Jump to content
Annons

*Uppdaterad 6/12/12* Akustikbehandling av musik/inspelnings/mixningsrum


Halkbi

Recommended Posts

Edit #1: Läs härifrån först och återkom sedan till restan av tråden.

Edit #2: Bloggen.

Då var det dags!

När jag flyttade hem till farsans Hälsingegård efter ett år på folkhögskola så hade jag länge tänkt att jag skulle försöka få ordning på mina egna samt farsans grejer så att man kanske kunde få ut något kreativt av det istället för att allt skulle drälla i högar i diverse svåråtkomliga vrår.

Sagt och gjort, det första jag gjorde när jag kom hem var att rensa ut mitt eget rum helt till förmån för något sorts musikrum. Så genomtänkt kanske det inte var men nu kommer man ju i alla fall åt det man vill ha för att bedriva något sorts musikaliskt skapande. Såhär ser det ut i dåligt ljus:

p1060701.jpg

Måhända mysigt, men allt annat än önskvärt ur ett studioakustiskt perspektiv. Har inte gjort någon REW-mätning eller dylikt då jag inte har någon mätmikrofon, men det är nog lika bra 😆

Drog ihop en skiss på hur man kanske kunde tänka om från början med rummet.

rummet.png

Rummet är alltså 3,09m bredd och 3,76m djupt. Får för mig att det bästa alternativet är att ställa in skrivbordet i det högra hörnet för att få monitorerna så långt från fönstret som möjligt. Måste nog ändå offra lite symmetri till förmån för plats om allt ska vara hyfsat åtkomligt.

Så till mina funderingar kring detta.

Hur gör man för att minimera problem med fönstret? Det sitter verkligen dåligt till ur symmetriperspektiv.

Skulle dessa funka som i studiomiljö? Hur kan isåfall man väggmontera dem och samtidigt bibehålla någon sorts portabilitet? http://www.kompanjon...0-x-60-falsad-1

Är det värt att ägna någon tid och pengar till någon sorts diffusion eller är det bara absorption som är vettigt i ett rum av den här storleken?

Finns det något vettigt sätt att dämpa trummor så att ett trumset kan stå uppe utan diverse jobbiga resonanser när man mixar? Hade kitet uppställt ett tag, men det levde verkligen fan i resonanser så det fick plockas ned igen.

Slutligen.. Är det över huvud taget värt att ägna tid åt det här projektet i och med att planen är att jag flyttar iväg igen i höst? Ska jag kanske sätta mina slantar på en VRM Box istället? 😲

/Halkbi

Redigerat av Halkbi
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

200 visningar och fortfarande ingen input. Men nu har jag i alla fall lite fakta att komma med.

Fick ett paket med en mätmikrofonidag, här kommer första REW-mätningen. Mätningen är gjord med mätmiken rakt uppåt i sweetspot med båda högtalarna igång. Om intresse finns kan jag även lägga ut mätningar på högtalarna för sig.

frekvenssvar.png

vattenfall.png

Har såklart en del egna tankar och reflektioner kring utfallet, men vore kul att höra från mer erfarna människor först.

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

400 visningar (och 0 svar) senare..

Ändrade förutsättningar gör att jag kommer att plugga ljudteknik på folkhögskola ett år till. Denna gång på distans. Ett av mina projekt kommer att vara akustikbehandling av just det här rummet. Nu står jag i startgroparna för att dra igång projektet. Men jag behöver lite hjälp innan jag drar iväg till bygghandeln.

Såhär ser alltså rummet ut:

rummet.png

Jag kommer att ta in ett mindre skrivbord som jag sedan ställer mitt på fönsterväggen. Monitorerna kommer att placeras på stativ så nära väggen som möjligt med absorbenter däremellan. Pga rummets symmetri så kommer då ena absorbenten att hamna över ett av fönstren.

Fråga: Finns det någon fördel med en lufspalt mellan väggen och absorbenterna bakom högtalarna eller har det mindre betydelse i det här sammanhanget?

Angående hörnen så har jag tänkt mig följande behandling; "Jon Risch Quick and Dirty Bass Traps Dressed Up By Ikea"

Fråga: Vilket blir bäst? #1: Fylla upp hela garderoberna med mineralull. #2: Dra ett varv runt med en byggmatta innuti från topp till botten som i en tube trap?

Fråga: Blir resultatet bäst om man hänger dem i taket så att de höjdmässigt hamnar mitt i hörnet eller är det bättre att ställa dem på golvet?

Vag gäller bygge av övriga absorbenter har jag tänkt mig sex stycken för reflektionsbehandling. Då rummet som sagt endast är 3,76 m djupt så får jag för mig att det antagligen är bättre att behandla reflektionerna från den bakre väggen med absorption än med diffusion. Har tänkt bygga två bredbandiga absorbenter per vägg. Tanken är att dessa ska vara portabla så att man kan ställa upp dem efter behov och önskemål vid inspelning.

