Jump to content
Annons

TRIDENT HG3


Ekstasis

Recommended Posts

Annons

Om gummifötterna är så mjuka borde det bli större risk att alltihop välter om man kommer åt det lite?

Nej så mjuka är dom inte haha...men måste vara meningen att dom ska röra på sig... isånnafall i samklang med källan...ska bli intressant och se vad teorin är bakom detta..har mailat honom om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du fyllt på sand ännu?

Nej ska göra det imorgon förmodligen. är bara det det momentet kvar nu. Förutom att mäta ut själva placeringen av högtalarna dvs en triangel med 60 graders vinkel och 1-2 meters avstånd mellan högtalarna. Hoppas jag fick rätt höjd på högtalarna iallafall, örat ligger precis mellan tweterna och högt den lilla högtalaren i skarven där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste att det handlar om att man ska försöka vå dämparen att vibrera i en mkt lägre frekvens än källan t.ex en icke hörbar frekvens..

I fallet med mina A R C gummi koner, så tror jag teorin är att man ska konvertera vibrationerna till låga frekvenser t.e.x 7hz .

Dock då gummit är ganska mjukt så måste den sammanlagda vikten vara i rätt balans om det ska ha önskvärd effekt...

Det tråkiga är att Towersonic själva inte kan ge mig ett svar om min sammanlagda vikt är korrekt anpassad till ARC konerna...

Men med tanke på att dom sitter på dom moddelerna som är avsedd för mindre monitorer så tycker jag det inte borde vara något probelem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst sound on sound recensionen nu, den fick genomgående bra betyg.

Summeringen

Fördelar:

*Stunningly precise stereo imaging.

*Very detailed and revealing mid-range

*Powerful amplification

*smoth and well-extended frequency response

*Interesting cabinet design and beautiful finish

Nackdelar.

*Possible concerns regarding long-term reliability of pod contacts.

*Large Cabinet for near-field applications.

Summary

An Unusual design that combines the best traits of large monitors (extended bass)

and smaller designs (precise stereo imagining)

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrö! (sa grodan Boll).. Nu har jag ett par HG3 också... Fanken i lådan! Dom låter bra! Nu kan jag äntligen slippa mina knivskarpa NS10M. Ska bara spela in dom ett tag bara.. Älskar sweetspot (bred som tusan då jag gillar att gillra runt med huvudet som Stevie Wonder) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrö! (sa grodan Boll).. Nu har jag ett par HG3 också... Fanken i lådan! Dom låter bra! Nu kan jag äntligen slippa mina knivskarpa NS10M. Ska bara spela in dom ett tag bara.. Älskar sweetspot (bred som tusan då jag gillar att gillra runt med huvudet som Stevie Wonder) 🙂

Gratis till ägandet! kul som fan att du är nöjd 🙂

av ren nyfikenhet vart köpte du dina ? emusic ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrö! (sa grodan Boll).. Nu har jag ett par HG3 också... Fanken i lådan! Dom låter bra! Nu kan jag äntligen slippa mina knivskarpa NS10M. Ska bara spela in dom ett tag bara.. Älskar sweetspot (bred som tusan då jag gillar att gillra runt med huvudet som Stevie Wonder) 🙂

Skulle vara kul att höra ennu mer om dina intryck av dom 🙂

Några gemförelser med andra kanske??

Simma cool

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej Hopp!

Nu har jag haft ett par HG3 i studion på prov.

Tyckte dom var bra, bland det bättre jag haft i studion.

Bra bas, fin mid men det var nått i diskanten jag inte gillade.

Det jag kunde se när jag mätte upp dom i mitt rum var att dom rullade av rätt kraftigt från ca 13-14k och uppåt.

Tror det var det jag inte gillade.

Ska dock säga att dom var väldigt bra gemfört med mycket annat jag har haft här.

Men dom rår inte på mina Ino pr10s med Velodyne sub = HG3 var inte lika linjära och hade inte lika bra upplösning osv.

Betyg 8 av 10 🙂

Simma cool

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade mina HG3 till låns också och dom är tillbakalämnade nu.. Hade tyvärr inget vettigt att jämföra dom med. Gillade att dom gick djupt ner i frekvens även på låg volym. Sweetspotten var fantastisk även om jag inte hade dom i akustiskt korrekt miljö. Dom lät mjuka i återgivningen men ändå snabba och transienter även i högre frekvens gick igenom. Det enda jag för tillfället hade att jämföra dom med var mina Ultrasone PRO 2500 hörlurar och med den jämförelsen kan jag hålla med på att HG3 inte riktigt avslöjade allt som skedde över 12 Khz.. Men förbaskat trevliga monitorer måste jag säga. Möjligt jag köper dom längre fram då jag byggt min egen lilla friggebodsstudio! 🙂

EDIT: för att sammanfatta mitt intryck av HG3. Jag skulle tro att vår käre Nilsson skulle älska dessa högtalare då han ety är lite allergisk mot analytisk diskant. HG3 är mycket ärliga i mellanregistret och basen!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Analytisk diskant?

