Jump to content
Annons

Håller vi på att bli 'Mind Musicians'?


MagnusEngdahl

Recommended Posts

Följer upp mitt tidigare inlägg om att gitarristens dagar är räknade (vilket var lite provocerande och inget jag tror riktigt på men det fick igång en del).

Här lägger jag nu upp ytterligare en "gitarrlåt" där ingen spelar analogt. Jag har använt RealGuitar för akustiska gitarrer och återigen Shreddage2 för de få elgitarrer ni hör, plus solot.

Mitt huvudinstrument är bas och jag spelar en hel del gitarr men har bestämt mig för att göra allt detta i midi då mjukvarorna börjar bli så bra att det ger mig mer frihet och tvingar mig lära mig instrumented 'midi' istället.

Anledningen är enkel. Jag har fysiska begränsningar att åstadkomma det jag hör i huvudet plus att det ger ovärderliga fördelar under mixstadiet. Jag behöver inte spela om hela basen eller gitarren ifall jag inser att något måste ändras under mixen (att jag missar samarbete med andra musiker handlar för mig mer om tankar och idéer än fysiskt kunnande). Jag lägger samtidigt ned en väldigt massa tid på att göra det mindre perfekt, tex midi gitarrer får inte slå an samtidigt då det är fysiskt omöjligt på riktigt och det måste vara i rätt ordning (beroende på om det är downstroke eller upstroke). Velocity måste hela tiden var i rätt ordning och slumpvis (det går inte att göra detta systematiskt då det hörs och framför allt känns).

Min huvudtes är att skapandet av musik i huvudsak är en huvudsak och inte något fysiskt. Det måste dock bli fysiskt för att vi skall kunna dela det med andra. Med ny teknik kan vi göra fler subjektiva idéer objektiva vilket jag tror är positivt.

Tankar och åsikter?

Här är låten:

https://soundcloud.com/magnus-engdahl/together-we-shine-23rd-june-13

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Visst går det att skapa "digital" musik som är svår att skilja från "analog". Det var temat i ett av avsnitten i musikministeriet (tror jag det hette) Där körde de med stråkar och klassisk musik som fick analyseras av proffs (som inte fick veta att det var digital) . Och jag tror vi har en bra bit kvar. Visst det går att programmera. Men är det kostnadseffektivt ännu? Behöver man en symfoniorkester så det nog redan idag mycket prisvärt med samplingar. Men det är fortfarande massa jobb. Det borde gå att göra musikaliska "agenter" som lyssnar på dig och anpassar sig. Idag måste man vara ganska bra på det instrument man ska "fusk" fram för att det ska bli trovärdigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inget problem i detta. Själv tycker jag att strävan efter att rent fysiskt kunna uttrycka det man hör i huvudet (alltså på sätt och vis att helt enkelt bli bättre och bättre på att spela de instrument man vill använda sig av) är en stor del av tjusningen i musikintresset, men det är såklart helt individuellt. Det viktigaste är att man har kul och njuter av sitt musicerande. Det är ju det som är själva poängen.

Tilläggas skall att jag tycker att det är så fruktansvärt tråkigt och kreativitetsdödande att sitta och editera MIDI. Jag tappar intresset. "Riktiga" instrument fungerar därför mycket bättre för mig även av den anledningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag ju inte om det beror på mixen eller så, men jag tycker att det låter "kallare" än med en riktig gitarr...

Själv plockar jag in gitarrist och helst basist om det är sådan musik som kräver det, d.v.s. mer akustisk ljudbild.

De antal tillslag, skrammeljud, strängljud och andra ljud av en gitarr som kommer fram vid ett akustiskt framträdande kan jämföras med en upp-micad flygel då båda är stränginstrument, och hur man än beter sig så finns det mer liv och ljud i äkta ljudupptagningar än i samplingar/digitala ljud.

Jag själv älskar välljudande samplings-bibliotek, men det är ändå en bra bit från verkligheten...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med bluesboy. Men försiktigt använt och djupt inbäddat i en i övrigt tät mix kan nog sådana här pluggar lura både den ena och den andra.

Jag har själv både Realstrat och AGM, och det jag brukar göra är att dubba det jag spelar på riktig gitarr med någon av dem. Jag tycker att det i vissa lägen kan maskera min inkompetens på instrumentet...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Cooool låt 🙂 (och tack för tipset om RG o S2. Har faktiskt funderat på dessa program tidigare.)Men jag tror inte problemet är mjukvara kontra den riktiga varan. Har man tillgång till (och råd med) en musiker så är det att föredra alla dagar i veckan. Man kan lätt dirigera vederbörande i realtid och få inspelningen klar på nolltid. Skall man hålla på och harva med manualer och mjukvara, speciellt om man inte är van, så kan det bli en lååång pina. Jag känner inga (lediga) musiker och vill heller inte betala då musiken ändå skänks bort så för mig återstår bara att spela instrumenten själv eller pilla på mjukvara. Jag tänker delta i studios melodifestival och hjåller på med två låtar; den ene spelar jag allt på instrument, den andra är det mjukvara för hela slanten. Resultatet blir sådär eftersom jag varken är musiker eller speciellt bra med mjukvara. Den STORA grejen för mig är att man kan låta som en riktig symfoniorkester till låg kostnad, inte att den skulle låta bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med många mjukvarupluggar är att man i princip har obegränsade möjligheter. För min egen del innebär det att låtar aldrig blir färdiga, det finns alltid ett ljud som är liiiiiite bättre. Det sabbar mitt workflow rätt ordentligt... 😐

