Jump to content
Annons

Cubase 7 ute


Signia

Recommended Posts

Die Hard (oregistrerad)

Får fram när jag kör maintenance "unfortunately, serial number of your soft-elicenser is not unique." Fick fram det när jag reggade 6.5 Va fan? 😳 🤪 Men funkar ändå felfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kunde du regga pme?

Jag får bara "Currently, there is no license available which can be upgraded by your upgrade license. Please connect an USB-eLicenser, which holds an appropriate upgradable license, to your computer. "

Kan man regga redan eller måste man vänta till den 5 dec?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör det troligen, men Elements har alltid hittills kommit ett par månader senare än de två större, så det blir till att vänta i så fall...

Ok, har funderat lite på Elements 6 då det skulle varit kul med stöd för VST3, vilket jag antar att Elements 6 har?

Brukar det finnas någon graceperiod för Elements-paketen?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 år yngre, alltså... 😄

Korrekt, gubbig blir man inte vid klivet över en viss åldersgräns. Gubbe är den som, exempelvis, finner besvär i att en programvara (eller GUI) utvecklas till att tillfredsställa andra användares behov än endast ens egna. Ungefär som att "det här funkar ju alldeles perfekt för mig, jag vill inte ha det på något annat vis". Eller för all del: att tycka att det färdiga resultatet – av ÅR av research och påkostade marknadsundersökningar, lika lång tid av utkast och revideringar, återkopplingar, check mod betatestare etc – skulle vara alldeles för ofunktionellt plottrigt och dramatiskt.

Nä, det köper vi inte.

Du köper det nog inte, några ”vi” ser jag inte ..? Det, och att det är just jag som blir trackad för min åsikt - inte Neosus som nämnde samma sak först – hänger kanske ihop?

”Plottrigt och dramatiskt” tycker jag inte det är. Men det finns många andra som tycker det, väldigt vanlig åsikt om Cubase UI på senare tid.

Det har inte heller nåt med vana att göra för min del. Det har mer med att göra att jag vill mitt öga ska kunna läsa av ytan instinktivt o snabbt, utan att tänka, se allt jag behöver se, inte se det jag inte behöver se osv. Den egenskapen har gått upp o ner från version till version; inte ’sämre o sämre ju tiden går för jag vill alltid det ska vara som den första versionen jag hade’ som du antyder. Då vore man bra enfaldig. Har använt cubase 20 år, är mest från v4 jag tycker det stadigt gått utför.

Erfarenhet är lika med brist på flexibilitet? Högst vanligt. Erfarenhet brukar sålla bort sånt som inte funkar bra, och hålla sig till det som funkar bra. Att förstå funktion istället för att bländas av yta t.ex. Att bli kallad gammal och grå av ”ynglingar” ännu förstår varför man gör som man gör … det är högst vanligt med.

Tror inte varje version backas upp av år av research, utkast och revisioner. Steinberg är inget forskningsinstitut för eye-tracking o dyl. Även om dom vore det, vore det fortfarande en fråga om fokus; vilket grafiskt behov ska man tillfredsställa. I en kommersiell värld är ju ekonomisk vinst, säljsiffor, oftast ledande prio.

Och folk köper ju absolut mest baserat på känsla, utseende, ögongodis. Så det hade nog varit ”enligt användarinput vill folk att det ska se ut såhär” och ”hur får vi det att se coolt ut så folk köper” som varit ledande prio i så fall - inte visuell eller praktisk ergonomi. Ögongodis och ergonomi/funktion är ju oftast motsatser. En sprinterlöpare som vill springa snyggt offrar ju hastighet för coolhet liksom.

Sen måste man ju få uttrycka sin åsikt utan att bli kallad nidnamn, åsikter som förhåller till min smak, mitt tycke. Att nån annan tycker annorlunda betyder ju inte att jag, eller den andra, ”har fel”. Det är bara preferenser. Allas är olika. Därför jag skrev ’Jag är mer för … abc’ förut.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Du köper det nog inte, några ”vi” ser jag inte ..? Det, och att det är just jag som blir trackad för min åsikt - inte Neosus som nämnde samma sak först – hänger kanske ihop?

Ber om ursäkt om du kände dig "trackad". Blir dock lite förvånad att du känner så då du egentligen bara får samma ton från mig levererad som den du normalt svänger dig med. Men som sagt, inte min mening att "tracka".

