Jump to content
Annons

CHAE

Recommended Posts

Vad är det för stämpedal?7

Jag har en TC Polytune med True Bypass, brukar ha den sist i kedjan. Är den sk aktiv pedal?

Jag brukar oftast bara ha två eller tre pedaler förutom stämdosan, Först Vox-Wah-wah sen MXR 108 Fuzz, sen en Hotcake, alla med True Bypass. Skulle det bli bättre med stämpedalen först?

Jag kör en vanlig Boss TU-3. Som dom flest aBoss-pedaler är det ingen true bypass. True bypass innebär att pedlaen inte påverkar signalen aktivt när den är avaktiverad.

Bosspedaler påverkar soundet oavsett om dom är aktiverade eller ej. Man kan gilla det eller inte, men så förhåller det sig.

En signalbuffer gör detsamma. Dvs påverkar signalen. Tanken är att man ska placera den tidigt i signalkedjan så att den motverkar effketen av att signalen färdas passivt (och hög-ohmigt) genom en massa obalanserad kabel när ingen pedal är aktiverad. Det ger nämligen signalbortfall i det övre registret.

Jag har labbat med lite olika lösningar och kommit fram till att även om jag inte är stormförtjust i vad TU-3 gör med soundet så vill jag ha en stämpedal i kedjan och är den inte buffrad behöver jag även en bufferpedal tidigt i kedjan. Tills vidare får TU-3 dubblera som både och.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Avsnitt #2 och #3

Lackning av lådorna, montering samt komponentlödning

Först går jag på med grå primer för att sedan köra två par lager av respektive färg. Till buffern valde jag helvit färg och till AB-lådan vart det svart metallic (tänker att den blå och röda LED:en kan bryta finfint mot metallic-finishen). För att säkerställa en slitstark yta kör jag klarlack över båda lådorna.

 

DSC0454-001.jpg

Medan vi väntar på att allting ska torka så roddar vi fram nödvändiga verktyg; komponenter, pedaldelar, kopplingstråd, lödkolv, tenn, tennsug och givetvis en kopp livgivande java.

 

DSC0455-001toRKg.jpg

Sådärja, nu har lådorna torkat. Tjusigt vart det! Eller nåja, färgen på bufferlådan vart lite off men va fan...

 

Börjar med att montera pedaldelarna; switchar, ström- och telejack. Sedan löder jag dit all kopplingstråd och kretskortet till buffern. Samma sak med AB-lådan

DSC0456-002.jpg

DSC0460-001.jpg

DSC0462-001.jpg

DSC0461-001xplqg.jpg

 

Mjahapp, då vart båda pedalerna klara 🙂

DSC0464-001.jpg

 

Det här kanske tog...ja säg...1,5 timme att göra. Det som tog mest tid var att vänta på att primer och färg skulle torka 😛

 

Moment of truth... 😕😱

https://dl.dropboxus...0550/buffer.wav

 

 

Första vändan; gitarr (Stratocaster) rakt till min Marshall-combo (bas 12 o'clock middle 1 o'clock, treble 1 o 'clock).

Andra vändan samma gitarr, samma inställningar på combon fast nu går allt genom pedalborden utan buffer.

Tredje vändan; samnma inställningar, samma gitarr men nu har jag hookat upp buffern först i kedjan.

 

 

Gitarr: Fender Stratocaster MiM Classic 70s series

Pedalbordsinfo: BOSS volympedal -> Dunlop wah-wah - > Korg PB-01 -> BOSS SD-1 (Monte Allum-mod) -> MXR Custom badass Modified O.D -> BOSS NS-2 -> EHX (Nano) Small Stone, MXR Tremolo -> t.c Electronic ND-1 - > BOSS DD-20 -> Strymon BlueSky.

 

Förresten, tack för all respons 🙂

Det här vart skitkul. Som sagt; en OD och tap tempo-pedal ligger även i pipelinen och förhoppningsvis ska det inte ta så lång tid innan jag pysslar ihop dessa.

