Jump to content
Annons

Monitorer till mitt vardagsrum


Lautrec

Recommended Posts

Nu är det snart dags att köpa mer leksaker igen och jag håller på att pinka på mig av upphetsning.

Jag kommer bland annat att köpa studiomonitorer och det här ororar mig ganska mycket. Jag har inget annat val än att sitta i vardagsrummet - så är det bara. Jag kan heller inte slafsa upp en massa skumgummi överallt, då kommer jag att bli singel fortare än jag kan säga "basfälla".

Vad rekommenderar ni att jag gör?

Köper ett par lite mindre monitorer och jobbar parallelt med hörlurar för den tyngre basen etc. eller skall jag köpa verkligen köpa ett par 8 tummare? Jag bor i en nybyggt lägenhet och varenda vägg är 40cm betong. Jag kommer att sätta upp dämpning på väggen bakom högtalarna i alla fall, men resten av rummet får jag inte pilla på, då blir det marsch pannkaka till giljotinen. Rummet är dock ganska stort, men jag oroar mig för att ljudet och speciellt basen kommer att studsa runt helt okontrollerat om jag köper för kraftiga monitorer. Råd emottages tacksamt.

Är det förresten någon som har denna:

http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?PRID=4422

Jag har tänkt köpa den eftersom måtten passar perfekt och den ser snygg, billig och praktisk ut. Men hur stora monitorer får egentligen plats på de där plattformarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker du ska satsa på små närfältsmonitorer och bra hörlurar som komplement. Att sätta absorbenter bakom högtalarna kan du faktiskt skippa i detta läge. Första prioritet är att behandla bakvägg, sidoväggar samt tak vid första reflex.

Vad gäller bordet har jag ingen aning. Innan du köper, åk dit och känn hur stadigt / rangligt det är när det är hopmonterat.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag kommer undan med 10tkr för möbeln och monitorerna är jag nöjd. Bordet kostar 3tkr. Jag har redan varit på Billebro men de har tyvärr inte möblen uppställd någonstans.

Tack för rådet Wellness, jag gissade nästan att det var det som gällde. Vi skall se när det väl är på plats sedan om det går att smyga in lite behandling här och där. Problemet är ju att all lite mer estetiskt tilltalande akustikbehandling man ser på nätet går från dyrt till löjligt dyrt.

Bakre väggen går inte att göra något med, jag har ett stort fönster där med gardiner samt två välfyllda bokhyllor som går från golv till tak. Kanske hälper det lite med att dämpa/sprida ut ljudet i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Är det förresten någon som har denna:

http://www.billebro....t.php?PRID=4422

Jag har tänkt köpa den eftersom måtten passar perfekt och den ser snygg, billig och praktisk ut. Men hur stora monitorer får egentligen plats på de där plattformarna?

Akta dig för Billebro. I'm just saying... 😑

Vänligen,

CHAE

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Tillåter hon den där styggelsen till bord så borde hon väl tillåta det mesta?

😛

Smaken är som baken! Och min flickvän kommer att tycka att alla möbler fullproppade med elekronik är lika fula så det är nog strunt samma, detta är åtminstone billigt och som sagt - har rätt mått för utrymmet.

Men ni kanske har ett bättre förslag på studiomöbel? Jag har dock inte hittat någonting någon annanstans som ser rätt ut i närheten av denna prisklass.

Vad gäller kvaliteten på Billebro - det är ett helt vanligt skrivbord av mdf som jag skall ställa dator, monitorer etc på. Jag skall inte köpa deras own brand monitorer eller någon annan elektronisk utrustning, men hur dåligt kan ett bord vara egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du verkligen 10.000 för möbeln!? För böveln!, rimmar nästan bra då. Skit i den där möbeln, skaffa nåt på loppis eller typ Erikshjälpen, där hittar man ju kanon teakmöbler gjorda av riktiga möbelsnickare förr i världen, för typ 500 kr får du nåt riktigt bra. Jag sitter o skriver på nya Mac-datorn nu, den står på ett databord från Erikshjälpen, det kostade ca 250 kr, är stabilt och ser ut som nytt.

Då har du tiotusen över att lägga på ett par riktigt bra öppna lurar att mixa i, plus att du får råd med ett par slutna lurar att göra pålägg i.