Tror inte varje version backas upp av år av research, utkast och revisioner. Steinberg är inget forskningsinstitut för eye-tracking o dyl. Även om dom vore det, vore det fortfarande en fråga om fokus; vilket grafiskt behov ska man tillfredsställa. I en kommersiell värld är ju ekonomisk vinst, säljsiffor, oftast ledande prio.

Och folk köper ju absolut mest baserat på känsla, utseende, ögongodis. Så det hade nog varit ”enligt användarinput vill folk att det ska se ut såhär” och ”hur får vi det att se coolt ut så folk köper” som varit ledande prio i så fall - inte visuell eller praktisk ergonomi. Ögongodis och ergonomi/funktion är ju oftast motsatser.

OK, var det där också en åsikt eller praktisk erfarenhet?

Jag talade inte direkt utifrån åsikt.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

En av nyheterna i Cubase 7 är "Control room". Fyller den någon funktion om man kör RME's nya Total mix FX (med RME UCX) eller är det bara en onödig nyhet då allt sånt kan köras via ljudkortets mjukvara?

Link to comment
Dela på andra sajter

control room är inte nytt. Har det ju i 6.0...

Ok, my bad. Frågan kvarstår!

Link to comment
Dela på andra sajter

Control Room i sjuan verkar ha designats om ordentligt. Ser faktiskt smidigt ut, till och med så att jag kanske ska börja använda det.

Du kan säkert göra liknande i Total Mix FX (själv har jag bara kört vanliga Total Mix). Där kan du routa något hejdlöst mycket mer dessutom.

Men det kan vara smart att skilja på monitoring/medhörning jämfört med olika mixernivåer som du inte vill ändra. Samt att du kan, om latencyn tillåter, lägga på VST-effekter på separata medhörningar.

Men frågan är klurig för det beror förstås på hur just din uppsättning ser ut och hur du jobbar, om det tillför något extra eller bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ake Fuhrberg (oregistrerad)

Sådär - då är det upplagt så att det går att hitta formuläret under rätt produkt. 🙂

http://webshop.holme.../steinberg-edu/

Jag tänkte passa på att beställa Cubase 7 via din webshop.

Jag kunde inte hitta ditt organisationsnummer på din webshop

så jag forskade lite på annat håll.

Kan du bara bekräfta att det här är ditt organisationsnummer innan jag lägger ordern? 🙂

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte passa på att beställa Cubase 7 via din webshop.

Jag kunde inte hitta ditt organisationsnummer på din webshop

så jag forskade lite på annat håll.

Kan du bara bekräfta att det här är ditt organisationsnummer innan jag lägger ordern? 🙂

Har jag missat det?

Får ta en titt - men det du har hittat stämmer i alla fall. 🙂

Kan vara bra om du editerar bort numret i ditt inlägg. Det drivs ju som enskild firma och är därför samma som personnumret...

EDIT:

Det är lag på att det måste finnas med, liksom övriga kontaktuppgifter, så jag förstår helt klart varför du frågade - men jag kollade och det finns faktiskt med under "Villkor och info", uppe till höger i webshoppen. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

edit:

Det är alltid lite speciellt när det är enskild firma pga att det är kopplat till personnummer. Jag gjorde en liten not till moderatorerna om det så här på lördagsnatten. 🙂

Men alla nollor? Är inte VAT numret bara med 01 på slutet i så fall?

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ake Fuhrberg (oregistrerad)

Är det så känsligt om organisationsnumret syns?

Det ser jag som ett varningstecken då jag blivit blåst en gång av en näthandlare.

Då sa konsumentverket att de som har rent mjöl i påsen visar sitt organisationsnummer.

Dessutom använder du Studioforum som säljplattform har jag sett.

Nog om detta! Jag kan beställa av 4-sound också. 🙂

Vänligen Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så känsligt om organisationsnumret syns?

Det ser jag som ett varningstecken då jag blivit blåst en gång av en näthandlare.

Då sa konsumentverket att de som har rent mjöl i påsen visar sitt organisationsnummer.

Dessutom använder du Studioforum som säljplattform har jag sett.

Nog om detta! Jag kan beställa av 4-sound också. 🙂

Vänligen Åke

Jag (och säkerligen fler med mig här på forumet) som har handlat av Claes kan personligen garantera dig att Claes har både rent och siktat mjöl i påsen. I'm just saying... 😑

Men kör du på 4Sound om du känner dig mer säker med det...

