Jump to content
Annons

"Endast Kommunister och Skogsmullar gillar Copyswede"


ONSatan

Recommended Posts

Det är ju där du brister, du tycker att du ska få agera utifrån dina värderingar medans andra inte bör få agera utifrån deras.

Ungefär som när du försöker övertyga mig om att ditt sätt att resonera är mer riktigt än mitt? 🙂

Det kommer aldrig fungera med ett samhälle där man avgör rättsfrågor utifrån personligt tyckande,

Det har jag inte heller påstått.

man måste ha lagar som man följer svart och vitt.

Det finns nog väldigt få länder där det fungerar på det viset. Nordkorea kanske.

Hur du än vrider och vänder på ditt tankesätt så kommer man behöva värdera värderingar för att få det att fungera i praktiken, och då är vi direkt tillbaka på svart eller vitt för att få någon rättvisa, ungefär likt lagar.

Tror du att juridik är "svart eller vitt"? I domstolar sysslar man ju också med bedömningar där man hela tiden får ta hänsyn till en hel massa omständigheter. Det ligger ju i själva systemets natur. Hade det varit så svart och vitt som du inbillar dig att det är hade ju inga domstolar behövts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

😆 Vad fan håller du på med?

Nåja, jag ger upp på den punkten. Du inser förmodligen det "ödesdigra" i att utveckla det där ... 😄

Anser du att imamerna gjort något brottsligt?

Jo, det var det.

(Men det hade lite med slarv i uttryck att göra: Kungen meddelade norska regeringen – som nyss hade sagt upp sig – att ”någon annan ministär” just nu inte kunde bildas och att regeringens avskedsansökan därför inte kunde godkännas. Detta tolkade norrmännen som att kungen förklarat sig ur stånd att bilda ny regering och att den norska kungamakten därför också skulle anses ha upphört. Två dagar senare hissades den ”rena” norska flaggan på Kristiania slott ... ARGH! Sorry för OT, men jag är en sucker för historia ... 🙁)

Jag har hört en annan kul "detalj" om det där, nämligen att det faktum att det fick vara någon folkomröstning i frågan berodde på att den svenska underrättelsetjänsten försäkrat sig om att norrmännen skulle rösta för en fortsatt union.

Vilket med tanke på utfallet kanske inte varit den bästa underrättelseoperationen genom historien... 🙂

"Totalt röstade 368 392 för upplösning och 184 mot (av det totala antalet röster var det alltså ganska exakt en halv promille, som röstade för att unionen skulle bibehållas, medan övriga 999,5 promille röstade för upplösning). 85,4% deltog." (Wikipedia)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som när du försöker övertyga mig om att ditt sätt att resonera är mer riktigt än mitt? 🙂

Det har jag inte heller påstått.

Det finns nog väldigt få länder där det fungerar på det viset. Nordkorea kanske.

Tror du att juridik är "svart eller vitt"? I domstolar sysslar man ju också med bedömningar där man hela tiden får ta hänsyn till en hel massa omständigheter. Det ligger ju i själva systemets natur. Hade det varit så svart och vitt som du inbillar dig att det är hade ju inga domstolar behövts.

Nu är du inne på hur man tolkar lagar och det är en helt annan fråga, tidigare skrev du att du tycker det är okej att i vissa lägen helt bortse från lagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är du inne på hur man tolkar lagar och det är en helt annan fråga, tidigare skrev du att du tycker det är okej att i vissa lägen helt bortse från lagen.

Det tycker jag fortfarande. Tycker du t ex de officerarna som nästan lyckades mörda Hitler hellre borde ha bildat ett politiskt parti, jobba med upplyssning och informationsspridning i flera år och sen försökt få honom avsatt i ett allmänt val?

Vill bara påpeka att Valle redan löst ut Godwin-snöret i inlägg #72, så det här blir bara ett exempel i mängden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag fortfarande. Tycker du t ex de officerarna som nästan lyckades mörda Hitler hellre borde ha bildat ett politiskt parti, jobba med upplyssning och informationsspridning i flera år och sen försökt få honom avsatt i ett allmänt val?

