Jump to content
Annons

Benny Anderssons nya studio, Rixmixningsarkivet. Wellnes Music var med och byggde.


Recommended Posts

Wellnes Music är verkligen en som vet vad han gör med akustik, han är en av de som varit med i konstruktionerandet av Benny Anderssons nya superstudio. Och han anlitar nog endast de bästa i världen.

http://www.akustikmiljo.se/sv/kompetens/benny-andersson-rixmixningsverket

Lite film, man ser bla de två 70-tals mixerborden.. Ganska sanslöst läcker studio, med fönsterutsikt bara några meter till vattnet.

http://www.youtube.com/watch?v=HuDkcxuKnwc

http://www.icethesite.com/2011/01/riksmixningsverket-rmv-is-open-for-business/

Det kanske finns fler länkar o filmer?

Att jag fått goda råd till min lilla hemstudio av Wellnes känns väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sakta i backarna, det uppdraget kan jag inte på något sätt ta åt mig äran av. Studion är ritad av den legendariske Ingemar Ohlsson och i jämförelse med honom är jag en rookie. Däremot är det en grymt häftig studio med coola lösningar. Vad sägs om patchbay på muggen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig med ett riktigt studiobygge igen i Sverige. 🙂 All respekt för Wellnes Music men det var faktiskt denna firma som anlitades för akustiken http://www.audiolab.se/ 🙂

Ingemar är en mycket erfaren Akustiker och anlitades även när IAVAS studio (Ferger Studios) byggdes i början av 80-talet så han har några år av erfarenhet bakom sig! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh... Kollade igenom Riksmixningverkets "equipment". Ganska smart att i stort sett lista all mjukvara utom själva inspelningsprogrammen (utöver gammeldax-bandare). De sitter säkert på REAPER men "måste" hålla en sorts standard utåt att Pro Tools är grejen. Att de skulle använda Cubase håller jag dock som högst osannolikt.

Sådäriallhastbara.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Sakta i backarna, det uppdraget kan jag inte på något sätt ta åt mig äran av. Studion är ritad av den legendariske Ingemar Ohlsson och i jämförelse med honom är jag en rookie. Däremot är det en grymt häftig studio med coola lösningar. Vad sägs om patchbay på muggen? 🙂

Måste väl ha något med the brown sound att göra va...? 😕😛

Awesome studio!

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Sakta i backarna, det uppdraget kan jag inte på något sätt ta åt mig äran av. Studion är ritad av den legendariske Ingemar Ohlsson och i jämförelse med honom är jag en rookie. Däremot är det en grymt häftig studio med coola lösningar. Vad sägs om patchbay på muggen? 🙂

Du jobbar ju på företaget som levererat akustikgrejer, så nog har du varit med du oxå. Och bara det att du träffat Ingemar Ohlsson gör ju att du lärt dig en hel del. Läser man din byggtråd om din egna studio ser man ännu mer att du kan en hel del i Ingemar Ohlssons gebit. Och anda antar jag.

Vad är en patchbay?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en patchbay?

En sån pryttel med massa hål som man drar kablar via.

Vem f-n brukar inte "dra kablar" på dass?

nys-spp-l-1.jpg?v=1

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att det är smått otrevligt bara om någon sitter på muggen och svarar i telefon. Tanken på att någon skulle ha lirat det där kanonsolot medan de gjorde nr 2 känns inte helt fräsch.

Kanske därför det lät "lite ansträngt" (dasshumor på måndagsmorgonen är aldrig fel).

Eller, så är det ett kaklat badrum med en akustik som de vill kunna använda vid behov?

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh... Kollade igenom Riksmixningverkets "equipment". Ganska smart att i stort sett lista all mjukvara utom själva inspelningsprogrammen (utöver gammeldax-bandare). De sitter säkert på REAPER men "måste" hålla en sorts standard utåt att Pro Tools är grejen. Att de skulle använda Cubase håller jag dock som högst osannolikt.

Sådäriallhastbara.

Hade ett produktionsprojekt på högskolan med Bernard Löhr nyligen, och han använder ProTools. Han nämnde att han använde Logic tidigare när han producerade och skrev mer än han gör nu, men när Apple köpte programmet så försvann kompatibiliteten med rullbandare så då gick han över till ProTools istället.

Och så ett SSL Duality-bord på det, förstås... den jäveln 😛

- edit - Oj förlåt mej, jag menade förstås FYRA Duality... så klantigt av mej 🙂

mixerbord.jpg

Vad är en patchbay?

Det är som bilden som ONSatan länkade. Poängen med en patchbay är att du kopplar in alla dina in- och utgångar i hela systemet till patchen (dvs. hela mixerbordet, alla kompressorer, EQ, Preamps etc.), så att du sen enkelt med korta kablar (oftast bantam-kablar) kan bygga dina signalvägar i patchen istället för att springa runt med 30-meterskablar över hela stället och kräla bakom rack osv. varje gång du vill använda en outboard.

Kort sagt ovärderlig om du har många prylar. Kör du bara i datorn med plugins har du inget behov av en patchbay.

Redigerat av John NT
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ett produktionsprojekt på högskolan med Bernard Löhr nyligen, och han använder ProTools. Han nämnde att han använde Logic tidigare när han producerade och skrev mer än han gör nu, men när Apple köpte programmet så försvann kompatibiliteten med rullbandare så då gick han över till ProTools istället.

Och så ett SSL Duality-bord på det, förstås... den jäveln 😛

- edit - Oj förlåt mej, jag menade förstås FYRA Duality... så klantigt av mej 🙂

mixerbord.jpg

Det är som bilden som ONSatan länkade. Poängen med en patchbay är att du kopplar in alla dina in- och utgångar i hela systemet till patchen (dvs. hela mixerbordet, alla kompressorer, EQ, Preamps etc.), så att du sen enkelt med korta kablar (oftast bantam-kablar) kan bygga dina signalvägar i patchen istället för att springa runt med 30-meterskablar över hela stället och kräla bakom rack osv. varje gång du vill använda en outboard.

Kort sagt ovärderlig om du har många prylar. Kör du bara i datorn med plugins har du inget behov av en patchbay.

Har nyss beskådat hur man i Reaper kan vända på alla simulerade låtsasoutboards och koppla sladdarna som man vill där bak. Utan att kräla. Personen i fråga som visade detta var helt överväldigad av nåt i Reapers full-version som hette nåt typ "pulverizator". Ljuden fick karaktär då, sa han... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...