Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons

Jag skär oftast botten i sång och gitarrer. Högre upp ju mer packad ljudbilden är.

När det är riktigt tjocka produktioner/arr skär jag överallt där det behövs. Virvel, synthar, elbas, leslie etc.

Men vid glesare ljudbilder brukar jag vara mer försiktig. Om det inte är något mekaniskt oljud i lågbasen är det inte nödvändigt att skära.

Link to comment
Dela på andra sajter

och hur högt brukar du skära? alltså hur går tänket?

Jag gjorde ett blindtest med en låt med akustiska trummor och fyra elgitarrer och en elbas och sång med och utan lo-cut och resultatet är skrämmande lika till min förvåning då jag trodde det skulle vara grötigt och bumligt som en gammal portainspelning men den skillnaden jag märkte var att lo-cut gjorde bara min mix steril och vass.

jag kan slänga upp blindtestet för lyssning om någon är intresserad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar använda HP-filter på de flesta källor. T.ex:

Sång cirka 120hz

Överhäng 130-150hz

Gitarr 70-80hz

Basgitarr 60hz

Tanken är väll att lämna plats åt vissa andra källor som t.ex baskagge som bör ha mest utrymme under 70hz. Men annars är jag ett fan av att lämna relativt mycket botten också då många brukar vara lite väl galna i sina filter 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sång, mellan 60 och 200 Hz. Detsamma med gitarrer. Om jag skär elbas skär jag sällan högre än 60 Hz, men ibland räcker det med 30 för att få ordning. Virvel mellan 60 och 120 Hz.

Keyboards skär jag så högt det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni verkar ha arbetat ungefär som jag gjort innan jag mixade med mixerbordet som har inbyggt lo-cut på 75Hz då använde jag det på typ alla kanaler utom kaggen.

Mitt blindtest jag gjorde idag så gjorde jag en mix med 75Hz Lo-cut och en utan på alla kanaler och resultatet tycker jag själv blev lite mer mjukt och runt och inte alls så grötigt och basigt som jag trodde att det skulle bli "som de lär ut"

Tanken slog mig efter att jag läst boken - Zen and the art of mixning - där författaren (Amerikan) har svårt att förstå varför vi européer envisas med att använda så mycket lo-cut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att det är bra att skära basgitarr vid 60Hz

låga E-strängen motvarar fundamentala grundtonen E1 41Hz och A1 är på 55Hz?

Borde man inte skära i kicken istället i detta område, eller vad är tänket?

http://en.wikipedia....key_frequencies

Jag är mer inne på din tanke att gröpa ur där det behövs för att göra plats åt andra instrument.

vad gäller själva HP-filtret och bastonen på 41Hz så är ju filtret sällan spikrakt utan det släpper ju igenom fast med lägre db.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att det är bra att skära basgitarr vid 60Hz

låga E-strängen motvarar fundamentala grundtonen E1 41Hz och A1 är på 55Hz?

Borde man inte skära i kicken istället i detta område, eller vad är tänket?

http://en.wikipedia....key_frequencies

Jag tänker mer att kicken bör ha mest energi under 60hz gentemot basgitarren. Medans basen fyller ut mer runt 100hz. Men det är ju alltid svårt att generalisera det bästa är givetivis att använda öronen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder det inte mycket alls. Eller rättare sagt inte alls eftersom jag inte har någon basscutt annat än i masterburken. På basen brukar jag sänka några db från 50 hz med en vanlig tonkontroll. Samma med kaggen.

Sången skär jag aldrig fast jag kan välja på 40, 80 eller 120 hz.

En ensam ak gitarr skär jag inte alls, är den en bakgrundskompare skär jag 80 hz vid inspeningen.

Ang kick så har jag läst många kommentarer att den brukar boostas vid 100 hz och elbasen lägre, vid 75 eller 80 hz. Den ena kaggemicken jag har, en EV ND868 är gjord för att kunna mixas helt utan eq. Den gillar jag nåt helt enormt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder det inte mycket alls. Eller rättare sagt inte alls eftersom jag inte har någon basscutt annat än i masterburken. På basen brukar jag sänka några db från 50 hz med en vanlig tonkontroll. Samma med kaggen.

Sången skär jag aldrig fast jag kan välja på 40, 80 eller 120 hz.

En ensam ak gitarr skär jag inte alls, är den en bakgrundskompare skär jag 80 hz vid inspeningen.

Ang kick så har jag läst många kommentarer att den brukar boostas vid 100 hz och elbasen lägre, vid 75 eller 80 hz. Den ena kaggemicken jag har, en EV ND868 är gjord för att kunna mixas helt utan eq. Den gillar jag nåt helt enormt.

Det verkar ju vara lite närmare mitt nya sätt att arbeta och dina inspelningar brukar ju låta bra så det är nog en bra väg att gå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt på. Tänk inte på vad som "ska" göras. Jag brukar tänka att jag ska förmedla en känsla utav materialet.

så rätt

och vad materialet innehåller från början

finns det så mycket att skära som stör?

om inte är det ganska onödigt

det jag själv skär sker redan vid inspelning och då oftast på trummor tex där flera oönskade källor läcker in - virveln behöver skäras för att få bort skitbas från baskaggen tex likaså oh

men annars håller jag med ovan att det skärs lite "för att man ska" och lite för mycket att man skär på allt

jag tycker många generellt lägger för mycket energi på att städa upp frekvenser som trängs å för lite på arrangemangsbiten

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på mixen med en fet sub inkopplad. Och jämför med nyinspelad countrymusik. Med en sub ihop med monitorerna kan i alla fall jag bli förvånad hur djupt elbas o kagge ofta går i modern musik. Och det är snyggt som 17 tycker jag, 😎

Fast det är mycket lättare att släppa på HP-filtret när det kommer till lugnare musik. Det är i rock å metal det oftast blir ett problem 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror lite på materialet. Ligger oftast nåt och dämpar ner under 20hz. Skär ja högre upp är det för att få till en mer "ren" mix, där det blir för stökigt annars. Men ibland är det massiv tjock botten man vill ha och då skär man mindre, eller i alla fall lägre ner. Gör man det för rent och skolmässigt låter det tråkigt och intetsägande, ingen energi eller känsla.

En hammondorgel med leslie kan ha nåt som ligger o bumlar nere runt 60-70 hz, sen är det rätt tomt upp till kanske 100-125. I dom fallen är det ofta oönskat buller längst ner och då skär man bort det. Fast man ska lyssna noga på förändringen som blir. Ibland är det skiten i hörnen som gör det maffigt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du skära i något så skär tills det är hörbart och sen backa tillbaka lite. Antingen skär du ju för att ge plats åt andra grejer och för att det behövs skäras för att mixen ska sitta, eller så skär du för att ta bort "sånt som inte finns" för att inte tynga ner mixen, för varje db av lågbas i tex ett gitarrspår, får du en db över till det du vill att lyssnaren ska höra, den inbillningen har jag när jag skär och det gör mig lycklig

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du skära i något så skär tills det är hörbart och sen backa tillbaka lite. Antingen skär du ju för att ge plats åt andra grejer och för att det behövs skäras för att mixen ska sitta, eller så skär du för att ta bort "sånt som inte finns" för att inte tynga ner mixen, för varje db av lågbas i tex ett gitarrspår, får du en db över till det du vill att lyssnaren ska höra, den inbillningen har jag när jag skär och det gör mig lycklig

Hela min poäng är att skär inte för att man ska utan mixa allting och sedan börja skära vid behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...