Jump to content
Annons

Inskränkta ljudtekniker/mixare


Rostarn

Recommended Posts

Satt och grunnade på det här tidigare ikväll och tänkte höra ifall fler har haft samma tanke/erfarenhet.

Min musiklärare i högstadiet sa en gång till mig att "en bra musiker lyssnar på flera olika musikstilar & lär sig av det". Det verkar inte stämma in alla gånger då jag vid flera tillfällen har besökt studios lr hört olika arbeten från ljudtekniker/mixare. I många fall så verkar arbetskvaliten bero på om personen ansvarig för ljudet gillar musiken lr inte. För mig är det oacceptabelt, om man jobbar i den här branschen så ska man kunna se ifrån musiksmak och behandla alla lika och göra det bästa jobb man kan. Annars bör man nog se sig om efter ett nytt yrke...

Men som sagt, det är min syn på det hela. Tänkte kolla av med er hur ni står till det hela, kan vara en kul diskussion! 🙂

Mvh / Johan

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En bra musiker lyssnar säkert på alla genrer och lär sig, men musikern behärskar nog inte alla genrer lika bra. Fråga närmaste flamencogitarrist att spela bluessolo eller se sig om efter ett nytt yrke...

Likadant blir det i alla roller. Likt en sångare kan ha en väldigt speciell röst, så kan också en producent styra åt ett speciellt håll, eller en tekniker influera med sitt hantverkskunnande.

En mixtekniker blir nog mest nöjd med musik som hen också gillar - även om teknikern behärskar att ratta tråkiga låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, shit. Don't get me started. 😏

Har verkligen starka åsikter om det här. Jobbade en del som frilansmusiker över ett brett område tidigare. Var för drygt 10 år sen. Måste säga att jag har aldrig varit med om en så ojämn och oseriös flora av "anställda" som många ljudtekniker och producenter. Förekom flera gånger att man lämnade inspelningen, bara gick.

Fanns ett talesätt i min krets; att ljudtekniker eller producenter är i regel människor som ville bli instrumentalister eller kompositörer, men inte höll måttet och hamnade på sidan av istället. Och nu .. ja .. väldigt många tog liksom kommando såväl som tolkningsföreträde när det gällde nästan alla aspekter av musiken, på riktigt taffliga sätt som verkligen avslöjade hur väldigt omusikaliska dom verkligen var, fast tyckte att dom minsann visste hur det skulle låta.

En lite småtydlig nedlåtenhet mot musiker, som om musiker var ovetande naiva tattare som behövde ledas rätt för att nåt skulle bli bra alls. Som om projektet var ljudteknikers projekt, underförstått skulle man sen hylla honom för hur bra han fick dom att låta, hur han räddat dem från deras egna oförstånd och brist på vision. Man fick verkligen en känsla av vissa bar på ett slags retroaktivt ”hämndbegär” ibland.

Svor att jag aldrig skulle bli en sån. För mig är ljudteknikern bara en transparent förlängning av tekniken och har inget direkt med estetiken att göra. Inte så kul när man ska spela in soft och laid-back lounge-jazz, med en kontrollerande tekniker med svart skinnpaj, långt blond hjälte-frilla, snus under läppen, boots, iron maiden planscher på väggen. Sa alltid att ’de är ju inge punch o tyngd i trummorna’ när trummisen spelade med vispar och feathering på bastrumman.

Till försvar så finns det också en hel del riktigt bra och samarbetsvilliga tekniker, utan nedlåtenhet eller kontrollbehov, som 'föreslår' istället för att diktera, som kan leverara alla förslag o åsikter på ett ytterst positivt sätt. Folk som kan återskapa t.ex. ett trumset precis som det faktiskt låter i lokalen, på 10-15 minuter, utan minsta omständigheter eller hinder.

Min poäng är att jag upplever floran av producenter/ljudtekniker som oerhört varierande - alltför ofta på ett negativt sätt.

Sorry för rabblandet, gick igång lite här ..

Redigerat av Signia
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske bör välja tekniker eller producent efter vilken genre man spelar. Det är ju klart en fördel att ha en tekniker som kan musiken man spelar. Jag skulle kanske inte välja en metal-producent till en Eurotrancedubstephouse-låt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra musiker lyssnar säkert på alla genrer och lär sig, men musikern behärskar nog inte alla genrer lika bra. Fråga närmaste flamencogitarrist att spela bluessolo eller se sig om efter ett nytt yrke...