Fråga: Hur vet man vilken isoleringsskiva som är bäst lämpad för absorption? Har läst Beijer och Byggmax kataloger samt diverse forumtrådar utan att bli ett dugg klokare.

Fråga: Finns det några direkta fördelar/nackdelar med en absorbent av tjocklek uppåt säg 200mm? Svar i förhållande till mina mätdata uppskattas.

Fråga: Finns det några fördelar med en djupare luftspalt än absorbentens tjocklek? Hur stor luftspalt vågar man ge sig på?

Fråga: Här hänvisar arha till en fiberduk på Clas Ohlson som kan användas för att skydda mot fibersläpp. Skulle det funka? Arha själv säger att det inte är några problem att andas genom fyra lager av den, men blir ändå nojig över att det skulle skapa nya reflektioner i och med att det verkar vara någon sorts plastprodukt.

Fråga: Är jag rätt ute om man bör placera absorbenterna höjdmässigt så att deras höjd centreras runt monitorernas höjd?

Många frågor blir det, men är otroligt taggad på att komma igång med det här! Kan man hoppas på svar den här gången?

Vänligen,

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Se kommentarer i fet stil nedan // Björn

Fråga: Vilket blir bäst? #1: Fylla upp hela garderoberna med mineralull. #2: Dra ett varv runt med en byggmatta innuti från topp till botten som i en tube trap? Förstod inte variant #2 riktigt . Ju tjockare ljudabsorberande material i hörnen desto mer bas absorberar du då ljudtrycket är som starkast där.

Fråga: Blir resultatet bäst om man hänger dem i taket så att de höjdmässigt hamnar mitt i hörnet eller är det bättre att ställa dem på golvet? Spelar ingen roll.

Vag gäller bygge av övriga absorbenter har jag tänkt mig sex stycken för reflektionsbehandling. Då rummet som sagt endast är 3,76 m djupt så får jag för mig att det antagligen är bättre att behandla reflektionerna från den bakre väggen med absorption än med diffusion. Har tänkt bygga två bredbandiga absorbenter per vägg. Tanken är att dessa ska vara portabla så att man kan ställa upp dem efter behov och önskemål vid inspelning.

Fråga: Hur vet man vilken isoleringsskiva som är bäst lämpad för absorption? Har läst Beijer och Byggmax kataloger samt diverse forumtrådar utan att bli ett dugg klokare. Tex. Isover Flexibatt är bra.

Fråga: Finns det några direkta fördelar/nackdelar med en absorbent av tjocklek uppåt säg 200mm? Svar i förhållande till mina mätdata uppskattas. Ja, ju tjockare dest bättre. Försök i första hand att justera sweetspot / högtalarplacering och se om du kan jämna till 45 / 90 Hz med hjälp av det.

Fråga: Finns det några fördelar med en djupare luftspalt än absorbentens tjocklek? Hur stor luftspalt vågar man ge sig på? Dubbla tjockleken är en bra tumregel.

Fråga: Här hänvisar arha till en fiberduk på Clas Ohlson som kan användas för att skydda mot fibersläpp. Skulle det funka? Arha själv säger att det inte är några problem att andas genom fyra lager av den, men blir ändå nojig över att det skulle skapa nya reflektioner i och med att det verkar vara någon sorts plastprodukt. Vet inte, har inte kikat på den duken. Ev. reflektionen behöver du inte oroa dig alls över med mikroperforerad duk. Vad gäller fibersläpp så är det mest vid hanteringen som det kan vara ett problem. Är du riktigt känslig och har allergiproblem kan även en tyginklädd absorbent avge små partiklar. Den största boven vad gäller allergiska reaktioner brukar vara bindemedlet (hästpiss/bauxit osv.) som emitterar. Återigen, har du inga allergiproblem så kan du nog vara lugn. Vill du vara helt säker så är polyesterfiber (tex. EcoSund) det enda absorptionsmaterialet som är helt fritt från kemiska bindemedel och inte uppmäter några som helst emitioner.

Fråga: Är jag rätt ute om man bör placera absorbenterna höjdmässigt så att deras höjd centreras runt monitorernas höjd? Ja, borsett från taket förstås

Många frågor blir det, men är otroligt taggad på att komma igång med det här! Kan man hoppas på svar den här gången?

Vänligen,

/Halkbi

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör testa att ha flytta högtalarna(bredare mellan högtalarna) och lyssningspossition(längre från högtlarna) och se om dippen förändras i frekvens och db.

Atså om du kan få dippen att bli mindre. flytta lte åt gången och gör mätningar(räcker med mätning upp till 200hz).

Dkan även, om det hjälper att flytta högtalarna horisontellt testa att flytta dom vertikalt.