Tycker du att ett land i krig på 40-talet är en bra jämförelse mot Sverige 2013?

Vilka lagar är det du anser det vara okej att bryta mot idag?

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att ett land i krig på 40-talet är en bra jämförelse mot Sverige 2013?

Jag trodde att vi diskuterade principen som sådan. Du har ingenstans tidigare skrivit att det måste gälla i Sverige idag.

man måste ha lagar som man följer svart och vitt.

Hade officerarna i fallet jag nämnde följde lagarna hade dom såklart inte försökt mörda Hitler. Så svara nu på vad du tycker och strunta i att det inte råkade hände just idag.

Vilka lagar är det du anser det vara okej att bryta mot idag?

Det är väl ganska oväsentligt, eftersom det i så fall är min högst personliga uppfattning? Men visst, du kan få några exempel.

Jag skulle t ex kunna tänka mig en mängd nödsituationer där jag skulle ha förståelse för om en privatperson överskrider hastighetsgränsen (och förmodligen en del andra trafikregler) med bil, kanske för att det handlar om att se till att någon får vård så snabbt som möjligt. Människor som gömmer utvisningshotade. Läkare som hjälper människor som kanske inte har rätt till vård.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde att vi diskuterade principen som sådan. Du har ingenstans tidigare skrivit att det måste gälla i Sverige idag.

Hade officerarna i fallet jag nämnde följde lagarna hade dom såklart inte försökt mörda Hitler. Så svara nu på vad du tycker och strunta i att det inte råkade hände just idag.

Det finns konventioner för vad som anses rätt och fel i krig, är dock inte insatt i det. Jag tycker det rätta hade varit att ställa han inför rätta efter ett eventuellt maktbyte, som vad jag vet får utföras med visst typ av "våld" i krig. Vad tjänar mord till?

Jag skulle t ex kunna tänka mig en mängd nödsituationer där jag skulle ha förståelse för om en privatperson överskrider hastighetsgränsen (och förmodligen en del andra trafikregler) med bil, kanske för att det handlar om att se till att någon får vård så snabbt som möjligt. Människor som gömmer utvisningshotade. Läkare som hjälper människor som kanske inte har rätt till vård.

Bör man slippa straff om man orsakar en olycka där någon omkommer i samband med vårdslös körning till ett sjukhus?

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns konventioner för vad som anses rätt och fel i krig, är dock inte insatt i det.

Du kan nog lugnt utgå ifrån att det inte finns några krigskonvetioner som tillåter några random officerare att lönnmörda sitt eget lands högsta ledare 🙂

Jag tycker det rätta hade varit att ställa han inför rätta efter ett eventuellt maktbyte, som vad jag vet får utföras med visst typ av "våld" i krig. Vad tjänar mord till?

I fallet vi pratar om här hade det ju kunnat leda till att kriget förkortades avsevärt, vilket i sin tur sparat miljoner människoliv och lidande.

Bör man slippa straff om man orsakar en olycka där någon omkommer i samband med vårdslös körning till ett sjukhus?

Självklart inte.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Islam är enligt min mening värst. Tätt följt av frikyrkliga "sekter" vars ledare påstår sig vara guds utsände och/eller tolkare ...

har du nåt exempel från koranen som du tänker på?

jag tycker man ska vara försiktig med att låta enstaka sekter och strömningar bli representanter för en hel religion

En forummedlem ondgjorde sig över att folk kommenterade kvinnors kroppsdelar, men visade sig (genom en annan uppmärksam forummedlem) själv ha publicerat sexistiska bilder på sin egen hemsida. Och så "försvann" tråden plötsligt ...

Det var en bra tråd i övrigt.

håhå! 😎

hEn vart lite bortgjord kan jag tänka då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett folks olika inställningar, bilder o åsikter, skulle jag önska att folks politiska övertygelser, argumentationer och kritik av andras livssyn kunde hållas relativt kortfattat, på ett musikforum.

Är här delvis för att slippa sånt raljerande .. 😕

dumt att ge sig in i tråden då

Link to comment
Dela på andra sajter

har du nåt exempel från koranen som du tänker på?

