Jump to content
Annons

Hur petig/kräsen ska man bara med reverb egentligen?


Bergstrom93 (oregistrerad)

Recommended Posts

Bergstrom93 (oregistrerad)

Som rubriken lyder helt enkelt, hur petig ska man vara med reverb? tidsbaserade effekter är min svagaste sida, jag vet teorin och syftet bakom reverbet men ändå så brukar jag bara slänga på ett och bli nöjd även fast det kanske inte låter så bra alltid.

Vissa (t ex. mig själv) slänger bara på ett passande reverb och drar i dess rattar till man tycker det låter fränt.

En annan person på internet berättar att han med hjälp av "ljudets färdtids-uträknare" (hoppas ni förstår vad jag menar) kan räkna ut reverb tiden exakt. T ex, om han vill ha pianot 20m bak i mixen så räknar han ut hur lång tid det tar för ljudet att färdas 20m med hjälp av uträknaren och finjusterar tills han blir nöjd. Jag själv skulle bara gått på känsla "Aa men nu låter det som ungefär 20m, tar bort lite diskant så blir det nice osv..."

FRÅGAN:

Hur brukar proffs/erfarna mixare använda reverb? Använder dem örat när dem använder reverb eller har dem också såna där ashäftiga uträknare? Hur gör ni? Många videos på internet är bra där dem berättar om kontrollerna i reverb och sådant, men ingen visar hur man använder det praktiskt i mixningssammanhang 🙁 Jag hittar ingen i alla fall.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...Jag hörde talas om någon ung begåvning som talade om för Motown vilka dimensioner dom hade på sin ekokammare bara genom att lyssna på deras skivor. Han fick jobb där.

Jag är själv inget vidare på ljudteknink, men för min senaste inspelning (som jag ej släppt än) har jag testat att fördröja ett konvulsions-reverb på sång 300 ms som stämmer med 100 slag per minut. (60sek/100bpm=0,6 sek mellan slagen. 300ms är halva den tiden.) 150 ms kändes för kort. Så pga fördröjningen så använder jag nog reverbet som ett utsmetat delay. Testade också ett delay på 300 ms efter detta och det funkade bra. Jag antar därför att man kan sikta på nåt som är jämt delbart med takten som jag exemplifierat ovan.

Men sedan har jag läst intervjuer med tekniker som använder delay istället för reverb då det är lättare.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig hört talas om uträknare som man kan ha hjälp med för att fixa bra reverb. Cool 🙂 Jag är ju inget proffs, så när jag lägger på reverb så lägger jag bara på så mycket som jag tycker ^^. Me like reverb 😄

Men en sådan där uträknare verkar smart. Vet inte om jag förstod riktigt hur det gick till, ni pratar lite för mkt om bpm och sekunder för att jag skulle hänga med i räkningen ^^ men det hörs awesome 🙂

Redigerat av littlemess
Link to comment
Dela på andra sajter

Näe räknar gör jag aldrig! Däremot använder jag olika typer av reverb till olika saker Hall till stora ambienta ljud, plate till rytmiska ljud/trummor, spring om det ska låta lite vintage etc etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bergstrom93 (oregistrerad)

Tack för svaren!

Skönt att höra att man inte behöver leka med siffror för att få till en bra mix, var det jag främst var ute efter att få reda på 🙂 Får helt enkelt fortsätta träna.

Om någon vill tipsa om ett bra digitalt reverb som har alla parametrar så får ni gärna dela med er av det, även om ni vet några bra filmer/tutorials ute på internet där dem använder reverb i en mix med flera spår så får ni gärna dela med er av det också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med delay är det ju väldigt vanligt att man räknar med tider i förhållande till tempo som t ex fjärdedelar. Har inte sett att man gör detta med reverb, men varför inte?

de flesta reverb har pre-deley också som man kan leka med tiderna med, varför inte relatera detta till tempot i låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Proffs brukar gå ganska mycket på känsla. Med åren utvecklar man lite av ett eget referensverk, genom trial-and-error. Kort reverb < 1 sek, medellångt reverb < 1.6, långt reverb > 2 sekunder. Det är ett sätt att tänka som kan utvecklas. Sen handlar det även om svansens karaktär, ljud o hård? ljus o skitig? mörkt o varmt? gate-at/baklängesreverb? osv.

Folk brukar bygga upp några få presets som man utgår ifrån, sen justerar man det lite efter situationen bara. I modern musik är det i princip alltid en syntetisk ljudbild man eftersträvar, inte en realistisk imitation av verkliga lokaler.

Att hålla på och räkna med siffror har jag inte sett nån yrkesverksam göra, om det inte är för akustiska experiment eller nåt då. För att skapa en trovärdig illusion av 20 meters avstånd behöver man vara extremt noggrann, för örat är fullständigt fenomenalt på att uppfatta mikroskopiska detaljer i rumsuppfattningen.

