Jump to content
Annons

gitarr-tabbar räknas som copywright?


DaCriLL

Recommended Posts

vet inte om det är riktigt rätt avdelning men men.

skulle precis in och hämta lite tabbar på eric clapton unplugged.

möts av:

"This tablature has been made unavailable in your country at the request of the rights owner"

efter lite forskning visa det sing att det här är "copywright"-trams.

Music publisher assiociation har alltså lyckats få tablatur att räknas som copyright??

Vad anser ni?

jag tycker personligen detta är helt uppåt väggarna. kan verkligen tablatur räknas som copywrightskyddat material??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tja, relativt rimligt är det väl ändå att den som har skapat musiken är den som har rätt att distribuera den i alla dess former, då inklusive i not- och tablaturform?

finns det inte att köpa kan jag dock tycka att det är lite larvigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är ganska larvigt, en tab är ju ofta en enskild persons tolkning av hur man spelar en artists låt - inte ett officiellt notblad.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte riktigt med min högt aktade Hellvalla-kollega här. Gitarr-tabulatur är hur "noter" som helst och ska givetvis skyddas. Inte en enskild tabb, såklart (det kan inte rimligen uppnå verkhöjd), men sammantaget som gör verket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det kan vara bra om artisten själv har bestämt att tablaturen i fråga ska vara begränsad på det här sättet, men när det är andra som blandar sig i det hela och låtsas veta vad som är bäst för musiken blir jag lite sur!

By the way, det heter copyright. Inte copywright 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det kan vara bra om artisten själv har bestämt att tablaturen i fråga ska vara begränsad på det här sättet, men när det är andra som blandar sig i det hela och låtsas veta vad som är bäst för musiken blir jag lite sur!

Självklart hade det bästa varit en lag som tillgodosåg allas önskemål, alla miljarder olika kombinationer av tycken och begränsningar. Frågan är bara vem du tycker ska bevaka och hålla reda på vilka av dina verk som ska och inte ska skyddas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det var några år sen en debatt om att bolagen ville stoppa alla gratistabs på nätet. Verkar som det händer då. Flera kända band och artister som tyckte det var idiotiskt.

Håller inte riktigt med min högt aktade Hellvalla-kollega här. Gitarr-tabulatur är hur "noter" som helst och ska givetvis skyddas. Inte en enskild tabb, såklart (det kan inte rimligen uppnå verkhöjd), men sammantaget som gör verket.

Och på vilket sätt förlorar bolagen på att folk lär sig spela andras låtar/skivor? Bara girighet det handlar om och inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte riktigt med min högt aktade Hellvalla-kollega här. Gitarr-tabulatur är hur "noter" som helst och ska givetvis skyddas. Inte en enskild tabb, såklart (det kan inte rimligen uppnå verkhöjd), men sammantaget som gör verket.

Detta är ju så klart min personliga åsikt men jag tycker att det är rätt stor skillnad på en officiell not/ackordbok & någons personliga försök att tolka hur man spelar en viss låt. Men det är klart att det kan påverka försäljningen av publicerade böcker & då finns det genast kommersiella intressen inblandade så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och på vilket sätt förlorar bolagen på att folk lär sig spela andras låtar/skivor? Bara girighet det handlar om och inget annat.

Du tänker bakvänt.

Upphovsrättsprinciperna kom till långt innan det fanns något som hette tabulatur. Lagen inbegriper alla verk (med uppnådd verkhöjd) oavsett form och tekniker, därför också tabulaturer. Det liksom bara är så.

Givetvis får du spy galla över att tabulaturer ska få anses rymmas inom upphovsrättslagarna. Men gnäll inte på rättighetsinnehavarna för att de väljer att bevaka sina intressen såsom de har rätt till – gnäll på politikerna. Om du nu tycker att lagen är så konstig, menar jag...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jag som artist hade inte haft nårra som helst problem med att folk tabbar mina verk.

tycker inte tablatur kan jämnställas med verket i sig.

det är lite som att man tar en bild på mona lisa med kameran och sen får jag inte ladda ner den på nätet?? lite märkligt. det är ju inte verket i sig.

Tycker att det kan vara bra om artisten själv har bestämt att tablaturen i fråga ska vara begränsad på det här sättet, men när det är andra som blandar sig i det hela och låtsas veta vad som är bäst för musiken blir jag lite sur!

By the way, det heter copyright. Inte copywright 😉

haha oops, sorry 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

det är lite som att man tar en bild på mona lisa med kameran och sen får jag inte ladda ner den på nätet?? lite märkligt. det är ju inte verket i sig.