ADAMs minsta monitorer ger riktigt skapligt med bas, har hört dem i en butik.

Med bra öppna lurar och jämna monitorer, även om de inte ger djupbas kan du göra stordåd ska du se! 😎

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, möbeln kostar 3000kr! 🙂

Jag menade att jag hade en budget på 10,000kr för både möbel och monitorer.

Jag har kollat en del på Blocket etc efter lämpliga möbler men har inte hittat något. Just att den har en skjutbar del under bordsskivan som man kan ställa keyboard på gillar jag. Dessutom tycker jag att platformarna för högtalarna verkar praktiska. Jag vill inte behöva köpa fristående stativ eller snickra själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokhyllan som diffusion är jättebra. Om din tjej har ett klädibtresse så skaffa ett par klädhästar och fyll med kläder, de kan du sedan ställa ut strategiskt i rummet, till exempel bakom dig när du mixar. En fluffig matta till golvet, en skön soffa, och lägg någon mjuk uta på skrivbordet så kommer du snart ha helt okej ljud. Om rummet är stort så kan du flytta ut bordet drygt en meter från väggen när du mixar.

Jag är ett stort fan utav budgetlösningar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att höra Carle, förhoppningsvis blir ljudet OK.

Det känns ju lite tråkigt ibland när folk skriver att man lika gärna kan lägga ned om man inte har ett ändamålsanpassat rum med proffessionell behandling. För mina ändamål och den nivå jag är på kommer jag säkert att bli jättenöjd med min nödlösning.

Jag skapar ju hellre musik i ett dåligt rum än inte alls!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att höra Carle, förhoppningsvis blir ljudet OK.

Det känns ju lite tråkigt ibland när folk skriver att man lika gärna kan lägga ned om man inte har ett ändamålsanpassat rum med proffessionell behandling. För mina ändamål och den nivå jag är på kommer jag säkert att bli jättenöjd med min nödlösning.

Jag skapar ju hellre musik i ett dåligt rum än inte alls!

Håller med, har i många år suttit i vardagsrum och gjort det bästa av situationen 🙂

Har man tur så är ens tjej inte omöjlig när det gäller musikutrustningen som står och tar plats i rummet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag skrotat planerna på att köpa Billebromöblen ändå. Jag såg en del synpunkter på nätet om att den var ganska skraltig i konstruktionen och att den utskjutbara keyboardplattan endast har plats för en keyboard som är 10cm hög...

Istället skall jag spara lite pengar och göra såhär:

http://www.ikeahackers.net/2010/12/cheapest-home-studio-desk-ever.html

Total kostnad på svenska IKEA blir 455 riksdaler, men om man lägger till 200 spänn för en LED-list så får man en sexig belysning på undersidan av hyllan.

IKEA Hackers förresten, sjukt rolig hemsida! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Konsoller på väggarna, kanske? Det blir mer lättstädat om när man slipper bordsben.

Jag köpte två två-meters vit "räls" och satt upp på väggen. På dessa satte jag 45 cm förstärkta konsoller (Clas Olsson) som jag lade en bit trädgårsslang i, och sedan på med stagepianot.

Planen var att sätta fler hyllplan och bygga lite av en enkel studio med plats för högtalare mm, men jag har sedan dess flyttat in verksamheten i ett annat större rum för att få plats med flygeln utan att den kläms in i ett hörn (vill ha lite luft runt om).

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Men missförstå mig rätt. Jag vet värdet i ett bra rum att arbeta i med bra lyssning. Men jag vet också att med bra inspelat material, ett okej rum där man kan lyssningen och med goda mixkunskaper KAN få något att låta bra.

Men kontrolllyssna gärna mixarna på andra ställen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är allt uppsatt och klart.

Jag känner mig väldigt nöjd måste jag säga. Jag gjorde möbeln med vita högblanka paneler och ben i rostfritt stål, både på själva skrivbordet och hyllan. Sedan monterade jag 4 LED lampor (pris 299kr) under hyllan så att man får lite skönt ambientljus i valfri färg.

Monitorerna jag valde var ADAM A5X, tyckte de lät bättre än allt annat jag lyssnade på i butiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...