Jump to content
  • 10 anledningar att använda Reaper

    FREDAGSTIPSET: Att välja musikprogram, eller DAW (Digital Audio Workstation) som det ofta kallas, är lite som att välja en partner. Någon att dela livet med och älska i nöd och lust, tills hårddiskkraschen skiljer er åt.


    Jon Rinneby

    reaper.jpg.c05adfa9474a86c929174ada23d4f7d7.jpg
    Gränssnittet i Reaper

    Det finns idag en uppsjö musikprogram att välja mellan, däribland: Pro Tools, Reason, Sonar, Reaper, Studio One, Logic, Cubase, Ableton Live FL Studio och Garage Band, för att nämna några. Och det ena är nödvändigtvis inte bättre än det andra, även om många påstår motsatsen. Det handlar helt enkelt om tycke och smak, som med så mycket annat här i livet.

    En sak som dock är oerhört viktigt att förstå i sammanhanget är att alla musikprogram låter likadant (förutom möjligen Harrison Mixbus som använder inbyggda ”analoga” effekter). Det är helt enkelt bara ettor och nollor som summeras och spelas upp, varken mer eller mindre. Garageband låter alltså precis lika bra, eller dåligt, som senaste Pro Tools. Vad som istället skiljer dem åt är utseendet, arbetsflödet och i viss mån även vilka plugggar och hårdvara som kan användas.

    Jag har vid det här laget testat, eller åtminstone sneglat på, de flesta musikprogram till både pc och Mac och kommit fram till att Reaper (www.reaper.fm) passar mig bäst, efter många år med Cubase. Med risk för att låta som en säljare…

    Här är 10 anledningar att använda Reaper:

    1. Tydligt, okomplicerat och avskalat gränssnitt.
    2. Organiskt arbetsflöde som känns snudd på självgående.
    3. Effektivt och oerhört processorsnålt, både gällande uppstart, laddningstider och effekter.
    4. Modifierbart, både utseendemässigt och sättet du arbetar på.
    5. Bra medföljande pluggar som täcker det mesta.
    6. Kan användas gratis i upp till 60 dagar, sedan köpas för en liten summa.
    7. Under ständig utveckling tack vare feedback från användarna.
    8. Tar knappt någon plats, endast några megabyte.
    9. Kan startas upp från ett USB-minne.
    10. Fungerar till både Pc och Mac.

    Värt att notera är att Reaper inte levereras med vare sig samplingsbibliotek eller mjukvaruinstrument.

    Om Reaper passar just dig är naturligtvis omöjligt att svara på och att byta musikprogram ”bara för att” kan tyckas både onödigt och krångligt. Men om du står i valet och kvalet att testat något nytt, så är mitt tips att våga titta bortom de vanligaste alternativen, där du ofta betalar mer för ett namn än själva innehållet.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      Rosa, eller skärt brus som det också kallas, är ett så kallat färgat brus med en jämn energifördelning i alla oktaver. Detta betyder att bruset är av fallande karaktär och minskar med tre decibel för varje oktav, till skillnad från exempelvis vitt brus som är konstant över alla hörbara frekvenser. Rosa brus används bland annat inom tinnitusterapi och påminner om ljudet från forsande vatten, något de flesta upplever som behagligt att lyssna på. Anledningen till detta är att vi människor inte hör frekvenser linjärt från 0-20000 Hz, utan logaritmiskt baserat på oktaver.

