Jump to content
Annons
  • Så väljer du rätt DAW/inspelningsprogram

    Valet av inspelningsprogram styrs av din budget, behov av ljud och möjlighet att kunna samarbeta med andra. Men även hur tålmodig du är. I dagens måndagstips går Lotta Fahlén igenom vad du bör tänka på.

    Lotta Fahlén

    DAW är en förkortning av Digital Audio Workstation och är kort och gott en mjukvara för att spela in och mixa musik i datorn. DAW kan också referera till en dator med mjukvara samt ljudkort och inte enbart själva programmet. Ableton Live, Reaper, Logic Pro X, FL Studios, Bitwig, Reason, Pro Tools, Cubase, Sonar, GarageBand och Audacity är några av alla de inspelningsprogram som finns där ute. Det är naturligtvis omöjligt att skriva uttömmande om samtliga, men här några saker som förhoppningsvis kan hjälpa dig i ditt vägval.

    Tålmodig eller ivrig?
    Är du personen som tålmodigt läser manualen och tar god tid på dig att lära dig från grunden? Eller vet du med dig att du blir rastlös och tappar intresset om startsträckan blir för lång att lära något nytt? Om du är ivrig kan det vara ett bra alternativ att välja ett inspelningsprogram som det går snabbt att komma in i. Exempelvis har Logic Pro X ett nybörjarläge där avancerade funktioner går att stänga av för att lättare komma igång med det mest grundläggande. Har du dessutom jobbat i GarageBand är klivet inte särskilt stort.

    Vilken budget?
    Inspelningsprogram kommer i alla möjliga prisklasser. Har du inte så mycket pengar att spendera är Reaper kanon, som kostar 60 dollar efter en testperiod på 60 dagar. Det finns även gratisprogram som exempelvis Tracktion. De flesta erbjuder också begränsade versioner som inte har alla funktioner, men som är billigare och räcker långt.

    Har du planer på att spela live?
    Om du planerar att framföra musik live rekommenderar jag varmt Ableton Live. Som namnet antyder gjordes Ableton Live från början som ett verktyg för DJ:ar och musiker att framföra elektronisk musik just live, men är nu även ett kraftfullt musikproduktionsprogram.

    Samarbeten
    Det går ofta snabbt och smidigt att dela projekt med andra som jobbar i samma verktyg. Har du planer på att samarbeta med andra kan det vara värt att välja det program som personer i din bekantskapskrets använder. Dessutom kan det även vara skönt att ha någon att ställa frågor till. Tutorials och manualer i all ära men ibland är det skönt att få svar direkt.

    Hur ser ditt arbetsflöde ut?
    Har du en tydlig vision av musiken du skapar eller vill du ha möjlighet att testa dig fram och experimentera under resans gång? Med program som Ableton Live och Bitwig är det möjligt att jobba cirkulärt, vilket innebär att du inte följer en tidslinje utan fritt kan trigga igång loopar i olika kombinationer, ett arbetssätt som lämpar sig väl för att testa nya ideér.

    Hur viktiga är ljuden?
    Kommer du främst att använda de mjukvaruinstrument och samplingar som kommer med programmet snarare än att spela in externa instrument? De flesta inspelningsprogram kan du prova på gratis under en period. Ladda ner det verktyg du är sugen på och kolla så att du är nöjd med de ljud som kommer med. Bland andra kommer Reason och Logic Pro X med stora samplingsbibliotek.

    Vilken dator?
    De flesta inspelningsprogram fungerar både till Mac och pc, men det finns undantag. Logic funkar bara med macOS och Sonar bara med Windows – dubbelkolla så ditt inspelningsprogram och dator funkar ihop.

    Slutligen – alla inspelningsprogram gör i princip samma sak och låter likadant. Det som skiljer dem åt är arbetsflödet, utseende och i viss mån vilken hård- och mjukvara som kan användas. Det viktigaste är inte vilket inspelningsprogram du väljer utan att du lägger tid på att bli dess bästa kompis.

    lotta_f.jpg.e29b09e5791b54a991ee80101e5c1b3b.jpg

    Om skribenten
    @Lotta Fahlen är en artist och producent bosatt i Malmö. Utöver sitt soloprojekt Loljud komponerar hon tillsammans med andra artister och för scenkonstföreställningar. Lyssna gärna på Spotify. Lotta har turnerat som Maxida Märaks livemusiker och varit förband åt bland annat Titiyo, Jenny Hval och U.S. Girls. Som en av grundarna bakom det feministiska nätverket Synth Babes, samt handledare i Vem Kan Bli Producent Malmö, engagerar hon sig dessutom löpande för att inspirera och utbilda kvinnor och transpersoner inom musikproduktion och för att skapa en större representation i branschen.


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Create New...