Jump to content
Annons

Rullbandspelare till master.


Recommended Posts

Är det någon här som seriöst kör över den digitala mastern till rullband för att mjuka till ljudet?

Använder ni pluggar som gör samma sak?

Jag lyssnar på en massa nyinspelad country för att höra hur det låter när det låter riktigt bra. Nog tycker jag att det låter väldigt snyggt analogt nuförtiden. Är det en regel i tex Nashvilles bättre studios att använda antingen bandare eller de bästa pluggarna som gör samma sak?

Kan en plugg låta lika bra?

Vore kul att höra lite tankar om detta. Kanske ni anser att det bara blir sämre med tape?

När jag började spela in o greja fick jag ju tag på en Revox B77, men då tyckte jag det bara blev sämre, lite av diskanten försvann, dessutom höll den inte farten, så jag skeppade iväg den med förlust. Nu har det gått en tid sen dess och jag får till mina inspeningar bättre så jag börjar bli lite sugen att försöka igen o skaffa en renoverad B77 eller nåt bättre ändå.

Har letat på Youtube i hopp om att få se o höra någon spela nåt igenom en rullbandare och få höra dels hur det låter i "inputläge" (före tejpen) och att man sen knäpper över till tapeläget.

Nåt liknade vad den här videon visar, men tyvärr är det ju bara inspelat med en värdelös mick, emdast det oändliga malandet från karln hörs tydligt.

Det bara kokar av videor på rullbandare där det talas i det oändliga, pekas på knappar och tonhuvud, och visas hur man kan spola fort både framåt o bakåt, men inte en enda jag hittat visar det enda man är intresserad av, att höra skillnaden före o efter tejpen.

Nån som sett en vettig sån video?

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hittade en video där snubben flera ggr byter mellan inputläget o tapeläget, han knäpper om knappen första gången vid 1.50. Men ljudet är nog inspelat med enbart kamerans inbyggda och hårdkomrimerande pyttemick så om det blir bättre eller sämre går ju inte att höra.

Man blir ju hypnotiserad av att bandhjulen sakta vrida sig. De går ju hela tiden olika fort utom exakt i mitten av bandet. Mkt fascinerande även om det gör ljudet sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummor och bas genom en Studer B67. Spola fram till 9:34 ungefär.

Helgrym länk! Som jag letat en sån video! Jag lyssnade i nya lurarna HD600 och jag tyckte absolut att ljudet blev mustigare när man lyssnade på ljudet från tejpen, speciellt basen fick ett göttigare sound. Virvelslagen var lite svårare att höra skillnad på efter bara två lyssningar, jag ska köra igen fler ggr. Enligt VU-mätarna styrde han inte över inspelningen alls, det går nog att höja en del där och få mer drastiska effekter.

Lyssna ni med och tyck!

Vid tredje lyssningen hör jag att virveln också låter läckrare.

Nu vill jag ha en liknade machine!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det optimala med bandare vore ju att även ha en 16 eller 24-kanals bandare...

Men om man som jag inte spelar in på så många spår, trummorna ofta bara på fyra spår, då kan man ju bounca alla spår genom den tvåspåriga rullbandaren innan man mixar ner till tvåspår rulle. Då blir det nog mer bandkompression ändå. Nästan som med både en 24-kanalare och en två-spårs. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste inte hela tråden, men jag har precis mastrat mitt album och då drog vi slutmixen en gång på band innan vi tog tillbaka det i datorn och la lite olika pluggar.

Ni körde alltså även med riktig bandare? Kommer du ihåg vilken sort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som är intresserad av att få autentiskt ljud utan böket med riktig rullbandare bör kolla upp Nebula 3 pro + biblioteket R2R (Reel to reel) av cdsoundmaster. Annars är Slate VTM riktigt fin också.

Sen vill jag bara understryka att rullbandare inte på något magiskt sätt får allt att låta "analogt" (vad det nu innebär) utan det är bara ännu ett vertyg i vertygslådan, eller rättare sagt, ett annat medium att spela in på.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Den som är intresserad av att få autentiskt ljud utan böket med riktig rullbandare bör kolla upp Nebula 3 pro + biblioteket R2R (Reel to reel) av cdsoundmaster. Annars är Slate VTM riktigt fin också.

Sen vill jag bara understryka att rullbandare inte på något magiskt sätt får allt att låta "analogt" (vad det nu innebär) utan det är bara ännu ett vertyg i vertygslådan, eller rättare sagt, ett annat medium att spela in på.

mvh Jon

Jo men jag tror att det är helt magiskt. Med en rullbandare får man världens bästa ljud, inget annat behövs. Det är jag helt säker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en polare med en fin B77 kanske åker till Sundsvall o testar lite med den.

