Jump to content
Annons

skapa 60 sound?


Davidooz

Recommended Posts

Hi!

hur skapar man det där sköna 60s pop soundet?

speciellt trummorna! har skruvat å testat med olika

mick tekniker på trummorna men får inte till det där

sköna 60s. nu kör jag 9 kanaler trummor.

på 60-talet så hade man ju inte tillgång till så många

kanaler så kanske ska jag undvika att närmicka och

och inte andvända lika mycket kanaler?

om ni har nå erfarenheter och tips om detta

så vore det kul å höra!

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det har till nästan 90% med spelteknik att göra. De resterande 10% handlar om hur man stämmer trumsetet. Tänk dig ett uppstämt jazzset och så bankar någon popkomp på det: 60-tal.

Sen som du säger, att närmicka är nog ingen bra idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

I en av "inspelnings-skolan" i tidningen (Minns inte vilket nummer det var nåt av nr 3-8 2004) så mickar teknikern upp med en enda kondensator mick för hela trumsetet.. Den fästes på bas-kaggens översida och skulle enligt uppgift ta upp en helt ok helhet av setet... prova att "skita" ner det lite med någon form av bit-cruscher eller liknande.. (i cubase finns en form av den med under "other".. testa att bara använda reverben där, så får du en skitig känsla över det, men ändå ett bra ljud i grund form... för du behåller ju det normala grundljudet och lägger bara ett nytt spår på vilket du gör bit-cruschen)... Lite luddigt jag vet.. Hoppas du är med på vad jag menar.. Dock kan du få lite fas-problem med tanke på att kondesatormicken som skulle ta upp det skitiga ljudet börjar krångla med din andra uppmickning..

Men det går ju att justera i efterhand..

Sen kan du alltid komplettara med "musikers" förslag att micka upp någon meter ifrån för att få rumsklangen som ger en lite sjungande 60-talskänsla..

Jag vet inte.. kansek du kan testa något av detta iaf, och möjligen ha någon nytta av det..

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla goda råd!

det verkar som om man ska försöka att jobba på samma sätt som dom gjorde på 60-talet! ska kolla in maxmaxmax låt! och sen får jag ta

å testa mig fram! lite riktlinjer är allt bra att ha

i bakfickan. tack!

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

hur skapar man det där sköna 60s pop soundet?

speciellt trummorna! [...] nu kör jag 9 kanaler trummor.

på 60-talet så hade man ju inte tillgång till så många

kanaler så kanske ska jag undvika att närmicka och

och inte andvända lika mycket kanaler?

Ett problem är att man ofta vill kombinera 60-talets sound med 00-talets klara ljudkvalitet och komplexa arrangemang.

Om du eftersträvar lo-fi med 60-tals sound är det kanske bäst att använda så få mickar det går och backa dom från trumsetet. Till din nackdel är att du (antagligen) varken har ett lämpligt rum att jobba i (som låter som 60-talets inspelningsstudios) eller rätt mickar, preamps eller bandare.

Om du vill ha inslag av 60-tals sound i en modern ljudbild så får du kompromissa ytterligare. Närmicka åtminstone bastrumma och virveltrumma. Jag har fått bra retro-resultat med fyra mickar:

1. Rigga trumsetet mot den vägg som låter bäst - Ställ bastrumman med frontskinnet riktat mot och 5-10 dm från den väggen. Rigga resten av trumsetet utifrån bastrumman. Du kommer alltså att spela vänd mot väggen.

2. Närmicka bastrumma och virvel.

3. Montera två rumsmickar - Sätt dig på trumpallen som du sitter när du ska spela. Rumsmickarna ska då monteras 60-80 cm på var sida om dig riktade mot väggen (En A-B mickning ädr du sitter mellan mickparet kan man säga).

Det är svårt att beskriva hur det ska se ut så jag bifogar en skiss.

retro_trummor.gif

På det här sättet tar rumsmickarna upp mycket tidiga reflektioner och mindre av det övriga rummet. Resultatet blir lite mer diffust än med överhäng. De gånger jag har lyckats har det gett en 60/70-talskänsla.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Kan verkligen inte hjälpa dig.

Kan nada om micktekniker eller mixning. All min inspelning sker med en minidiscmikrofon - nån billig sony - in i minidiscen, som står på rec och från hörlursuttaget in i dattamaskinen. Aldrig någon medveten placering av mikrofonen.

Men det finns säkert många trumdelar och percussion som känns 60-tal. Lyssna några kvällar på Radio Vinyl så kanske du får idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan verkligen inte hjälpa dig.

Kan nada om micktekniker eller mixning. All min inspelning sker med en minidiscmikrofon - nån billig sony - in i minidiscen, som står på rec och från hörlursuttaget in i dattamaskinen. Aldrig någon medveten placering av mikrofonen.

Men det finns säkert många trumdelar och percussion som känns 60-tal. Lyssna några kvällar på Radio Vinyl så kanske du får idéer.

Ja men så är du oxå e jävlarimej en naturbegåvning Max. Medans andra mekar i veckor med plugs, equalizers och mic-placering så tar du fram lite toapappersrullar, skolans gamla piano några kastruller och ett durkslag och skapar gudomlig musik rakt in i en bandspelarmick. Respekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan verkligen inte hjälpa dig.