Vänligen,

CHAE

Sorry for OT Signia, okej?

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så känsligt om organisationsnumret syns?

Det ser jag som ett varningstecken då jag blivit blåst en gång av en näthandlare.

Då sa konsumentverket att de som har rent mjöl i påsen visar sitt organisationsnummer.

Vilket jag också gör, under "Villkor och info", som sagt - där det även står adress och telefonnummer. 🙂

Orsaken till att det är känsligt att visa i forumet, är ju att det är samma som personnumret och därför strider mot PUL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade tänkt uppgradera från 5an till 7an i vår, men det verkar inte gå? Blire piratebay då eller köpa Studio One, tänker inte betala 6000 för att uppgradera en programvara jag redan har.

Enbart som download från Steinberg - inte boxed från butikerna.

https://www.studio.se/index.php/topic/97509-cubase-7-ute/page__view__findpost__p__1427126

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet vad en uppdatering från cubase 5 kommer att kosta?

Det handlar om 50 EUR mer än en uppdatering från C6, enligt den info jag har fått.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.youtube.com/watch?v=EQWS3W1w7xQ

Måste säga att jag förstår inte riktigt grejen med "channel strips", det är ju minst lika enkelt att köra en insert istället med t.ex. en gate eller en EQ under "insert" taben istället?

Vad är grejen liksom? bara ännu en tab som är ivägen.

Btw, för er som vill se mer av Cubase7, så finns det bra videosar här:

http://www.youtube.c...V/videos?view=0

Dvs. dem är inte från steinbergs officiella youtube chan, enjoy! =)

EDIT:

här har ni alla länkar till alla videos i nummerordning:

Overview -

1 -

2 -

3 -

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

4 - http://www.youtube.com/watch?v=Kkyda_XTHMk&feature=plcp

5 - http://www.youtube.com/watch?v=R2134foPkRs&feature=plcp

6 - http://www.youtube.com/watch?v=4EVuMf9OOZU&feature=plcp

7 - http://www.youtube.com/watch?v=avFmzWhF_xw&feature=plcp

EDIT: sorry för spam! tänkte det vore bättre att samla alla videos här så att alla kan ta del av dem direkt.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av layouten ser jag som extremt mycket mer snabbjobbad, men det är för tidigt för att spekulera bu eller bä.

men jag tycker att själva fönsterhanteringen idag är en pain in the @ss stundtals när man försöker jobba snabbt med viktiga beslut i en mix och inte behöva koncentrera sig på att lokalisera var fönster och plugg-gui'n är..

Jag jobbar med 8st CMC-controllers vilka är länkade hela tiden till kanalen man arbetar med, trots detta blir det mycket knappande och lokalisering av kanaler och pluggars GUI och man har ingen länkning mellan kanaler och dess pluggar på ett smart sätt så det händer stundtals att man råkar peta i fel EQ för fel kanal.. Om den nya layouten förhindrar alla dessa små (skit)irriterande flödeshindrare genom, som det ser ut, en genomtänkt hantering kommer jag bli mer än nöjd.. Det är fler saker som jag ser som välkommet så uppdateringen är helt given för min del..

Sen om Steinberg luras är en annan sak, men det är sekundär i första hand.

Redigerat av Lundin
det/dem/de/dom.. damnit..
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet om sends / sidechain kommer att ändras? såg att det fanns en SC knapp nu på vissa compressorer och på brickwall limitern.

Det är verkligen pain in the ass att sidechaina i Cubase idag imo.

Hehe vilken Cubase version är det du menar då? Att klicka på SC knappen i de pluggar som har funktionen och skapa en send? Det handlar om en sked gröt till på morgonen så orkar du väl det 😉 ..eller menar du det gamla Dinosauriesättet i äldre versioner innan det blev officiellt, ja det var en pain in the ass.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe vilken Cubase version är det du menar då? Att klicka på SC knappen i de pluggar som har funktionen och skapa en send? Det handlar om en sked gröt till på morgonen så orkar du väl det 😉 ..eller menar du det gamla Dinosauriesättet i äldre versioner innan det blev officiellt, ja det var en pain in the ass.

6.5 menar jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att jag förstår inte riktigt grejen med "channel strips", det är ju minst lika enkelt att köra en insert istället med t.ex. en gate eller en EQ under "insert" taben istället?

Perfekt. Då kan du ju fortsätta med det.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...