      Detta kan du använda till din fördel när du mixar, inte minst när det kommer till att sätta den grundläggande balansen, oavsett om du jobbar med akustiska, virtuella eller samplade instrument. Innan vi sätter igång är det viktigt att förstå att mixning med rosa brus inte på något sätt garanterar en välljudande mix, utan snarare har för avsikt att agera vägvisare. Poängen med rosa-brus-mixning är alltså inte att skapa en perfekt balanserad mix. Istället handlar det om att ge dig en utgångspunkt som utnyttjar en så stor del av det hörbara (användbara) frekvensområdet som möjligt. Vidare blir resultatet bättre om du utgår från torra kanaler, fria från equalizers, kompressorer och dylikt.
      Börja med att ladda ner följande rosa brus som jag justerat till volymen -20 LUFS. Detta säkerställer en lagom nivå för mixning utan risk att styra över masterkanalen i din DAW. Importera det rosa bruset på en tom kanal och sätt det i sololäge. Spela upp bruset. Aktivera sololäget på en kanal i taget och reglera volymen så att det rosa bruset och instrumentkanalen hörs ungefär lika mycket. Detta kräver lite övning och du kan med fördel experimentera med både hörlurar och högtalare för att se vad som passar dig bäst. Fortsätt sedan likadant med övriga kanaler, fortfarande en och en tillsammans med bruset.  När du gått igenom samtliga kanaler plockar du bort det rosa bruset och spelar upp mixen. Du kommer inledningsvis märka att basrika instrument har en tendens att få lite väl mycket utrymme. Detta har sin förklaring i att de generellt har mindre högfrekvent innehåll och därför behöver dras upp i volym för att höras genom det rosa bruset. Det kan också kännas svårt att placera exempelvis en dynamisk sångtagning. Detta är helt ok, poängen med rosa-brus-mixning är som sagt att sätta en grundnivå vilken du sedan finjusterar och jobbar vidare med.
      Rosa brus som plugin för Windows och Mac OS laddar du ner här. Tänk på att ställa volymen så den peakar runt -12 dBFS i din DAW, vilket motsvarar ungefär -20 LUFS. 
      Lycka till!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Björn Olsberg
      Nu haglar årets erbjudanden inför Black Friday in. I den här tråden samlar vi det mesta och bästa av erbjudanden till studion, musikdatorn eller instrumentsamlingen. Här är en del av det som har kommit in till oss i form av pressmeddelanden.
      Jag och Andreas Hedberg lägger till erbjudanden successivt, men fyll gärna på listan med inlägg längre ner om det är något du saknar.
      Antares pluggar, 50 USD rabatt: https://www.antarestech.com/black-friday/ Apogee FX Plugins, 50 % rabatt. https://apogeedigital.com/apogee-black-friday-2020 Arturia. Upp till 50 % på deras flaggskeppsprodukter. https://www.arturia.com/black-friday-20 Emusic. Hundratals produkter till kraftigt rabatterade priser. https://www.emusic.se/se/BlackFriday-2020 IK Multimedia. Upp till 50 % rabatt. https://www.ikmultimedia.com/news/?id=holideals2020pt2 Izotope. Specialerbjudanden från 29 USD. https://www.izotope.com/en/shop/deals.html Line 6. 30 % rabatt. https://shop.line6.com/software/ Native Instruments. Upp till 50 procent rabatt. https://www.native-instruments.com/en/catalog/cyber-season-2020/ Korg. Upp till 50 % på deras mjukvaror. https://www.korg.com/se/news/2020/1119/ PreSonus. 30% på deras Studio One. https://www.presonus.com Toontrack. Upp till 78 % rabatt. https://www.toontrack.com/black-friday/ Softube. Har flera erbjudanden inför Black Friday, Cyber Monday mm. Håll koll på https://www.softube.com/black-november Steinberg: 50 % rabatt på flera av deras produkter. https://new.steinberg.net/promotion/cyber-deals/ Universal Audio. Flera av deras pluggar är rabatterade upp till 60 %. https://www.uaudio.com/uad-plugins/on-sale.html Waves Audio. Från 60% rabatt på alla pluggar och bundles samt även gratis pluggar. XLN Audio. Stort antal av deras mjukvaror är kraftigt rabatterade. https://www.xlnaudio.com/products
    • By Jon Rinneby
      Ni som följt mina Fredagstips vet att jag ogärna, eller rättare sagt gärna undviker att berätta exakt hur du ska göra för att uppnå ett visst resultat. Jag tror helt enkelt inte på att mixa efter recept och är en fast förespråkare av att varje mix är unik och därför kräver sitt speciella tillvägagångssätt. Med detta sagt tror jag ändå det är bra att stundvis ge lite mer handfasta tips av karaktären ”gör så här” och då ta risken att mindre vana studiorävar eventuellt tolkar dessa som ”den rätta lösningen” eller genvägen till ljudeufori. Så är naturligtvis inte fallet.
      Vidare är det viktigt att förstå att det egentligen inte finns något som heter problemfrekvenser eftersom alla frekvenser kan vara problematiska, eller oproblematiska för den delen, beroende på sammanhanget. Men för enkelhetens skull väljer jag alltså att kalla dem just problemfrekvenser, vilket kan tyckas vara ett illa valt ord.
      Volym och mellanregister
      En equalizer är i grunden inte något annat än en helt vanlig volymkontroll för en vald frekvens. Med detta menar jag att lösningen på dina mixproblem många gånger kan lösas genom en så enkel sak som att höja eller sänka volymen på dina kanaler, innan du börjar krångla med equalizern. Vidare vill jag tipsa om ett knep som kan hjälpa när du ska ratta mellanregistret, speciellt om du arbetar med många kanaler eller har ett rum med bristfällig akustik: Lägg en equalizer sist på masterkanalen och skär bort allt under 200-300 Hz med ett högpassfilter. På så vis försvinner den lägsta basen som annars lätt kan leda dig på villovägar när du rattar just mellanregistret. Skruva på som vanligt och plocka sedan bort equalizern från mastern när du är klar.
      30 Hz

