Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur mycket anvÀnder ni? alla kanaler/instrument?

NÀr jag för nÄgra Är sedan inhandlade Studios Mixologi sÄ fick jag intrycket att man skulle ha lo-cut pÄ alla spÄr sÄ mycket det bara gick.

Efter lite egna tester sÄ Àr jag inte lika sÀker.

Annons
Postat

Jag skÀr oftast botten i sÄng och gitarrer. Högre upp ju mer packad ljudbilden Àr.

NÀr det Àr riktigt tjocka produktioner/arr skÀr jag överallt dÀr det behövs. Virvel, synthar, elbas, leslie etc.

Men vid glesare ljudbilder brukar jag vara mer försiktig. Om det inte Àr nÄgot mekaniskt oljud i lÄgbasen Àr det inte nödvÀndigt att skÀra.

Postat

och hur högt brukar du skÀra? alltsÄ hur gÄr tÀnket?

Jag gjorde ett blindtest med en lÄt med akustiska trummor och fyra elgitarrer och en elbas och sÄng med och utan lo-cut och resultatet Àr skrÀmmande lika till min förvÄning dÄ jag trodde det skulle vara grötigt och bumligt som en gammal portainspelning men den skillnaden jag mÀrkte var att lo-cut gjorde bara min mix steril och vass.

jag kan slÀnga upp blindtestet för lyssning om nÄgon Àr intresserad?

Postat

Jag brukar anvÀnda HP-filter pÄ de flesta kÀllor. T.ex:

SÄng cirka 120hz

ÖverhĂ€ng 130-150hz

Gitarr 70-80hz

Basgitarr 60hz

Tanken Ă€r vĂ€ll att lĂ€mna plats Ă„t vissa andra kĂ€llor som t.ex baskagge som bör ha mest utrymme under 70hz. Men annars Ă€r jag ett fan av att lĂ€mna relativt mycket botten ocksĂ„ dĂ„ mĂ„nga brukar vara lite vĂ€l galna i sina filter 😄

Postat

SÄng, mellan 60 och 200 Hz. Detsamma med gitarrer. Om jag skÀr elbas skÀr jag sÀllan högre Àn 60 Hz, men ibland rÀcker det med 30 för att fÄ ordning. Virvel mellan 60 och 120 Hz.

Keyboards skÀr jag sÄ högt det behövs.

Postat

Ni verkar ha arbetat ungefÀr som jag gjort innan jag mixade med mixerbordet som har inbyggt lo-cut pÄ 75Hz dÄ anvÀnde jag det pÄ typ alla kanaler utom kaggen.

Mitt blindtest jag gjorde idag sÄ gjorde jag en mix med 75Hz Lo-cut och en utan pÄ alla kanaler och resultatet tycker jag sjÀlv blev lite mer mjukt och runt och inte alls sÄ grötigt och basigt som jag trodde att det skulle bli "som de lÀr ut"

Tanken slog mig efter att jag lÀst boken - Zen and the art of mixning - dÀr författaren (Amerikan) har svÄrt att förstÄ varför vi européer envisas med att anvÀnda sÄ mycket lo-cut.

Postat

Jag brukar anvÀnda HP-filter pÄ de flesta kÀllor. T.ex:

Basgitarr 60hz

Hur kommer det sig att det Àr bra att skÀra basgitarr vid 60Hz

lÄga E-strÀngen motvarar fundamentala grundtonen E1 41Hz och A1 Àr pÄ 55Hz?

Borde man inte skÀra i kicken istÀllet i detta omrÄde, eller vad Àr tÀnket?

http://en.wikipedia.org/wiki/Piano_key_frequencies

Postat

http://en.wikipedia....key_frequencies

Jag Àr mer inne pÄ din tanke att gröpa ur dÀr det behövs för att göra plats Ät andra instrument.

vad gÀller sjÀlva HP-filtret och bastonen pÄ 41Hz sÄ Àr ju filtret sÀllan spikrakt utan det slÀpper ju igenom fast med lÀgre db.

Postat

http://en.wikipedia....key_frequencies

Jag tÀnker mer att kicken bör ha mest energi under 60hz gentemot basgitarren. Medans basen fyller ut mer runt 100hz. Men det Àr ju alltid svÄrt att generalisera det bÀsta Àr givetivis att anvÀnda öronen.

Postat (redigerat)

...Snarare en sÄn hÀr, ...upp till 2012:

200px-Wanja_Lundby-Wedin.jpg

Redigerat av Erik dP
Postat

Brukar börja med low cut pÄ 30hz pÄ alla kanaler som default.

GÄr sedan in och skÀr mer pÄ icke-bastunga instrument.

Postat

Jag anvÀnder det inte mycket alls. Eller rÀttare sagt inte alls eftersom jag inte har nÄgon basscutt annat Àn i masterburken. PÄ basen brukar jag sÀnka nÄgra db frÄn 50 hz med en vanlig tonkontroll. Samma med kaggen.

SÄngen skÀr jag aldrig fast jag kan vÀlja pÄ 40, 80 eller 120 hz.

En ensam ak gitarr skÀr jag inte alls, Àr den en bakgrundskompare skÀr jag 80 hz vid inspeningen.

Ang kick sÄ har jag lÀst mÄnga kommentarer att den brukar boostas vid 100 hz och elbasen lÀgre, vid 75 eller 80 hz. Den ena kaggemicken jag har, en EV ND868 Àr gjord för att kunna mixas helt utan eq. Den gillar jag nÄt helt enormt.

