Jump to content
Annons

Ljudnivå vid nedmixning


nicke454

Recommended Posts

Annons

Vad är "Mastring" för något? En ring för en mast? 😄

Exakt, skrev först det i mitt svar men raderade, vill inte vara bråkstolle 🙂

Det heter inte mastring på svenska. Mastring har man på båtar.

Det heter mastering överallt i världen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

I stand corrected.

Och tydligen kallas även forumgruppen/kategoring för : Studio forum> Generellt> Mixning/mastring

Så frågan är om språkpoliserna har rätt eller IDG och dess medarbetare ?

Och så finns det massor av trådar om just " Mastring " på detta forum.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att folk inte kan bestämma sig för huruvida det ska heta mastring eller mastering är för att "fenomenet" är uttjänt men enormt seglivat. Alla vet att det finns, men ingen kan bestämma sig vad skiten är till för.

Förutom att skapa tillfällen där man ska spela Allan och minsann förklara hur det heter.

Till vilken nytta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så enkelt är det. Behövs ingen mastering.
Att mastra är mer än att höja volymen.

Precis som 1000-milaservice är mer än att mäta oljan i bilmotorn.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som vaddå?

För att ta ett exempel: anpassa ett antal slutmixar för en utgåva. Om du lyssnar på ett album vill du nog att alla låtar ska ha en enhetlig, sammanhållen ljudbild. Där kommer masteringen in i bilden.

(Och när det gäller mastering v/s mastring orkar jag inte ens kommentera det, jag nöjer mig med att säga att folk får skriva mastring om de vill. Bara de inte uttalar det som "mast-ring. Eller ja, om de vill får de väl göra det också...)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mastring handlar bara om prestige. Sex, brudar & rock 'n roll, den som inte kan erkänna det är dum i huvet.

Halojj Dingbats!

Ojj det var hårda ord det där😉. Poängen med mastering har ju redan diskuterats i flertalet trådar. Att göra en professionell mastering där en duktig tekniker kan finslipa materialet med nya fräscha öron i en väl balanserad lyssningsmiljö kan verkligen göra skillnad. Ett bra exempel som redan nämnts är ju när man ska göra en compillation och vill att låtarna ska limma ihop till en snygg enhet med rätt inbördes nivåer och ljudbild.

Allt gott!/ Björn

Edit: Förut på vinyltiden så ställdes masteringsteknikerna ofta inför problemet att göra materialet graverbart (panorerad basinformation etc.). Även om det inte görs så mycket vinyl idag så kvarstår fortfarande önskemålet om att det färdiga materialet är spelbart i såväl de enklaste bergsprängare som de värsta HiFi-anläggningarna.

Redigerat av wellness music
  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Mastring handlar bara om prestige. Sex, brudar & rock 'n roll, den som inte kan erkänna det är dum i huvet.

Inte för din del, Dingbats! Alla vet att du är unik! Du är en sådan där härlig, ung snubbe som tror sig ha "löst problemet" och samtidigt är chockerad över hur alla X-tals tidigare generationer har kunnat ha "så fel". Eller hur, Dingbats! 🙂

Jag älskar sådant här – på grund av dess naivkomik. Det är som att se en person vandra mot ett stort hål i marken (som man själv alldeles nyss föll i och klev upp ur); och hur man än ropar, viftar och varnar, så får man bara "fingret", typ.

Åkomman är dock inte obotlig. Medicinen heter erfarenhet.

Nej, "mastring" handlar givetvis inte om "Sex, brudar & rock 'n roll" (musik gör det däremot, till avgörande största delen). Mastring är bara ett begrepp som IDAG bara betyder "färdigställa (fysisk) produkt". De flesta vill dock fortfarande få det till att det skulle vara en sorts ljudkonst som IDAG egentligen inte är något märkvärdigare än uppgifter som ingår i en slutmix(ning).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra exempel som redan nämnts är ju när man ska göra en compillation och vill att låtarna ska limma ihop till en snygg enhet med rätt inbördes nivåer och ljudbild.