      Du kan visserligen höra (och definitivt känna) frekvenser under 30 Hz, men faktum är att dessa till största del består av lågmält oväsen som inte tillför något. Det är därför en god idé att skära bort detta med ett högpassfilter på samtliga kanaler, till och med på bas och baskagge. Det tillhör också vanligheten att högpassa betydligt högre upp än så på resten av kanalerna, där ett vanligt knep är att högpassa i kontexten. Det vill säga att du inte sololyssnar på kanalen du skalar av botten på. Tjusningen med detta är att du vågar skära bort betydligt mer, eftersom du nu automatiskt lutar dig tillbaka på bottenkanalerna. Resultat blir en mindre grötig mix med tydligare och mer väldefinierad bas. Var dock aktsam med att inte plocka bort allt för mycket, då musiken riskerar att tappa energi i det lägre mellanregistret.
      150 Hz

      Området runt 150 Hz är oerhört viktigt för att musiken ska kännas stabil och kraftfull. Samtidigt är det just här sång, bas och gitarrer (med mera) alltför ofta har fula resonanstoner, vilka äter massvis av energi. Genom att sparsamt sänka 1-2 dB på bråkiga kanaler lättas mixen upp samtidigt som musiken bibehåller sin välbehövliga vigör. Vissa menar att den magiska frekvensen i sammanhanget är 134 Hz, men det vet jag inget om.
      350 Hz

      Gröten eller värmen? Kärt barn har många namn och säkert fler än så. Här omkring har de flesta instrument sina fundamentala frekvenser, vilket gör att det lätt bli rörigt om för mycket händer på en gång. Samtidigt har 350 Hz med omnejd en oerhört stor betydelse för själen i musiken, som annars känns urholkad, distanserad och livlös. Här gäller det att verkligen fundera över vilka instrument som drar nytta av lågmidden och låta dessa få platsen, medan andra kanaler snällt får backa. Precis som ovan räcker det ofta med 1-2 dB sänkning, men det kan så klart behövas mer om inspelningen är bristfällig eller mixen komplex. Här vill jag också passa på att slå ett slag för automatisering och påminna om att alla instrument inte tvunget måste spela samtidigt och låta lika mycket hela tiden.
      3300 Hz
      Smärtfrekvensen, känd från brandvarnare, sirener, barnskrik, dörrklockor och andra (o)ljud vars uppgift är att fånga ditt intresse. Det är här våra öron enligt Fletcher och Munson är som mest känsliga. 3300 Hz är viktigt för att musiken ska uppfattas som tydlig och närvarande, men för mycket av det goda känns snabbt påträngande och örontröttande. Det är ofta gitarrer, klaviatur och i viss mån trummor (överhäng) som bråkar med sången här. Backa försiktigt några decibel på dessa kanaler och mixen kommer med ens kännas varmare utan att tappa allt för mycket fokus. Inte helt oväntat fokuserar exempelvis uppmjukningspluggen bx_refinement helt kring just denna frekvens.
      Slutsats
      Du som varit uppmärksam och studerat bilderna kanske lagt märke till att bredden på filterna, det vill säga Q-värdet, minskat i takt med att frekvenserna ökat. Detta har sin förklaring i att det blir tätare mellan svängningarna ju högre upp i frekvens du kommer. 150 Hz innebär exempelvis 150 svängningar per sekund, medan 3300 Hz är 3300 svävningar. Med detta som bakgrund brukar jag därför jobba med lite bredare filter i basen och det lägre mellanregistret  jämfört med diskanten, något som också ger en mer transparent (naturlig) förändring av ljudet. En djupdykning i ämnet kräver dock ett separat Fredagstips.
      Nåväl, självklart finns det betydligt fler än ovan nämnda frekvenser som kan ställa till det när du mixar. I själva verket kan alla frekvenser vara till besvär, beroende på mix och inte minst vad du själv upplever som störande.
      Lycka till!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      Mixning och mastring handlar till stor del om att hitta balansen* mellan bas, mellanregister och diskant. För mycket eller för lite av det ena och helheten tippar, vilket då kan upplevas som en obalanserad ljudbild. Lite förenklat skulle man kunna säga att för mycket bas resulterar i mindre klarhet, medan för lite gör att musiken tappar tryck. För mycket mellanregister uppfattas gärna som grötigt och stökigt och för lite känns urholkat och distanserat. En överrepresentation av diskant blir jobbigt och påträngande för öronen, medan för lite upplevs som dovt.
      * Frekvensmässig balans innebär inte att alla frekvenser ska höras eller vara representerade hela tiden, utan att ljudupplevelsen känns balanserad i förhållande till vad du i stunden vill förmedla. 

