Jump to content
Annons

Hackintosh eller billig Mac?


Claes Holmerup

Recommended Posts

Som de flesta nog vet, så är jag inbiten PC-förare, så det är kanske oväntat att frågan kommer från mig - men ändå... 😉

Jag har inga planer på att byta plattform på allvar eftersom jag trivs med PC, som fungerar ypperligt och inte hittills har gett mig några önskemål om att byta till den mörka sidan - men ibland kan man ju vara lite experimentlysten och jag tillhör dessutom kategorin nördar som alltid vill lära sig lite mer, så därför har jag lite lösa funderingar.

Jag har ju en bra stationär PC, så frågan är vad jag behöver göra för att kunna köra Mac OS på den - och om ett PCI-ljudkort eller USB/Firewire-ljudkort fungerar normalt eller om man riskerar att portarna beter sig annorlunda om det inte är en "äkta" Mac...?

Är det bara att slänga in en tom hårddisk och installera Mac OS på den, eller måste man ta till några knep för att få liv i det?

Undrar också över om det rentav skulle vara bättre att skaffa en billig Mac - och i så fall vilken som är den billigaste man kan komma undan med för att få en musikmaskin som funkar bra (stationär alltså - bärbar är jag inte intresserad av)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den billigaste Mac du kan hitta är troligen en Mac Mini. Om du vill köra senaste OS X tror jag du behöver en 2.0 GHz Core 2 Duo-processor, eller snabbare.

De flesta USB/Firewire-ljudkort rullar på OS X. Som native-förare föredrar jag MOTU och RME framför många andra. Upplever att dom sköter uppdateringar riktigt bra och deras produter är stabila att jobba med. Länge sedan jag körde ett PCI, UAD undantaget. Det funkar också bra på OS X liksom Win.

Vill du bygga själv ska du samla info från hackintosh.com och osx86project.

Har inte byggt någon hackintosh själv, men följer man rekommendationerna där och är van datorbyggare borde det gå att få rulla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar också över om det rentav skulle vara bättre att skaffa en billig Mac - och i så fall vilken som är den billigaste man kan komma undan med för att få en musikmaskin som funkar bra (stationär alltså - bärbar är jag inte intresserad av)?

Ja ska du köra Hackintosh så är det ju värre gissel med att få det att funka helt 100 än vad det är med med PC.

Apple slänger ju inte direkt ut drivrutiner som inte är till "egna hårdvaran" (läs moderkort/logikkort) Och då kanske det inte gör det rättvist om det är för att du ska testa hur det är i OSX.

Som föregående inlägg så är det Mac Mini som gäller. Dom finns beggade för nån tusenlapp & uppåt. Men se upp med vad det är för modell. Se till att det är helst i5 eller i7. Och av egen erfarenhet så tycker jag att OSX Snow Leopard 10.6.0 som rockat bäst för musik, so far. Lion är ingen hit då det kom mkt skit som inte var helt hundra bla mission control som inte hjälper en ett dugg. Men nu med Mountain Lion så verkar det har fixats en hel del. Så om du får tag på Snow Leopard så testa den om du nu bara ska köra musik.

Det kommer att ta ett tag innan du ser skogen för alla träden. Många aha-upplevelser. Och en del näsrynkande. Och du kommer bli tokig på alla kortkommandon innan du kommer in i det. Och ska du testa Logic så säg till så ska du få svensk tangentupplägg av mig att importera.

Lycka till! 🙂

Redigerat av KillwithSkill
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bryr mig inte men det är bra att veta att ena alternativet är olagligt, du accepterar ett avtal när du installerar os x att det inte installeras på en annan maskin än en apple

Om du ska köpa begagnad bara för att tests så köp en med minst core2duo processor

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det är olagligt. Vad jag vet har ingen åtalats eller dömts för att bryta mot Apples licensregler för OS X. Om du sätter en applesticker på din hackintosh borde det vara lugnt. 😉

This License allows you to install and use one copy of the Apple Software on a single Apple-labeled computer at a time.

http://store.apple.com/Catalog/US/Images/MacOSX.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte speciellt svårt med Hackintosh idag. Finns guider på nätet och även aktiva forum där de ständigt testar kompatibel hårdvara. Min nästa dator kommer att bli en Hackintosh då det finns kronor att 'spara' och du behöver inte prioritera bort någon komponent. Vill du ha mer hjälp dra mig ett PM.

Däremot går det att göra rätt bra affärer på begagnat marknaden framförallt på iMac sidan. 27" är ju riktigt fin.

Köpa nytt = Hackintosh

Begagnat = Mac

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt!

Forumet visar sig från sin bästa sida och folk är hjälpsamma på riktigt - utan en massa tjafsande. 🥰

Tack så mycket för alla tips så här långt. Finns det annat att tänka på så fortsätt gärna att skriva.

Jag vet inte riktigt när det kommer att bli av att jag börjar pilla med det, utan i nuläget sonderar jag bara terrängen lite. Hårddiskar har jag gott om, så när det blir av kommer jag att peta in en tom disk att installera på.

