Jump to content
Annons

Vilken musikstil tror ni kommer vara "inne" om 10 år?


BHR

Recommended Posts

Annons

Menar du alltså att dagens house har mer med tidig house att göra än med techno?

Vänta nu, så backar vi bandet. Du ställde inledningsvis frågan om det inte var så att house är en variant av techno. Jag menar då att det är ett märkligt påstående eftersom house kom före techno, och dessutom utvecklats större och bredare. För övrigt är det lika poänglöst att prata om "house" i dag som det är att prata om "rock". Ställ frågan "vad är rock?" till en 70-, 80- och 90-talist respektive och du kommer att få väldigt olika svar.

Daft Punk, anser jag, har mer med den ursprungliga housens samplade disco- och soulplattor att göra än den tidiga technons rena synthslingor och trumkomp á la 303 och 808.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är din uppfattning att det jag påstår måste förutsätta att man har varit signad på ett "stort bolag", då har du inte varit med om mycket inom musikbranschen.

Just sayin'

jag har medverkat på tillräckligt många plattor och turnerat tillräckligt mycket för att kunna påstå att du är lite väl kategorisk. that's all.

edit: lite OnTopic> Jag är fortfarande rätt övertygad om att det kommer vara typ idolmusik och schlager som regerar listorna. oavsett vad som är inne.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu, så backar vi bandet. Du ställde inledningsvis frågan om det inte var så att house är en variant av techno.

Jag menar att dagens house är en variant av techno. Namnet house plockade dom bara upp för att det var nåt mer eller mindre utdöttsom lät fränt, nånstans på vägen frånChicago till Detroit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen expert. Har just börjat lyssna lite på såna här grejer. Köpte dock nån samlingsplatta med chicagohouse när det begav sig. Är därför jag envisas.

Då stjäl jag tråden och ger dagens boktips i musikform:

Redigerat av pikzel
Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt! 80-tals nostalgi? Hör jag lite varstans numera. Kanske är en liten uppsving på g?

Detta släpptes i början av detta året (musiken alltså, videobilderna är från en gammal film):

http://www.youtube.com/watch?v=LFRMqV4DWkA

Onekligen. Ta bara filmen Drive som i sig är en hyllning till åttiotalet och inte minst dess musik. Men om det blir en långlivad revival vet jag inte, det får vi se.

Jag tror musiken kommer att bli än mer äckelsmetig (Stiftelsen aka Takida-på-svenska - Vart jag än går, är ett lysande exempel på äckelsmetigheten som älskas av pöbeln) av de lite äldre, men de yngre kommer att söka uttryck på sitt sätt. Man verkar söka sig till musik som är progressiv och som provocerar den äldre generationen, t.ex. genom tung metal eller hård dubstep, som ju är vansinnigt populärt hos kidsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

Eftersom att Brostep är enkel Synthpop med Metal-twist, så kan utvecklingen av den bara gå åt ett håll, det lantliga och kontemplativa. Alltså, Brostep skulle må bra av att åka till Nashville i några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...