 

Vänligen,

CHAE

Edith: vart för yttepyttig text

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder sällan mer än 2-3 pedaler, men jäääklar vad ton/volym de slukar om man jämför första och andra vändan. Buffern hjälper en hel del, men fortfarande en del göttig ton som försvinner.

Bra bygge hursom!

Mjo, man skulle ju kunna göra som så att man bara hookar upp de mest nödvändiga pedalerna när man proddar men det är inget alternativ för mig. Jag vill ha allt samlat på ett ställe, koppla i strömsladdarna, två telekablar och köra.

Det ska även nämnas att mina kunskaper inom lödning inskränker sig till att löda tele- och mik-kablar och gitarrmikar 😊 Moody Sounds skickar dock med otroligt lättfattliga steg-för-stegmanualer vilket gjorde det här superenkelt.

Tack där, vmbr 🙂

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Starkt jobbat, CHAE!

Jag har bara en Keeley-moddad Blues Driver, så jag behöver inger bufferpedal. 😛

Thänx BluesBoy 🙂!

Bah! Du har för få pedaler 😛

Skämt åsido; kollade in ett par Tub-klipp med Keeley-BD-2:an back in the day och den är verkligen en satan så vass mod. Alltså inte "vass" som i "diskant-vass" utan "grüm-som-fan"-vass 😎

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bumpabump!

Jag har funderat på att göra en rackmonterad "stagebox" så jag slipper krypa bakom racket när jag vill komma åt fler ingångar på ljudkortet. Så jag postar mina planer här.

Jag hade tänkt skaffa en blindplåt av denna typen: 153746.jpg

och sedan montera XLR honor och löda på kablar.

Men jag är osäker på att lödningarna kommer "hänga" öppet på baksidan av plåten. Finns det något skydd jag kan sätta på baksidan? Kommer det behövas?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bumpabump!

Jag har funderat på att göra en rackmonterad "stagebox" så jag slipper krypa bakom racket när jag vill komma åt fler ingångar på ljudkortet. Så jag postar mina planer här.

Jag hade tänkt skaffa en blindplåt av denna typen: 153746.jpg

och sedan montera XLR honor och löda på kablar.

Men jag är osäker på att lödningarna kommer "hänga" öppet på baksidan av plåten. Finns det något skydd jag kan sätta på baksidan? Kommer det behövas?

Har jag förstått dina planer rätt borde dessa funka:

http://www.thomann.de/se/neutrik_na_3_fdm.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Bumpabump!

Jag har funderat på att göra en rackmonterad "stagebox" så jag slipper krypa bakom racket när jag vill komma åt fler ingångar på ljudkortet. Så jag postar mina planer här.

Jag hade tänkt skaffa en blindplåt av denna typen: 153746.jpg

och sedan montera XLR honor och löda på kablar.

Men jag är osäker på att lödningarna kommer "hänga" öppet på baksidan av plåten. Finns det något skydd jag kan sätta på baksidan? Kommer det behövas?

Blev det något av detta projekt? Har själv haft liknande tankar men då med både xlr- och teleingångar. Det billigaste är att köpa alla delar separat och sedan lösa ihop kontakterna själv. Annars hade wwilton en bra idé med female genom male adaptrar. Dock kostar det en slant med färdiga xlr-patchkablar. Landar på strax under tusenlappen senast jag kollade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bumpabump!

Jag har funderat på att göra en rackmonterad "stagebox" så jag slipper krypa bakom racket när jag vill komma åt fler ingångar på ljudkortet. Så jag postar mina planer här.

Jag hade tänkt skaffa en blindplåt av denna typen: 153746.jpg

och sedan montera XLR honor och löda på kablar.

Men jag är osäker på att lödningarna kommer "hänga" öppet på baksidan av plåten. Finns det något skydd jag kan sätta på baksidan? Kommer det behövas?

Varför inte använda en patchbay?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...