Likadant blir det i alla roller. Likt en sångare kan ha en väldigt speciell röst, så kan också en producent styra åt ett speciellt håll, eller en tekniker influera med sitt hantverkskunnande.

En mixtekniker blir nog mest nöjd med musik som hen också gillar - även om teknikern behärskar att ratta tråkiga låtar.

Absolut, men kan du spela in gitarr så ska du kunna spela in både en flamenco och en bluesgitarr. Eftersom det finns musikforums, böcker, och referensmaterial som youtube så är det inte speciellt svårt att plugga på lite och skruva till ett bra flamenco ljud även om man som jag bara jobbat med blues och metal.

Det OP nämner är ju dom stackars hårdrocksgitarrister som aldrig blev stjärnor, öppnar en studio och sen gnäller för att flamenco gitarristen kommer in i en studio och inte vill ha ett van halen sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske bör välja tekniker eller producent efter vilken genre man spelar. Det är ju klart en fördel att ha en tekniker som kan musiken man spelar. Jag skulle kanske inte välja en metal-producent till en Eurotrancedubstephouse-låt.

Helt klart, finns det en tekniker som inriktar sig på det du jobbar så underlättar det att jobba med han. Men för bandet 'kalle och hans vänner' som gör dubstepcountrypop, ska dom stå utan ljudtekniker då? Såklart inte,

Som ljudtekniker idag, måste man vara bred. Speciellt om man inte redan etablerat sig. En kille som fredman eller daniel bergstrand behöver nog knappasty boka dansband för att ha råd med studion längre utan har ett fast klientel.

Men jag om jobbar mycket över internet får helt enkelt inte vara kräsen. OCH om jag vill ha återvändande kunder så handlar det inte bara om att vara kräsen utan också öppen, nyfiken och intresserad av vad som helst som kommer in i maillådan. Alla jobb oavsett musikstil är ju en chans för mig att bli bättre och utvecklas.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Man kanske bör välja tekniker eller producent efter vilken genre man spelar. Det är ju klart en fördel att ha en tekniker som kan musiken man spelar. Jag skulle kanske inte välja en metal-producent till en Eurotrancedubstephouse-låt.

Jag ser nog en liten brist i många syn på musiken som affär. Musikerna/artisterna som ska spela in är konstnärer. Och blandar man in skivbolag så är det upplagt för intressekonflikter. Den som står för pengarna ska naturligtvis ha väldigt mycket att säga till om. Och som vanligt så ska man fundera på vad man vill innan man skriver kontrakten.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är rätt självklart att resultatet blir bättre om man som inspelningstekniker/mixare/producent, tycker om musiken man för tillfället jobbar med. Sedan att det inte är "proffsigt" är en helt annan sak.

Skall man jobba med sådant här, så får man helt klart lära sig all sorts musik och anpassa sig så gott det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågar mig varför man ens skulle spela in hos någon som inte gillar musikstilen i fråga. Om man ska spela in metal bör man väl rimligtvis boka in sig hos en studio som specialiserar sig på just metal.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är ljudteknikern bara en transparent förlängning av tekniken och har inget direkt med estetiken att göra.
Prova att jobba med en producent som förstår din estetik och blir en del av din ensemble.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite som att begära att en kock ska behärska all världens mat, eller att en konstnär som målar tavlor ska vara specialiserad inom alla tekniker. Det funkar helt enkelt inte så inom kreativa yrken, (eller alla yrken för den delen) det krävs specialkunskaper.

Det handlar inte bara om att trycka på rec och spela in transparent, det handlar om att göra det bästa möjliga utifrån varje enskild artist, band och stil - Det är en omöjlighet om man inte känner något för musiken/genren/bandet etc.

Å andra sidan är det ju en självklarhet att man som prododucent/inspelningstekniker alltid gör sitt yttersta oavsett gengre eller personiga preferenser.

/Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kan mixa så att alla ljud som musikerna har gjort, inspelade med antingen mickar eller datagjorda blip-blop-ljud hörs, så borde det gå att mixa vad som helst. Men nästan alltid så är det allt för svårt för många av de idioter som likt flugor till socker söker sig mot mixerbordens reglar. Såg nyss ett bra band live med en av traktens grymmaste gitarrister, han tilläts absolut inte höras alls fast han spelade ut länge o väl, kompgitarren däremot, lite otajt o inte alls av samma kaliber, den dränkte effektivt leadgitarren, fast låten var uppbyggd runt leaden. Polaren som jobbar i samma "firma" som mixaren sa tom åt mixaren att höja leadgitarren vilket han gjorde i en halv låt, sen stängde han återigen av den.

