Jump to content
Annons

Bästa hörlurarna för tusenlappen?


misantrop22

Recommended Posts

Tjena

Jag har bestämt mig för att börja med ett par bättre hörlurar istället för ett par ok monitorer då jag inte riktigt har råd ännu, efter både macbook, midiklaviatur och programvaruköp.

Så.. Som rubriken lyder, vilka är de bästa hörlurarna för runt tusenlappen? Ämnade för House

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett typ dumt ickesvar från mig då 1000-kronorslurar är typ nästan bortkastat, men för 1500 får du riktigt bra lurar som platsar i en flott studio... Och som matchar ljudet i riktigt dyra monitorer.

Så köp inga alls, gneta och spar en eller två månader till och köp några hundringar dyrare.

Klokt råd tycker jag själv som köpt ett antal billigare lurar som är rena skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du enbart ska ha dem att mixa i, och inte göra sångpålägg, då är ett par öppna lurar överlägset slutna lurar. Att mixa i slutna lurar är ingen hit.

De här har jag, köpta på E-music, bästa och rakaste lur jag lyssnat i.

http://www.emusic.se/product/17513/Beyerdynamic-DT-990-Pro

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har AKG K601 och tycker dom är riktigt bra. Proddar/mixar enbart house med dem. Dock kostade dom 1340 kr men kanske är värt att lägga några hundralappar extra när du väl ska investera i ett par bra lurar.

Har du jämfört dem med Dt 990 pro?

http://www.emusic.se/product/16886/AKG-K601

http://www.emusic.se/search/?search=dt%20990%20pro

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej har inte jämför med just dem. När jag köpte mina lurar så provade jag en hel del olika bl a. AKG K240, AKG K702, Sennheiser HD650. Provade även några beyerdynamic men kommer inte ihåg exakt vilka de var.

Sen är det väl samma sak som med monitorer, lite av en smaksak vad man gillar själv. Jag ville bara tipsa om AKG K601 för jag tycker dom är riktigt bra och prisvärda 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej har inte jämför med just dem. När jag köpte mina lurar så provade jag en hel del olika bl a. AKG K240, AKG K702, Sennheiser HD650. Provade även några beyerdynamic men kommer inte ihåg exakt vilka de var.

Sen är det väl samma sak som med monitorer, lite av en smaksak vad man gillar själv. Jag ville bara tipsa om AKG K601 för jag tycker dom är riktigt bra och prisvärda 🙂

Är det nån lågbas i dem? I mina DT990 pro tycker jag allt är med, bara det finns med i mixen. Att eqa baskagge, elbas och master eq i basregistren känns så enkelt med de här lurarna.

Det borde vara givet för alla som börjar pula med hemstudio att förutom slutna lurar även skaffa ett par bra öppna lurar. Mina slutna ATH M50 kan inte mäta sig när det gäller mixning...

Många håller nog inte med mig, men jag tycker att så här bra öppna lurar för mindre än 1500 kronor med råge överträffar ljudet i enklare monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån lågbas i dem? I mina DT990 pro tycker jag allt är med, bara det finns med i mixen. Att eqa baskagge, elbas och master eq i basregistren känns så enkelt med de här lurarna.

Det borde vara givet för alla som börjar pula med hemstudio att förutom slutna lurar även skaffa ett par bra öppna lurar. Mina slutna ATH M50 kan inte mäta sig när det gäller mixning...

Många håller nog inte med mig, men jag tycker att så här bra öppna lurar för mindre än 1500 kronor med råge överträffar ljudet i enklare monitorer.

Jodå enl. specen går dom ner till 12 Hz. Men basen kan dock upplevas som lite klen. Själv tycker jag inte det är nåt problem för jag har vant mig vid dom och vet hur dom låter. Jämför man med t ex. Sennheiser HD650 så var det betydligt mer tryck i basen på dem men det föll inte mig i smaken. Dessutom var AKG K601-lurarna mycket mer bekväma för mitt huvud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutna lurar dämpar ljud mer än än öppna. Praktiskt när man spelar in eftersom det isolerar lyssningen från ljudet i rummet man står i. Det minskar även risken för läckage mellan hörlurar till mikrofon.

Öppna lurar har generellt ett mer neutralt ljud och brukar gå att ha på sig längre tid utan att det blir vamt och klibbigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...