Postat

Det beror helt pÄ. TÀnk inte pÄ vad som "ska" göras. Jag brukar tÀnka att jag ska förmedla en kÀnsla utav materialet. Hur jag gör det Àr en annan frÄga. Dvs det finns inget rÀtt och fel, skulle man kunna sÀga.

Postat

Jag anvÀnder det inte mycket alls. Eller rÀttare sagt inte alls eftersom jag inte har nÄgon basscutt annat Àn i masterburken. PÄ basen brukar jag sÀnka nÄgra db frÄn 50 hz med en vanlig tonkontroll. Samma med kaggen.

SÄngen skÀr jag aldrig fast jag kan vÀlja pÄ 40, 80 eller 120 hz.

En ensam ak gitarr skÀr jag inte alls, Àr den en bakgrundskompare skÀr jag 80 hz vid inspeningen.

Ang kick sÄ har jag lÀst mÄnga kommentarer att den brukar boostas vid 100 hz och elbasen lÀgre, vid 75 eller 80 hz. Den ena kaggemicken jag har, en EV ND868 Àr gjord för att kunna mixas helt utan eq. Den gillar jag nÄt helt enormt.

Det verkar ju vara lite nĂ€rmare mitt nya sĂ€tt att arbeta och dina inspelningar brukar ju lĂ„ta bra sĂ„ det Ă€r nog en bra vĂ€g att gĂ„ 🙂

Postat

Det beror helt pÄ. TÀnk inte pÄ vad som "ska" göras. Jag brukar tÀnka att jag ska förmedla en kÀnsla utav materialet.

sÄ rÀtt

och vad materialet innehÄller frÄn början

finns det sÄ mycket att skÀra som stör?

om inte Àr det ganska onödigt

det jag sjÀlv skÀr sker redan vid inspelning och dÄ oftast pÄ trummor tex dÀr flera oönskade kÀllor lÀcker in - virveln behöver skÀras för att fÄ bort skitbas frÄn baskaggen tex likasÄ oh

men annars hÄller jag med ovan att det skÀrs lite "för att man ska" och lite för mycket att man skÀr pÄ allt

jag tycker mÄnga generellt lÀgger för mycket energi pÄ att stÀda upp frekvenser som trÀngs Ä för lite pÄ arrangemangsbiten

Postat

Lyssna pĂ„ mixen med en fet sub inkopplad. Och jĂ€mför med nyinspelad countrymusik. Med en sub ihop med monitorerna kan i alla fall jag bli förvĂ„nad hur djupt elbas o kagge ofta gĂ„r i modern musik. Och det Ă€r snyggt som 17 tycker jag, 😎

Postat

Lyssna pĂ„ mixen med en fet sub inkopplad. Och jĂ€mför med nyinspelad countrymusik. Med en sub ihop med monitorerna kan i alla fall jag bli förvĂ„nad hur djupt elbas o kagge ofta gĂ„r i modern musik. Och det Ă€r snyggt som 17 tycker jag, 😎

Jag Ă€r lĂ„ngt före dig i den frĂ„gan 😛

Postat

Fast det Ă€r mycket lĂ€ttare att slĂ€ppa pĂ„ HP-filtret nĂ€r det kommer till lugnare musik. Det Ă€r i rock Ă„ metal det oftast blir ett problem 🙂

Postat

jag kan slÀnga upp blindtestet för lyssning om nÄgon Àr intresserad?

Jag skulle gĂ€rna höra 🙂

Postat (redigerat)

Beror lite pÄ materialet. Ligger oftast nÄt och dÀmpar ner under 20hz. SkÀr ja högre upp Àr det för att fÄ till en mer "ren" mix, dÀr det blir för stökigt annars. Men ibland Àr det massiv tjock botten man vill ha och dÄ skÀr man mindre, eller i alla fall lÀgre ner. Gör man det för rent och skolmÀssigt lÄter det trÄkigt och intetsÀgande, ingen energi eller kÀnsla.

En hammondorgel med leslie kan ha nÄt som ligger o bumlar nere runt 60-70 hz, sen Àr det rÀtt tomt upp till kanske 100-125. I dom fallen Àr det ofta oönskat buller lÀngst ner och dÄ skÀr man bort det. Fast man ska lyssna noga pÄ förÀndringen som blir. Ibland Àr det skiten i hörnen som gör det maffigt.

Redigerat av Signia
Postat

Vill du skÀra i nÄgot sÄ skÀr tills det Àr hörbart och sen backa tillbaka lite. Antingen skÀr du ju för att ge plats Ät andra grejer och för att det behövs skÀras för att mixen ska sitta, eller sÄ skÀr du för att ta bort "sÄnt som inte finns" för att inte tynga ner mixen, för varje db av lÄgbas i tex ett gitarrspÄr, fÄr du en db över till det du vill att lyssnaren ska höra, den inbillningen har jag nÀr jag skÀr och det gör mig lycklig

Postat

Vill du skÀra i nÄgot sÄ skÀr tills det Àr hörbart och sen backa tillbaka lite. Antingen skÀr du ju för att ge plats Ät andra grejer och för att det behövs skÀras för att mixen ska sitta, eller sÄ skÀr du för att ta bort "sÄnt som inte finns" för att inte tynga ner mixen, för varje db av lÄgbas i tex ett gitarrspÄr, fÄr du en db över till det du vill att lyssnaren ska höra, den inbillningen har jag nÀr jag skÀr och det gör mig lycklig

Hela min poÀng Àr att skÀr inte för att man ska utan mixa allting och sedan börja skÀra vid behov.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.