Men hur åstadkommer man det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur åstadkommer man det då?

Hallå Valle!

Det av människoörat faktisk upplevd ljudnivå / frekvensgång skiljer sig många gånger från det vi kan utläsa från våra indikatorer/instrument. Ett väl tränat öra och en god lyssningsmiljö är nog receptet i detta sammanhang.

Ett enkelt tips vad det gäller nivåer om man är ovan eller börjar bli trött i öronen, är att lyssna på låg lyssningsvolym och försöka definiera vad som örat uppfattar som "lead" i låten och utgå ifrån detta vid jämförelse mellan olika spår. Hälsningar / Björn🙂

Redigerat av wellness music
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det av människoörat faktisk upplevd ljudnivå / frekvensgång skiljer sig ofta från det vi kan utläsa från våra indikatorer/instrument. Ett väl tränat öra och en god lyssningsmiljö är nog receptet i detta sammanhang.

Ett enkelt tips vad det gäller nivåer om man är ovan eller börjar bli trött i öronen, är att lyssna på låg lyssningsvolym och försöka definiera vad som örat uppfattar som "lead" och utgå ifrån detta vid jämförelse mellan olika spår.

Ah, get it! Mastrare blir helt enkelt inte trötta i öronen, när de väl tränat upp dem! 🙂

Åh, äntligen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mastra är mer än att höja volymen.
Som vaddå?

(Och jag utgår stenhårt ifrån att du kan skillnaden på mixa och "mastra")

T.e.x bränna in bolagskoderna i låten så att Stim kan göra en avräkning.Få alla låtar på ett album att hålla jämn volym och frekvensmässigt låta någorlunda lika.

VIsst kan det ordnas i mixning men om man har låtar från flera olika håll kanske det inte är en möjlighet och masTEring träden i kraft.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

T.e.x bränna in bolagskoderna i låten så att Stim kan göra en avräkning.

Det köper jag. Det är ju liksom förberedelse/färdigställande av den fysiska produkten.

Få alla låtar på ett album att hålla jämn volym och frekvensmässigt låta någorlunda lika. VIsst kan det ordnas i mixning men om man har låtar från flera olika håll kanske det inte är en möjlighet och masTEring träden i kraft.

Jo, i och för sig, det krävs magiska under för att genomföra sådant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att folk inte kan bestämma sig för huruvida det ska heta mastring eller mastering är för att "fenomenet" är uttjänt men enormt seglivat. Alla vet att det finns, men ingen kan bestämma sig vad skiten är till för.

Förutom att skapa tillfällen där man ska spela Allan och minsann förklara hur det heter.

Till vilken nytta?

Inget fel med att ifrågasätta saker men i detta fall tycker jag du är ute och cyklar. Möjligt att mindre produktioner "klarar sig" utan traditionell mastering, men om man vill att materialet ska låta så bra som möjligt (i alla olika sammanhang, inte bara i sin egen hemmastudio) så krävs ofta följande:

1. Mycket bra lyssning (inte många mixrum som kan skryta ned detta).

2. Ett par fräscha öron som inte hört sig less till leda på materialet och därför snabbt hör saker som mixaren missat (p g a sin lyssning och/eller inlyssning av materialet

3. Erfarenhet/skicklighet i yrkesutövandet.

4. God kommunikation mellan kund och masterings-tekniker. Smaken är olika.

Även om en mixtekniker sitter i exeptionell lyssningsmiljö och är duktig även på mastering så är fortfarande den andra punkten så viktig att de flesta väljer att lämna bort till mastering ändå. Något många verkar tycka/tro är viktigt vid mastering är idiotdyr hårdvara, men detta tycker jag inte är viktigt längre då pluggarna blivit så bra i o m t ex UAD etc. Enormt mycket viktigare är kunskapen hur man använder redskapen (som alltid). Vissa verktyg är dock viktiga att inte tumma för mycket på. Lyssningen (där akustiken är en oerhört stor del givetvis) är en av dessa. Det går givetvis att mastera i ett dåligt rum förutsatt att man kan lyssna i andra rum men förfarandet blir onekligen väldigt bökigt och tidsineffektivt om man måste åka runt och lyssna i olika system mellan varje justering.