Man skulle behöva sänka basfrekvenserna i instrument något, och även diskanten, smalna av stereobredden, lägga instrumentet ca 60ms senare i tajming jämfört med de instrument som ska upplevas närmast, och man måste använda ett annat reverb - i synnerhet andra early reflections - för ett instrument längre bort i samma lokal. Och det här skulle bara funka om lokalen man efterliknar är helt kvadratisk utan inventarier.

Ska man använda kompressor måste man dessutom lägga den efter reverbet, annars låter det inte som inspelat i en lokal. osv osv

Om man bara använder ljudets färdtid som parameter så är jag helt övertygad om att man kan få till en bättre illusion genom att bara gå på känsla.

Gå på känsla du, tror det blir bättre i långa loppet. Testa olika reverb-resurser, så formar du snart en bild och ett arbetssätt du kan använda och bygga vidare på. Det är en djungel av reverb, men fråga runt hur andra tänker, och vad dom använder. Fråga ganska specifika saker, lättare att få svar då.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Med delay är det ju väldigt vanligt att man räknar med tider i förhållande till tempo som t ex fjärdedelar. Har inte sett att man gör detta med reverb, men varför inte?

de flesta reverb har pre-deley också som man kan leka med tiderna med, varför inte relatera detta till tempot i låten?

Jag brukar räkna ut pre-delay på reverb, framförallt när det gäller vocal på hiphop.

Det funkar väldigt bra som ersättning av det som vanligt använda slapback delayet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar räkna ut pre-delay på reverb, framförallt när det gäller vocal på hiphop.

Det funkar väldigt bra som ersättning av det som vanligt använda slapback delayet!

Reverb på Vocals i hiphop är ju även känt som "the kiss of death" av prominenta mixare, har nånstans hört Jaycen Joshua säga de.

Link to comment
Dela på andra sajter

jadu.... brukar mest tänka kring reverb som "vilken miljö vill jag placera ljudet i"

så det där med tider hit å dit... ja pre delay kan man köra med ibland för att som nämnts ovan få ett "suddigare" delay

men framförallt miljö/rum

här blir det förstås en avvägning mot om inspelningen i sig redan innehåller rumsklanger eller inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja petig med reverbet ska man alltid vara men att hålla på och räkna reverbet kan i mångt och mycket vara kontraproduktivt. Bättre att lyssna var /hur i ljudbilden ljudet hamnar när du drar i predelay tider och wet/dry osv. Hur ska du veta att du vill ha ett instrument exakt 20m bak i mixen och varför? Allt påverkar varandra.

Och som Soundprocessinigstudio säger: skär i botten och toppen. Ofta kan en mid sänkning vara på sin plats oxå beroende på instrument. Och att det är väldigt lätt hänt att man tar i för mkt med reverbet (drar på dunder med blötan tex) när man är ovan.

Ett digitalt reverb jag kan rekommendera är Softube Tsar. Ganska enkelt att ratta och välljudande.

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste vara ett reverb för att använda ett.

Du är en skön dåre.

Träffade nyligen en "ljudtekniker" som skulle hjälpa till att skruva liveljud åt sina polare. "Fan jag måste ha ett större Lotta Engberg-reverb," sa han o vräkte på helt sjukt med femsekunders reverb, det lät som en rymdfilm när alla tefaten sugs in i ett svart hål. Men han tyckte det var för lite och var förtvivlad.

Gamla Elvisinspelningar kan ofta ha väldigt mycket, eller typ för mycket långa reverb. Ändå låter det bra. Kanske beror på att hans röst är så bra genom vilka usla grejer som helst. Själv är jag lite feg med mycket reverb. Är nog ofta lite skit samma, det kan bli bra på många olika vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skruva tills det låter bra helt enkelt. Själv vet jag tex att jag i 9 fall av 10 vill ha "hall" på sång i kombo med tex ett torrt rum och eventuellt ett delay. Testar alltid det först, låter de bra så är det bra och så går jag vidare. Tänker aldrig i parametrar eller ms när jag skruvar.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Använder oftast 3st olika reverb i mina mixar. Ett kort ambience/office/rums rev som är till för att förflytta bak saker en liten liten bit i mixen. En hall som bygger på höjden & en plate som bygger på djupet. Bästa tips jag fått. Alternativt så kör jag ett litet & ett större rum ibland när jag känner för det. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Jag tycker revebet är sjukt viktigt, satt i reason i flera år sen det kom och har alltid vart besviken på reverbet, det var en av dom stora anledningarna till att jag övergav det. jag pysslar med Edm och rätt ofta så känns inte reverbet äkta på skarpare leads, jag har börjat experimentera en del och det händer t.om att jag kör ett annat ljud parallelt som inte hörs men som jag använder reverbet på, sen EQ:ar och kanske mixar med andra effekter för att uppnå något som kanske inte ens låter som ett rent reverb längre. Jag är dock inte så intreserad av att få saker att låta som om dom var inspelade på ett speciellt ställe.