Det är förstås lite oroande att det kan vara svårt att få tag på äldre versioner av operativet - för även om jag bara vill testa för skojs skull, så vill jag inte köra med warez.

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigaste Macen är Mac Mini, som sagts. Vänta tills nya modellen kommer, den lär ha Ivy Bridge och USB3.

Jag har ju en bra stationär PC, så frågan är vad jag behöver göra för att kunna köra Mac OS på den
Hårdvara är lite kinkigt, det ska erkännas. Vilket moderkort har du?

Det första som behövs är en speciell bootloader. Macen använder, som du säkert vet, inte BIOS utan använder EFI. Så med bootloadern emuleras EFI-delen och med diverse parametrar startas datorn upp så OS X kan boota.

Det andra är en modifierad DSDT så att Hackintoshen kan adressera alla komponenter på ditt moderkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med rätt stor säkerhet säger jag att du inte får ett omodifierat Mac OS att rulla på kortet, och äldre Mac OS-versioner med knäckta kernels ska du undvika.

Mac Mini!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - ska kanske vänta tills nästa uppgradering av datorn då - för då lär det bli både moderkort och CPU som byts ut, men det lugnar jag mig nog med tills nästa generation CPU:er från Intel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in i en studio nyligen och dom hade stora problem med Mountain lion och Logic.

Efter några veckors trassel gick dom tillbaka till Snow Leopard och då funkade det mkt bättre - men fortfarande tycker jag att det var instabilt och trögt med Logic på deras MacPro.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
kojdavid (oregistrerad)

Ska köpa dator nu och tänkt gå över till OS X från WIN.

Frågan är bara, ska jag köpa en svin dyr iMac med halv kass maskinvara

eller ska jag köpa en monster PC och göra till Hackintosh?

Hur många har gjort sin egen Hackintosh, fungerar dom felfritt??

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in i en studio nyligen och dom hade stora problem med Mountain lion och Logic.

Efter några veckors trassel gick dom tillbaka till Snow Leopard och då funkade det mkt bättre - men fortfarande tycker jag att det var instabilt och trögt med Logic på deras MacPro.

Åh fan? Undrar vilken logicversion dom körde. Själv använder jag en Mac Pro i studion och aldrig haft instabilitetsproblem under den tiden. Just nu rullar senaste uppdateringen av Logic 9.

Och senaste uppdateringen av Snow Leopard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska köpa dator nu och tänkt gå över till OS X från WIN.

Frågan är bara, ska jag köpa en svin dyr iMac med halv kass maskinvara

eller ska jag köpa en monster PC och göra till Hackintosh?

Hur många har gjort sin egen Hackintosh, fungerar dom felfritt??

Btw,

Vilken DAW ska du använda?

Notera att tex Cubase inte precis går bättre på OS X än på Windows 7/8...

Vad jag försöker säga är att det inte finns några tekniska argument för att köra OS X istället för Windows om inte ditt DAW eller inköpta pluggar kräver det. OK att det ser annorlunda ut (bättre eller sämre är subjektivt) innan du startat ditt DAW men väl där är upplevelsen i det närmaste 100% lika. Prestandan är (sen redan Windows 7) inte till OS X fördel. Stabiliteten är likvärdig (för en modern burk med dualboot. Du ska inte ha krascher över huvudtaget).

(p.s. har själv OS X installerat som dualboot (och Windows 8) men mina egna erfarenheter är knappast statistiskt intressanta. Dock kul att testa OS X då flera på jobbet gått och blivit Apple-drones de senaste åren...).

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja säger bara självklart ska du köra hackintosh och jag hjälper dig direkt när du ska börja. Har byggt mer än 100 hack genom åren och sålt diverse hacks och byggt flera stycken till folk man känner som ville ha en hack till hemstudion. Har själv kört hack i flera år. Har du bara bra prylar så är det inte så svårt som folk tror. Folk verkar bara vräka ur sig saker som dom egentligen inte har en aning om. Ja menar ge mig en gammal p4 eller amd och ja kan installera os x på den också nemas problemas. Problemet är som sagt inte att få os x på datorn det är det simplaste det som KAN vara lite jobbigt är om man har vissa grejjer som inte stöds exempelvis ljudkort, grafikkort mm mm. Men det som är bra med en stationär dator är att man kan sånnafall byta ut dom grejjer som inte lirar. Ljudkort behöver du ju knappt bry dig om då du kommer använda det "externa eller vad du nu använder och grafikkort kan man köpa för 200 spänn som lirar med os x och nätverkskorten lirar oftast allafall om man har intel eller realtek annars så slänger man bara i ett nytt nätverkskort också. Som sagt den dagen du vill börja pula så koppla ur dina hårddiskar ur datorn och koppla in nån gammal disk du har så kan du höra av dig så kör vi.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag bryr mig inte men det är bra att veta att ena alternativet är olagligt, du accepterar ett avtal när du installerar os x att det inte installeras på en annan maskin än en apple

Om du ska köpa begagnad bara för att tests så köp en med minst core2duo processor

Trams, det är avtalet som är olagligt i sverige. Det strider mot konsumentköplagen och konsumentköplagen är inte dispositiv.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en del experiment med att installera MacOS X på min dåvarande PC innan jag bytte till mac i studion för ca 5 år sedan. Problemet är att en av de stora fördelarna med att köra MacOSX då försvinner: nämligen stabiliteten i systemet i sig och mellan annan hårdvara så som tex ljudkort.