Att hitta RÄTT sweetspot i rummet är det första man ska göra innan man akustikbahandlar så man slipper stora sbir problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu har jag kommit ett litet steg längre i det här projektet. Hädanefter hänvisar jag till min blogg för större uppdateringar. Kommer att utannonsera det här när jag uppdaterar.

http://ietendalrockparty.blogspot.com

Dock är jag inte helt på det klara än med vissa grejer. Frågade ju tidigare om det här med typ av isolering. Nu har jag fått tag i Master Handbook of Acoustics och den har verkligen hjälpt mig att reda ut vissa saker. Dock är jag inte helt på det klara ang. det här med densitet.

Enligt tabellen över densitetens inverkan på absorption så ger en lägre densitet bättre verkan i frekvenser från runt 150Hz och neråt, men sämre i frekvenser från runt 500Hz och uppåt jämfört med högre densitet än ca 25kg/m3. Detta får jag till att det rimligen borde vara bättre med lägre densitet i absorbenter, för att därmed få en så jämn absorption som möjligt frekvensmässigt.

Är jag helt ute och cyklar när jag tänker mig att en 20cm tjock absorbent med luftspalt och låg densitet är det bästa om man i stort sett bara ska behandla med absorption?

Om det är så att jag har fel; vart får man tag i isolering med högre densitet än 16-19kg/m3? Detta är den tätaste isoleringen som finns på Beijer, och för den knaufisolering som Bygmax och Bauhaus säljer så finns det inga angivelser för densitet.

Redigerat av Halkbi
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med din byggblogg Halkbi. Kul också att se hur grundligt och metodiskt du jobbar.

Lägg gärna bloggen här också så är det lättare att hänga med.

Vad gäller flödesresistiviteten så tycker jag inte att du böver göra det så krångligt. Jag vet att på GZ så räknas det hej vilt med porous calculators osv. Problemet som jag ser det är det bara mynnar ut i en skrivbordsprodukt. Varför? Jo, enda sättet att helt 100 % säkerställa absorptionsvärdena är att mäta i tex. en reverbkammare. En annan anledning är att värdena ändå inte stämmer med verkligen. Produktionen är alldeles för ojämn för det. Batcherna skiljer sig rätt så rejält åt. Jag hade beställt ett lass mineralisolering

till ett rum jag skulle bygga. Jag fick returnera över hälften av sändningen pga. den ojämna kvaliteten.

Ligger du på runt 25 kg/m3 anser jag att du kan vara helt lugn.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med, på GZ värkar det vara viktigast att hitta rätt densitet på isolering för att kunna absorbera bas på orimliga djup, sedan kallar dom det "basstrap" så känns det nog bättre.

Samma sak som John sayers kallar "high absorber" kallas "basstrap" på GZ...

Vanlig bredbandsabsorbering är kvarvågs absorbent och kommer inte absorbera med full effect under en vågläng som är 4 gånger konstruktionsdjup(absorbent med eller utan luftspalt).

Lagomt är som sagt att använda 20-30kg/m3... Det viktiga är ju vilka konstruktioner man bygger osv.

Som absorbering funkar den här bra:

http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20930

Rekomenderar att använda glasull, mycket bättre och trevligare att hålla på med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar ödmjukast för svar och intresse!

Håller med om att gearslutz allt som oftast visar på att internet kan vilseleda lika mycket som att upplysa. Därför är ett mindre forum som detta grymt mycket mer pålitligt, när man i större usträckning får ett ansikte och bakgrund på de som skriver. Att det som skrivs skrivs på svenska är också ett plus.

Jag ska se över budgeten så får vi se när jag kan skrida till verket med att komma igång med behandlingen. Jag har någon idé om att det hela ska vara klart i oktober. Jag återkommer! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Detta har stått still ett tag, tiden går sakta när man CSN-finansierar ett sådant här projekt. Nu har jag i alla fall smällt ihop sex stycken hyfsat bredbandiga absorbenter (19,5cm tjocka med 20cm luftspalt) och gjort placeringar utifrån de första reflektionerna.

Kort recap; såhär ser rummet ut (förutom att jag inte har bordet sådär längre):

rummet.png

Enligt spegelmetoden finns de första reflektionerna på sidoväggarna ganska nära själva monitorerna. Därav följande placering, bilder tagna med dassig mobilkamera:

dsc0021rf.jpg

dsc0022lj.jpg

Vid den bakre väggen så hittade jag reflektioner i hörnen, vilket gjorde att jag satte absorbenter snett över dem såhär:

dsc0023bsj.jpg

OBS! Alla absorbenter är upphängda i alla hast och kanske inte sitter 100% rätt och i bilderna 😉

Jag har inte gjort någon mätning med dessa punkter behandlade. Dock kan jag efter lite klapptester kan jag konstatera att jag har ett riktigt äckligt flutter i mitten av rummet (vilket ju är logiskt i och med att två ohebandlade ytor står mot varandra där), samt att det är stummare vid mixningsposition. Ett par frågeställningar har ploppat upp här innan jag går vidare.