Nu minns jag inte exakta versbeteckningar (men det har diskuterats i andra trådar här på forumet, där också jag har medverkat). En vers uppmanar "gift inte bort era döttrar" till religioner som inte är islam etc ... men ingenting om söner. En annan vers diktera att: en man får gifta sig med kvinnor från andra religioner (förutsatt han lyckas konvertera dem), kvinnan får bara gifta sig med en "äkta" muslimsk man; mannen får gifta sig med upp till fyra kvinnor, kvinnan får bara gifta sig med en man ...

Det finns fler tveksamma verser där kvinnan inskränks från att kunna tycka, tänka och handla på samma sätt som mannen.

Det räcker för min ståndpunkt i religionsfrihetsfrågan.

jag tycker man ska vara försiktig med att låta enstaka sekter och strömningar bli representanter för en hel religion

Jag medger att det var förhastat att säga att islam var "värst". Kristendom är ju också en religion som inskränker och förtrycker. Samma gift.

Återigen vill jag understryka att jag konsekvent skiljer på religion och person. Det är religionerna jag ser som destruktiva, inte människorna som utövar dem. Därför är det meningslöst att tala med mig om "ja men, alla utövar ju faktiskt inte sin rätt att förtrycka kvinnan". För se, det skiter jag i. Bara det att religionen uppmanar till förtryck/inskränkning/ojämlikhet räcker för att jag ska se religionsfriheten (lagen) som en bug i det demokratiska systemet och som genast måste tas bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att Copyswede fungerar på samma vis? 😑

Nu när du säger det ... Kanske skulle man kunna se Copyswede som ultrafundamentalister, med tanke på hur godtyckligt de tar sig fräckheten att tolka bestämmelserna i URL.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Eeh... Du kanske inte hänger med hur politik fungerar, men det är en borgerlig regering, och om de vill genomföra en förändring så kan inte MP och V stoppa det. Tycks som någon lurat dig!

nu sitter iofs den borgerliga regeringen i minoritet - så jo det går alldeles utmärkt att stoppa om övriga är överens

så fungerar politik - häng med

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker för min ståndpunkt i religionsfrihetsfrågan.

fast den intressanta följdfrågan - den springanden punkten om man så vill - är ju om den svenska lagreglerade religionsfriheten tillåter något av det du räknade upp ur koranen?

(hedrar dig att du faktiskt skakade fram konkreta exempel)

Link to comment
Dela på andra sajter

När Uppdrag granskning granskade imamer är väl ett ganska bra exempel, de väljer att prioritera sin egen tolkning av koranen högre än den svenska lagen. Att det här visade sig i 5 av 10(tror jag) slumpvis utvalda moskéer tyder väl på problem.

problem - ja

dom tolkade och värderade koranen högre än svensk lag - ja

att det övertrumfar eller står över svenska lag - nej

det finns alla möjliga lagöverträdelser som folk väljer att göra varje sdag - det betyder inte att inte lagen gäller

Link to comment
Dela på andra sajter

följdfrågan (...) är ju om den svenska lagreglerade religionsfriheten tillåter något av det du räknade upp ur koranen?

Nej, religionsfriheten "tillåter" inte misshandel och förtryck, men religionerna (dess "heliga skrifter") som den tillåter utövas uppmanar till det.

Ergo: fet bug!

Lösning: Ta bort religionsfriheten (lagen). Det finns redan en Mötes-/föreningsfrihet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, religionsfriheten "tillåter" inte misshandel och förtryck, men religionerna (dess "heliga skrifter") som den tillåter utövas uppmanar till det.

Ergo: fet bug!

Lösning: Ta bort religionsfriheten (lagen). Det finns redan en Mötes-/föreningsfrihet.

Hmm. Det är svårt det är. Fast det är problematiskt när muslimer i Danmark knatar runt på valdagen och uppmanar folk till att inte rösta därför att det är emot Sharia, eller fallet nu i Sverige när en man eventuellt kan dömas till fängelse pga att han har stört muslimernas bönerop i fittja. I storbrittanien så har ju muslimerna fått godkänt för interna Sharia-lagar vilket gjort vissa kvinnors liv till ett helvete.

