Jump to content
Annons

"Endast Kommunister och Skogsmullar gillar Copyswede"


ONSatan

Recommended Posts

Det är väl väldigt ovanligt, i alla fall i västvärlden, att religionsfrihet innebär att man får göra precis vad som helst som är i enlighet med sin tro?

För min del räcker det med att religionen/r uppmuntrar män att förtrycka kvinnor och barn för att jag ska vara emot religionsfrihet (så som den framgår av lag). Jag bryr mig inte om hur mycket längre och vidrigare du tycker att det ska behöva gå.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För min del räcker det med att religionen/r uppmuntrar män att förtrycka kvinnor och barn för att jag ska vara emot religionsfrihet (så som den framgår av lag). Jag bryr mig inte om hur mycket längre och vidrigare du tycker att det ska behöva gå.

Så det är egentligen inte religionsfrihet du vill ha bort, utan att staten ska kontrollera och bestämma människors åsikter?

Edit: Ett ord föll bort

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är egentligen inte religionsfrihet du vill ha, utan att staten ska kontrollera och bestämma människors åsikter?

Korrekt, JJ, jag vill inte ha religionsfrihet (lagen, alltså)! 🙂 Att du (trots allt jag har skrivit ovan) lyckades dra den slutsatsen först nu är faktiskt ett framsteg hos dig. Du brukar enligt min mening vara något trögare.

Fast det där med att staten skulle kontrollera åsikter, det vet jag inte hur du kom fram till ... svaret där är nej. Jag är liberal (i flera bemärkelser).

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Korrekt, JJ, jag vill inte ha religionsfrihet (lagen, alltså)! 🙂 Att du (trots allt jag har skrivit ovan) lyckades dra den slutsatsen först nu är faktiskt ett framsteg hos dig. Du brukar enligt min mening vara något trögare.

Man ska tydligen inte skriva från mobilen om man vill ha koll på alla ord... 🙂

Fast det där med att staten skulle kontrollera åsikter, det vet jag inte hur du kom fram till ... svaret där är nej. Jag är liberal (i flera bemärkelser).

Vad tycker du man ska göra med folk som t ex tror att män kan förtrycka kvinnor?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad ska man göra med människor som tror på en viss religion om man nu inte ska få tro på vad man vill?

Man får tro på vad man vill. Man ska inte få utöva vad man vill.

Och som sagt: För min del räcker det med att religionen/r uppmuntrar män att förtrycka kvinnor och barn för att jag ska vara emot religionsfrihet (så som den framgår av lag).

Hur mycket längre och vidrigare än så behöver det enligt din mening gå för att även du ska tycka att religionsfrihet(lagen) är en groda?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får tro på vad man vill. Man ska inte få utöva vad man vill.

Det tycker jag låter som den religions/åsiktsfrihet vi har idag?

Och som sagt: För min del räcker det med att religionen/r uppmuntrar män att förtrycka kvinnor och barn för att jag ska vara emot religionsfrihet (så som den framgår av lag).

Jag tycker att sånt är illa oavsett om det har religiösa förtecken eller ej.

Hur mycket längre och vidrigare än så behöver det enligt din mening gå för att även du ska tycka att religionsfrihet(lagen) är en groda?

Jag kan ju personligen tycka att det inte känns ok att låta nazister demonstrera här i Sverige. Samtidigt är det svårt att tänka sig något alternativ. Börjar man förbjuda en viss åsikt så blir det nog ofta lätt att man förbjuder andra också. Och vipps har man någonting mycket sämre än det man försöker hindra genom förbud.

Men om vi tar det lite mer konkret. På vilket sätt kan man förtrycka kvinnor och barn här i Sverige, som bara är tillåtet p g a religionsfriheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag låter som den religions/åsiktsfrihet vi har idag?

Åsiktsfrihet ... Hur fick du inte det där i sammanhanget? Eller menar du att det är din, och andra religiösas "åsikt", att män ska få förtrycka kvinnor och barn för att en "gud" har sagt det? Eller du menar att det är din personliga åsikt? Utveckla!

På vilket sätt kan man förtrycka kvinnor och barn här i Sverige, som bara är tillåtet p g a religionsfriheten?

Tyvärr förstår jag inte den fråga heller (och det beror på att jag på inga sätt kan koppla den till vad jag har skrivit ovan).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Åsiktsfrihet ... Hur fick du inte det där i sammanhanget? Eller menar du att det är din, och andra religiösas "åsikt", att män ska få förtrycka kvinnor och barn för att en "gud" har sagt det?

Nej, jag försöker förstå hur du tycker att religionsfrihet är fel i Sverige. Du kan ju t ex inte åberopa religionsfrihet och sen börja offra krigsfångar bara för du säger dig vara aztek.

yvärr förstår jag inte den fråga heller (och det beror på att jag på inga sätt kan koppla den till vad jag har skrivit ovan).

Hur anser du att religionsfriheten i Sverige bidrar till att man t ex får förtrycka kvinnor och barn?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag försöker förstå hur du tycker att religionsfrihet är fel i Sverige. Du kan ju t ex inte åberopa religionsfrihet och sen börja offra krigsfångar bara för du säger dig vara aztek.