Vilken jävla idiot, en stor jävla smäll över käften borde han haft. De ställer upp PA-system för miljoner, sen sitter totala idioter occh sabbar det banden övat o slitit med. I det här fallet måste det väl nästan vara medvetet sabotage, ett hat mot en gitarrist tiofalt bättre än mixaren?

Jag blir så jävla spyless på alla dessa satans idioter i från helvete so sitter vid knappar o PA-lådor som kostar miljoner, sen låter det så jävla pissigt att det inte är klokt. Mycket sällan är det på nåt annat vis, inte live i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min poäng är att jag upplever floran av producenter/ljudtekniker som oerhört varierande - alltför ofta på ett negativt sätt.
Men så upplever du inte floran av de som spelar ett musikinstrument?
Link to comment
Dela på andra sajter

För varje inskränkt ljudtekniker, finns det lika många inskränkta musiker. Det finns en anledning till att större artister väljer medarbetare efter research, eller rekommendationer.

Precis som det finns tekniker som inte vet vad dom pysslar med, finns det också musiker som när de går in en studio släpper allt vad hantverksskicklighet är.

Teknikern: "Den där gitarren låter lite mufflig, har du bytt strängar nyligen?

Gitarristen: "öh, näe...dom har suttit på sedan jag köpte gitarren..."

Teknikern: Och när köpte du den?

Gitarristen: "öhh..tror de va fem år sen typ..."

Gitarrist nr 2: "Ett rör i stärkarn e paj, men du fixar väl ett fett Hetfield ljud ändå va?"

Trummisen: "Jag vill låta som Haake, kan du fixa det? Jag har ett Maxim set från 81, me 2 pukor...fast jag har inge underskinn för sarjarna e för sne...sejan e lite trasig, sen tror jag baskaggeskinnet e lite spräckt..." Men det ska väl fixa sig, jag har svarvat egna trumstockar i stål i slöjden, så det borde bli fett tryck..."

Teknikern: "-"

Basisten: "Harru en kyl nånstans där jag kan sätta in 40 plattor öl"?

Sångaren: "zzzzzzzzzz"

Faktiskt inte såå överdrivet...

Jag kan dra några liknande tekniker "anektoder" också...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

En hel del tekniker är väl egentligen mer intresserade av elektronik och datateknik än musik. För ett antal decennier sedan var det en återkommande upplevelse att sitta i timtal och vänta på en tekniker vars fötter stack fram under ett Harrisonbord under det att han med lödkolv försökte fixa något som enligt honom orsakade ett missljud som ingen annan kunde höra och som möjligen var mätbart, inte hörbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

För varje inskränkt ljudtekniker, finns det lika många inskränkta musiker. Det finns en anledning till att större artister väljer medarbetare efter research, eller rekommendationer.

Precis som det finns tekniker som inte vet vad dom pysslar med, finns det också musiker som när de går in en studio släpper allt vad hantverksskicklighet är.

Teknikern: "Den där gitarren låter lite mufflig, har du bytt strängar nyligen?

Gitarristen: "öh, näe...dom har suttit på sedan jag köpte gitarren..."

Teknikern: Och när köpte du den?

Gitarristen: "öhh..tror de va fem år sen typ..."

Gitarrist nr 2: "Ett rör i stärkarn e paj, men du fixar väl ett fett Hetfield ljud ändå va?"

Trummisen: "Jag vill låta som Haake, kan du fixa det? Jag har ett Maxim set från 81, me 2 pukor...fast jag har inge underskinn för sarjarna e för sne...sejan e lite trasig, sen tror jag baskaggeskinnet e lite spräckt..." Men det ska väl fixa sig, jag har svarvat egna trumstockar i stål i slöjden, så det borde bli fett tryck..."

Teknikern: "-"

Basisten: "Harru en kyl nånstans där jag kan sätta in 40 plattor öl"?

Sångaren: "zzzzzzzzzz"

Faktiskt inte såå överdrivet...

Jag kan dra några liknande tekniker "anektoder" också...