...fast Mona Lisa är ju inte upphovsrättsskyddad 😉

EDIT: ...men å andra sidan så äger ju du fotografiet (beroende på var du väljer att ladda upp den såklart), och då är det ju inte fritt fram.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Upphovsrättsprinciperna kom till långt innan det fanns något som hette tabulatur.

Och? Det var länge sen och tiderna har förändrats och allt bör förändras även det med.

Men gnäll inte på rättighetsinnehavarna för att de väljer att bevaka sina intressen såsom de har rätt till – gnäll på politikerna.

Du tänker bakvänt. Det är politikerna som springer deras ärenden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och? Det var länge sen och tiderna har förändrats och allt bör förändras även det med.

Som sagt. Tala med dina politiker.

Du tänker bakvänt. Det är politikerna som springer deras ärenden.

Förstås inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige tycker jag att man gör i det långa loppet en björntjänst åt musikindustrin. Jag kan tänka mig att det är många som börjar sin musikbana genom att sitta och titta svenskaackord.se (som nu är stängd) och börjar skriva musik som kanske säljs och exporteras.

Man försöker skydda verken till den milda grad att man möjligtvis utarmar floran av svenska musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också att det är lite fel att förbjuda tabulatur på internet och jag tycker att fler ska tänka och göra som t.ex Kent som erbjuder alla sina låtars tabulatur på sin hemsida. Ett bra initiativ från Kents sida i denna fråga.

Mvh Fabian

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns aldeles utmärkta tab böcker att köpa som är fullt licensierade. Det finns även en massa cds att köpa med olicensierade tabs. Båda sorterna är billigast på www.ebay.com

Annars är det som valle var inne på ett kännt verk är copyright skyddat på vilket sätt det än ges ut på.

Valet är ditt.

Link to comment
Dela på andra sajter

men vart går gränsen för Copywright? jag menar, det är inte direkt så att gitarristerna kommit på nya noter, det är samma skalor som funnit sen grekernas tid( namnen på skalorna är väl grekiska?).

ska dom sätta copywright på ackordföljder härnäst?

tablatur är ju bara notföljder.

nu är det lite orealistiskt med anta, bara anta att jag helt utan vetskap om ett gitarrsolo, säg hotel california-solot, kommer på ett EXAKT likadant solo. utan att någonsin ha hört hotel california. om jag kommit på det på helt egen hand kan verkligen dom kräva copywright på det?

nu är det ett extremt exempel men ni förstår va jag menar?

det är ju inte DERAS noter,

vart går liksom gränsen för VAD som är copywright?

Link to comment
Dela på andra sajter

Copyright gäller sådant som anses ha "verkshöjd" - dvs att det känns igen så lätt att det kan förknippas med en specifik låt. Exakt vad det är (ackordsföljd, melodi, gitarrsolo etc...), är en fråga för juristerna - men om man hittar på något som påminner starkt om en redan befintlig låt, så är det bättre att skippa idén och göra något nytt istället.

Om du gör en låt som är i princip samma som en redan befintlig låt, så inkräktar du på originalets upphovsrätt även om du inte har hört låten tidigare. Det är ju ingen annan än du som vet att du inte har hört originalet och det fanns ju före din låt, så då bedöms det som att din låt är ett plagiat och inte ett eget självständigt verk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

- men om man hittar på något som påminner starkt om en redan befintlig låt, så är det bättre att skippa idén och göra något nytt istället.

Inte då. Bara titta på melodifestivalen. Där vet man hur man ska använda nåt på nytt igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu är det lite orealistiskt med anta, bara anta att jag helt utan vetskap om ett gitarrsolo, säg hotel california-solot, kommer på ett EXAKT likadant solo. utan att någonsin ha hört hotel california. om jag kommit på det på helt egen hand kan verkligen dom kräva copywright på det?

Ja.

Följdfråga: Hade du, hur bra ditt solo än var, ärligt talat velat inkludera det i en kommande singel med vetskapen om att solot redan skrivits och framförts av och förknippas med ett annat band/en annan artist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte då. Bara titta på melodifestivalen. Där vet man hur man ska använda nåt på nytt igen.