Kan nada om micktekniker eller mixning. All min inspelning sker med en minidiscmikrofon - nån billig sony - in i minidiscen, som står på rec och från hörlursuttaget in i dattamaskinen. Aldrig någon medveten placering av mikrofonen.

Men det finns säkert många trumdelar och percussion som känns 60-tal. Lyssna några kvällar på Radio Vinyl så kanske du får idéer.

Ja men så är du oxå e jävlarimej en naturbegåvning Max. Medans andra mekar i veckor med plugs, equalizers och mic-placering så tar du fram lite toapappersrullar, skolans gamla piano några kastruller och ett durkslag och skapar gudomlig musik rakt in i en bandspelarmick. Respekt!

😄 Absolut.

Men maxmaxmax gör ju sånna låtar. Mycket ligger ju faktiskt i att hitta tonspråket, attityden och allt detdär (oändligt mycket svårare än att sätta mikrofonen på rätt plats i ett rum faktiskt). Då får man ju 60tal direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Heej

Jag har Jllabs trummick -paket som innehåler: 5 st mickar för trummorna (bas,virvel,hängpukor, golvpuka) och 2 st för över hänget.

Sen har jag tillgång till en mixer (Alto l8) med 8 st ingångar. Men jag mixar allting i en och samma kanal in i datorn, så jag måste ställa in ljudet innan jag spelar in. (jag har inte tillgång till ett ljudkort så att ja kan mixtra med varje trumma för sig, utan d får jag göra på mixerbordet)

Det som ja behöver mest hjälp med är uppmickningen det vill säga placerigen av mickarna. Ska jag ha 2 på virveln eller 2 på baskaggen eller kanske bara en på dom ? så jag skita i överhängsmikrofonerna eftersom ljudet ofta går igenom ändå?

Skriv lite tips! så jag kanske får några nya ideér än mot vad jag brukar göra 🥰

Mvh J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som ja behöver mest hjälp med är uppmickningen det vill säga placerigen av mickarna. Ska jag ha 2 på virveln eller 2 på baskaggen eller kanske bara en på dom ? så jag skita i överhängsmikrofonerna eftersom ljudet ofta går igenom ändå?

Är du ute efter ett 60-talssound borde fyra mickar räcka. Två för rummet och en närmick var på bastrumma och virvel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
hur skapar man det där sköna 60s pop soundet?

speciellt trummorna! [...] nu kör jag 9 kanaler trummor.

på 60-talet så hade man ju inte tillgång till så många

kanaler så kanske ska jag undvika att närmicka och

och inte andvända lika mycket kanaler?

Ett problem är att man ofta vill kombinera 60-talets sound med 00-talets klara ljudkvalitet och komplexa arrangemang.

Om du eftersträvar lo-fi med 60-tals sound är det kanske bäst att använda så få mickar det går och backa dom från trumsetet. Till din nackdel är att du (antagligen) varken har ett lämpligt rum att jobba i (som låter som 60-talets inspelningsstudios) eller rätt mickar, preamps eller bandare.

Om du vill ha inslag av 60-tals sound i en modern ljudbild så får du kompromissa ytterligare. Närmicka åtminstone bastrumma och virveltrumma. Jag har fått bra retro-resultat med fyra mickar:

1. Rigga trumsetet mot den vägg som låter bäst - Ställ bastrumman med frontskinnet riktat mot och 5-10 dm från den väggen. Rigga resten av trumsetet utifrån bastrumman. Du kommer alltså att spela vänd mot väggen.

2. Närmicka bastrumma och virvel.

3. Montera två rumsmickar - Sätt dig på trumpallen som du sitter när du ska spela. Rumsmickarna ska då monteras 60-80 cm på var sida om dig riktade mot väggen (En A-B mickning ädr du sitter mellan mickparet kan man säga).

Det är svårt att beskriva hur det ska se ut så jag bifogar en skiss.

retro_trummor.gif

På det här sättet tar rumsmickarna upp mycket tidiga reflektioner och mindre av det övriga rummet. Resultatet blir lite mer diffust än med överhäng. De gånger jag har lyckats har det gett en 60/70-talskänsla.

Letade "skissen" utan framgång? Var är den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville man eftersträva 60-talets ljud, speciellt på trummor, .... ska jag svara kort så säger jag nog att det finns inte en chans utan de trummor som användes då. Stommarna var bara hälften så tjocka, och sällan av hårdare träslag. Mickning och rumtyp gör en del, men skillnaden mellan själva trummorna då och idag är väldig. Jämför man med gitarr då och nu, så körde man med en mediumstor kombo-stärkare direkt på golvet då, men idag är det mer en eller två fyrtolvor med processning både före och efter. Skillnaden mellan trummorna nu och då är lika stor. Trummorna då, lät ungefär en tredjedel så starkt som de gör idag och hade inte alls den über-genomträngande skarpheten i anslaget som de har idag. Det är delvis därför man hör rummet så mycket tydligare på dom inspelningarna. På den tiden kunda man ofta se en trummis, pianist och kontrabasist som spelade tillsammans, helt utan förstärkning och alla trivdes bra. Det går inte att göra idag, inte ens om trummisen spelar svagt, kontrabasen drunkar ögonblickligen.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att beskriva hur det ska se ut så jag bifogar en skiss.