/Ulf

Det där påminner om en frilandsande ljudteknker som jag läste om på ett engelskt forum. Han sysslade mest med rock och metalband och sa att han verkligen hatade trummisar. De kommer in med skittrummor och allt annat strul som du precis skrev och sen klagade dem typ öh, det låter ju inte typ som trummorna på andra kända bands inspelningar. ☺️ Finns väl gott om band som går in i studion och tror att man kan fixa allt i mixningen. Var någon annan berättade att gitarristen inte hade stämt guran fast han blev tillsagd att göra det när det väl var dags lägga spåren. Då gick han fram med tång och klippte av strängarna. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men så upplever du inte floran av de som spelar ett musikinstrument?

Det är lite skillnad, för mig i alla fall. En ljudtekniker är ju någon som tar uppdrag av någon annan. En musikant är ju oftast uppdragsgivaren, den som bestämmer hur det ska vara. Är han inte nöjd med hur han låter kan han ju knappast klaga på ljudteknikern liksom.

Talar man om frilansmusiker som trakterar ett instrument, så .. det kommer ju inte gå så bra om man inte hanterar både musik och sitt instrument fullt ut, alla stilar och tekniker liksom. Kallar man sig pianist men inte har bekantat sig med musikens alla delar ... det är ju lite som att kalla sig tandläkare som bara bleker och slipa tänder, men sysslar inte med att laga hål, rotfyllning, dra ut tänder, sätta in tandställning, att vara en munexpert överlag, som tandläkare är.

Kanske talar om olika ideal, men .. sånt kommer man ifrån själv, så man tänker så om det överlag med.

.. sysslade mest med rock och metalband och sa att han verkligen hatade trummisar. De kommer in med skittrummor och allt annat strul som du precis skrev och sen klagade dem typ öh, det låter ju inte typ som trummorna på andra kända bands inspelningar. // .. gitarristen hade inte stämt guran fast han blev tillsagd att göra det när det väl var dags lägga spåren. Då gick han fram med tång och klippte av strängarna. 😆

Det är lite sånt här som jag blivit så allergisk mot 🙁 (alltså snubben det berättas om här). Där teknikern liksom tar tolkningsföreträdet, avgör åt andra vad som är bra och inte bra, okej och inte okej. Diktatur liksom. Kan ju tänka sig vad som skulle hända om någon annan gjorde samma sak mot han; kortslutit rack-kompressorn i studion för han, därför att han återigen glömt att man inte vill ha kompression på basen. H-e-l-v-e-t-e vilket liv det hade blivit. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

En ljudtekniker är ju någon som tar uppdrag av någon annan. En musikant är ju oftast uppdragsgivaren, den som bestämmer hur det ska vara.

Jag tycker det är viktigt att hålla isär rollerna, även om en och samma person kan anta flera olika roller under produktionens gång.

I slutändan är det upp till uppdragsgivaren att godkänna resultatet, men en uppdragsgivare behöver inte nödvändigtivs vara inne och peta i detaljerna längs vägen.

Musiker är de personer som är utvalda eller tagit på sig att framföra musiken. Tekniker är den som ansvarar för de tekniska aspekterna och producent den som leder produktionen, ser till att den går framtå och håller budget.

Det är klart som korvspad att man hamnar i situationer där musikern upplever att den inte får tillräckligt med tid. Att den mesta tiden går åt till att sätta upp tekniken eller bjäbba om något som inte har med själva framförandet att göra.

Det är självklart att teknikern då och då upplever att musikern har för stort fokus på framförandet och för lite på soundet; att golvpukan ringer för mycket, att gitarren rasslar på tredje bandet, att basstärkaren sprakar med jämna mellanrum eller att det är nivåmässig obalans mellan patcharna på keyboarden.

Om musikerna tillsammans är uppdragsgivare och teknikern enbart tekniker, inte har något med produktionen att göra, så är de mardrömsscenarion Signia ritar upp ganska enkla att lösa.

Sätt er ner och snacka. Om musikerna är enade om problemet så är det bara för teknikerna att acceptera läget eller så avbryts samarbetet där och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så tror jag att om folk såg till att betala för tjänsterna dom kräver så finns det sällan underlag för dialog avseende vad som är rätt och riktigt.

Tycker definitivt att det hörs i lite mer påkostade produktioner.

Det kan ju vara så att vi tekniker inte vill jobba som slavar heller....

Jag kräver alltid konstnärlig frihet i mitt jobb.

Passar det inte...., adjö!

Det finns tusen och åter tusen musiker på kö för jobbet.