Jag kan inte låta bli att fundera på hur exempelvis Rolling Stones eller Led Zeppelin hade låtit om dom hade haft samma möjligheter som oss när dom började lira. Kittlande tanke!

Bra låt förresten!

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt! Klart det låter bra, men jag tycker att det hörs tydligt att gitarren inte är äkta. Anslagen blir inte riktigt rätt. Elgitarren är snäppet verkligare, men den låter lite för ren och perfekt. Det är mest på de långa tonerna det hörs. Basen låter bra även om jag tycker att den lätt blir livlös om den inte är äkta. Jag älskar soundet av riktiga instrument med små fel och missljud. Jag är själv pianist men skulle aldrig kunna tänka mig att använda midi-gitarr. Tyvärr blir jag tvungen att använda piano-pluggar. Jag har testat de största pluggarna, men ingen ger ens i närheten av samma spelkänsla som ett riktigt piano. Särskilt när man med sustainpedalen nere slår om toner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med många mjukvarupluggar är att man i princip har obegränsade möjligheter. För min egen del innebär det att låtar aldrig blir färdiga, det finns alltid ett ljud som är liiiiiite bättre. Det sabbar mitt workflow rätt ordentligt... 😐

Jag har svårt att förstå problemet. För mig finns inte bättre ljud, bara mer passande, och har jag hittat/skruvat fram ett passande ljud så tycker jag det ör bättre att låta det vara. Personligen hade jag känt mig otroligt instängd att behöva anpassa mig till den klassiska rockbandsuppsättningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inget problem i detta. Själv tycker jag att strävan efter att rent fysiskt kunna uttrycka det man hör i huvudet (alltså på sätt och vis att helt enkelt bli bättre och bättre på att spela de instrument man vill använda sig av) är en stor del av tjusningen i musikintresset, men det är såklart helt individuellt. Det viktigaste är att man har kul och njuter av sitt musicerande. Det är ju det som är själva poängen.

Tilläggas skall att jag tycker att det är så fruktansvärt tråkigt och kreativitetsdödande att sitta och editera MIDI. Jag tappar intresset. "Riktiga" instrument fungerar därför mycket bättre för mig även av den anledningen.

När det gäller 'midipillande': Jag förstår hur du tänker men håller inte riktigt med. För mig är det tvärtom. Jag skriver låtarna och musiken till 75% via analoga instrument och lägger sen in dem via midi. När det är gjort så börjar det riktigt roliga att experimentera med olika ljud och uttryck. Det finner jag ett av de mest kreativa delarna men det innebär ju såklart inte att någon av oss har mer rätt än den andra. Det bästa är ju att båda funkar beroende på person och tillfälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med många mjukvarupluggar är att man i princip har obegränsade möjligheter. För min egen del innebär det att låtar aldrig blir färdiga, det finns alltid ett ljud som är liiiiiite bättre. Det sabbar mitt workflow rätt ordentligt... 😐

Jag kan inte låta bli att fundera på hur exempelvis Rolling Stones eller Led Zeppelin hade låtit om dom hade haft samma möjligheter som oss när dom började lira. Kittlande tanke!

Bra låt förresten!

Tack för att du gillade låten. Det där med att man skall veta när man skall sluta är inte nytt med midi och pluggar. Det började redan när man fick flera kanaler att spela in på. Jag vet att bla Aerosmith hade dessa "problem" när de spelade in skivan Pump på 90-talet. Att veta när det räcker är en kreativ process i sig, dvs en del av kunnandet i låt och producentjobbet. Som jag ser det. Vågar nog sätta några kr på att Zeppelin hade pillat rätt mycket med pluggar om de kunnat, mellan drogdimmorna 😛.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hörs tydligt på den akustiska gitarren att det är midi, anslaget är för hårt och statiskt och tonerna är för frikopplade från varandra (inga övertoner som blandas från de olika strängarna så som på en gitarr). Har nog aldrig hört en välljudande plugin för akustisk gitarr. Ett problem (som också hörs i piano-pluggar) är att en ton på en sträng kan få övertoner på de andra strängarna att ljuda, vilket är en del av soundet i en gitarr. Jag antar att det är en grej som är ofantligt svår att få till i en plugin som ska klara av att göra tillräckligt snabba beräkningar för att inte skapa för mycket latency, vilket också gör att en gitarr nog aldrig kommer kunna ersättas av plugins.