Letade "skissen" utan framgång? Var är den?

Oh, den gamla!

Det är fortfarande grymt trevligt sätt att spela in på, men jag har insett att det kräver sitt rum.

Får se om jag orkar lägga upp en ny skiss.

Link to comment
Dela på andra sajter

På den tiden kunda man ofta se en trummis, pianist och kontrabasist som spelade tillsammans, helt utan förstärkning och alla trivdes bra. Det går inte att göra idag, inte ens om trummisen spelar svagt, kontrabasen drunkar ögonblickligen.

Ohfan! Jag har alltid undrat! coolt!

Annars skulle jag säga att det sitter en hel del i gunget också. Trumma som man dansade då, med höfterna och axlarna. Hade jag stått framför er hade jag kunnat dema vad jag menar men annars är det svårt att förklara..

Link to comment
Dela på andra sajter

På den tiden kunda man ofta se en trummis, pianist och kontrabasist som spelade tillsammans, helt utan förstärkning och alla trivdes bra. Det går inte att göra idag, inte ens om trummisen spelar svagt, kontrabasen drunkar ögonblickligen.

Ohfan! Jag har alltid undrat! coolt!

Annars skulle jag säga att det sitter en hel del i gunget också. Trumma som man dansade då, med höfterna och axlarna. Hade jag stått framför er hade jag kunnat dema vad jag menar men annars är det svårt att förklara..

Det är nog huvet på spiken!

En jäkligt säker trummis jag känner säger att om man inte var med och trummade redan på 60-talet går det inte att lära sig att spela riktigt så hur bra man är. Det är bara gammelgubbar som kan få fram det där sjuka drivet som man bara följer med i. Hoppas han har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har redan fått tusen svar så jag håller mig kort!

*"Muffla" (dämpa skiten)

*Dämpat rum

*Jag distansmickade mina med en SM 48 och sedan uppifrån med en "no name"mik (alltså hela 2 mikar!) Sennheiser 421:or gör nog jobbet bättre!

*Lira på ett par grunda trummor med rätt dimensioner (Ludwig, Slingerland, Gretsch, Pearl Premier, Fibes mm)

Resultat hör du i min låt: aROCKER "Myzterious christmas song"

Detta skjuter lite mera åt sena 60-, 70-tals hållet!

Mvh/

aROCKER

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

På den tiden kunda man ofta se en trummis, pianist och kontrabasist som spelade tillsammans, helt utan förstärkning och alla trivdes bra. Det går inte att göra idag, inte ens om trummisen spelar svagt, kontrabasen drunkar ögonblickligen.

Jag har spelat många akustiska gigs med kontrabas och trummor där det låtit utmärkt, och några där jag inte har nått fram alls med min kontra. Anslaget och stränghöjden på kontrabasen spelar förstås stor roll, men det är ofta trumslagarens attityd som är problemet.

På 50/60-talet gick inte trummisarna på kommunala musikskolan och drämde fram metallica och Dave Weckl- beats med gigantiska skyddskåpor runt öronen 😄 (inget ont om musikskolan dock), utan lärde sig att spela så allting hördes. Det finns också de idag som har släppt trum-egot, och då är det alltid ett nöje att lira akustiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja verkligen, det är rena upplevelsen att stå brevid en trummis som faktiskt kan kontrollera dynamiken om man inte gjort det förr. Trummisen i bandet är en sådan och lustigt nog uppstår helt andra 'problem'. Han har så bra anslag att han inte behöver mata på för att få till det och i PA sammanhang brukar teknikern alltid be honom att spela hårdare istället. Knappast den vanligaste begäran...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag brukar använda detta till ett bra trumm ljud,

går då att med enkla medel ratta fram ett 60´s ljud med mer klarhet.

Kagge: AKG TD20 & en liten 8" yamaha högtalare.

Virvel: Sennheiser MD421 över & Shure Beta 57á under.

Pukor: Sennheiser MD441ór (ca 15-25 cm från pukans mitt)

OH: Audiotechnica AT 4051ór (placeras så att repektive förstärker virvel & golpuka)

Hi-Hat: Calrec omni sdc (placerad så att "locken" skymmer virveln)

Rum: Neuman U87 för mono, stereo ett par Rœde Classic.

Den här "standard" mickningen funkar ju till allt. 😉

För en mer tidsenligt uppmickning så brukar jag göra så här med 4 st mickar.

Kagge: AKG TD20

Virvel: Calrec omni sdc, mellan virvel och hi-hat så hi haten "läcker" in bra.

OH: Sennheiser omni sdc, så att pukor kommer fram bra och cymbalerna hänger med fint.

Mellan pukorna: Neuman U87 i omni läge, brukar även få med sig riden.

Tack vare kondingarna så kommer rummet med fint. 😉

Men som alltid så är det trummisen som avgör hur bra det låter med sin balans och dynamik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...