      Frekvenskartan visar den ungefärliga fördelningen mellan bas (0-200 Hz), mellanregister (200-2000 Hz) och diskant (2000 Hz och uppåt). Bilden är tagen och redigerad från www.masteringthemix.com.
      Och mycket svårare än så är det egentligen inte, på ett rent teoretiskt plan. Samtidigt vill jag understryka att en perfekt och "välbalanserad mix" många gånger kan upplevas som direkt tråkig eller tillrättalagd (vilket är ett kapitel för sig). Poängen är hur som helst att du i de allra flesta fall vill ha en hyfsat jämn fördelning mellan bas, mellanregister och diskant, vilket är lättare sagt än hört.
      Hjälp på traven
      Jag är personligen inte särskit förtjust i pluggar som gör jobbet åt mig utan att ge någon större inblick och påverkan i processen. Däremot är jag en stor förespråkade av verktyg som gör livet lite enklare och skjutsar mig i rätt riktning. Min mixfilosofi är att inledande jobba med enbart volym och panorering för att i nästa steg ställa frekvensmässigt balans med hjälp av equalizer, kompressor och saturation. Det är först när detta är gjort (och jag känner att något fortfarande är ur balans) som jag plockar fram specialverktygen. Nedan följer mina tre nuvarande favoritpluggar vars syfte är att hjälpa till när öron eller sinnesstämning inte riktigt hänger med.
      Enskilda kanaler – Sonible smart:EQ 2

      För enskilda kanaler är Sonible smart:EQ 2 med sina många instrumentprofiler en oumbärlig hjälpreda. Ladda passade profil, exempelvis bas eller virveltrumma, och låt pluggen analysera ursprungsljudet. Därefter är det bara att justera hur mycket den smarta equalizern ska jobba från 0-100%. Vanligtvis räcker 40-50% långt. Du kan dessutom själv justera vald frekvenskurva efter tycke och smak med tillhörande filter, mycket användbart.
      Grupper – Voxengo TEOTE

      Gällande grupper, som ofta mår bra av lite försiktigare behandling, faller valet på Voxengo TEOTE (That’s Easier On The Ear). En intelligent och dynamisk flerbands-eq som automatiskt rättar till problematiska frekvenser, på ett mer övergripande sätt. TEOTE kan vid en första anblick se aningen skrämmande ut, men faktum är att pluggen är anmärkningsvärt lättrattad och snabbt ger önskat resultat - inte minst tack vare det tydliga analysfönstret. Jag vill dock passa på att lyfta ett varningens finger gällande att låta TEOTE jobba allt för hårt, speciellt eftersom pluggen har en tendens att lyfta fram området över 10 kHz lite väl mycket, för min smak. Detta är dock enkelt att justera efterhand med de inbyggda rattarna.
      Masterkanalen – Soundtheory GULLFOSS

