Jump to content
Annons

Vilken musikstil tror ni kommer vara "inne" om 10 år?


BHR

Recommended Posts

Annons

Tekniken har aldrig bestämt varken musik, stil eller sound. Den har enbart gjort det lättare för musikerna att göra den musik de vill.

Hoppas innerligt att alla musikhatare slutar trakassera houseproducenterna, som också är de absolut bästa producenterna på marknaden idag.

Det vore riktigt bra om hela 80-90-bandgrejen försvann så man slapp alla wannabe musiker/bandmedlemmar som enbart suger sig fast vid duktiga låtskrivare 'riktiga' musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror mer på dödstango. Med underground dödstango-dansklubbar.

Yep. En renässans av denna genre vore indeed rättså kul. Och varför inte. det måste/borde liksom komma en våg av motreaktion mot det digitalproducerade någon gång i (den nära?) framtiden. Tango är fan den perfekta genren att göra riktigt svår och svart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om 10 år finns inte jorden kvar. Den utplånades i ett totalt kärnvapen krig år 2018. Startskottet var när israel bombade Iran ( Eller tvärtom )sönder och samman med kärnvapen. Sen blev det en dominoeffekt där övriga kärnvapen nationer valde sida och bombade mot varandra.

Så passa på att lev ert liv som om varje dag vore den siste.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Den ska ju gå under 21/12 i år?

Åh fan ,då gäller det att göra flera låtar innan dess då.

Samba-Punk tror jag stenhårt på blir inne om 10 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om 10 år finns inte jorden kvar. Den utplånades i ett totalt kärnvapen krig år 2018. Startskottet var när israel bombade Iran ( Eller tvärtom )sönder och samman med kärnvapen. Sen blev det en dominoeffekt där övriga kärnvapen nationer valde sida och bombade mot varandra.

Så passa på att lev ert liv som om varje dag vore den siste.

Ger mig fan på att du överlever.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men det kommer alltid att finnas ett soundmässigt hårdare och tyngre alternativ till all annan musik så rocken kommer aldrig dö, den byter bara form (blues->rock->metal->punk->glamrock->grunge->skatepunk->numetal->(valfritt)-core.

Sen när har glamrock någonsin varit ett hårdare och tyngre alternativ? Har du någonsin hört glamrock?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror stenhårt på att Commodore 64-kassetter kommer få ett fett uppsving och spelas flitigt i både radio och TV! Det bästa är ju att man dessutom kan ladda in dom och spela dom när man lyssnat klart :-)

Out Run är bäst enligt lilla mig!!!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ger mig fan på att du överlever.

Nej jag tog mitt liv år 2014 efter ha varit utsatt för konstant mobbing och förföljelse av dig och dina kompisar så blev jag mentalt nerbruten och till sist mådde jag så dåligt av detta så jag ställde mig framför ett tåg den 13 juli 2014.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förhoppningsvis så fokuseras det mer på låtar än på genrer. Trist att man ska behöva kategorisera musik så mycket; antagligen för att många ska veta att de gillar "rätt" musik och inte något mesigt som deras kompisar kommer att skratta åt.

Det vore bra. Jag har fan inte en aning om vad som är varken house eller dubstep. På gamla affisher med The Who så kallade de sin musik föt "maximum rythm´n´blues". Är det som kallas RNB idag covers på tidiga THE WHO?

Jag hoppas det kommer att bli mer dragspelsmusik. Gärna så som finnarna kan spela i moll. Det är riktig musik det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Är det som kallas RNB idag covers på tidiga THE WHO?

I den inavlade MTV-eran så var det detsamma som MTV-Soul och Hiphop. Smöriga låtar typ "aha,mmm yeah baby...aha I love u och sånt skräp.

Jag hoppas det kommer att bli mer dragspelsmusik. Gärna så som finnarna kan spela i moll. Det är riktig musik det.

Säger som Sten Broman sa"jag hatar dragspelsmusik."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror stenhårt på att Commodore 64-kassetter kommer få ett fett uppsving och spelas flitigt i både radio och TV! Det bästa är ju att man dessutom kan ladda in dom och spela dom när man lyssnat klart :-)

Out Run är bäst enligt lilla mig!!!

