Jump to content
Annons

Någon som är duktig på att skruva trummor?


Terror

Recommended Posts

Gah jag blir galen! Har lagt ner blod, svett och tårar i ca 2-3 dagar nu, men de GÅR FAN INTE. ursäkta uttrycket. Jag försöker och försöker och försöker men jag lyckas verkligen inte ta mig dit jag ska. Vill verkligen lära mig och utvecklas, men de går inte om jag inte får någon hjälp.

Jag köpte Memphis May Fires officiella trumsamples, och dem låter bra.. men jag har sjukliga problem med virveln. Nu behöver jag någon som verkligen kan guide-a mig på djupet.

Mixa till virveln, visa mig hur du gjorde och hjälp mig utvecklas.. please??

jag betalade $32 för dem här samples, och jag är villig att skicka över virveln så ni kan hjälpa mig. Jag vet inte om de här bryter mot reglerna på forumet? För i så fall, så spelar jag in virveln ca 10 slag, och skickar det istället. För då skickar jag ju inte själva samplingsfilerna.. right?

need help man..

Här är vad jag SKA ha i slutändan:

http://www.youtube.com/watch?v=JVNkuVWZDRM&list=FLYGEYe3vcXMfCfW-uf_lvAA&index=1&feature=plpp_video

EDIT: Ni behöver inte klaga på band som samplar trummor. Memphis har samplat sina egna trummor. Det är alltså kitten han spelar på som dem själva har samplat och använder på skivan. Fråga mig inte varför, men så har dem gjort. Så inga onödiga inlägg så som "jag är så trött på band som spenderar 25.000kr på ett kit, och sedan samplar med samples som varit använda 10000 gånger."

Här är das samplepack jag köpte:

http://www.youtube.com/watch?v=wtT1m7tN1VU&list=FLYGEYe3vcXMfCfW-uf_lvAA&index=4&feature=plpp_video

Det är alltså deras officiella trumset som har samplats. Så det SKA gå att få liknande ljud.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Virveln är jävligt okomprimerad, med en hög attack, och ganska kort release.

Den är skuren i toppen för att få den lite murrigare, men ändå boostad lite i diskanten. Boostad omkring 200 hertz också.

Mellanregistret är urfasat och mjukt. Och sedan är virveln skuren i botten omkring 60 hertz.

Det ligger ett ganska kort plate-delay med skuren diskant, och lite skuren bas på det. Tror också dom skurit en del mellanregister i det. Om du vill experimentera kan du boosta lite i mellanregisteret på plate-delaet på virveln så du får mer smack.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Virveln är jävligt okomprimerad, med en hög attack, och ganska kort release.

Den är skuren i toppen för att få den lite murrigare, men ändå boostad lite i diskanten. Boostad omkring 200 hertz också.

Mellanregistret är urfasat och mjukt. Och sedan är virveln skuren i botten omkring 60 hertz.

Det ligger ett ganska kort plate-delay med skuren diskant, och lite skuren bas på det. Tror också dom skurit en del mellanregister i det. Om du vill experimentera kan du boosta lite i mellanregisteret på plate-delaet på virveln så du får mer smack.

Ska göra ett försök. Du skulle inte kunna göra ett test så jag får höra vad du menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Alltså. Prova bara att åka med EQ på virveln och lyssna vad som händer. Börja med att lägga ett shelf-filter där du skär av diskant... sedan lyssnar du på botten i virveln... försök att få fram smacket i den, boosta fram detta, och skär ur lite mudd på samma gång. Sedan tar du bort shelf-filtret och gör samma sak i det högra registret... tänk spegelvänt... du vill att det höga registret ska matcha det låga... så får du skönt "tryck" detta är tricket. sedan compressar du för att få fram attacken och tonen.

Jag har inte mixat på flera år tyvärr, har inte ens en DAW. Har bara varit ute i "fria" 😉

Less is more, gör det sakta, small steps. och ta pauser.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Alltså. Prova bara att åka med EQ på virveln och lyssna vad som händer. Börja med att lägga ett shelf-filter där du skär av diskant... sedan lyssnar du på botten i virveln... försök att få fram smacket i den, boosta fram detta, och skär ur lite mudd på samma gång. Sedan tar du bort shelf-filtret och gör samma sak i det högra registret... tänk spegelvänt... du vill att det höga registret ska matcha det låga... så får du skönt "tryck" detta är tricket. sedan compressar du för att få fram attacken och tonen.

Jag har inte mixat på flera år tyvärr, har inte ens en DAW. Har bara varit ute i "fria" 😉

Less is more, gör det sakta, small steps. och ta pauser.

Jag får göra ett försök 🙂 Vad är "shelf-filter" btw? aldrig hört talas om de ^^ Är det ett samlingsord för high/low-pass?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra tips om du vill få kontroll är att läsa på om eq.

halvdåligt inlägg. Det har jag gjort för länge sen. Jag påstår inte att jag är någon master, men vet hur EQ fungerar. Men jag får inte till trycket mm.

