Jump to content
Annons

Konsensatormikar - Dammskydd?


Halkbi

Recommended Posts

Nu när organisationen av hemstudion börjar ta form på allvar så tänkte jag slänga ihop en setup som gör att det alltid står uppkopplat för inspelning av sång, elgitarr och akustisk gitarr. Dynamiska mikar är ju inget problem att ha uppställda, men hur gör man bäst för att dammskydda sina kondensatormikar när de står uppe länge? Med Rödemikar får man ju med en liten påse att hänga över mikrofonen då den inte används, Sound on Sound rekommenderar en plastpåse och gearslutz har 1000 olika (mer eller mindre trovärdiga) förklaringar på vad som är bäst. Hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dom sitter uppe och absorberar in ...just nu glöggångorna...andra årstider malt etc.

Kan man verkligen bry sig så jävla hårt...hörs ju ändå inte i slutproduktionen...ett ganska så avdramatiserande svar dessa dagar.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Till min "dyrmick" hänger jag på ett skinnfodral som följde med en Audio Technica AE3000 mick, det har en dragkedja i kortänden så det passar bra på den stora klunsmicken, öppet nertill då så det kan andas och ha sig.

post-8284-0-38871600-1352636757_thumb.jpg

Jag kan tänka mig att det även funkar hur bra som helst med en ren kökshandduk, även om det inte ser så flashigt ut.... Man kan kanske be nåt barn eller barnbarn brodera Neumann eller liknade på en handduk så blir det både ett dammskydd o en farsdagspresent.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Som sagt: Undvik plastpåsar eftersom det stänger in eventuell fukt.

Likadant med vinylpåsar som vissa mickar kommer i. Är påsen i tyg så är det ok att använda den, eftersom fukten kan komma ut genom materialet då, men annars en bit vanligt bomullstyg, typ kökshandduk, lakan eller liknande som inte luddar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...