Du kanske har rätt i att mastering håller på att dö ut med tanke på hur lite folk bryr sig om hur det låter nuförtiden men så länge det finns en grupp som hör skillnad och bryr sig så kommer mastering att finnas kvar. Man kan ju hoppas att de som försöker livnära sig på musik/ljud fortfarande bryr sig, eller?

Om du inte vet "vad skiten är till för" kanske du ska uttala dig med viss försiktighet då många andra troligtvis (förhoppningsvis) vet vad mastering innebär, men sansade inlägg är ju inte din grej riktigt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För att ta ett exempel: anpassa ett antal slutmixar för en utgåva. Om du lyssnar på ett album vill du nog att alla låtar ska ha en enhetlig, sammanhållen ljudbild. Där kommer masteringen in i bilden.

(Och när det gäller mastering v/s mastring orkar jag inte ens kommentera det, jag nöjer mig med att säga att folk får skriva mastring om de vill. Bara de inte uttalar det som "mast-ring. Eller ja, om de vill får de väl göra det också...)

Hoppar man mellan låtarna på proffsalbum låter det olika även där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppar man mellan låtarna på proffsalbum låter det olika även där.

😄

Jo, olika låter det nog, men om bra masterat så ska det inte vara stor skillnad mellan låtarna (balans, upplevd nivå etc.) även om olika låtar mixats i olika kontrollrum av olika tekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppar man mellan låtarna på proffsalbum låter det olika även där.

Hallå Nilsson!

Jag förstår hur du menar. Jag tycker det är viktigt med en tanke bakom varje produktion. Vad vill jag förmedla till lyssnaren och vad är min önskan om vad lyssnaren ska uppleva för något? Med ett sådant tänk tycker jag att det är mycket lättare i masteringsskedet (oavsett om man gör det själv eller låter någon annan göra det) att veta mot vilket mål man ska jobba. Om man upplever att inbördes låtar på ett proffsalbum låter olika kanske det i ett sådant fall finns en tanke bakom det!?

Generellt så tycker jag om att lyssna på ett album som inte är för spretigt och där man får känslan av att låtarna är tagna under samma session (undantaget compillations naturligtvis). Hör låtarna till samma "familj" vad det gäller arrangemang och genre så tycker jag att man ska försöka hålla ihop dessa vad det gäller ljudbild och karaktär. Jag tycker just det här med nivåer är både viktigt och intresant ur masteringsynpunkt. En dynamisk compillation som består av en blandning av spår med stora arrangemang respektive spår av solointstrument kan upplevas som väldigt konstig att lyssna på om tex. spåret med soloflygeln ligger och pressar mot nollan.

Bara en reflektion. (early reflection🙂)

Hälsningar / Björn

Redigerat av wellness music
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligt att mindre produktioner "klarar sig" utan traditionell mastering, men om man vill att materialet ska låta så bra som möjligt (i alla olika sammanhang, inte bara i sin egen hemmastudio) så krävs ofta följande:

1. Mycket bra lyssning (inte många mixrum som kan skryta ned detta).

2. Ett par fräscha öron som inte hört sig less till leda på materialet och därför snabbt hör saker som mixaren missat (p g a sin lyssning och/eller inlyssning av materialet

3. Erfarenhet/skicklighet i yrkesutövandet.

4. God kommunikation mellan kund och masterings-tekniker. Smaken är olika

Det där är alltså vad som utmärker en... m a s t r a r e?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...