Jump to content
Annons

Det här med högpass och lågpass filter - en gång för alla


Superfly2

Recommended Posts

Har läst i timmar nu...

Men beslutar mig att lägga upp en ny tråd ang det här med högpass-och lågpassfilter.

Gör inte filters samma sak som equilajsers?

En del säger att de lägger först diverse filter på basgittar, kagge, gittar , keyboard m.m, och senare equilajzar?

Hur, och när, jag ska använda mig av LOW resepktive HIGH pass filters?

Varför?

Tipps på bra highpass/lowpass filter i Cubase 5? Och presetts jag kan utgå i från?

Hur gör ni?

Jag är novis, men försöker att spelar in bandet med våra 2x8 ch. ljudkort in i Cubase 5.

Trummor, bas, gittar och keyboard.

Har "städat" runt i spåren, tagit bort slask, fadat in och ut, panorerat m.m.

Volymerna är än så länge inte justerade.

Nu börjar jag koncentrera mig på EQ och läst flera trådar. Har ännu inte rattat seriöst på de inspelade, men ska försöka i dagarna.

Ska försöka att inte lägga till mycket EQ, utan hellre ta bort, så länge det går.

Helt enkelt så att bas inte ska krocka med baskagge, så keyboarden inte mullrar i onödan där basen ligger m.m.

Jag ska föröka försiktigt panorera ut gittar, bas och keyboard så de har "sitt utrymme på secenen". Trummorna kommer ligga där de ligger.

Jag har redan testat det alla sagt att man inte ska göra - försökt mixa på tidigare testinspelat material med hörlurar och/eller min hemastereo - och det blev inte bra. Så har även köpt in par KRK Rokit 6 monitorer, Märker redan att det blir "bättre" när man sedan lyssnar hemma 😎

Vi har inte som mål att göra proffsproduktion - men klart vi/jag vill försöka nå stjärnorna för att åtminstone nå gatulyktan, kanske 😛

Och inga "låt öron bestämma- inget är rätt eller fel- går inte svara - lär dig grunderna- tar åratal", tack.

Och...

GOD JUL.

Redigerat av Superfly2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du högpassar för att få bort onödiga lågfrekventa ljud i de kanaler som du väljer. Oftast de flesta utom kick och bas, men det varierar givetvis beroende på omständigheter. Majoriteten av equalizers har givetvis både hög- och lågpassfilter. Anledningen till att du filtrerar först innan du EQ-ar är ofta att det kommer en kompressor däremellan (FIlter->Kompressor-EQ), även om det inte är hugget i sten. Plockar du inte bort lågfrekvent mög till att börja med kommer det med stor sannolikhet att påverka hur kompressorn jobbar. Nå'n annan nedanför mig kommer att vidareutveckla resonemanget om ett tag.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

inget är hugget i sten så att fråga efter presets var man ska skära med hög eller lågpassfilter är att fråga om man kan plocka ned ett moln åt någon. Allt beror på materialet. Däremot ska man inte vara rädd för att skära högre än man tror ibland på vissa instrument. T ex en pad. Det är bara prova sig fram till vad som låter bra. Som sagt var bort med bas på allt utom kaggen och basen. Blir det för tunt? Dra nedåt igen tills det blir rätt. Lägg hög och lågpassfilter även på reverb om det inte redan innehåller sånt. Allt som kan plottra ned mixen ska bort för att få klarhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

högpass är viktigast. Men var försiktig säger jag... Många anser att man som standard ska ha både Highpass och lowpass på typ alla kanaler, det är inte bra att överanvända speciellt lågpassen... man kan förlora "öppenheten" i ljudet. Jag personligen använder sällan lågpass..

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Inte så ofta jag använder lågpass heller. På bas ibland och gitarr, om det är för mycket fizz på den senare och eller vill ha ett mörkare ljud, och på reverb. Och undrar hur många som inte kan stava till gitarr? Hur ofta ser man inte den felstavningen? Nä tänker inte leka språkpolis men man undrar verkligen.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Inte då men det gäller att göra det försiktigt. Men sen är det inte alltid som det behövs heller. Det beror helt och hållet på vilket ljud det är i reverbet och materialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snubbarna över har sagt mycket bra, det är som det mesta med mixning som kan va segt om man är ny, lyssna och testa och fixa.