Men eftersom det här med studion är både allvar o lekstuga samtidigt för mig kan jag ju lika gärna sälja lite grejer jag aldrig använder o lägga till nån tusing så har jag snart köpt en sån där. Ska jag vara ärlig så inte behöver jag ha varken Neumannmick eller ens en enkel studio för att överleva. Det är ju för att det är kul att skapa musik och inspelningar jag har den, och inte bara spela låtar som försvinner efter sista ackordet...

Jag kommer ju, ledsamt nog, att aldrig kunna använda några pluggar, då kan jag väl skaffa en fin rullbandare. En välservad B77 räcker nog ganska långt. Fast en Studer vore göttast!

Jag blev helt skakis av Joahimes länk, fy fan vad läckert, man måste väl vara lite galen...! De här grejerna funkade ju för Pink Floyd. Ser jag de där enorma bandspolarna snurra kommer jag att spela gitarr bättre!!!

A807_MKII_Darklab_1_min.jpg

Det finns ju galningar som samlar på vintage grävmaskiner, sk lingrävare med tvåcylindriga kulmotorer. Då kan jag skaffa en rullbandare också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mixar ner till tape och CD,,,Att köra ner på tape ger jo automatiskt en viss band kompression,,,sen finns det lite olika bandare,,där elektroniken spelar en del roll..

Sen är det mycket upp till den som mixar/proddar, vad han/on vill ha för resultat.

själv tycker jag att det låter bra om båda , ska du mixa ner på digital media som typ in i datorn så bör du ha riktigt bra omvandlare och andvända högupplösning ,24 bit å minst 96 khz ( Tycker jag )

Det är helt upp till dig,,,jag lovar att det inte är många som skulle kunna höra skilnaden vid en blind test om ifall en låt är inspelad på tape eller HD .

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är mest för kul ska erkännas. Och lite för att jag inte fattar mig på att använda datorer o pluggar...

Portan är 24 bit... Men vad det är för khz fattar inte jag. Haha...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nilsson tänker du mastra själv eller leja ut mastringen?

Många mastringsstudios erbjuder att köra över på tape nämligen och då får man ju välservade och väljudande bandare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson tänker du mastra själv eller leja ut mastringen?

Många mastringsstudios erbjuder att köra över på tape nämligen och då får man ju välservade och väljudande bandare.

Nej jag tänker mig nog att göra allt själv bara för att det är kul. Jag kan ju även bounca alla spår genom rullbandaren, två i taget, innan jag mixar ner till två spår, det borde ge en liknande effekt som om man börjar spela in på en 24-kanals rulle. Jag har blivit lat på sistone i studion, måste sätta fart igen. Det fattas bas o keyboardspålägg, så jag skyller min lathet på spelpolarna. Ska tjata mer på dem...

Fast grymmast vore att få gå in i grym studio med stort liverum o inte göra annat än att spela gitarr, munspel o att sjunga. Jag har blivit lat på sistone i studion, måste sätta fart o tjata mer på dem så alla låtarna blir klara för mix... Tror det är åtminstone en jag borde kunna få helt klar idag.

Lite känns det som att det minst borde vara en Studer B67 man borde ha om det ska vara nån vits, de är visst väldigt driftsäkra också. En Revox A77 utan XLR blir för billigt o brusigt tror jag. En B77 i perfekt skick, nja.....

post-8284-0-03206600-1362823638_thumb.jpg

Får jag tag i en bra rullbandare kan jag försöka mastra åt band i trakten som spelat in själva i replokalen. På kul det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nej jag tänker mig nog att göra allt själv bara för att det är kul. Jag kan ju även bounca alla spår genom rullbandaren, två i taget, innan jag mixar ner till två spår, det borde ge en liknande effekt som om man börjar spela in på en 24-kanals rulle.

Den idéen kan du glömma. Kommer aldrig bli synk. Det svajar alldeles för mycket för att det skall funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den idéen kan du glömma. Kommer aldrig bli synk. Det svajar alldeles för mycket för att det skall funka.