"Ursäkta om jag skriver flummigt, har vart dålig på att formulera mig sen jag föddes"

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen använder jag numera ofta små lätta room-reverbs för att få lite mer akustisk feeling på elektroniskt skapad musik.. Tycker att det ger en lite mer analog karaktär på det hela.. Inte så mycket att dom hörs men att dom kan antas i alla fall.. När jag som mixare "hör" reverbet så knappt antar övriga (mindre bevandrade audifiler) det hela! 🙂 Alltid i stereo förstås! Inget reverb under 120 Hz lägger jag dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

EMT reverben, i synnerhet EMT 250/251/252, det är reverb för dom som tycker det är jobbigt att skruva reverb. Dom funkar direkt på nästan allt. Bara sätta svanslängden, sätta mängden bas- o diskant-cutoff. Klart!

UA gör en EMT250 emulering, Empty Room Systems med. SKnote har en, men deras tyckte jag sög, tyvärr, och impulser av EMT-reverb tycker jag inte har nåt liv i sig.

Audio Damage gör ett reverb som heter EOS, som funkar enligt samma arbetssätt. 3-4 parametrar bara, går apsnabbt. Antingen funkar det bra, eller inte alls. EOS är däremot ingen EMT klon.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

frma (oregistrerad)

Inget reverb eller delay över 5 kHz och under 150 Hz, är min grundinställning. Då sitter det fint och sammanhållet i mixen och blir mer ett rum än en effekt. Brukar ställa in ett kort reverb på 0,5 sekunder och ett långt på cirka 1 sekund, i undantagsfall längre.

På ledsång har jag ofta något delay inställt på 1/4-delar eller 1/8-delar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb på Vocals i hiphop är ju även känt som "the kiss of death" av prominenta mixare, har nånstans hört Jaycen Joshua säga de.

Jag antar att det bör tolkas som något negativt, synd bara att det funkar jävligt nice för mig och mina låtar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så. Reverb är ju rymd. Vår imaginära förmåga att teckna en större upplevelse av ett inspelat ljud, artificiellt eller naturligt förändrar det tonen genom att ge bakgrund till förgrunden.

I små högtalare och sämre rum är reverb mycket bra för att skapa känsla till musiken. Det gör att huvudet eller öronen kan fokusera på ett ljud tydligare, eftersom det får en större bakgrund... Så reverb är nyttigt i vissa fall.

Du är en skön dåre.

Träffade nyligen en "ljudtekniker" som skulle hjälpa till att skruva liveljud åt sina polare. "Fan jag måste ha ett större Lotta Engberg-reverb," sa han o vräkte på helt sjukt med femsekunders reverb, det lät som en rymdfilm när alla tefaten sugs in i ett svart hål. Men han tyckte det var för lite och var förtvivlad.

Gamla Elvisinspelningar kan ofta ha väldigt mycket, eller typ för mycket långa reverb. Ändå låter det bra. Kanske beror på att hans röst är så bra genom vilka usla grejer som helst. Själv är jag lite feg med mycket reverb. Är nog ofta lite skit samma, det kan bli bra på många olika vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Använder oftast 3st olika reverb i mina mixar. Ett kort ambience/office/rums rev som är till för att förflytta bak saker en liten liten bit i mixen. En hall som bygger på höjden & en plate som bygger på djupet. Bästa tips jag fått. Alternativt så kör jag ett litet & ett större rum ibland när jag känner för det. :-)

Låter intressant! Kan du ge exempel hur du brukar göra, vilket instrument till vilket reverb?

Kombinerar du reverb på något instrument, och hur tänker du kring delay?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter intressant! Kan du ge exempel hur du brukar göra, vilket instrument till vilket reverb?

Kombinerar du reverb på något instrument, och hur tänker du kring delay?

Det lilla rummet oftast runt 0.4 sek brukar jag använda för att flytta bak sången lite, virvel, instrument eller ljud som kanske inte har någon rumsklang men som behöver komma en liten bit bak i mixen för att smälta in bättre.

Hall brukar jag skicka det mesta till, ser det som min "sås på pizzan typ" :-) Sång, piano, gitarr (Om dom lägger ettor, spelar få noter och behöver mer rymd t.ex), synthar mm.

Plate brukar trummorna, sången & akke gitarrerna få. Den ser jag mest som ett sätt att skapa djup & lyxa till det. Finns en jättebra video ang reverb på puremix.net. Killen som undervisar är galet skön & förklarar allt på ett mycket bra & pedagogiskt sätt. Många bra videos, tips & tricks. Kostar runt 20 dollar styck och är värt varenda krona!

Ang delay så brukar jag som standard använda ett 1/8 delay & ett 1/4 delay som jag skickar allt möjligt till för att limma ihop mixen. Brukar sällan ha olika delay för sång, gitarr mm. Tycker det blir bäst när man låter flera instrument dela på samma. Sedan har jag en specialare som jag snappade upp från "Pensado`s place" på tuben. Dirt delay på sång, underbart! Check it out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...