Jump to content
Annons

Vilken musikstil tror ni kommer vara "inne" om 10 år?


BHR

Recommended Posts

Annons

Tror helt och hållet på house i olika former. Sen tror jag all slags etnisk musik kommer vara stort, reggae är ju definitivt inte långt borta. Också helt säker på att rock i nån fräsch variant kommer finnas med...

Kanske kommer den musik som är typisk för film osv ligga med nånstans. All, eller åtminstone mycket, av den musik som filmkompositörerna gör är jämförelsevis ytterst innovativ och intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, en sån fråga.... Ummm.....

AV nån anledning brukar gamla stilar som en gång var underground tendera dyka upp i the mainstream efter runt 10-20 år eller så. Exempelvis Rock 'n' Roll som kom från gammal blues, Techno som blev populärt på andra halvan av 90-talet men "uppfanns" på tidigt 80-tal, Hip Hop är gammalt som gatan, och Industrial som startade på 80-talet med grupper som Throbbing Gristle, Laibach och Skinny Puppy, men nu blivit populärt genom exempelvis Rammstein, Marilyn Manson och Nine Inch Nails.

Nästa osannolika stil att hamna i the mainstream...Noisemusic månne??

Hade vart kul att höra Merzbow eller Brighter Death Now på Rix Megapol ;-)

Redigerat av van Caine
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror mycket på reaGGAE och skulle kunna tänka mej att housemusiken är kvar..

men skulle vara kul om typ 60tals surfrocken kom tillbaks eller nåt annat ballt.. vad tror ni?

Jag hoppas på reggae och motown

Men antagligen blir det något elektroniskt

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en annan tråd för sådant.

Jäpp, det stämmer mycket bra det och den tråden finns här

OnT: jag vill gärna tro (och hoppas) lite på det som Slej var inne på att grungen får en lite revivial 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en annan tråd för sådant.

Passar bra här tack så mycket.

En skitig hårdare variant av någon latinovariant men som leder till en kultur med lite dansinslag som är mer åt dirty dancing än electro-popens "flytta ena benet, flytta andra benet".

Skulle ju vara jävligt trist om det blev någon renrasig kopia av befintliga musikstilar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

😐 mmm annars får TS förtydliga att det bara är musikstilar som vi känner dom idag som är möjligt att vara inne om 10 år.....

Jag kan ju inte läsa in i framtiden , men man kan ju va lite realistisk än ex. dödstango, som nån sade

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju inte läsa in i framtiden , men man kan ju va lite realistisk än ex. dödstango, som nån sade

Uppriktigt sagt skulle jag säga att det inte är mer orealistiskt är exempelvis Industrial, Dupstep, eller munkar som sjunger psalmer.

Noisemusic, mitt förslag, är en av de extremaste stilar som finns. Den är atonal, baseras helt och hå¨llet på dissonans och missljud...men jag skulle inte bli förvånad om den hamnade i mainstream inom 10-20 år endå då folk alltid är ute efter nåt annorlinda, även om det skulle förvånamig mindre om den aldrig hamnade där just för att den är så extrem, givetvis.

Döds-Tango, smått uppenbarligen en blandning mellan Metal och Tango, alternativt Noise och Tango (Death Industrial är som exempel Noise där man kan urskilja ensilda röster och ljudkällor) låter som en stil jag skulle välkomna med öppna armar :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Förhoppningsvis så fokuseras det mer på låtar än på genrer. Trist att man ska behöva kategorisera musik så mycket; antagligen för att många ska veta att de gillar "rätt" musik och inte något mesigt som deras kompisar kommer att skratta åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förhoppningsvis så fokuseras det mer på låtar än på genrer. Trist att man ska behöva kategorisera musik så mycket; antagligen för att många ska veta att de gillar "rätt" musik och inte något mesigt som deras kompisar kommer att skratta åt.

JA!!!!
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja folk har alltid spekulerat om att "rocken är död" i alla tider. Men det kommer alltid att finnas ett soundmässigt hårdare och tyngre alternativ till all annan musik så rocken kommer aldrig dö, den byter bara form (blues->rock->metal->punk->glamrock->grunge->skatepunk->numetal->(valfritt)-core.

Just nu är ju core det som är inne inom rock, alla ungdomar vill spela core och lyssnar bara på core, själv tycker jag typ "njaa" om core, lite "fjålligt" (och mötley crüe och diverse killar i maskara och trasiga nätbyxor är inte fjålligt! Den svenska dubbelmoralen är total här hemma!)

Jag tror nästa inom rocken är en comeback av grunge eller någon form av metal, kanske t om en ny korsning (reggae-grunge haha)

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja folk har alltid spekulerat om att "rocken är död" i alla tider. Men det kommer alltid att finnas ett soundmässigt hårdare och tyngre alternativ till all annan musik så rocken kommer aldrig dö, den byter bara form (blues->rock->metal->punk->glamrock->grunge->skatepunk->numetal->(valfritt)-core.

Just nu är ju core det som är inne inom rock, alla ungdomar vill spela core och lyssnar bara på core, själv tycker jag typ "njaa" om core, lite "fjålligt" (och mötley crüe och diverse killar i maskara och trasiga nätbyxor är inte fjålligt! Den svenska dubbelmoralen är total här hemma!)

Jag tror nästa inom rocken är en comeback av grunge eller någon form av metal, kanske t om en ny korsning (reggae-grunge haha)

Jag tycker Dubstep är lite som en digital version av nån "core" rock. Groovecore? Tror det kommer utvecklas fler sådana subgenrers som tar rocken in i den digitala eran.

Jaaa reggae-grunge vore coolt. Tror jag ska prova mig på att skriva en sån låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...