      På masterkanalen är GULLFOSS svårslagen gällande att polera och snygga till slutresultatet. Soundtheorys kreation är likt TEOTE en automatisk och dynamisk equalizer, men med betydligt färre inställningar och något enklare gränssnitt. Det som gör GULLFOSS perfekt för mastern är dess transparens och breda penseldrag, det mesta låter helt enkelt lite bättre och en sparsam dos artificiell justering med 20-25% på TAME räcker ofta långt. Likt TEOTE har GULLFOSS en ovana att bli allt för briljant och här gäller det att balansera upp med pluggens inbyggda BRIGHTEN-funktion och ett negativt %-värde är inte alls ovanligt om mixen är välbalanserad från början.
      Tips på fler artiklar i ämnet
      Magiska frekvenser - finns de? Referenslyssna rätt - steg för steg Så undviker du frekvensmaskering Tittar du för mycket och lyssnar för lite? Checklista - så får du mixen att låta bra överallt  Se till att din mix fungerar optimalt på alla ljudnivåer Hemligheten bakom en volymstark och välbalanserad mix Lycka till!

      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      Vissa menar att det är absolut nödvändigt med en subwoofer för en fullvärdig ljudupplevelse. Medan andra står fast vid att en subwoofer ofta stjälper mer än den hjälper. Något de flesta däremot är överens om är att korrekt återgiven bas i studion, eller var som helst för den delen, är få förunnat. Att det låter bra där just du sitter och att det faktiskt är bra, är två vitt skilda saker. Det som upplevs gynnsamt i den egna lyssningsmiljön innebär nödvändigtvis inte att verkligheten är den samma. Låga frekvenser är och har alltid varit knepigt.
      Rummet
      Subwoofers behöver utrymme för att komma till sin fulla rätt. Gott om utrymme. Små och medelstora rum har nämligen en tendens att förstärka, men också släcka ut basfrekvenser. Kvadratformade rum är väst. Basåtergivningen blir helt enkelt inte korrekt, även om det kanske känns så. Detta kan delvis avhjälpas med noggrann placering av studiomonitorer och akustikbehandling i form av basfällor, absorbenter och diffusorer. Vilket är ett kapitel för sig.

      Genelec 7040 APM
      Negativ förstärkning och stående vågor
      Det är inte ovanligt att basen förstärks negativt när du använder en subwoofer. Det vill säga att basfrekvenser som redan är dominanta blir ännu starkare, mer än om du bara använder vanliga närfältsmonitorer. Och om du inte är försiktig kan det faktiskt sluta med att dina mixar och mastringar får mindre bas, än vad som är önskvärt. När rummets mått överensstämmer med frekvensens halva våglängd och multiplar av den uppstår nämligen så kallade stående vågor. Om det exempelvis blir problem vid 40 Hz (som är halva våglängden i ett rum där något mått är ungefär 4.3 meter), blir det också problem vid 80 och 120 Hz, om än i mindre utsträckning. En basfälla som är avstämd till 40Hz, kommer såldes även att hjälpa till med multiplarna. Som om inte detta vore nog ökar en subwoofer dessutom risken för fasutsläckning, vilket innebär att vissa frekvenser helt enkelt försvagas eller försvinner helt.

      Adam Audio Sub8
      Sammanfattning
      Nu kanske det verkar som att subwoofers endast medför problem. Så är naturligtvis inte fallet. En korrekt kalibrerad subwoofer i ett bra rum gör mer än att bara feta till och förtydliga bottenpaketet. Det händer något i luften, det blir ett slags tryck som saknas i vanliga närfältare. Upplevelsen av ljudet blir något annat. Så frågan är egentligen inte om du behöver en subwoofer, utan om en subwoofer gynnar ditt arbetssätt och dina egna preferenser.
      Med detta sagt går det alldeles utmärkt att göra bra mixar med vanliga studiomonitorer och hörlurar - tricket ligger helt enkelt i att lära sig sin lyssning.
      Spela upp dina mixar i alla tänkbara ljudsystem och ta lärdom. Om du i slutändan ändå känner att en subwoofer skulle underlätta ditt arbete, ha då ovanstående i åtanke.
      Här är några populära alternativ:
      Adam Audio Sub8 Adam Sub10 Mk2 Genelec 7040 APM JBL LSR310S Neumann KH 750 DSP Yamaha HS8S Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
       
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
       
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.