Funkar hur bra som helst om jag bara använder bandaren som en effektburk, skickar ut två spår till bandaren som spelar in och samtidigt tar jag tillbaka ljudet från tejpen in portan och spelar in dem där på två nya spår. Det blir ju bara en fördröjning på en liten del av en sekund. Skulle jag spela in två spår av hela låten, typ fyra minuter på bandaren, och sen i nästa steg spela tillbaka de två på nya spår skulle det ju bära iväg kanske redan efter 30 sekunder, men gör jag som beskriver så kan det omöjligt bli sån skillnad mellan spåren att det kan höras, knappast ens mätas heller. Alla tracksen hamnar typ 1/4 dels sekund senare bara. inspelningen blir ju i princip bara en kanpp sekund lång så då kan det aldrig hinna bli osynkat. Men det kräver ju att jag bouncar alla spåren, två i taget, det tar väl sin tid. Alla sitter läl o petar i låtarna i det oändliga alla fall. På det här viset kan jag ju dessutom ta ner volymen på nån krasch jag tycker är för stark redan vid bouncningen så slipper jag försöka hinna det manuellt i mixen, jag har ju ingen finess som att automatisera volymerna som ni moderna DAWsare har. 😎

Det är denna lilla idé om att bounca alla spår genom rullapparaten som gjort det lite mer intressant med att äga en rullbandare. En annan är tanken att köpa ett gammalt fint mixerbord o spela in tex live jazz direkt ner på två spår på Studern. Inget onödigt tjafsande att mixa efteråt... Gamla halvgaggiga jazzmusiker går det nog lätt att lura i att det blir mycket bättre om man spelar i direkt till en rullbandare än med ny digitalteknik. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jaja, prova du så får du se om det funkar eller ej.

Jag kan väl säga så här, inte ens med en synkenhet till bandaren som håller bandaren i synk skulle jag bounca att trumset på flera kanaler på det viset. Du kommer att fasa och leva rövare.

Pratar av egen erfarenhet och inte torrsim.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Backa tillbaka åtta år så hände det ofta att jag använde rullband i masterkedjan. EQ, till band, från band, kompression etc.

Idag lever jag helt och hållet in-the-box.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jaja, prova du så får du se om det funkar eller ej.

Jag kan väl säga så här, inte ens med en synkenhet till bandaren som håller bandaren i synk skulle jag bounca att trumset på flera kanaler på det viset. Du kommer att fasa och leva rövare.

Pratar av egen erfarenhet och inte torrsim.

Ok, du kanske har rätt. Men om en rullbandare kanske "går fel" två sekunder på en hel låt, hur mycket fel hinner det bli på en inspelning som är 0,25 sekunder lång?

Edit: Fasfel o tidsförskjutning kanske är två olika grejer? Man kan kanske bounca ner fyra trumspår till bara två, en vanlig trumbuss, då borde man väl slippa fasfelen mellan trummickarna.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Japp bounca en trumbuss är bättre.

Kör du reprohuvud under bounce blir det bättre än att köra bandaren som frifräs det är klart.

Men det är nog vanskligt att få synk på spåren trots allt, hur man än vrider sig så svajar bandaren.

Men skall du ha en bandare att mastra på kan du ju prova, sist jag gjorde nåt liknande gick jag nuts på grund av att jag inte tyckte grejerna satt längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag inte idiotbråttom att köpa en så kostar en fin bandare inte mer än en lite bättre gitarrpedal. Och såna brukar väl köpas (ofta) i tron att man omöjligt kan leva utan dem, sen inser man efter två dar att köpet var helt onödigt vrålkorkat och bortkastade pengar eftersom ingen annan är så dum att de vill köpa en begagnad sån här skiteffekt.

En B67 vore om inte annat ett väldigt vackert konstverk att ha i studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En polare har en gammal rör bandare, en Studer.

Liknar denna apparat

C-37-1%201%20lg.jpg

En riktigt cool bandare.

När man trycker på saxen kommer en arm med en sax upp och klipper av tapen, läckert! 🙂

Låter snorbra också.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

jadu det här med rullbandare

visst tillför det nåt - om du gillar det eller inte beror på ditt material å dina preferenser

samt inte minst kvaliten på bandaren å band å vilka nivåer du använder

det kräver underhåll och det kräver bra grejer - och att man hanterar det på rätt sätt

risken är annars bara att du får en degenerering av ditt material som du inte kommer gilla iaf

den egentliga frågan är väl - är det just "analogbandljudet" du saknar i dina produktioner idag?

eller är det nåt du tror ska "fixa ditt sound" som ett magiskt trollspö?