Det är även små små detaljer som plektrumets vinkel, hur mycket plektrum man gräver ner under strängen, vart på bandet man trycker ner strängen osv som bygger ett naturligt dynamiskt ljud/skapar gitarrens sound. Det finns således ett nästintill oändligt, dynamiskt spektrum för hur soundet blir, med mikrovariationer som man inte kan sätta fingret på men som finns där. Om man jämför det med begränsningarna som finns i midi, oavsett hur avancerad pluginen är så är det inte svårt att tänka sig att en midi-plugin aldrig kommer kunna ersätta en spelad gitarr. En kul tanke är ju också att den personen som skulle kunna vara kapabel till att programmera realistisk midi-gitarr måste ha en enorm förståelse för vad som påverkar soundet hos en gitarr. En sådan person kan förmodligen även spela gitarr hyfsat bra och skulle då lika gärna kunna spela in gitarren själv för att vinna tid.

Min uppfattning är att de instrument som låter bäst är de där den som spelar kopplar ihop det som finns i huvudet med hela kroppen och skickar detta vidare genom sitt instrument så att andra får en inblick i hur den andra känner, bara genom att lyssna på tonerna från instrumentet. Det är lite som talesättet att en bild säger mer än tusen ord. Ordförrådet är begränsat, såsom midi, medan variationerna och detaljerna som finns i en bild kan bli oändliga. Kan man då blanda dessa fysiska instrument med "virtuella" kan man skapa nya sound, och samtidigt behålla kopplingen till människan bakom musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tänkte om jag fick "Hijacka" tråden lite och fråga, vilka bra bas pluginnar finns det? Jag vet en och det är "Rickenbacker nånting" men det måste ju finnas fler som är bra.

Jag har Waves GTR som kan omvandla min elgitarr hyffsat så det låter som en bas plus min Tonelab ST men är ute efter nån bra VSTi.

Tips tas gärna emot, schysst låt förresten!

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte om jag fick "Hijacka" tråden lite och fråga, vilka bra bas pluginnar finns det? Jag vet en och det är "Rickenbacker nånting" men det måste ju finnas fler som är bra.

Jag har Waves GTR som kan omvandla min elgitarr hyffsat så det låter som en bas plus min Tonelab ST men är ute efter nån bra VSTi.

Tips tas gärna emot, schysst låt förresten!

MVH

Mitt bästa tips är: Istället för att lägga pengar på basplugins: köp en riktig bas. Även en billig bas låter bättre än någon basplugin jag har hört. Det är roligare att spela in riktigt också istället för att sitta och skruva och greja för att pluggen ska låta hyfsat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte om jag fick "Hijacka" tråden lite och fråga, vilka bra bas pluginnar finns det? Jag vet en och det är "Rickenbacker nånting" men det måste ju finnas fler som är bra.

Jag har Waves GTR som kan omvandla min elgitarr hyffsat så det låter som en bas plus min Tonelab ST men är ute efter nån bra VSTi.

Tips tas gärna emot, schysst låt förresten!

MVH

Mitt bästa tips är: Istället för att lägga pengar på basplugins: köp en riktig bas. Även en billig bas låter bättre än någon basplugin jag har hört. Det är roligare att spela in riktigt också istället för att sitta och skruva och greja för att pluggen ska låta hyfsat 🙂

Först trådkap och sedan ett ickesvar. Lysande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte om jag fick "Hijacka" tråden lite och fråga, vilka bra bas pluginnar finns det? Jag vet en och det är "Rickenbacker nånting" men det måste ju finnas fler som är bra.

Jag har Waves GTR som kan omvandla min elgitarr hyffsat så det låter som en bas plus min Tonelab ST men är ute efter nån bra VSTi.

Tips tas gärna emot, schysst låt förresten!

MVH

Scarbee's basinstrument är helt suveräna! Säljs genom Native Instruments: http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/guitar/

Vir2 har sin BASiS, som jag inte har provat, men som också ska vara riktigt bra: http://vir2.com/instruments/basis . Jag har deras Electri6ity och Mojo, som är grymma! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte om jag fick "Hijacka" tråden lite och fråga, vilka bra bas pluginnar finns det? Jag vet en och det är "Rickenbacker nånting" men det måste ju finnas fler som är bra.

Jag har Waves GTR som kan omvandla min elgitarr hyffsat så det låter som en bas plus min Tonelab ST men är ute efter nån bra VSTi.

Tips tas gärna emot, schysst låt förresten!

MVH

Tycker att Spectrasonics Trilian är väldigt bra, vet inte hur den står sig mot de andra som nämnts men har man inte tillgång till riktig bas så är denna bra!

http://www.spectrasonics.net/products/trilian.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...