Jump to content
Annons

vill tips på bra dist pedal


sixties

Recommended Posts

tänkte skaffa nån distpedal för att få ett mer distat ljud än det i stärkaren (som i marshall och blackstar)

har haft en sån här när jag var yngre men den är försvunnen 🙁 :

ska köra punk/käng/hardcore så det ska vara rejält med dist, så det surrar som en bålgeting svärm 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Budget?

Finns ju en uppsjö att välja bland. Kika närmare på den här, den här och den här. Har du möjlighet att låna hem någon av dem (eller allihopa) och prova hemma så är det ju är det ju ett plus.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Iofs kom jag ju på att du ju alltid kan scanna vend etc efter en Ibanez Tubescreamer. Finns en hel del därute bara man letar.

Då ska man köpa originalet, dvs en maxon och de är dessutom billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

En HOT CAKE har jag skaffat för knappt ett år sen. Det är nog den enda dist som verkligen kan ge mer dist än Hot Roddenförstärkaren kan ge i sig självt. Det är fan den bästa dist som finns, även för lite snällare ljud. Gudomlig.

Vet inte om denna demo är bra, men så här ser den ut. Dyr...

http://www.youtube.com/watch?v=AC9mJWybETk

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska man köpa originalet, dvs en maxon och de är dessutom billigare.

Åh fan 😮 Vad brukar de gå för? De flesta TS:arna brukar ju gå för runt 1000-1300kr.

Edith: lade till lite

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte väl hålla mig under 1000:- , vill egentligen ha nått billigt som funkar ok.

Men det är väl mer overdrive än dist jag vill ha? Jag gillar ju marshall dist, som en bra stärkare låter utan pedaler och det har jag nu men vill ha ytterligare dist för att få rätt ljud .

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte väl hålla mig under 1000:- , vill egentligen ha nått billigt som funkar ok.

Men det är väl mer overdrive än dist jag vill ha? Jag gillar ju marshall dist, som en bra stärkare låter utan pedaler och det har jag nu men vill ha ytterligare dist för att få rätt ljud .

Man måste ha jävlig med dist i pedalen om det ska bli nån skillnad när man redan har Marshalltryck med mycket gain. Även en bra overdrivepedal blir fel, det blir tårta på tårta. Skulle du testa en Hotcake vore saken klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har möjlighet att lira på en fender stärkare om jag har en pedal som ger bra ljud.

Nån som testat nano metal muff ?http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=18477&artno=185365

Eller behringer pedalerna? Kostar ju runt 200:- så få skulle man ju kunna köpa några olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Xotic BB Preamp finns ofta beggad för runt tusenlappen. Kan var lite för mycket kompression i den för dina ändamål, men den är grymt bra. BOSS DS-1 är en klockren klassiker med betydligt sämre rykte än vad den förtjänar. Finns ibland begagnad med Robert Keeleys Ultra Mod och den är riktigt nice. Har haft både den och en av hans varianter på moddad TS9. Maxons OD808 som nämnts är prisvärd och bra. Rat är en klassiker, om än inte en av mina favoriter. Det finns kort sagt mycket att välja på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

köpte en boss metal zone som jag blev ganska nöjd med. Fast den låter lite för bra ville egentligen ha ett sämre typ av ljud som nästan låter illa. 😄

svårt att beskriva i ord hur det ska låta.

kollade på denna innan jag jag bestämde vilken som kunde passa:

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Custom Badass '78 Har jag kollat på videos med och den skulle jag vilja ha. De distortion-/overdrivepedaler jag har är Ibanez TS9 (moddad), Ibanez SM7 (moddad), Digitech Hot Head, Vox Satchurator, T-Rex Mudhoney, Carl Martin DC Drive. Som vanligt gillar jag olika saker med dem alla.

Ibanez SM7 (moddad, BB opamps) gillar jag för att det låter nästan som man lagt en Tubescreamer innan en överdistad förstärkare. Det är det tighta mute E ljudet som är väldigt vanligt i metal men den kan ibland kännas som den saknar sustain trots mycket distortion som en överbelastad rörtopp har i de flesta fall.

T-Rex Mudhoney är allt från lite distortion till över toppen. Den låter bra på sitt sätt men kan ibland "kännas hård".

Vox Satchurator låter mycket bra men har två dåliga saker tycker jag. Först måste man jobba med både rena kanalens eq samtidigt som pedalens tonkontroll för att verkligen få det ljudet man vill ha men när man löst det så gillar jag verkligen den. DOCK har pedalen ett oerhört stort problem. När pedalen är igång så kan du inte riktigt få samma volym som du har när den inte är aktiverad och jag tror att det mestadels berör oss med pickuper som är mellan- till högoutput.

Carl Martin DC Drive är likt en Tubescreamer från det lilla jag provat den trots jag äger den. Jag vågar nästan säga att jag gillar den bättre än Tubescreamern. Det är något när jag spelar med den som känns särskilt. Tonkontrollen/tonkontrollerna minns jag inte hur bra de är men jag minns inget negativt om dem iaf.

Digitech Hot Head är billig men jag gillar den. Du får en bra sustainljud ur den precis som om du maxar en rörtopp. Sedan om karaktären överlag är riktigt "rörigt" vill jag inte riktigt kommentera men den är bra tycker jag och skulle kunna använda den live och på skiva. Jag har nog bytt ut några kondensatorer i din (trots jag kan inget om elektronik) men jag tror inte det ändrat nästan något från originalkaraktären förutom att ena tonkontrollen inte har lika stortomfång nu som innan.

Edit: Tog bort en onödig rad.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

köpte en boss metal zone som jag blev ganska nöjd med. Fast den låter lite för bra ville egentligen ha ett sämre typ av ljud som nästan låter illa. 😄

svårt att beskriva i ord hur det ska låta.

kollade på denna innan jag jag bestämde vilken som kunde passa:

http://www.youtube.com/watch?v=uut1ol_HfCU

Du vill låta som jack white i whitestripes?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill låta som jack white i whitestripes?

har knappt lyssnat på white strips men det är inte det jag vill ha (tror jag) jag har bra rördist i stärkaren (blackstar/marshall typen) och är ute efter ett mer surrande distljud som nästan låter illa.

nått sånt här:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat med solidstate förstärkare +dist? Det kanske funkar bättre än rör, i dethär fallet?

finns en solidstate i replokalen som jag inte hunnit testa med ännu, men när jag kör distpedalen hemma genom min blackstar HT5 så tycker jag det låter bättre att köra distpedalen på den rena kanalen än om man kör stärkardisten+pedaldist,

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha en väldigt ren pedal efter min distortionpedal som jag använder till att bilda extremt lätt med distortion på toppen av distortionen från distortionpdalen för att simulera det komprimerade och sustainiga ljudet som blir av det. Typ som att köra pedal in i en väldigt lätt distad rörkanal men min variant gör att jag kan även använda förstärkarens rena kanalen helt rent och förstärkarens distortionskanal helt opåverkad av pedalerna. Jag antar jag jag får koppla in distortionspedalen och den andra pedalen i en loop-/bypasspedal så att jag kan "stänga" av de båda med ett tramp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...