Outrunmusiken (inte nödvändigtvis c64-versionerna) ligger i toppen i min favoritmusiklista. Och då är det inte någon specifik dator-/spelmusiklista jag snackar om.. 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Outrunmusiken (inte nödvändigtvis c64-versionerna) ligger i toppen i min favoritmusiklista. Och då är det inte någon specifik dator-/spelmusiklista jag snackar om.. 🙂

Visserligen syftade jag egentligen på själva data-kassetten, men kan enbart hålla med dig!! Tror det är Magic Shower (låter snuskigt) som min favoritlåt där heter, tillika den som mest brukar betraktas som ledmotivet vad jag märkt av, och den har varit en barndomskärlek sen jag var en tvärskit hög! 🥰

Last Ninja, Spy vs Spy, Gianna Sisters och Aztec Challenge är höjdare åsså av 64-låtarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Det blir nog inget helt nytt och unikt utan snarare en vidareutveckling och blandning av redan existerande genrer, men visst - det i sig skulle kunna utgöra nya genrer.

Det kommer säkerligen bli mer accepterat att blanda elektronisk musik med instrument som gitarr osv. Idag finns det så mycket omedvetna begränsningar man har vid musikskapande.

"Nu gör jag en pop-låt, då ska det vara dessa instrument och låten ska vara uppbyggd på detta sätt" (osv.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte alls. Vi har exempelvis ungefär haft ungefär samma digitala teknik i kanske 30 år och ändå utvecklas hela tiden nya sound.

Det krävs en musiker för att musiken ska kunna skapas. En självklarhet.

Tekniken i sig ändrar inte särskilt mycket. Tror du att också att all symfonisk musik är likadan? Samma instrument och teknik, ja i århundraden kan man säga.

'Dokumentationen' skiljer sig - visst, men det gör inte musiken annorlunda. Och hur ofta förändras 'dokumentationen' - vi har spelat in i stort sett all musik helt digital sedan 80-talet. Skulle då all musik sedan 80-talet vara den samma?

Och hur länge användes inte tape? Som om all musik som spelades in på band var likadan.

Helt jävla patetiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det gjorde den absout inte. Väldigt mycket av dagens musik hade kunnat göras redan på 70-talet - det hade dock varit mycket svårare. Viktigast, var inte tekniken tillgänglig för alla som den är idag.

De synthar som idag används för mycket av den absolut mest moderna musiken, gjordes från början på 70-80-talet. Det är musikerna och producenterna som använder dem, eller emulationer av dem, idag, eller, som utgör hur musiken låter.

Saddam: Läs på eller skaffa dig själv kunskap för diskussionen eller håll dig till din snäva, dekadenta, inkompetenta, och helt hållet desillusionerade värld för dig själv. Din vridna, sjuka syn på hur musik görs är en ytterst extrem förolämpning för varje enskild musiker, producent eller kompositör.

Och tro inte att du på något sätt kan påpeka att jag saknar perspektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idéerna till dagens populärmusik kom när redskapen kom, eller i själva verket bra mycket senare. Det tog åratal innan folk fattade vad man kunde ha 808:or och 303:or till. TB-303 lanserades i Sverige som ett hjälpmedel för trubadurer. Hur menar du att man kunde ha gjort musik som låter som idag utan dessa, och liknande instrument, och varför gjorde ingen det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Saddam.... Idén till populärmusik kommer inte när tekniken kom.... Musiken kan spåras årtusenden tillbaka i tiden och låter många gånger häpnadsväckande lik modern musik. Ibland modernare.

Återigen:

Tekniken gör inte musiken automatiskt. Musikern gör det. Det är det första och huvudsakliga du missar.

Övriga grejer:

Tekniken och synthar som kom på 70-talet förändrade inte musiken direkt, det krävde musikers innovation.

Många gånger görs nyskapande musik med hjälp av mycket gammal teknik, eller instrument.

I vilket fall, att tro att det är tekniken i sig som förändrar musiken kräver ett radikalt tillbakablickande, och en hel del studier i både musik, teori, och musikhistoria, såväl som grundläggande förståelse för den teknik som används idag och vad som använts under århundradena.

Som parentes måste jag också tillägga att den moderna teknik som finns idag är helt otrolig. En MacBook idag och ett gäng samplingar, och det är fullt möjligt att skapa symfoniska mästerverk - komposition, arr, orkestrering, produktion och mix.

Men symfoniska mästerverk kom inte med MacBooken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...