Jump to content
Annons

Varför alla dessa smileys/smilfinkar?


SadamJR

Recommended Posts

När jag först loggade in här på sajten blev jag varse ett fenomen jag inte kände till tidigare, smileys. Jag skrev emellertid mina inlägg som jag alltid skrivit alla mina texter utan dessa, och fick snart stora problem. Det visade sig att många forumiter var helt oförmögna att förstå ett skämt om det inte ledsagades av en skrattande smilfink, en ironisk touch om det inte ledsagades av en annan passande guling, osv. Jag blev tom uppmanad att förihelvete börja använda smileys. Numera har jag givit upp, och tom antagit en avatar som förhoppningsvis gör att alla förstår att mina avsikter är goda. Jag är helt övertygad om att smilfinkarna inom en inte alltför avlägsen framtid tar sig in i Svenska Akademiens Ordlista. Får hoppas att jag vid det laget dragit vidare att avnjuta min rättvisa belöning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är så himla mycket lättare att förstå hur man vill få sagd sin mening om man har en smiley. Annars kan man höra på tonfallet eller se ansiktsuttryck som ger halva betydelsen i meningen. Så tycker jag, det är skitbra att använda simleys. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så smileys skulle finnas i SAOL för att läsare inte skulle skulle missförstå vad som menas? Ordet smiley finns redan.

Så många gånger det blivit missförstånd i sms/på forum osv för att jag inte använt smileys. Vet inte om din avatar kommer göra skillnad då du förmodligen i första hand blir tolkad i förhållande till hur du uttrycker dig på forumet.

Vilken är din rättvisa belöning förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så smileys skulle finnas i SAOL för att läsare inte skulle skulle missförstå vad som menas? Ordet smiley finns redan.

Vilken är din rättvisa belöning förresten?

1. Jag menar diverse finkar med olika uttryck och beskrivningar av vad de betyder.

2. Det får vi se när den dagen kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är så himla mycket lättare att förstå hur man vill få sagd sin mening om man har en smiley. Annars kan man höra på tonfallet eller se ansiktsuttryck som ger halva betydelsen i meningen.

Hur ser man ansiktsuttryck och tonfall i en text? (valfri smiley)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt övertygad om att smilfinkarna inom en inte alltför avlägsen framtid tar sig in i Svenska Akademiens Ordlista.

(Jag kunde inte hålla mig...)

Smilies kommer aldrig att tas upp i SAOL, då dessa knappast kan räknas till språk(ljud), snarare till markering/sinnesstämning. Ungefär som med interpunktion.

Jag håller dock med att överanvändande av smilies blir oerhört krystat och nästintill lite som att "jag står egentligen inte för det som jag nyss skrev för jag är inte 100% trygg i hur jag skriver och därför lite rädd för att jag ska massuppfittas"... typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe 😄, säger den som har en stor smiley som profilbild 😳😉🙂

Det framgår ju klart i mitt inlägg att detta är en kapitulation för de sociala konventioner som numera råder. För 15 år sedan när jag var inne på Aftonbladets chat var finkarna inte uppfunna än, och man var tvungen att kunna formulera vad man tänkte, tyckte och kände i skrift. Vill minnas att det fungerade alldeles utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast redan på den tiden fanns väl smilies i form av text - alltså inte omvandlade till bilder, som de blir i forumet... Det fanns i alla fall när jag började ägna mig åt Newsgroups och BBS:er någon gång på stenåldern, när det häftgaste man kunde ha var ett split speed-modem med 1200 baud ner och 75 baud upp, typ... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast redan på den tiden fanns väl smilies i form av text - alltså inte omvandlade till bilder, som de blir i forumet... Det fanns i alla fall när jag började ägna mig åt Newsgroups och BBS:er någon gång på stenåldern, när det häftgaste man kunde ha var ett split speed-modem med 1200 baud ner och 75 baud upp, typ... 😉

Ojoj... Det måste ha vart på den tiden då kärringarna fick lov att göra upp eld för att kunna laga mat.

Link to comment
Dela på andra sajter

motsvarigheter till smileys fanns redan på 1800-talet såvitt jag vet. det är väldigt praktiskt i och med att det blir lätt att förstå var betoningen ska ligga exempelvis. speciellt när det är okända personer som man pratar med kan det underlätta. två personer hade kunnat skriva exakt samma mening och mena motsatta saker. med en adekvat smiley efter så elimineras detta problem.

sen finns det ju folk som använder "onödigt" många smileys. men vem fan bryr sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det framgår ju klart i mitt inlägg att detta är en kapitulation för de sociala konventioner som numera råder. För 15 år sedan när jag var inne på Aftonbladets chat var finkarna inte uppfunna än, och man var tvungen att kunna formulera vad man tänkte, tyckte och kände i skrift. Vill minnas att det fungerade alldeles utmärkt.

Oj så fel du har nu. Smilies i den form vi ser nu (alltså utan grafisk representation) har funnits bra mycket längre än så. Personligen såg jag de första smiliesarna i början av 90-talet i datortidningen Datormagazin. Men de fanns redan på 80-talet när man började kommunicera digitalt.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

motsvarigheter till smileys fanns redan på 1800-talet såvitt jag vet. det är väldigt praktiskt i och med att det blir lätt att förstå var betoningen ska ligga exempelvis. speciellt när det är okända personer som man pratar med kan det underlätta. två personer hade kunnat skriva exakt samma mening och mena motsatta saker. med en adekvat smiley efter så elimineras detta problem.

sen finns det ju folk som använder "onödigt" många smileys. men vem fan bryr sig.

Fler än du tror bryr sig.

Många verkar tro att smilies är den äntligen funna, saknade länken till ett bättre och mer förståeligt skriftspråksbruk – särskilt när man vill att konversationen ska skyndas på. Med tiden har det istället bidragit till ett slarvigare (skrift)språk, tycker jag. Fram till 1980-talet verkade inte författande människor ha problem att göra sig förstådda utan "adekvata" smilies.

Överanvändande av smilies gör texten lika ful och rörig som när man struntar i begynnelseversal och interpunktion.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som hämtar snabbfakta från Wikipedia, lämna gärna ut källan direkt (istället för att vänta tills någon ifrågasätter). Wikipedia är en fantastisk informationsbank som ingen bör skämmas för att ha hämtat sin "kunskap" från.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj så fel du har nu. Smilies i den form vi ser nu (alltså utan grafisk representation) har funnits bra mycket längre än så. Personligen såg jag de första smiliesarna i början av 90-talet i datortidningen Datormagazin. Men de fanns redan på 80-talet när man började kommunicera digitalt.

Det jag menar är alltså smilfinkar som ser ut som de gör idag och används i elektronisk text, eller vad man ska kalla det. Kan du ge exempel på var man kunde se detta på 80-talet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...