Eftersom rätt mycket är vunnet just genom stabilitet skulle jag helt klart råda dig till att köpa en riktig mac.

Allt beror ju på hur stora projekt du kör. Jag kör själv en Mac Pro från 2005 och kör runt 100 spår med mängder av tunga pluggar utan att maxa den. Så även de mindre nya macarna borde klara rätt avancerat musikarbete. Jag skulle rekommendera dig att köpa den lilla iMac:en, om du behöver en ny skärm ändå. Den är trots allt rätt prisvärd, i och med att det är en helhetslösning. Om du har skärm och tangentbord kan du ju köpa en mac mini, som duger utmärkt för musik om du inte kör allt för tunga projekt. Ett hett tips att köpa din mac i USA och frakta hem den via någon postfirma med postbox i USA. Brukar skilja ungefär 30-50% på priset, och frakten på en mac mini blir inte mycket.

Redigerat av Fabz
Link to comment
Dela på andra sajter

Åh fan? Undrar vilken logicversion dom körde. Själv använder jag en Mac Pro i studion och aldrig haft instabilitetsproblem under den tiden. Just nu rullar senaste uppdateringen av Logic 9.

Och senaste uppdateringen av Snow Leopard.

Det är sällan nån idé att uppgradera ett OSX-system som fungerar. Även jag håller kvar vid snow leopard i min studio...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en del experiment med att installera MacOS X på min dåvarande PC innan jag bytte till mac i studion för ca 5 år sedan. Problemet är att en av de stora fördelarna med att köra MacOSX då försvinner: nämligen stabiliteten i systemet i sig och mellan annan hårdvara så som tex ljudkort.

Eftersom rätt mycket är vunnet just genom stabilitet skulle jag helt klart råda dig till att köpa en riktig mac.

Allt beror ju på hur stora projekt du kör. Jag kör själv en Mac Pro från 2005 och kör runt 100 spår med mängder av tunga pluggar utan att maxa den. Så även de mindre nya macarna borde klara rätt avancerat musikarbete. Jag skulle rekommendera dig att köpa den lilla iMac:en, om du behöver en ny skärm ändå. Den är trots allt rätt prisvärd, i och med att det är en helhetslösning. Om du har skärm och tangentbord kan du ju köpa en mac mini, som duger utmärkt för musik om du inte kör allt för tunga projekt. Ett hett tips att köpa din mac i USA och frakta hem den via någon postfirma med postbox i USA. Brukar skilja ungefär 30-50% på priset, och frakten på en mac mini blir inte mycket.

Så länge burken innehåller supportade kvalitetsdelar spelar det väl ingen roll vad det är för logga på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Så länge burken innehåller supportade kvalitetsdelar spelar det väl ingen roll vad det är för logga på den?

Väljer man PC så finns det enormt mycket fler möjligheter. Tyvärr så stöder inte OSX ganska mycket

av intels prestanda höjande features. Tex disk controllers. Och vad ska man ha för mac om man vill ha en 2011 socket cpu?

Visst en mac pro är en bra maskin. Optimerad för stabilitet. Vill man ha en som är optimerad för prestanda så finns

det inget att välja. Om man sedan verkligen behöver en super snabb dator i en musik studio är en annan fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge burken innehåller supportade kvalitetsdelar spelar det väl ingen roll vad det är för logga på den?

Jag är väldigt tveksam till att du kan få samma stabilitet med ett hemmabygge som med en riktig mac. Även om du kan få CPU, minnen, osv som ska stödjas av macosx, så finns det trots allt inget moderkort som är original eftersom Apple själva tillverkar dessa. Och det finns absolut inga garantier för att just din kombination av hårdvara kommer fungera bra. Dessutom har du ingen aning om vilka uppdateringar Apple släpper i framtiden som kan sabba hela din installation.

MacOSX i sig är ju inget överlägset os som sådant. Hela hemligheten med att macar och macosx fungerar så bra beror ju på ett intimt samspel mellan hård och mjukvara. Och i detta ligger så mycket mer än bara val av rätt minnen och kontrollers på moderkortet. Man kan jämföra det med konsoler för tv-spel: spelen är optimerade för hårdvaran, det är därför spelupplevelsen blir bättre, inte för att konsolerna har bättre hårdvara eller mjukvara i sig.

När det gäller kreativt arbete har jag den långa vägen lärt mig att allt handlar om stabilitet. När du sitter där full med idéer som du vill få ur dig måste tekniken bara fungera.

Redigerat av Fabz
Link to comment
Dela på andra sajter

Billigaste Macen är Mac Mini, som sagts. Vänta tills nya modellen kommer, den lär ha Ivy Bridge och USB3.
...och den modellen är här nu - och den är grym. Jag har redan inhandlat 5 stycken till jobbet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...