Jump to content
Annons

Varför har inte PT funnits i x64 fören nu (PT11)?


Terror

Recommended Posts

Jag såg att Pro Tools 11 är på G, och att dem för första gången stödjer att köra programmet i x64. Hur kan det komma sig?

Pro Tools har ju fan funnits sedan 90-talet (om inte tidigare), och är världens mest använda DAW av proffsen (rätta mig om jag har fel).

Varför kom det inte senare? Jag menar, om nu "alla" proffsstudios använder det, hur kan dem då klara sig med x32-versionen? Jag tänker främst på dem som håller på med typ ljud till film, där det är över 100 tracks, hur kan dem klara sig med max typ 4gb i ram?

Jag kanske är helt ute och cyklar. men det jag undra är, hur fan kan folk ha klarat sig på max 4GB i RAM????

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske har blivit så just för att PT är så välanvänt? Förväntningarna blir skyhöga, Avid vill inte göra bort sig och tappa tilltron till sin marknadsposition. Det tar många år att bygga upp ett förtroendeingivande varumärke, men det tar bara ett par misstag och ett par veckor att rasera det.

Kanske håller dom på och testar, länge, försäkrar sig om att implementeringen kommer funka på ett sätt så bara en minoritet av användarbasen kommer uppleva kompatibilitetsproblem ...

Har fått bilden att amerikanarna ofta kommer runt datorers begränsningar genom att köra många datorer länkade till varandra. Man delegerar ut olika uppgifter till olika datorer i arsenalen - i real-tid. PT erbjuder ju en hel del DSP-processning med.

Hans Zimmer sa att när Klaus Badelt skrev musiken till Pirates of the Carribean 2003 hade Badelt över 40 datorer i sin rigg.

vad är egentligen skillnaden mellan Online/offline-bounce? Är Online att de går i realtid?

Yep. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

I den här videon snackar de om Offline Bounce i PT11, ca 07.32 in.

Det de säger stämmer inte.

Etablerade tillverkare som till exempel Steinberg och Emagic/Apple har inga problem med sin offline bounce. Tvärtom. Den funkar finemang och har gett mervärde till användare i många år.

Med det sagt. Det har funnits (och kanske finns det än) pluggar som inte arbetar likadant i offlineläge som i realtid. Men det är ju inget programtillverkare som erbjuder offline bounce kan påverka. Tvärtom, med tanke på hur vanligt det är att bounca/exportera offline är det snarast att betrakta som en bugg i pluggen.

Dessutom bör man vara medveten om att alla pluggar som arbetar med någon form av modulation (som inte synkar mot projektets tempo) eller slumpmässighet kommer att påverka mixning/bounce/export olika vid varje tillfälle. Och detta oavsett om man väljer offline eller realtid.

Kort sagt, det som sägs i videon är säljsnack från Avid som fanboysen på Pro Tools Expert gärna köper och sprider vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

PT var väldigt sena med att fixa större intern buss än 24-bit också. Det kom långt efter att alla andra hade kört med 32-bit FP under flera år...

De skyndar långsamt, helt enkelt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det de säger stämmer inte.

Etablerade tillverkare som till exempel Steinberg och Emagic/Apple har inga problem med sin offline bounce. Tvärtom. Den funkar finemang och har gett mervärde till användare i många år.

Med det sagt. Det har funnits (och kanske finns det än) pluggar som inte arbetar likadant i offlineläge som i realtid. Men det är ju inget programtillverkare som erbjuder offline bounce kan påverka. Tvärtom, med tanke på hur vanligt det är att bounca/exportera offline är det snarast att betrakta som en bugg i pluggen.

Dessutom bör man vara medveten om att alla pluggar som arbetar med någon form av modulation (som inte synkar mot projektets tempo) eller slumpmässighet kommer att påverka mixning/bounce/export olika vid varje tillfälle. Och detta oavsett om man väljer offline eller realtid.

Kort sagt, det som sägs i videon är säljsnack från Avid som fanboysen på Pro Tools Expert gärna köper och sprider vidare.