jag ska ge dig nåt att fundera över - som knappast kommer göra det lättare

eftersom du inte känner dig hemma med datorer kanske du borde gå över till rullband när du trackar istället

kör analogt all in när du spelar in å mixar - låt sen nån annan mastra digitalt

för det låter mellan raderna som att det är fascinationen å känslan du får som är underliggande fokus för din fundering - inte ljudet i sig

och känslan ska inte underskattas - tvärtom oavsett vad valle säger

ibland får jag känslan av att du mer stångas med din utrustning än lirar musik - även om du visar upp mer än dom flesta här

förr använde vi rullband till mastertape hela tiden - det var liksom det enda alt

sen kom dat å man fick en ännu korrektare avbildning av mixen man gjort - så körde man på det istället (då hade man oftast ändå trackat på band)

sen kom dom heldigitala inspelningarna där man började stoltsera med DDD

och man gjorde en mixdown direkt på disk

idag då?

jo ibland tar vi ändå å testar att lägga master på rullband för å se om det tillför nåt bra

ibland gör det det - ibland inte

man får avgöra från fall till fall

nåt jag aldrig gör är att simulera tape - men det är kanske för att jag inte behöver det utan kan få tag i bra bandare om det behövs

ska det va så ska det va liksom

tyvärr kan jag nog inte göra dig så mycket klokare än så här faktiskt - å det tror jag delvis beror på att det är tveksamt om ditt största (å för all del näst å nästnäst största) behov just nu är analogmaster för dina mixar

har du möjlighet ska du förstås ändå testa

om inte annat får du ju svar på om det gav nåt eller inte - eller om det ger en extra glädjekick i ditt arbete

det kan som sagt aldrig överskattas

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

jadu det här med rullbandare

visst tillför det nåt - om du gillar det eller inte beror på ditt material å dina preferenser

samt inte minst kvaliten på bandaren å band å vilka nivåer du använder

det kräver underhåll och det kräver bra grejer - och att man hanterar det på rätt sätt

risken är annars bara att du får en degenerering av ditt material som du inte kommer gilla iaf

den egentliga frågan är väl - är det just "analogbandljudet" du saknar i dina produktioner idag?

eller är det nåt du tror ska "fixa ditt sound" som ett magiskt trollspö?

jag ska ge dig nåt att fundera över - som knappast kommer göra det lättare

eftersom du inte känner dig hemma med datorer kanske du borde gå över till rullband när du trackar istället

kör analogt all in när du spelar in å mixar - låt sen nån annan mastra digitalt

för det låter mellan raderna som att det är fascinationen å känslan du får som är underliggande fokus för din fundering - inte ljudet i sig

och känslan ska inte underskattas - tvärtom oavsett vad valle säger

ibland får jag känslan av att du mer stångas med din utrustning än lirar musik - även om du visar upp mer än dom flesta här

förr använde vi rullband till mastertape hela tiden - det var liksom det enda alt

sen kom dat å man fick en ännu korrektare avbildning av mixen man gjort - så körde man på det istället (då hade man oftast ändå trackat på band)

sen kom dom heldigitala inspelningarna där man började stoltsera med DDD

och man gjorde en mixdown direkt på disk

idag då?

jo ibland tar vi ändå å testar att lägga master på rullband för å se om det tillför nåt bra

ibland gör det det - ibland inte

man får avgöra från fall till fall

nåt jag aldrig gör är att simulera tape - men det är kanske för att jag inte behöver det utan kan få tag i bra bandare om det behövs

ska det va så ska det va liksom

tyvärr kan jag nog inte göra dig så mycket klokare än så här faktiskt - å det tror jag delvis beror på att det är tveksamt om ditt största (å för all del näst å nästnäst största) behov just nu är analogmaster för dina mixar

har du möjlighet ska du förstås ändå testa

om inte annat får du ju svar på om det gav nåt eller inte - eller om det ger en extra glädjekick i ditt arbete

det kan som sagt aldrig överskattas

Tack för funderingarna.

Visst är det ett jävla stångande med tekniken för mig. Tex bilden på Sudern här ovan. Det tog mig säkert en halvtimme att först spara den i Macen o sen hitta den härifrån forumet. Jag sparade den i alla olika foldrar, mina bilder och vete fan överallt. Macen sa åt mig att "studerb67 finns redan, vill du ersätta den?" Man hitta bildjäveln i Mina Bilder eller I-photo var nästan omöjligt. Till slut råkade jag bara hitta den, hur vet jag inte.