Blev också lite sugen på detta. Men har bara kontakt free player. Funkar det med detta, eller har du fullversionen?

MVH

Anders

Jag har fulla, men de ska funka med free också om jag inte minns fel. Tror du har en viss tidbegränsning och kan inte spara. Det är nog det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har försökt jobbat lite med virveln

Försök att bortse från kicken och cymbalerna. Dem har jag inte gjort något med.

https://dl.dropbox.com/u/107586285/Drumtest.wav

Med izotope Ozone 5 (virveln har lite mer push, men allt låter skit tillsammans. Cymbalerna pajar allt)

https://dl.dropbox.com/u/107586285/Trumtest.mp3

Kicken behöver lite jobb också. Några tips?

Cymbalerna har jag inte gjort något med, dem är från steven slate. Dem låter förjävligt i know, ska fixa det.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter för komprimerat, försök få fram mer transient i virveln. Mosa inte sönder originalsamplen utan försök att göra saker parralellt. Brukar köra en bus med transientdesigner ställd för enbart attack och sen en buss med kompressor som ger mos/sustain, och sen ställa balansen mellan dessa och cleana trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter för komprimerat, försök få fram mer transient i virveln. Mosa inte sönder originalsamplen utan försök att göra saker parralellt. Brukar köra en bus med transientdesigner ställd för enbart attack och sen en buss med kompressor som ger mos/sustain, och sen ställa balansen mellan dessa och cleana trummor.

får göra ett försök imorgon 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om man jämför mix och samplingar i youtubeklippet låter exemplet du laddade upp överkomprimerat och bortrattat i största allmänhet. I youtubeklippet får man intrycket att samplingarna till viss del är färdigrattade.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man jämför mix och samplingar i youtubeklippet låter exemplet du laddade upp överkomprimerat och bortrattat i största allmänhet. I youtubeklippet får man intrycket att samplingarna till viss del är färdigrattade.

De är dem typ.. till 99%. Dem saknar styrka. Jag trodde dem var 100% mixade när jag först testade med dem. Men dem lät väldigt klena och tomma i en mix.

jag mailade Memphis may Fires ljudtekniker Cam igår, och fick svar nyss.

all about the rooms. if my rooms arent giving the sound you want, try mixing in and overcompressed, quick(short release) slate room channel.

Någon som skulle kunna översätta det där till en lite mer "nybörjarvänlig" sammanfattning? ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Han föreslår att du blandar in lite av rummet från någon av Steven Slates trumbibliotek, om det är så att det är hans rum du inte går igång på.

ah i see.. ska testa att muta alla samples i Steven Slate 4.0 och bara använda rummet.. kan bli spännande o se hur de funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklaste sättet är att kopiera midispåret som styr MMF och lägga på ett nytt midispår. Öppna upp SSD på det nya spåret. Stäng av alla samplingar utom rummet på SSD, stäng av rummet i MMF.

Men om jag mutar alla samples i ssd, då kommer de väl inget från rummet? Eller har rummet egna samples?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder int eSSD själv men har fått intrycket att det är separata samplingar och att det går at ställa balansen mellan dom. Det är iaf så de flesta samplingsbibliotek funkar nu för tiden.

De gjorde det. Men de blir mer som en fet reverb över MMF-virveln, istället för att krydda den.. och skruvar jag ner spåret så märks det knappt alls när man mute-ar det. När cam skrev "overcompressed", hur menar han då att jag ska ställa in kompressorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.youtube.com/watch?v=JVNkuVWZDRM&list=FLYGEYe3vcXMfCfW-uf_lvAA&index=1&feature=plpp_video

EDIT: Ni behöver inte klaga på band som samplar trummor. Memphis har samplat sina egna trummor. Det är alltså kitten han spelar på som dem själva har samplat och använder på skivan. Fråga mig inte varför, men så har dem gjort. Så inga onödiga inlägg så som "jag är så trött på band som spenderar 25.000kr på ett kit, och sedan samplar med samples som varit använda 10000 gånger."

Hehehe! Nej, men faktum kvarstår. Det stinker SSD långa vägar här.

Och vill du ha det soundet så kanske det är just Slate du behöver! För detta låter ruskigt likt just Slate.

Sen får Memphis ha samplat hur mkt själva dom än vill... Jag går iaf inte på det!

Köp Slate!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehehe! Nej, men faktum kvarstår. Det stinker SSD långa vägar här.

Och vill du ha det soundet så kanske det är just Slate du behöver! För detta låter ruskigt likt just Slate.

Sen får Memphis ha samplat hur mkt själva dom än vill... Jag går iaf inte på det!

Köp Slate!

jag har slate 🙂 4, platinum

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...