Jump to content
Annons

Köpa eller bygga basfällor?


ramoand

Recommended Posts

Min nya studio kommer bli rätt liten (se bild) så jag kommer behöva fixa basfällor. Jag har funderat på att försöka bygga själv men det känns krångligt att få till det bra så det kanske är bättre att köpa? Absorbenter borde jag väl klara men basfällor känns svårare, särskilt helmholtzare. Vad tror ni om dessa:

http://www.auralex.c...traps_lenrd.asp

Dom går väl inte ner i lågbasen men jag vill inte lägga 6 lakan på en riktig helmholtzare, det är för mycket.

post-14165-0-20895100-1349877790_thumb.png

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skumabsorbenterna dämpar efterklangen, men har i princip ingen effekt på stående vågor, så det beror på vilken typ av problem du har i rummet.

Om du kan snickra, så kan du bygga Helmholtsresonatorer själv också. Det finns formler för att räkna ut hur de ska se ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte så svårt att bygga " Superchunks " i hörn.

Detta är ett extremt enkelt sätt att göra dom

SuperchunkA.jpg

Sen är det bara att klä i den med tyg.

Storleken går ju att modifiera så att dom passar dina hörn.

Grymt! tack för tipset! 🙂 Dessa hjälper mot stående vågor då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, okej. Det låter lite halvklurigt, men det kanske det inte är...

Kolla upp boken "Home recording studio - Build it like the pros", jag håller på att läsa den nu och där hittar du ritningar och formler för olika basfällor och absorbenter. Den finns som gratis PDF.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp boken "Home recording studio - Build it like the pros", jag håller på att läsa den nu och där hittar du ritningar och formler för olika basfällor och absorbenter. Den finns som gratis PDF.

vart laddar man ner den gratis? hittar bara massa rapidshare och torrent länkar när jag söker på "bok titel + pdf" vilket får mig att tro att det inte alls är gratis... Annars finns ju boken att köpa hos Amazon.co.uk

Link to comment
Dela på andra sajter

vart laddar man ner den gratis? hittar bara massa rapidshare och torrent länkar när jag söker på "bok titel + pdf" vilket får mig att tro att det inte alls är gratis... Annars finns ju boken att köpa hos Amazon.co.uk

Hittade en länk i en GS tråd för ett tag sedan, antog bara att den var gratis då det inte var någon nedladdning eller torrent, men kanske är fel.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Snabb fråga i sammanhanget, kan man använda geotextil för hålla sten/glasullen kvar i bafflarna, typ sån nedan och sen klä med snyggt tyg, elelr är den inte tillräckligt tät för det?

http://www.byggmax.c...uct_information

Det är nog snarare så att den är alldeles för tät.

Om det inte ska bilda en reflekterande yta för alla frekvenser över ca 6-700Hz, så måste det vara så genomsläppligt att du kan andas genom det.

Kör över mineralullen lite tunt med spraylim, så hålls fibrerna på plats utan att det förändrar de akustiska egenskaperna nämnvärt. Då kan du sedan täcka det med ett snyggt tyg som har lagom gles väv för att det ska funka bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett bättre alternativ istället för att sparylimma är att använda ett lager 45mm Ecophon modus(eller liknande) och sedan använda exempevis isover bakom denna. Jag brukar bygga så om det djupare bredbansabsorbering.

ett annat alternativ är absorberande scenmoltontyg som tillför bara lite mer absorbering och är tillräckligt tätt för att inga fiber ska komma ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Efter mycket flyttande och testande har jag nu äntligen fått skrivbordet på plats med monitorerna på stativ. Det blev längs ena långsidan i vardagsrummet (5,35 x 3,85 m). Jag har gjort en jättenkel mätning med en svepade sinusvåg för att se hur basen beter sig. Jag fick följande resultat:

50 Hz = dipp

62 Hz = boost

98 Hz = dipp

138 Hz = boost

I övrigt var det hyfsat jämt. Skulle en sub hjälpa nåt eller måste man bygga/köpa en stämd basfälla?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...