Fråga #1: Hur ska jag placera ut de två resterande absorbenterna? Jag ser tre möjligheter; taket, bakom monitorerna och slutligen sidoväggarna. Taket för att det garanterat finns första reflektioner där, bakom monitorerna för att minimera eventuella SBIR-problem samt för att jobba enligt Live End/Dead End och sidoväggarna för att få bort tidigare nämda flutter. Vilket ska jag prioritera i det här läget?

Fråga #2: Jag hade ju planerat att göra sådana här hörnbasfällor till samtliga hörn. Men nu när jag har snedställda tjocka absorbenter över hörnen vid bakre väggen, kan jag nöja mig med att bara behandla de främre hörnen? Skulle hörnfällorna bakom absorbenterna göra i de bakre hörnen tillräcklig skillnad för att det skulle vara värt det?

Skriver på bloggen när jag gjort större framsteg.

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle inte kunna rita in hur det är uppställt nu i din fina ritning?

Det är förmodligen testa som gäller. Allt gör skillnad men jag har svårt att säga vad som gör störst skillnad. Tyvärr är de ställen du nämner ofta lika viktiga. Kanske att jag skulle välja taket men det är en grov generalisering.

Flytta runt och lyssna eller flytta runt och mät (Om du mäter, hur ser din ETC ut?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Undviker helst att försöka mig på SketchUp (börjar bli för gammal för att lära mig nya program), men kan snabbt förklara enligt bilden.

rummet.png

Högtalarna står så nära fönsterväggen som möjligt, med ca 80cm från högtalarkonens centrum ut till sidoväggarna. Absorbenterna på sidoväggarna sitter ca en 50cm från fönsterväggen och de på den bakre väggen sitter snett över hörnen. Mixposition är ca 120cm från fönsterväggen.

I brist på annat så testade jag att sätta upp de två kvarvarande absorbenterna på sidoväggarna. Och visst, det mesta av fluttret försvann, men i förhållande till hur mätningarna blev och hur mycket plats de gjorde anspråk på så känner jag att jag inte är jättesugen på det. Här kommer mätresultaten.

Såhär såg frekvenssvaret ut första gången jag mätte noggrannt och letade bästa lyssningspositionen:

b%25C3%25A5da+3.png

Sedan dess har jag möblerat om lite; flyttat ut en stor bökig skänk (som tog upp för mycket plats i förhållande till vilka förvaringsmöjligheter den gav) och temporärt slängt ut allmän bråte som inte fick plats under absorbentbygget. Vidare så ställde jag även upp en till skärm på skrivbordet, något som antagligen spelar viss betydelse för frekvenssvaret i mixposition. Här är första mätresultatet för dagen, tror att allt är mätt med 4 svep:

14absorbenter2skrmar.png

Jaha, i och med någon av de åtgärder som gjorts i rummet har jag visst frammanat en ny problemfrekvens. 55Hz var aldrig något problem förut. Nåväl, blir det någon betydande skillnad om jag tar ner en av skärmarna från bordet?

24absorbenter1skrm.png

Ja, tydligen växer den dippen då 😲 När jag tagit ner den skärmen så passade jag på att stuva om på skrivbordet för att kunna placera skärmarna mer funktionellt. När båda skärmarna var uppe igen så tänkte jag att det kanske var lika bra att göra en ny mätning. Kanske hade det ordnat upp sig bättre på något konstigt vis?

34absorbenter2skrmarmot.png

Jaha, då blev det visst ännu värre 😳 Här är en vattenfallsgraf på rummet i nuläget.

vattenfall4absorbenter.png

För att testa så slängde jag upp de sista två absorbenterna mitt på sidoväggarna bara för att testa. Såhär såg frekvenssvaret och vattenfallsgrafen ut då:

46absorbenter2skrmar.png

vattenfall6absorbenter.png

I mina ögon är skillnaden inte så överväldigande att det motiverar att applicera den extra absorptionen på sidoväggarna (framför allt inte i förhållande till vilken plats de tar.) Jag kommer ändå att få möjlighet till ett hyfsat inspelningshörn (där jag ändå inte kommer att spela in något annat än akustiska instrument och sång), så lyssningen går i första hand. Men vad vet jag? Här vore era tankar och synpunkter grymt värdefulla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måndagsbump. Ska jag använda de två kvarvarande absorbenter som moln ovanför mixningplats och inspelningshörn eller ska jag sätta dem på fönsterväggen bakom monitorerna? Jag har ett par isoleringsskivor kvar, så det är fullt möjligt att komplettera när jag stadgat kassan. Men vad skulle ni kunniga prioritera i dagsläget?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...