedal.

Vad är det för stämpedal?7

Jag har en TC Polytune med True Bypass, brukar ha den sist i kedjan. Är den sk aktiv pedal?

Jag brukar oftast bara ha två eller tre pedaler förutom stämdosan, Först Vox-Wah-wah sen MXR 108 Fuzz, sen en Hotcake, alla med True Bypass. Skulle det bli bättre med stämpedalen först?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...