Jump to content
Annons

[LÖST] Isopropanol vs kontaktspray?


CHAE

Recommended Posts

Tror åtminstone att jag lyckats att lägga tråden rätt...

Oi!

Jag satt och funderade på det här med rengöring av elektronik (tänk knastrande potar, oxid etc). Vissa förordar vanlig elektronikspray (á la Kjell & c:o) medan andra menar att isopropanol (isopropylalkohol) är the shit.

Min fråga blir således; vilken skulle ni använda och vilket alternativ anser ni vara bäst?

Vill minnas att vi använde just isopropanol till att rengöra tonhuvuden på bandaren back in the day men jag visste inte att det kunde användas för ("grov")rengöring av elektronik från t ex oxid.

Bonusfråga:

vilket man än väljer menar många på att dessa rengöringsåtgärder enbart är tillfälliga lösningar och att ett totalt utbyte (av exempelvis ett trilskande och oxiderat inputjack) är den bästa åtgärden på lång sikt.

Vad anser ni?

Vänligen,

CHAE

Edith: meningsbyggnadsfel de luxe

Edith#2: korr. av rubbe

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det jag har hört är att man ska undvika all sorts rengöring av potar, då det förstör kolbanorna. Antingen ska man få bort oxid genom frenetiskt rattande eller så ska man byta poten.

Har dock bara hört det från ett håll, så en bekräftande källa vore kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har hört är att man ska undvika all sorts rengöring av potar, då det förstör kolbanorna. Antingen ska man få bort oxid genom frenetiskt rattande eller så ska man byta poten.

Har dock bara hört det från ett håll, så en bekräftande källa vore kanon.

Jaså jaha, jag har nämligen hört att antingen det ena eller andra av dessa preparat ska vara kanon för rengöring av potar etc 😕

Så länge de är i sin renaste form (=ingen av dem innehåller någon form av olja eller H2O).

Jupp, det där med frenetiskt rattande har jag också hört (aldrig provat själv tho 😑 )

Link to comment
Dela på andra sajter

En nätpolare till mig har under många år lagat bla stereogrejer, han är med i en firma som säljer vintage hifi, jag dryftade sprakiga pottar ned honom, han skrev så här:

Orven: Om du vill labba själv så ber du tanten ta hem en sån där nål som dom sätter permanent på sjukan för att ta prover. Finns i olika storlekar och har slanganslutning.

Använd själva plastnålen och klipp av vingarna på nålhuset och koppla en liten spruta till den. Fyll sprutan med ren 96% sprit och spola i lite i potten och vrid fram och tillbaks. Upprepa spolning så rensar du bort den lösa kolen som finns på banan.

Jag: Vanlig snik 5-56 eller WD40 har funkat på många pottar för mig?

Orven: Bästa resultatet får du som jag beskriver samt att med vit vaselin i så håller det hur länge som helst.

Så sprit plus vaselin tror jag stenhårt på. Orven vet vad han pratar om. Utan vaselinet är det nog större risk att problemet kommer tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte hittat nån speciell spray så är elektronikspray ren isopropanol. I vart fall alla jag har och har haft.

Det går att rengöra dåliga pottar och sliders, jag har gjort det med min JUNO-60 eftersom det är halvt omöjligt att få nya, men det kräver att man är väldigt försiktig och inte använder lösningsmedel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

[...]

Jag: Vanlig snik 5-56 eller WD40 har funkat på många pottar för mig?

[...]

Har för mig att 5-56 just är det man inte ska ens tänka på när det kommer till sådana tockenhäringa elektronikprülar! ⚠️

Om du inte hittat nån speciell spray så är elektronikspray ren isopropanol. [...]

Åh fan, jaha ja där ser man 😮

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

5-56 och WD40 är suveränt på släpvagnskopplingar etc. Men absolut inte på pottar. Problemet är att dom lämnar en oljig yta efter sig som drar till sig mer damm och smuts som gör att potten kommer att glappa och raspa ännu mer senare.. Isopropanol är det bästa..

Och skulle du ha mycket Isopropanol över så testa att blanda 1 liter med 1 Kg natriumhydroxid (kaustik soda) 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satt och funderade på det här med rengöring av elektronik (tänk knastrande potar, oxid etc). Vissa förordar vanlig elektronikspray (á la Kjell & c:o) medan andra menar att isopropanol (isopropylalkohol) är the shit.

Min fråga blir således; vilken skulle ni använda och vilket alternativ anser ni vara bäst?

elektronikspray (á la Kjell & c:o) = Jävla Skit medel ! Köp inte detta medel, pottarna börjar skrapa och blir tröga av detta skitet.

Det bästa är CRC Siceront KF http://www.polteknik...exp=527&lev=539

Det ska ha en smörjande effekt ,skulle tro det är grafit i dom som smörjer ,men är inte 100 på detta

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

elektronikspray (á la Kjell & c:o) = Jävla Skit medel ! Köp inte detta medel, pottarna börjar skrapa och blir tröga av detta skitet.

Det bästa är CRC Siceront KF http://www.polteknik...exp=527&lev=539

Det ska ha en smörjande effekt ,skulle tro det är grafit i dom som smörjer ,men är inte 100 på detta

Oj då, så då var Kjell & c:o-sprayen inte kosher. Bra att veta.