Hur anser du att religionsfriheten i Sverige bidrar till att man t ex får förtrycka kvinnor och barn?

Ah, så ... Då kör vi en klipp å klistra från inlägg #74:

Religionsfriheten är en bug i det demokratiska systemet. Den ger utrymme för religioner vars "heliga skrift" å ena sidan uppmanar människor att förtrycka liv, å andra tvinga människor att underkasta sig. Exempelvis finns det religioner som fråntar kvinnan hennes rätt att kunna tycka, tänka och handla på samma sätt som mannen. Sedan finns det religioner som ger fäder exklusiv rätt att välja make åt sina döttrar; för söner, däremot, finns inget sådant att frukta.

Tycker du att jag har fel?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, så ... Då kör vi en klipp å klistra från inlägg #74:

Religionsfriheten är en bug i det demokratiska systemet. Den ger utrymme för religioner vars "heliga skrift" å ena sidan uppmanar människor att förtrycka liv, å andra tvinga människor att underkasta sig. Exempelvis finns det religioner som fråntar kvinnan hennes rätt att kunna tycka, tänka och handla på samma sätt som mannen. Sedan finns det religioner som ger fäder exklusiv rätt att välja make åt sina döttrar; för söner, däremot, finns inget sådant att frukta.

Tycker du att jag har fel?

Skulle de problemen försvinna i Sverige om du på något magiskt sätt plockade bort religionsfriheten? Hur då? Jag menar, det finns ju tyvärr massvis av människor som på olika sätt kontrollerar och förtrycker människor i sin närhet på fler sätt. Och utan religiösa förtecken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Statistiken i sig är nog inget fel på. Däremot kan man såklart dra förvridna slutsatser från den.

Hur menar du?

Statistik och fakta har hjälpt oss att förfina och förbättra så gott som allt vi använder oss av idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle de problemen försvinna i Sverige om du på något magiskt sätt plockade bort religionsfriheten? Hur då? Jag menar, det finns ju tyvärr massvis av människor som på olika sätt kontrollerar och förtrycker människor i sin närhet på fler sätt. Och utan religiösa förtecken.

Det finns lagar som tydligt säger att det är straffbart att "på olika sätt kontrollera och förtrycka människor". Trots det har vi Religionsfriheten, som ger utrymme för religioner vars "heliga skrift" å ena sidan uppmanar människor att förtrycka liv, å andra tvinga människor att underkasta sig. Exempelvis finns det religioner som fråntar kvinnan hennes rätt att kunna tycka, tänka och handla på samma sätt som mannen. Sedan finns det religioner som ger fäder exklusiv rätt att välja make åt sina döttrar; för söner, däremot, finns inget sådant att frukta.

Du svarade inte på min fråga: Tycker du att jag har fel?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns lagar som tydligt säger att det är straffbart att "på olika sätt kontrollera och förtrycka människor".

Kan du inte då ta ett konkret exempel på hur religionsfriheten tillåter någon i Sverige att förtrycka andra på ett sätt som inte är tillåtet enligt lagen?

Trots det har vi Religionsfriheten, som ger utrymme för religioner vars "heliga skrift" å ena sidan uppmanar människor att förtrycka liv, å andra tvinga människor att underkasta sig. Exempelvis finns det religioner som fråntar kvinnan hennes rätt att kunna tycka, tänka och handla på samma sätt som mannen. Sedan finns det religioner som ger fäder exklusiv rätt att välja make åt sina döttrar; för söner, däremot, finns inget sådant att frukta.

Du svarade inte på min fråga: Tycker du att jag har fel?

Jag tror att du förenklar det hela alldeles för mycket genom att skylla på religionen som sådan. Den är vad människor gör den till. En del religiösa människor beter sig exemplarisk, andra som svin. Precis som icke-religiösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du?

Statistik och fakta har hjälpt oss att förfina och förbättra så gott som allt vi använder oss av idag.

Om vi tar ett mycket förenklat och hypotetiskt exempel:

Säg att det bor 100 människor i ett land. 1 av dessa tjänar 1 miljard kronor om året. De andra tjänar ingenting. Men tittar man bara på statistiken över medelinkomsten i landet (d v s i snitt 10 miljonar kr/invånare) skulle man kunna dra slutsatsen att alla är höginkomsttagare och har det jättebra.

D v s. Man kan inte stirra sig blind på statistik utan måste ta hänsyn till bakomliggande faktorer.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du förenklar det hela alldeles ...

JJ ... du slingrar dig (börjar måla golvet, så att säga ...)

Har jag fel när jag säger att det finns religioner vars "heliga skrifter" fråntar kvinnan hennes rätt att kunna tycka, tänka och handla på samma sätt som mannen?

Link to comment
Dela på andra sajter

JJ ... du slingrar dig (börjar måla golvet, så att säga ...)

Slingrar jag mig?? 🙂 Ge oss nu istället ett konkret exempel på hur religionsfriheten i Sverige kör över våra lagar och tillåter en del människor att förtrycka andra.