Jag är inte så korkad att jag tror att en anaglogbandare kan fixa soundet åt mig, det är bara en liten del. Men ni andra kan ju använda alla DAWens finesser, det kommer ju aldrig jag att göra. Så då kan ju en bandare vara ett av mina väldigt få alternativ att putsa lite extra på ljudet. Att du skriver att du inte använder en tapesimulering är ju en liten hint om att pluggarna kanske inte är samma sak. Men pluggarna används ju och tillför bra grejer, så det kan väl bandaren också göra.

Att tracka digtitalt på portan tycker jag går skitbra, gillar redigeringsmöjligheterna, det lilla jag använder. Som en digital lagring av spåren är den nog knappast sämre än en normal DAW, komprimering o reverb kör jag ju i fina grejer på utsidan. Att skaffa en jättestor 24-kanalare är inget för mig alls. Jag skulle nöta ut både band, motorer o bromsar när jag backar o gör hundra omtagningar på en halv sångvers. När jag sitter själv o gör de där påläggen är portan och utombordrna som allra bäst att jobba med. Att jävlas med musklick i samma situation, fy fan...

När jag försöker lyssna noggrant på det färdigmixade o masterkomprimerade ljudet i det jag gjort på slutet, så är det som det är helt lagom komprimerat, men ändå lite småtaggigt. Som en akterstäv i ett träbåtsbygge som redan fått sin perfekta form men ändå har lite små stickor man kan få in i handen.

Att spela in lågmäld akustisk musik direkt ner till tvåspårs rulle är oxå nåt som lockar mig. Hittar jag inte rätt bandare till ett vänligt pris så skiter jag bara i alltihop, så viktigt är det inte. det jag jobbar mest på nu är att vänja mig hur köpecd med rak frekvensgång låter i både monitorer o lurar. Mina öppna DT990 pro lurar har ganska futtigt med mid, så de lurade mig att sänka midden i monitorerna och mixarna fick förstås för mycket mid. Nu har jag tvärtom gasat på midden i monitorerna och fått fram ett ljud som är väldigt lika de mer ärliga nyinköpta HD600. Det vill gärna ändå bli en liten 350 hz puckel för mig på masterspåret, vete fan varför, men jag hör det tydlig när jag jämför med Nashvlleinspelningarna, det är samma puckel i både lurar och monitorer, det var Desvanger som var den förste att påpeka det här, nu försöker jag komma bort från den där hård lågmiddspuckeln... O det ska nog gå bra bara det nya raka monitorljudet sjunkit in i öron o hjärna...

Tackar för dina och allas tankar...

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] inte minst kvaliten på bandaren å band å vilka nivåer du använder det kräver underhåll och det kräver bra grejer - och att man hanterar det på rätt sätt risken är annars bara att du får en degenerering av ditt material som du inte kommer gilla iaf

[...]

Matigt inlägg där...

Jag tycker att le Dämón belyser en intressant (och säkerligen oerhört viktig aspekt här); underhåll. Själv har jag inte sysslat så jättemycket med bandare (det var en Fostex R8 när jag pluggade i Norrköping för många år sedan och då var det för att vi helt enkelt skulle lära oss att kunna tracka på band och bounca ner till 2-track).

Däremot så vill jag dra en parallell till en kär gammal käpphäst; mina gitarrer (sju stycken samt en elbas). Varannan eller var tredje månad brukar jag gå loss på dem; både intonering och halsjustering (om det behövs), strängbyte och ett varv med hela System 65-kitet. Om behovet finns så kan jag även dra ett varv med Isopropanol på kontaktytor och potar. Gitarr-spa de Luxe m a o. Det här brukar ta ungefär en heldag och efter det upplever jag att instrumenten känns fräscha och fina att spela på.

Om vi går tillbaka till rullbandarna så vill jag minnas (vilket har påpekats tidigare i tråden) defluxern är ett viktigt verktyg och rengöring medelst Isopropanol är A och O. Vad finns det mer man måste se till och hur ofta gör man det? Är det någonting som man gör på daglig basis eller hur fungerar det?

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang underhåll så borde man klara sig ganska bra med sprit till huvena och en defluxer. Hittade den på bild, såld redan, haha kolla, en sån där vore det guld att bara äga, ser ut som nåt engelska signalister hade i första världskriget. Eller ev andra världskriget. 😆

http://www.tradera.com/defluxer-auktion_170612_174276985

Den där gick på 227 kr, så det borde ju gå att få tag i en...

Är det nån som vet om Schuberts Bandspelarservice och Revoxservice är två olika företag? Köper jag nån maskin ska jag nog lämna in den på service hos nån som begriper sig på dem, och dessutom få den injusterad ihop med en bandtyp som finna att köpa idag. Annars kan det nog låta fan helt i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...