Religion har ingenting i lagböcker att göra (förutom du ska inte dräpa, du ska inte stjäla, annars skulle det nog bli lite kaos-aktigt:p)

Edit: När man tänker efter, är inte kristendomen grunden för dagens demokrati? Alla är lika mycket värda = I guds ögon är alla lika mycket värda? Det kristendomliga tänket är ju trots allt en del av vår kultur. Delar av kristendomen kommer förmodligen aldrig att försvinna då den är för djupt inbankad i våra kulturer. Om det är negativt eller positivt går ju att diskutera, för trots allt så fungerar våra samhällen ganska bra. Fast det är nog en annan diskussion.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

det är problematiskt när muslimer i Danmark knatar runt på valdagen och uppmanar folk till att inte rösta därför att det är emot Sharia, eller fallet nu i Sverige när en man eventuellt kan dömas till fängelse pga att han har stört muslimernas bönerop i fittja. I storbrittanien så har ju muslimerna fått godkänt för interna Sharia-lagar vilket gjort vissa kvinnors liv till ett helvete.

Det som händer i Danmark får än så länge vara Danmarks sak.

Det där med böneutrop kan man förstås tycka vad man vill om. Men själva utropet är prövat enligt ordningslagen och har alltså inget med religion att göra – ur laglig synpunkt, alltså. Du kan också söka tillstånd att varje dag, tre gånger mellan 13 och 14 läsa högt ur verser ur dina favoritromaner av Stephen King. Får du tillståndet betyder det att ingen får ta sig friheten att störa dina "utrop".

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: När man tänker efter, är inte kristendomen grunden för dagens demokrati? Alla är lika mycket värda = I guds ögon är alla lika mycket värda? Det kristendomliga tänket är ju trots allt en del av vår kultur. Delar av kristendomen kommer förmodligen aldrig att försvinna då den är för djupt inbankad i våra kulturer. Om det är negativt eller positivt går ju att diskutera, för trots allt så fungerar våra samhällen ganska bra. Fast det är nog en annan diskussion.

Demokratins vagga fanns i Grekland såger man, så då är det väl snarare Zeus och övriga gänget på Olympen som är grunden som demokratin vilar på...? 😉

Visst har väl våra lagar viss grund i kristna värdegrunder, men de har ju (till skillnad från samtliga religiösa böckers evigt oföränderliga innehåll) modifierats för att fungera idag, med den frihet och de möjligheter som vi är vana vid att ha i ett modernt samhälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: När man tänker efter, är inte kristendomen grunden för dagens demokrati? Alla är lika mycket värda = I guds ögon är alla lika mycket värda? Det kristendomliga tänket är ju trots allt en del av vår kultur. Delar av kristendomen kommer förmodligen aldrig att försvinna då den är för djupt inbankad i våra kulturer. Om det är negativt eller positivt går ju att diskutera, för trots allt så fungerar våra samhällen ganska bra. Fast det är nog en annan diskussion.

Kristendom är samma gift som islam. Om du (ur demokratisk synpunkt) vill försvara kristendom får du acceptera att andra vill försvara islam. För även enligt koranen är alla lika inför gud, och det är dessutom samma gud oavsett religion.

Antingen är du med gud, eller med folket. ARGH! Satan vad sosse-aktig jag blev där ... jag ska bara gå och kräkas lite ...

Strax tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, religionsfriheten "tillåter" inte misshandel och förtryck, men religionerna (dess "heliga skrifter") som den tillåter utövas uppmanar till det.

Ergo: fet bug!

Lösning: Ta bort religionsfriheten (lagen). Det finns redan en Mötes-/föreningsfrihet.

nja

då har du ju samma bug i mötes/föreningsfrihetslagen - även icke demokratiska föreningar eller sammanslutningar får ju hålla möten och demonstrera trots att dom kan driva frågan att vaskaffa just dom rättigheterna och övriga som ingår i en demokrati

så nej - finns ingen större anledning att slopa religionsfriheten så länge den inte tillåter övergrepp

vilket den inte gör

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...