Det beror på vilken hantverksstolthet man känner över sina verk... 😉

Tycker man att det är kul att slänga ur sig en massa nästan-plagiat på gamla dängor så kan man ju göra det, men bara så nära att det inte kan bedömas som tillräckligt nära för att vara plagiat - för annars kommer STIM-pengarna ju att gå till originalets upphovsmän efter att tvisten har avgjorts...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag bygger min nya låt på, säg, ackorden Dm - G - C i verserna, är det då plagiat? Det är nämligen en 2-5-1a i C dur skala, vilket finns i HUR många låtar som helst. Oavsett vilken rytm, melodi eller takt jag spelar det i kommer det vara väldigt likt någon annan låt. Musik är för mig till för att uttrycka sina personliga känslor, eller alternativt förmedla känslor, med hjälp av noter och/eller rytmer.

Själv bryr jag mig inte om en låt jag har skrivit är lik någon annan låt som skrivits, när man tänker efter är faktiskt oddsen ganska dåliga för att någon låt jag skriver INTE ska vara lik någon annan. Så jag kommer likförbannat släppa min version av hotel california-solot om jag själv kommit på något liknande.

EDIT: Och det är därför jag blir förbannad när några politiker som mestadels inte vet så mycket om vad dom snackar om kommer in och bestämmer att jag inte får göra så.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag bygger min nya låt på, säg, ackorden Dm - G - C i verserna, är det då plagiat? Det är nämligen en 2-5-1a i C dur skala, vilket finns i HUR många låtar som helst. Oavsett vilken rytm, melodi eller takt jag spelar det i kommer det vara väldigt likt någon annan låt. Musik är för mig till för att uttrycka sina personliga känslor, eller alternativt förmedla känslor, med hjälp av noter och/eller rytmer.

Själv bryr jag mig inte om en låt jag har skrivit är lik någon annan låt som skrivits, när man tänker efter är faktiskt oddsen ganska dåliga för att någon låt jag skriver INTE ska vara lik någon annan. Så jag kommer likförbannat släppa min version av hotel california-solot om jag själv kommit på något liknande.

EDIT: Och det är därför jag blir förbannad när några politiker som mestadels inte vet så mycket om vad dom snackar om kommer in och bestämmer att jag inte får göra så.

I så fall tycker du också att det är ok om någon annan lyssnar på en låt som du har gjort - och sedan släpper en egen låt som är identisk med din, under sitt eget namn...?

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall tycker du också att det är ok om någon annan lyssnar på en låt som du har gjort - och sedan släpper en egen låt som är identisk med din, under sitt eget namn...?

Nej, inte om den är identisk. Då har dom troligtvis inte kommit på den själv, jag nämnde bara att man kan skriva låtar som är väldigt lika 🙂 Och då har jag inget problem med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte om den är identisk. Då har dom troligtvis inte kommit på den själv, jag nämnde bara att man kan skriva låtar som är väldigt lika 🙂 Och då har jag inget problem med det.

Om den nästan är identisk då? 😉

Det är inte alltid så lätt att dra gränserna för vad som är plagiat eller inte. Så länge man håller det för sig själv, så är det förstås godkänt att göra vad som helst, men om man lägger ut det offentligt så är det bäst att vara uppmärksam och se till att det inte är för likt något annat.

Även om man inte vill bry sig om upphovsrättslagen, utan envist vill köra sitt eget race oavsett vem man nästan kopierar, så måste man vara medveten om riskerna. Plagiatfall kommer oftast inte upp i domstol, utan avgörs som regel innan det blir rättegång av det, med förlikning där den som plagierar får betala skadestånd och dessutom tvingas sätta originalets upphovsmän som upphovsmän på den aktuella låten, så att de egna inkomsterna blir minimala om det blir en stor hit. Förutom det så kommer man antagligen också att ses som en "wannabe" som inte har något eget att komma med, utan bara kan kopiera andra - och hur kul är det...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den nästan är identisk då? 😉

Det är inte alltid så lätt att dra gränserna för vad som är plagiat eller inte. Så länge man håller det för sig själv, så är det förstås godkänt att göra vad som helst, men om man lägger ut det offentligt så är det bäst att vara uppmärksam och se till att det inte är för likt något annat.

Hm.. sant sant, jag kanske är lite skadad från Electro-scenen, sånt här är mindre viktigt i den delen av musikindustrin från vad jag har varit med om. Personligen tycker jag hursomhelst att det är bättre så och hoppas att folk inte börjar blanda in sig i när folk "härmar" andra inom electro house och liknande. Då skulle det mer bli nåt i stil med "jag använde en saw-wave som också gick i ett A på varje halvtakt, då kan ju inte du göra det!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...