Jump to content
Annons

Bygge av musikstudio i Göteborg


Fabz

Recommended Posts

Godagens kära studiorävar!

Vi är ett gäng producenter på semiprofessionell nivå som gått ihop för förverkligea en dröm - att bygga en musikstudio strax utanför Göteborg. Äntligen, efter mycket letande och en del vedermödor börjar nu våra högt flygande studioplaner ta form.

Vi kommer hyra en ganska stor lokal, nästan 200 kvadratmeter belägen i en industrifastighet i Sisjön strax utanför Göteborg. Lokalen är ett gammalt skyddsrum som de senaste åren använts som personalgym så som bonus får vi dessutom en bastu i lokelerna ;-). Det finns inga boende i fastigheten, utan bara kontor och butiker, vilket ju är toppen för oss med tanke på ljudläckage.

Tanken med studion är att det ska bli en kreativ mötesplats för duktigt folk, samtidigt som vi slipper gnälliga grannar och/eller sambos som är i vägen i våra hem som sakta men säkert under åren har förvandlats till musikstudio. Vi kommer inte nödvändigtvis bara verka inom musik utan kanske även inom tex foto och musikvideo så småningom. Bra också om man kan göra podcastinspelningar i lokalerna.

Jag tänkte i denna tråd dela med mig av våra planer i bild och text och min förhoppning är att ni, kära studiorävar kan hjälpa till med praktiska råd runt bygget och planeringen.

De första frågorna rör förstås planlösningen. De här kraven finns:

  • Vi ska ha tre kontrollrum och ett liverum samt ett sångbås. De tre kontrollrummen ska ha insyn till liverummet.
  • Vi behöver ett sångbås.
  • Vi behöver ett större ”konferensrum”, för att kunna hålla DJ-lektioner, göra foto/filminspelning.
  • Ett kök och allmän hängyta "lounge" behövs
  • Ett utav kontrollrummen kommer vara uthyrt till extern person, och måste således ha egen ingång (inget genomgångsrum alltså).

Av skisserna nedan framgår tyvärr inte basplanlösningen (dvs vad som finns idag i lokalen), men man kan enkelt säga att väggarna där det stora avlånga utrymmet (där liverum, kontrollrum och konferensrum får plats) inte finns idag. Alla andra väggar finns i basplanlösningen, och eftersom det är ett skyddsrum i bruk kan vi inte ändra den basplanlösnignen hur mycket som helst.

Våra kunskaper inom akustik är lite begränsade, så alla åsikter gällande bygge och planlösning mottages tacksamt! Planlösningen som skisseras nedan är inte definitiv, men hänsyn har i alla fall tagits att ha så få 90-gradersvinklar som möjligt.

Nu är ni väl sugna på lite bilder? :-)

studio3b1.png

Översikt över hela lokalen. De områdena med vitt golv mellan WC-delen och studiodelen hyrs ej. huvudingången är längst upp till vänster.

studio3b2.png

Lounge-delen.

studio3b3.png

Liverummet.

studio3b4.png

Ett av kontrollrummen.

studio3b5.png

Ett annat av kontrollrummen.

Redigerat av Fabz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kontakta Claes på Eora.se. Riktigt trevlig gubbe och mycket kunnig. Väl investerade pengar att anlita en akustiker. Håller till i Gbg också 🙂

Lycka till!!!

Tusen tack för tipset! Vad, mellan tumme och pekfinger kostar en sådan sak?

Hade förresten lite funderingar på att göra ett studie-studiobesök i någon studio i Göteborg för att få lära mig lite, och se hur man löst saker och ting. Eftersom jag bor i vasastan, ligger du lite illa till Crille ;-). Nu inser jag att det finns viss konkurrens mellan studios och att man kanske inte vill visa upp allt, men frågan är ju fri! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ni har tänkt till ordentligt vad det gäller disponeringen av lokalen utifrån era behov; arbetsflöde, åtkomst osv. Generellt är det mycket enklare att få till akustiken om det yttre "skalet" är utan udda vinklar. Eftersom flera rum ska kunna nyttjas samtidigt kommer ni behöva ljudisolera rummen ordentligt vilket i sin tur tar utrymme i anspråk, en sak att tänka på. Jäkligt snygga ritningar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Håller helt med, vi kommer anlita en akustiker så att vi inte gör några ireversibla misstag redan nu i planeringsstadiet. Intressant det där med de udda vinklarna, jag hade fått för mig att det är bra med udda vinklar, och då särskilt öppna vinklar ut ifrån där monitorerna ska vara placerade. Därav att skisen serr ut som den gör. Samtliga rum har öppna vinklar ut från tänkt monitorplacering.

Visst läckage mellan kontrollrummen kanske man får räkna med, men vi ska så klart minimera risken för det. Sen är det ju så klart inte så att vi har obegränsade resurser för bygget, så ambitionsnivån måste ligga på en rimlig nivå.

Redigerat av Fabz
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...