Tack för tipset där ang, CRC btw 🙂 Men >380 spänn känns blodigt 😕 Har iofs sett just den produkten susa förbi i forumdiskussioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, orkar faktiskt inte läsa igenom alla svar i tråden som lär bli längre ändå...

Isopropanol på brun flaska, jävligt bra till rensning av tonhuvuden med topz...

Spray som funkar, för att rensa pottar med är numera förbjuden men den bästa och Freon-packade sorten hette F4, hittar man den så är man hemma, klart det går att spraya pottar det gjorde teknikerna hela tiden på finstudios som Sonet och Polar runt 1988..när kondingar och pottar är över 20 år ja då är det dags att switcha***

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Enbart för foolproof skull: Du menar verkligen 1kg? Det låter vansinnigt mycket?

Nja 50/50 då.. 1 liter är ungefär 1 kg. Ren etanol och koksalt blir restprodukten i alla fall.. Fast man får vara lite försiktig då man blandar dit sodan.. Kan rent av bli explosivt! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp CRC SICERONT KF F2 den är dyr men är värd pengarna.

Helt klart bästa kontaktsprayen som inte förstör pottar och reglar.

Om du har ett mixerbord som är riktigt oxiderat så kan du köpa en sprayflaska

som man kan fylla med isopropanol pumpa upp lufttryck i spraya i pottarna.

Sådan pumpflaska finns att köpa på på Elfa.

Spraya först potten med isopropanol upprepade gånger och motionera den.

Sedan avslutar du med att sparya i sicorent F2.

Fördelen med att göra så är att man sparar mkt på den dyra kontakt sprayen

så den räcker längre.

Isopropanol rengör från oxid bra. Men för att få en riktig effektiv rengöring behövs även

andra aktiva kemikalier vilket finns i kontaktsparyen.

Om du har avbrott i signalen eller glapp glöm ej att göra rent insert ingången i bordet med kontaktspray. Ofta beror många problem på att insert ingången har oxiderat igen och bryter signalen.

Fick tippset att läskstång till jaktvapen fungerar bra när man vill gnugga rent

insertkontakten från oxid med kontaktspray.

På större mixerbord finns ofta även insert på mastern får man oxid där så funkar inte mastersektion som den skall så all lyssning försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

5-56 har klibb i sig å de e inte bra för electronics kan jag ju lugnt säga...

Jäpp, så har jag också "lärt" mig och det verkar också vara det gängse svaret runt om på forumen.

5-56 = big no-no

klibb.jpg

😆

"Sticky fingers"

Köp CRC SICERONT KF F2 den är dyr men är värd pengarna.

Helt klart bästa kontaktsprayen som inte förstör pottar och reglar.

Om du har ett mixerbord som är riktigt oxiderat så kan du köpa en sprayflaska

som man kan fylla med isopropanol pumpa upp lufttryck i spraya i pottarna.

Sådan pumpflaska finns att köpa på på Elfa.

Spraya först potten med isopropanol upprepade gånger och motionera den.

Sedan avslutar du med att sparya i sicorent F2.

Fördelen med att göra så är att man sparar mkt på den dyra kontakt sprayen

så den räcker längre.

Isopropanol rengör från oxid bra. Men för att få en riktig effektiv rengöring behövs även

andra aktiva kemikalier vilket finns i kontaktsparyen.

Om du har avbrott i signalen eller glapp glöm ej att göra rent insert ingången i bordet med kontaktspray. Ofta beror många problem på att insert ingången har oxiderat igen och bryter signalen.

Fick tippset att läskstång till jaktvapen fungerar bra när man vill gnugga rent

insertkontakten från oxid med kontaktspray.

På större mixerbord finns ofta även insert på mastern får man oxid där så funkar inte mastersektion som den skall så all lyssning försvinner.

Smaaaart!

* * *

Tack hittills för alla svar; känner mig genast klokare på det här 🙂 Det lutar åt isopropanol iofs mest för att testa. Får köra ett teståk på på "ful-"Stratan först 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, ursäkta sakfel av mig i tidigare inlägg, F2 heter ju sprayen som någon annan påpekade, inte F4, var just nere i källarn och såg burken, Isopropanol var ju även bra för rengöring av vinylplattor med mjuk bredborste av sammetsliknande yta minns jag fr. en skivbörs på Roslagsgatan där jag extraknäckte i början av 80-talet :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med kontaktspray från Electrolube, den går nog att få tag i för 100-150kr. Innehåller bl.a. en liten del isopropanol. Funkar ok men bara ett tag enligt min erfarenhet. Har kört den på potarna på min gamla A4k-sampler och man får smörja skiten efter 4-5 månader igen om det ska funka.

Det svåra tycker jag är dock att komma åt rätt för att "smörja" banorna utan att plocka isär precis allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] så man får det plåtrent ?

emt140_plate.jpg

smiley-drumroll.gif

OnT: provade lite Isopropanol på potarna på guran; funkade svinbra 🙂 Gick loss lite försiktigt på ett par Fostex PM04:or (som jag aldrig använder ändå) som knastrat lite i input-jacket och nu; no more knaster. Awesome!

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...