Hoppas inte jag är allt för cynisk men det tröttnar snabbt åt bägge håll som så många fler redan nämnt.

För att dra en klassisk anekdot avseende livekranande...

- Jag hör inte solot! (säger en för kvällen något förfriskad gitarrvirtuos...)

- Säg det till trumslagaren och kompgitarristen som laddar allt vad dom har på sina instrument för att få rätt vibb! (säger den mindre roade teknikern.....)

- Men vadå!? Det är väl bara att höja volymen på solot!!! (viftar virtuoasen vidare med sitt ölglas vid mixerbordet...)

- Nej! Jag får inte det enligt lag! ( säger teknikern som vid det här laget börjar se sig om efter vakterna...)

- Skittekniker!!! ( tänker den vetande gitarrvirtuosen, jag hade gjort det bättre själv!)

Kan tillägga att jag mer än en gång släppt reglarna till dessa fantastiska kunnanden och bett dem mixa ljudet för att passa deras behov.

Det blev jättebra!!!!!!!!!!

Varje gång!!!

Men visst ler jag..

Varje gång jag möter en musiker som inser att använda sig av kraften i akustiken och ljudanläggningen till fullo och som har ett band som inser att dom har 20 KW under huven eller mer.

Handlar ju lite grand om att veta vilken soppa man ska hälla i en formel 1 -bil liksom!!!

Kanske en på hundra musiker..., och jag har mött ett stort antal!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här va en av de tokigare frågeställningar/topics här jag läst på länge...

Tack Linus, Yllet, KillwithSkill m.fl. som redan skrivit typ allt jag omedelbart tänkte när jag läste de första inläggen.

Det är väl bra mycket bättre att leta efter tekniker/producenter som är specialiserade, för att få ut max av musiken, än att gå till nån random studio som spelar in allt från dansband/schlager till vismusik och jazz och sen bli förbannad på att de inte kan ratta det där asfeta metalsoundet bandet vill åt? Låter som ett low budget problem det här... Specialister är bra! Det är med deras hjälp man (i de flesta fall) når bäst resultat! Och detta gäller inom så gott som alla yrkesområden! En hälsning till alla som inte håller med: Bygg er egen studio, bli era egna producenter och ratta ert eget ljud. Med tiden kommer ni antingen förstå varför man vill anlita proffs, eller så kommer ni lära er av era misstag och så småningom bli jävligt grymma på att mixa och producera själva, men det senare kommer ta tid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så tror jag att om folk såg till att betala för tjänsterna dom kräver så finns det sällan underlag för dialog avseende vad som är rätt och riktigt.

Tycker definitivt att det hörs i lite mer påkostade produktioner.

Det kan ju vara så att vi tekniker inte vill jobba som slavar heller....

Jag kräver alltid konstnärlig frihet i mitt jobb.

Passar det inte...., adjö!

Det finns tusen och åter tusen musiker på kö för jobbet.

Hoppas inte jag är allt för cynisk men det tröttnar snabbt åt bägge håll som så många fler redan nämnt.

För att dra en klassisk anekdot avseende livekranande...

- Jag hör inte solot! (säger en för kvällen något förfriskad gitarrvirtuos...)

- Säg det till trumslagaren och kompgitarristen som laddar allt vad dom har på sina instrument för att få rätt vibb! (säger den mindre roade teknikern.....)

- Men vadå!? Det är väl bara att höja volymen på solot!!! (viftar virtuoasen vidare med sitt ölglas vid mixerbordet...)

- Nej! Jag får inte det enligt lag! ( säger teknikern som vid det här laget börjar se sig om efter vakterna...)

- Skittekniker!!! ( tänker den vetande gitarrvirtuosen, jag hade gjort det bättre själv!)

Kan tillägga att jag mer än en gång släppt reglarna till dessa fantastiska kunnanden och bett dem mixa ljudet för att passa deras behov.

Det blev jättebra!!!!!!!!!!

Varje gång!!!

Men visst ler jag..

Varje gång jag möter en musiker som inser att använda sig av kraften i akustiken och ljudanläggningen till fullo och som har ett band som inser att dom har 20 KW under huven eller mer.

Handlar ju lite grand om att veta vilken soppa man ska hälla i en formel 1 -bil liksom!!!

Kanske en på hundra musiker..., och jag har mött ett stort antal!

/Mojje

Fantastiskt sant inlägg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...