Jag tror Nilsson är som jag, orkar inte sitta och lyssna på jobbig toppdiskant, kinatopp så att säga 😉

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade mina HG3 till låns också och dom är tillbakalämnade nu.. Hade tyvärr inget vettigt att jämföra dom med. Gillade att dom gick djupt ner i frekvens även på låg volym. Sweetspotten var fantastisk även om jag inte hade dom i akustiskt korrekt miljö. Dom lät mjuka i återgivningen men ändå snabba och transienter även i högre frekvens gick igenom. Det enda jag för tillfället hade att jämföra dom med var mina Ultrasone PRO 2500 hörlurar och med den jämförelsen kan jag hålla med på att HG3 inte riktigt avslöjade allt som skedde över 12 Khz.. Men förbaskat trevliga monitorer måste jag säga. Möjligt jag köper dom längre fram då jag byggt min egen lilla friggebodsstudio! 🙂

EDIT: för att sammanfatta mitt intryck av HG3. Jag skulle tro att vår käre Nilsson skulle älska dessa högtalare då han ety är lite allergisk mot analytisk diskant. HG3 är mycket ärliga i mellanregistret och basen!

Är ett par HG3 i vägen hemma hos nån så nog ställer jag upp o fraktar bort dem.

Hedersamt att nämnas i samband med så dyra ljudlådor. ☺️

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du jämfört pr10 med pip? Hur tycker du dom skiljer sig isf.

Hej!

Nje det varianten jag har är motsvarande piPs (alltså singnatur modellen).

Enda skillnaden ska vara att studio (pr) har inbyggd säkring som slår ifrån ifall singnalen blir för hög.

Förut så tror jag att pr gick högre upp till 50khz och dom vanliga till runt 20khz men så är det inte längre. Enligt vad Ingvar förklarade så går nu alla till 30Khz.

J

Rättelse.

Ang 50Khz och 20 Khz så hade jag fel.

Paratade nyss med Öhman ang detta och dom har alltid gått till runt 30Khz.

Hade fått det om bakfoten.

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Hopp!

Nu har jag haft ett par HG3 i studion på prov.

Tyckte dom var bra, bland det bättre jag haft i studion.

Bra bas, fin mid men det var nått i diskanten jag inte gillade.

Det jag kunde se när jag mätte upp dom i mitt rum var att dom rullade av rätt kraftigt från ca 13-14k och uppåt.

Tror det var det jag inte gillade.

Ska dock säga att dom var väldigt bra gemfört med mycket annat jag har haft här.

Men dom rår inte på mina Ino pr10s med Velodyne sub = HG3 var inte lika linjära och hade inte lika bra upplösning osv.

Betyg 8 av 10 🙂

Simma cool

Säker på att du mätte rätt ? för i de recensioner som jag sett hittils nämns inget av det du säger och skulle det vara 13-14khz skulle det vara ganska extremt, högtalarna går upp till 18khz, vilket är helt tillräckligt med tanke på att väldigt väldigt få hör över dom frekvenserna och om man nu gör det så är det bara brus ändå. Enligt sound on sound recensionen är diskanten kristallklar... om du vill ha mer diskant så kan du använda Disant ratten på högtalrna för att öka diskaten.

Och hade du rätt placering på högtarna ? var dom i ögonhöjd ?

Tänk på att det bara är tweetern och diskaten som ska vara vinklade 30 grader mot sweetspoot, den andra delen av höglarna ska stå rakt mot väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säker på att du mätte rätt ? för i de recensioner som jag sett hittils nämns inget av det du säger och skulle det vara 13-14khz skulle det vara ganska extremt, högtalarna går upp till 18khz, vilket är helt tillräckligt med tanke på att väldigt väldigt få hör över dom frekvenserna och om man nu gör det så är det bara brus ändå. Enligt sound on sound recensionen är diskanten kristallklar... om du vill ha mer diskant så kan du använda Disant ratten på högtalrna för att öka diskaten.

Och hade du rätt placering på högtarna ? var dom i ögonhöjd ?

Tänk på att det bara är tweetern och diskaten som ska vara vinklade 30 grader mot sweetspoot, den andra delen av höglarna ska stå rakt mot väggen.

Jag är säker på att jag mätte rätt.

Jag hade högtalarna så som du beskriver, helt raka med endast diskanten invriden mot sweetspoot ca 30 grader.

Jag vred också upp diskanten men tyckte inte att det vart helt bra.

Vad jag kunde se på min mätning gemfört med monitorer jag har haft och har var att det såg ut som att den rullade av ganska mycket brantare från 13-14K och uppåt.

Jag tror att det är det jag upplevde som lite konstigt.

Kan ju vara så att jag inte gillar karaktären på den diskanten helt enkelt och att det inte har nått att göra med mätningen??

Hur som så ställer jag mig lite frågande till varför dom bara går till 18K??

Dom låter väldigt bra men inte i samma klass som en del annat och då tänker jag mest på upplösningen.

Simma cool

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...