Sen till frågan vad skillnaden på filter och eq är att filter är en passiv effekt eftersom denna bara kan skära och inte boosta(stärka frekvenser) och eq är en aktiv effekt.

Att den är passiv är bra i livesammanhang eftersom den inte behöver någon förstärkare vilket är ett litet plus, en annan fördel är att den inte färgar ljudet. Vad jag vet så allt som går igenom en aktiv komponent påverkar ljudet eftersom den går igenom en förstärkare, vilket i många fall kan vara en bra och trevlig effekt men om du har ett ljud du är nöjd med kan du ju göra det sämre genom detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkelt uttryckt skulle man kunna säga att ljudet är en linjal. Längst åt vänster har vi nummer noll, där finns basen, och den går upp i olika steg tills den går över till mellanregistret, även det uppdelat i olika nivåer. Längst till höger har du diskanten, och den går ungefär till 20 för fullt fungerande öron.

Tänk dig högpassfiltret som en sax som bara kan klippa bort bas, och lågpassfiltret en sax som enbart kan klippa bort diskant. Sluttningen på beskäringen är helt enkelt "saxen" på sniskan så att inte klippet blir för rakt.

En EQ å andra sidan, tänk dig samma linjal, men gjord av modellera. Att sänka ett område är helt enkelt att gräva ur det, att höja ett område är att slafsa på med mer lera. Dock kan en EQ aldrig sänka ett område helt, är det en 15dB EQ så betyder det att området mellan full effekt och lägsta effekt påverkan är maximalt 30dB. Notch-filter dock, kan precis som ett extremt smalt EQ-band, påverka enskilda frequenser i praktiken var som helt i spectrat utan att påverka andra delar (krävs dock ett grymt bra filter för att det där ska vara helt sant), men skiljer sig åt i det att Notch-filtrer raderar området, medan EQ'n sänker det.

Link to comment
Dela på andra sajter

En del mixerbord har fasta lowcutts på 100 hz. Det tycker jag är ganska dåligt, en mansröst tappar en hel del av trycket om man skär där. Då är 75 eller 80 hz mer lagom.

I second that. Jag avskyr 100Hz som brytfrequens, likförbannat är det grymt vanligt :-(

Dock TROR jag att de mick-steg jag använder mest enbart kan klippa 75Hz. Sånt uppskattas! De ligger under en JUNO-60 & diverse bröte just nu (håller på & rensar upp mitt Foley-förråd just nu) & jag känner inte för att gräva fram dem just nu, men det kan ha varit 80Hz åsså! Grymt användbart :-)

Skulle jag välja så föredrar jag själv att kunna välja mellan 80Hz & 120Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock kan en EQ aldrig sänka ett område helt, är det en 15dB EQ så betyder det att området mellan full effekt och lägsta effekt påverkan är maximalt 30dB.

Så stora skilnaden vid användandet av EQ v.s filter är att EQ kan aldrig ta bort lika mycket oönskade frekvenser som ett filter, då EQ inte går "tillräckligt långt ner".

Sen, när man verkligen med lågpass/högpass filter rensat bort allt man inte vill ha, kan man med EQ leta efter det där "soundet".

Tror jag fattar 🙂. Tack.

Är det någon som dock vet om det finns inbyggt standard Hi/Lowpass filter FX i Cubase 5?

Skulle kunna tänka mig ha det på baskaggen, bassgitaren, på alla frekvenser unfer 50Hz. De upfattar man ändå inte.

Likaså vill jag ÖH mickarna vill jag bara få igenom diskanterna och lite av mellanregistret.

Skulle gärna kunna tänka mig slänga på det på t.ex. allt under 60Hz

Redigerat av Superfly2
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kunna tänka mig ha det på baskaggen, bassgitaren, på alla frekvenser unfer 50Hz. De upfattar man ändå inte.

Nja, det kan nog kanske vara lite för mycket. Åtminstone om du tänkt dig skära på både bas och baskagge vid 50 Hz.

Beror väl en del på materialet också förstås.

Vill du mest få fram diskanten i OH kan du säkerligen utan problem skära vid 100-150Hz.

Det viktigaste av allt är att du lyssnar när du gör ändringar.

Använd aldrig "fasta" frekvenser att skära/höja; örat är din bästa vän. 🙂

Edit: Stavning

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...