Jump to content
Annons

Varför alla dessa smileys/smilfinkar?


SadamJR

Recommended Posts

Annons

Smilies är något som har vuxit fram från användarna under många år, för att underlätta kommunikationen i skrift och jag ser dem bara som något positivt - i alla fall när de används på ett vettigt sätt för att förtydliga saker som annars inte framkommer i texten.

- och de är som sagt ingen nymodighet, utan har funnits så länge folk har kommunicerat på nätet (och tydligen ännu längre än så, verkar det som).

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt som är nytt innebär en förändring. Sen kan man gilla läget eller sitta och sura.

Det är självklart att det innebär en förändring. Frågan jag ställde var om det nödvändigtvis innebär en förbättring. Är ditt svar alltså att reaktionen på förändringar enbart kan vara att gilla läget eller sitta och sura?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fler än du tror bryr sig.

Många verkar tro att smilies är den äntligen funna, saknade länken till ett bättre och mer förståeligt skriftspråksbruk – särskilt när man vill att konversationen ska skyndas på. Med tiden har det istället bidragit till ett slarvigare (skrift)språk, tycker jag. Fram till 1980-talet verkade inte författande människor ha problem att göra sig förstådda utan "adekvata" smilies.

Överanvändande av smilies gör texten lika ful och rörig som när man struntar i begynnelseversal och interpunktion.

Hm, jag håller med i att det inte ser särskilt snyggt ut men tycker fortfarande det inte är en särskilt big deal om någon skulle använde några för mycket. Tycker du att det brukar hindra kommunikationen? Det tycker inte jag.

Ni som hämtar snabbfakta från Wikipedia, lämna gärna ut källan direkt (istället för att vänta tills någon ifrågasätter). Wikipedia är en fantastisk informationsbank som ingen bör skämmas för att ha hämtat sin "kunskap" från.

Ok, jag hämtade min bild och exakt årtal från wiki. Det är bara att googla på smileys om man vill kontrollera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj... Det måste ha vart på den tiden då kärringarna fick lov att göra upp eld för att kunna laga mat.

Det var på den tiden kärringarna gjorde mat och inte männen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Överanvändning av smileys är kanske inte sådär jättekul (inte för att jag personligen bryr mig fruktansvärt mycket om det), men som ett litet förtydligande till något man skrivit är det nog bra. Många missförstånd har det nog blivit bara för att man inte lagt in en 😛 eller 😉

😄

Edit: Stavning

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Exempelvis.

..och på olika andra digitala nätverk.

Det kunde vara roligt att se något exempel på hur det såg ut på den tiden. Vill i alla fall bestämt minnas att det inte fanns några finkar på AB:s chat som väl var en av de största i Sverige i slutet på förra århundradet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att kolla på Wikipedia, så ser du hur de har sett ut sedan tidernas begynnelse, redan innan internet uppfanns och man diskuterade i newsgroups genom att ladda hem diskussionerna i paket för att skriva sina svar off-line och sedan skicka iväg dem igen: http://en.wikipedia....st_of_emoticons

The good old days... :rolleyes:

Flera av dessa gamla emoticons omvandlas också automagiskt till bildversionerna om man skriver in dem i den löpande texten i forumet.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja herredjävlar. Inser att jag inte kan vinna denna diskussion, men undrar ändå om det bara är jag och Valle som tycker att dessa kreatur har gått från att vara tämligen harmlösa kreatur till att bli rena skadedjuren som dödar var och varannan text?

Link to comment
Dela på andra sajter

här på forumet är väl ändå inte nån som överanvänder dom? har då inte sett nårra extremfall.

förutom i denna tråden såklart

😐🙂🥰😠🙁😕🤪😳😱😏

komisk detalj, satt o gjorde en 5 rader smiley för att skojja, visar sig att det går bara att använda 10 smileys per inlägg.

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

För 15 år sedan när jag var inne på Aftonbladets chat var finkarna inte uppfunna än, och man var tvungen att kunna formulera vad man tänkte, tyckte och kände i skrift. Vill minnas att det fungerade alldeles utmärkt.

Jodå det minns jag med. Jaha så du var också där och raggade fruntimmer? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

, när det häftgaste man kunde ha var ett split speed-modem med 1200 baud ner och 75 baud upp, typ... 😉

😲

Det är roligt att ge fan i dem ibland. Kul när det blir missuppfattningar.

Håller med dig gubbstrutt!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att det brukar hindra kommunikationen? Det tycker inte jag.

Ja, jag jag tycker att överanvändande av smilies hindrar – eller i alla fall försvårar mer än underlättar – kommunikationen precis lika mycket som underlåtenhet att följa basic normer som t.ex. begynnelseversal och interpunktion.

Inte för att jag skulle vara någon exemplarisk textförfattare; men jag menar att om man uttrycker sig/skriver på ett sätt som rimligen följer de skrivnormer som finns så ska man inte behöva fylla skiten med en massa "sinnesuttryck" efter varje mening. De som kan läsa fattar ändå om man är glad, arg, besviken eller ironisk.

Därmed inte sagt att man aldrig ska använda sig av smilies.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fler än du tror bryr sig.

Många verkar tro att smilies är den äntligen funna, saknade länken till ett bättre och mer förståeligt skriftspråksbruk – särskilt när man vill att konversationen ska skyndas på.

Tänk om Wittgenstein hade insett det när det åtminstone gäller text, åtminstone, i sitt försök att finna det ofelbara språket där ingen skulle kunna missförstå någon.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Var det du som var Kapten Klänning?

Nix! Han sitter väl inlåst idag. Nåja fick ju napp och några ligg där så.... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är löjligt med hårdrock, ändå är det hela tiden någon som ska både skriva och uppskatta hårdrock hela tiden. Det gick alldeles utmärkt att både uttrycka sig och lyssna på musik OCH göra sig förstådd med den innan folk började skriksjunga och dista gitarrerna och spela som om de hade tre händer istället för två!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk om Wittgenstein hade insett det när det åtminstone gäller text, åtminstone, i sitt försök att finna det ofelbara språket där ingen skulle kunna missförstå någon.

"Om det man inte kan tala, därom måste man tiga". Försök att hitta en smilfink som passar till det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...