Jump to content
Annons

Varför alla dessa smileys/smilfinkar?


SadamJR

Recommended Posts

När vi förmedlar något gör vi det med mer än ord. Stora textförfattare/poeter lyckas på ett bättre sätt beskriva det skrivna ordet. Gemene man lyckas oftast något sämre med bedriften att skriva så att andra förstår vad man egentligen menar. Vill man hårddra det lite ligger ofta problemet hos mottagaren av det skrivna ordet än hos den som faktiskt skriver. Kort extempel.

Du är speciell.

Beroende på hur personen som läser "Du är speciell" väljer att tolka texten kan den få en positiv innebörd eller en negativ uppfattning, oavsett vad författaren ursprungligen menade.

Nu minns jag inte exakta siffror men jag har för mig att det vi säger uppfattas på ungefär följande sätt:

50 % kroppsspråk.

25 % ansiktsuttryck.

15 % vad som sägs/skrivs.

10% hur det sägs.

Då är inte "fenomenet" ironi inräknat. Kort och gott har vi ca 15 % "sanning" i allt som skrivs... Smileys kan på samma sätt misstolkas som text. Därför borde vi sluta skriva i detta forum och istället träffas och diskutera saker öga mot öga 😉

I övrigt vill jag utbringa ett skål till mina kära medmänniskor sådär i största allmänhet, det är ju ändå lördag! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

50 % kroppsspråk.

25 % ansiktsuttryck.

15 % vad som sägs/skrivs.

10% hur det sägs.

Vissa psykologer hävdar rentav att 90% eller mer av vår kommunikation utgörs av kroppspråk. Å andra sidan är det psykologerna som har hittat på detta så jag skulle inte ta det på alltför stort allvar. Själv försöker jag undvika kroppsspråk helt och hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte påhittat, det är efterforskat. Det är även till stor del missförstått och tagit ur sitt sammanhang. Vetenskapsmän vet överlag mer än förståsigpåare.

De som sprider dessa siffror i fel sammanhang är ofta INTE vetenskapsmän, utan coacher, konsulter osv.

De siffror som finns (vilka inte är de som har angetts i tråden) stämde under vissa specifika omständigheter. Inte alltid. Men visst finns det en viss del sanning i det; orden är inte det enda viktiga i kommunikation.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det är inte jättesvårt förr var bättre helt enkelt.

Ett exempel - förr var Spaniens nerver kass så viktiga fotbollsmatcher förlorade man. Sen vann dom nåt lite stort och vips så är det där jäkla duttandet dom kör mall för hur fotboll ska liras. Holland kör samma läge när det gäller duttandet i sidled och det suger så man spyr.

Om Holland var mindre benägna att vinna större mästerskap förr och att detta på så vis innebar ett mindre duttande i sidled det har jag ingen koll på men dom suger ändå.

Men skit det samma det var bättre förr för då var det bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

en psykolog kan vara en vetenskapsman. en annan psykolog behöver inte vara det. coacher, konsulter, osv. är ofta varken psykologer eller vetenskapsmän.

Om en psykolog är en vetenskapsman är det för att han ägnar sig åt något annat än psykolog.

Link to comment
Dela på andra sajter

har du studerat psykologi eller drar du detta ur nattmössan?

Nej. Psykologi däremot är draget ur nattmössan. Särskilt Jungs variant. Psykologi är ingen vetenskap och en psykolog är ingen vetenskapsman om han inte ägnar sig åt något annat än psykologi.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ett par minuter sedan vardetintebättredåomdutänkertilldvsinnandulästedethärsvamletsomovanpåalltstårsåinihelsikejäklatättsåmaninteensorkarförsökaförståvadfanmannensvamlarom.

Jo det var bättre för nån minut sedan om du tänker till.

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget tråkigare än missförstånd, och utan smajlisar kommer missförstånden som på beställning eftersom man inte kan höra med vilket tonfall någonting sägs. Smajlisarna hör förstås inte hemma i akademiska eller journalistiska texter, men på forum behövs de absolut (enligt mig).

Med tanke på hur ytterst lite det krävs för att väcka ont blod på nätet blir behovet extra stort. Folk tycks av någon anledning bli 10 gånger känsligare så fort de sätter sig framför en dator, så allt som kan undvika ännu mer missförstånd och ilska på nätet behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vissa psykologer hävdar rentav att 90% eller mer av vår kommunikation utgörs av kroppspråk. Å andra sidan är det psykologerna som har hittat på detta så jag skulle inte ta det på alltför stort allvar. Själv försöker jag undvika kroppsspråk helt och hållet.

Ja det är mycket lätt undvika kroppsspråk på ett forum. I kommunikation med andra går det inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nu har de lagt en sån där stor reklamblaffa i tråden. Det går inte att sabotera. Sabotage.

Ja jävligt irriterande igen. Fan borde gå och anmäla reklamen som trådar. Går inte att läsa ordentligt och går knappt citera för att den hänger i vägen. Finns inget annat forum vad jag vet som gör så här. Studio pissar på sina forummedlemmar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Psykologi däremot är draget ur nattmössan. Särskilt Jungs variant. Psykologi är ingen vetenskap och en psykolog är ingen vetenskapsman om han inte ägnar sig åt något annat än psykologi.

Nu finns det ju iofs ganska många levande bevis på att samtalsterapi hjälper till att/snabbar på/lindrar läkningen av psykologiska åkommor. Men du kanske inte tror på att man kan lida av depression och ångest m.m.?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det ju iofs ganska många levande bevis på att samtalsterapi hjälper till att/snabbar på/lindrar läkningen av psykologiska åkommor. Men du kanske inte tror på att man kan lida av depression och ångest m.m.?

Jo, men det gör inte psykologi till en vetenskap, eller psykologer til lvetenskapsmän.

Förutsättningen för att samtalsterapi ska funka är fö i första hand att personkemin

stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror antagligen på burnin svens låååååååååånga "ord" några inlägg sedan. Forumet bryter inte sådana "ord", utan de får ta upp den bredd som behövs...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att det inte var såna du fick?

Blev det lättare för dig att hålla isär dem sedan?

Faktum är att jag har aldrig haft ett hål i mina tänder. Så flourtabletterna funkade jättebra. Problemet är

bara att det har en laxerande effekt, så många rave partyn förstördes helt och hållet av det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det ju iofs ganska många levande bevis på att samtalsterapi hjälper till att/snabbar på/lindrar läkningen av psykologiska åkommor. Men du kanske inte tror på att man kan lida av depression och ångest m.m.?

+1 på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Psykologi däremot är draget ur nattmössan. Särskilt Jungs variant. Psykologi är ingen vetenskap och en psykolog är ingen vetenskapsman om han inte ägnar sig åt något annat än psykologi.

Så du har ingen djupare kunskap om det, men känner ändå att du är i position att underkänna en hel vetenskap? 😄

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Så du har ingen djupare kunskap om det, men känner ändå att du är i position att underkänna en hel vetenskap? 😄

Ju mindre man vet...... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att jag har aldrig haft ett hål i mina tänder. Så flourtabletterna funkade jättebra. Problemet är

bara att det har en laxerande effekt, så många rave partyn förstördes helt och hållet av det.

Tänka sig att frånvaron av hål i tänderna kan ha en laxerande effekt. Har jag aldrig hört talas om förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tänka sig att frånvaron av hål i tänderna kan ha en laxerande effekt. Har jag aldrig hört talas om förut.

Det förklarar nog varför jag har haft så få hål och skiter så mycket löst....... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...