Säger inte emot. Tycker bara att det ska bli j-vligt skönt att slippa realtidsbounce. 🙂

Om PT11 bara är hälften så bra som de säger är jag nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Pro Tools 10 i veckan med student discount och betalade bara 202pund. Gissa vad som står när jag skriver in aktiveringskoden? "Pro Tools 11 for student verified". Galet vad jag väntar på att det ska släppas nu så att jag bara kan ladda ner programmet. Ett litet tips om det är någon annan som är sugen på Pro Tools 11, köp Pro Tools 10 och uppgradera gratis. Vet att det står på deras hemsida att det egentligen ska kosta drygt 80pund att uppgradera från 10 till 11, men jag verkar slippa betala det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Pro Tools 10 i veckan med student discount och betalade bara 202pund. Gissa vad som står när jag skriver in aktiveringskoden? "Pro Tools 11 for student verified". Galet vad jag väntar på att det ska släppas nu så att jag bara kan ladda ner programmet. Ett litet tips om det är någon annan som är sugen på Pro Tools 11, köp Pro Tools 10 och uppgradera gratis. Vet att det står på deras hemsida att det egentligen ska kosta drygt 80pund att uppgradera från 10 till 11, men jag verkar slippa betala det.

alla kan inte njuta av studentrabatt vettu. Dessutom, du måste ju köpt någon sneakmodell? kostar inte "the real thing" runt 12.000kr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Pro Tools 10 i veckan med student discount och betalade bara 202pund. Gissa vad som står när jag skriver in aktiveringskoden? "Pro Tools 11 for student verified". Galet vad jag väntar på att det ska släppas nu så att jag bara kan ladda ner programmet. Ett litet tips om det är någon annan som är sugen på Pro Tools 11, köp Pro Tools 10 och uppgradera gratis. Vet att det står på deras hemsida att det egentligen ska kosta drygt 80pund att uppgradera från 10 till 11, men jag verkar slippa betala det.

Ja. Alla som skaffar 10 från den 7 april får en uppgradering till 11:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

PT är som Apple ....man "ska" ha det för det är bäst...MEN....det är dyrt och dåligt

PT (HD) är som APPLE, där har du ETT (1) rätt, d.v.s. två stabila produkter som är dyrare än vad de flesta hemma-producenter kan eller vill betala för. PT (HD) och APPLE kan inte anses som standard för hemma-producenter eller hobbystudios, och anledningen är oftast kostnaden.

Det är lätt att kasta skit på sådant man inte förstår, inte äger, eller något man inte jobbat med en längre tid för att rejält testa. Man får vad man betalar för!

Tre år har passerat för min del, med en gammal Mac Pro samt ProTools HD TDM 192khz. Under dessa år har detta system rullat på felfritt för min del. Samtidigt har jag löpande läst om problem med PC och Cubase, har hjälpt kompisar som har strul med PC och Cubase osv.. Så visst fan kan JAG i alla fall se vad de extra slantarna ger den som köper Mac och PT HD, och vad man får....

Nu är det dags att uppgradera till en ny Mac Pro samt PT HDX-2, två kort, och med tanke på vad bara det kostar så förstår jag att man inte köper det i hobbysituationer eller liknande. Det går att lägga mycket av de pengarna på andra "kul" saker istället.

http://www.dlxmusic.se/Product/Product.aspx?id=268308&of=1

http://store.apple.com/us/browse/home/shop_mac/family/mac_pro

Link to comment
Dela på andra sajter

Vafan vet du om vad jag jobbat/jobbar med....Har jobbat med både äppeldatorer och PT, har det även nu på jobbet....undviker skiten om jag kan

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, nu fick vi belägg för det också. Kör själv PT 10/Logic Pro, strular gör det ibland, men det finns inga program som är felfria.:-)

Dagens sanning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en glad amatör men fastnade för arbetstflödet i PT. Jag har gnisslat tänder ibland över en del strul pga hårdvara och anpassningar. Men det har varit värt resan och det finns en anledning till att PT blivit branchstandard trots att det dragits med föråldrad kod sedan DSP tiden. Extra spännande nu när en helt ny 64bit motor, särskilt för oss som inte kör HD.

I de flesta fall är det dåligt anpassade system som orsakar trassel. Med andra ord, användarfel.

Det gäller alla branscher, även i min (stordatorer) där softvaran kostar 25 milj/året i licenser. Det trasslar där oxå om inte rätt anpassat. Och nya programpatchar kommer från IBM varje månad.

Jag skriver inte i egenskap av PT-fanboy, jag kunde lika gärna valt Cubase istället.

Och till 'Django', det handlar sist om erfarenhet. Inte vad folk skriver om i trådar. För de som skriver mest skit är de som står för mest användarfel.

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

För de som skriver mest skit är de som står för mest användarfel.

Var får du den statistiken ifrån...har du följt all forum och seden sett hur de hanterar sina daws....alltså de miljoner användare som Skriver på forum och använder DAWS....

Jag är jäkligt nyfiken....SCB, SKOP?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...