Har jag fel när jag säger att det finns religioner vars "heliga skrifter" fråntar kvinnan hennes rätt att kunna tycka, tänka och handla på samma sätt som mannen?

Nejdå, inte alls. Vem det gör ju inte utövandet av det mer eller mindre lagligt här i Sverige?

Dessutom det finns ju också människor som anser sådant där vara okej utan att vara religiösa. Precis som det finns religiösa som i mångt och mycket följer dessa heliga skrifter utan att förtrycka andra.

Dina vilda sluggar mot "religion" (precis som om det vore ett entydigt begrepp där alla religiösa är på visst sätt) verkar hittills precis lika fanatiskt och vettlöst som de du tror att du bekämpar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ge oss nu istället ett konkret exempel på hur religionsfriheten i Sverige kör över våra lagar och tillåter en del människor att förtrycka andra.

Fåna dig inte! Jag har inte sagt någonstans att "heliga skrifter" gör förtryck lagligt. Däremot att religionsfriheten (lagen) är en bug – motsägelse – i det demokratiska systemet då den ger utrymme för religioner vars "heliga skrift" å ena sidan uppmanar människor att förtrycka liv, å andra sidan tvinga människor att underkasta sig.

Dessutom det finns ju också människor som anser sådant där vara okej utan att vara religiösa. Precis som det finns religiösa som i mångt och mycket följer dessa heliga skrifter utan att förtrycka andra.

Dina vilda sluggar mot "religion" (precis som om det vore ett entydigt begrepp där alla religiösa är på visst sätt) verkar hittills precis lika fanatiskt och vettlöst som de du tror att du bekämpar.

Nu börjar du efterkonstruera lite ... Jag skiljer här konsekvent på religioner och personer som utövar dem. Det är inte religiösa människor jag "bekämpar", däremot innehållet i deras "heliga skrifter" som uppmanar till förtryck, till exempel: principer som fråntar kvinnan hennes rätt att kunna tycka, tänka och handla på samma sätt som mannen; eller principer som ger fäder exklusiv rätt att välja make åt sina döttrar, medan sönerna inte ska behöva frukta något sådant.

"bekämpar", förresten 😄 Intressant ordval med tanke på tråden du nyligen lyckades få helt raderad, där du hade utsett dig själv till Damernas Räddare (men visade dig ha några kvarglömda skelett i garderoben 😉).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fåna dig inte! Jag har inte sagt någonstans att "heliga skrifter" gör förtryck lagligt. Däremot att religionsfriheten (lagen) är en bug – motsägelse – i det demokratiska systemet då den ger utrymme för religioner vars "heliga skrift" å ena sidan uppmanar människor att förtrycka liv, å andra sidan tvinga människor att underkasta sig.

Nu börjar du efterkonstruera lite ... Jag skiljer här konsekvent på religioner och personer som utövar dem. Det är inte religiösa människor jag "bekämpar", däremot innehållet i deras "heliga skrifter" som uppmanar till förtryck, till exempel: principer som fråntar kvinnan hennes rätt att kunna tycka, tänka och handla på samma sätt som mannen; eller principer som ger fäder exklusiv rätt att välja make åt sina döttrar, medan sönerna inte ska behöva frukta något sådant.

"bekämpar", förresten 😄 Intressant ordval med tanke på tråden du nyligen lyckades få helt raderad, där du hade utsett dig själv till Damernas Räddare (men visade dig ha några kvarglömda skelett i garderoben 😉).

Och hur blir det med det där exemplet på hur man i Sverige kan förtrycka någon med stöd av religionsfriheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Omskärelse/könsstympning förekommer i många religioner - en horribel sedvänja som borde förbjudas om det inte handlar om ett nödvändigt kliniskt ingrepp.

nu är väl könsstympning mer en folktradition än en religiös ritual - utom möjligen judiska omskärelsen

annars bra inlägg dom senaste två

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur blir det med det där exemplet på hur man i Sverige kan förtrycka någon med stöd av religionsfriheten?

Well, det var inte den frågan du ställde innan. Men om vi säger så här:

Finns det enligt dig ingen "helig skrift" som fråntar kvinnan hennes rätt att kunna tycka, tänka och handla på samma sätt som mannen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man ska förbjuda utövandet av förtryck av barn som gör att de faller in i könsroller som de utan samhällets och/eller vuxnas blinda konservativa övertygelser om att "så har det alltid varit så så ska det alltid vara" skulle varit utan. Fast det blir nog svårt utan ett storebrorssamhälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

vilken tänker du på specifikt?

Islam är enligt min mening värst. Tätt följt av frikyrkliga "sekter" vars ledare påstår sig vara guds utsände och/eller tolkare ...

vad har jag nu missat??? 😱😎

En forummedlem ondgjorde sig över att folk kommenterade kvinnors kroppsdelar, men visade sig (genom en annan uppmärksam forummedlem) själv ha publicerat sexistiska bilder på sin egen hemsida. Och så "försvann" tråden plötsligt ...

Det var en bra tråd i övrigt.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...