GĂ€st Postat 24 april 2012 Postat 24 april 2012 Jag vill lyckas göra bra popmusik men kĂ€nner att allt jag gör pĂ„ datorn genast blir mer house, med samma slinga hela tiden och lĂ„ngsamma uppbyggnader. Jag kĂ€nner att jag saknar ganska sĂ„ mycket teoretisk kunskap/erfarenhet för att veta hur man gör pop. Finns det böcker om sĂ„dant? Hur har de stora producenterna lĂ€rt sig? Rihannas musik Ă€r typisk sĂ„n musik jag vill lĂ€ra mig att göra. Poppigt och dansvĂ€nligt fast med attityd. Om man hör pĂ„ t.ex. Rude Boy lĂ„ter den vĂ€ldigt enkel, men hur har dem egentligen gjort den? Det stĂ„r sĂ„ hĂ€r pĂ„ Wikipedia: "The song is written in the key of Eâ minor with a time signature in common time, and a tempo of 96 beats per minute." Vad menas med att man skrivit en lĂ„t "in the key of Eâ minor"? Börjar lĂ„ten med det ackordet? LĂ„ten kĂ€nns vĂ€ldigt enkel men jag tror inte det Ă€r sĂ„ enkelt att göra den. Hur vet man sedan att den melodin man gör Ă€r bra? Om jag skulle spelat Rude Boy melodin hemma pĂ„ mitt keyboard skulle jag nog tycka att det sög. Det sĂ€ger lite om hur mycket potential det egentligen finns i de melodier man frĂ„n början tror Ă€r dĂ„liga...
Valle Postat 24 april 2012 Postat 24 april 2012 AlltsÄ, det dÀr Àr nÀstintill obesvarbara frÄgor... Fundera ut nÄgot som du sjÀlv vet att du Àr duktig pÄ och fundera sedan pÄ vad du gjorde för att bli duktig pÄ det. Fundera pÄ nÄgot du vet att du har gjort bra och sedan pÄ hur du kommer fram till att det Àr bra. DÄ har du besvarat huvuddelen av dina frÄgor. DÀrefter kan vi ta teori-bitarna.
Demonproducenten Postat 24 april 2012 Postat 24 april 2012 Hur vet man sedan att den melodin man gör Àr bra? tvekar du sÄ Àr den nog inte detmen sen ska man komma ihÄg att spelade melodier Ä sjungna kan skilja rÀtt rejÀlt hur dom upplevs
PeglegJonka Postat 24 april 2012 Postat 24 april 2012 LÀr dig spela lite gitarr - skriv lÄtar pÄ den och för sedan över det till datorns magiska instrumentvÀrld
Jetblack Postat 24 april 2012 Postat 24 april 2012 Det stĂ„r sĂ„ hĂ€r pĂ„ Wikipedia: "The song is written in the key of Eâ minor with a time signature in common time, and a tempo of 96 beats per minute." Vad menas med att man skrivit en lĂ„t "in the key of Eâ minor"? Börjar lĂ„ten med det ackordet? Nej, det betyder att man har anvĂ€nt den skalan. Det finns olika typer av mollskalor, men en ren Ess-mollskala innehĂ„ller tonerna Eb, F, Gb, Ab, Bb, C, Db, Eb. Det Ă€r inte det viktigaste att kunna för att skapa bra lĂ„tar, men ofta kan en lĂ„t passa riktigt bra i en tonart, medan den inte "lyfter" alls i en annan tonart. Det stĂ„r mycket pĂ„ Wikipedia om olika tonarter och vad som utmĂ€rker olika typer av skalor, lĂ€s mer dĂ€r.
Signia Postat 24 april 2012 Postat 24 april 2012 (redigerat) Jag vill lyckas göra bra popmusik men kÀnner att allt jag gör pÄ datorn genast blir mer house, med samma slinga hela tiden och lÄngsamma uppbyggnader. Jag kÀnner att jag saknar ganska sÄ mycket teoretisk kunskap/erfarenhet för att veta hur man gör pop. Finns det böcker om sÄdant? Hur har de stora producenterna lÀrt sig? Det lÄter som du skulle behöva lÀra dig spela 1-2 riktiga instrument och spela musik för hand, tillsammans med andra, i levande sammanhang nÄgra Är. DÄ kommer det garanterat att lossna. Redigerat 24 april 2012 av Signia 3
LaBrea Postat 24 april 2012 Postat 24 april 2012 Melodierna Ă€r A och O. Pröva sĂ€tt dig ner och analysera kungarna av radio/danspop. Rude Boy Ă€r skriven av bla Stargate som jobbat mycket med Rihanna i övrigt ocksĂ„. Sen, Dr. Luke, Max Martin med flera. Allting handlar om att fĂ„ lĂ„ten att sĂ€tta sig i huvudet pĂ„ folk. Du mĂ€rker sĂ€kert hur rĂ€tt mĂ„nga hitlĂ„tar av idag Ă€r rĂ€tt irriterande egentligen. Men folk lyssnar Ă€ndĂ„ Ă€ven om de kanske skĂ€ms lite, inte vet jag đ Tex Sean Banan! Lyssna noga. FInns inga genvĂ€gar, men lyssna efter saker som tex hur ofta upprepningar anvĂ€nds idag. "I-I-I wanna go-o-o" (Britney) "...we're going u-u-u-u-u-u-u-p" (Loreen) "Come here rude BOY BOY" (Rihanna) "Tonight we're going ha-ha-ha-ha-ha-hard" (Ke$ha) osv. Men jag hĂ„ller ocksĂ„ med tidigare inlĂ€gg hĂ€r. Om du lĂ€r dig instrument och kĂ€nner dig bekvĂ€m med att skriva och förstĂ„r den grundlĂ€ggande mekaniken i lĂ„tskrivande sĂ„ Ă€r du en bra bit pĂ„ vĂ€gen redan dĂ„!
GÀst Postat 27 april 2012 Postat 27 april 2012 Oj, folk har ju faktiskt svarat! Brukar fÄ mejl till min hotmail vanligtvis nÀr det sker. Jag uppskattar era svar. Jag ska försöka lÀra mig spela mer pÄ piano och lÀra mig teorin bakom. Det kÀnns bara som om det kommer ta sÄ enormt lÄng tid med alla ackord. Om jag ska vara Àrlig tror jag dock inte att alla producenter Àr sÀrskilt duktiga pÄ att spela nÄgot instrument. Men jag förlorar ju inget pÄ det. Ska kolla upp det dÀr med skalor mycket mer!
GĂ€st Postat 27 april 2012 Postat 27 april 2012 Melodierna Ă€r A och O. Pröva sĂ€tt dig ner och analysera kungarna av radio/danspop. Rude Boy Ă€r skriven av bla Stargate som jobbat mycket med Rihanna i övrigt ocksĂ„. Sen, Dr. Luke, Max Martin med flera. Allting handlar om att fĂ„ lĂ„ten att sĂ€tta sig i huvudet pĂ„ folk. Du mĂ€rker sĂ€kert hur rĂ€tt mĂ„nga hitlĂ„tar av idag Ă€r rĂ€tt irriterande egentligen. Men folk lyssnar Ă€ndĂ„ Ă€ven om de kanske skĂ€ms lite, inte vet jag đ Tex Sean Banan! Lyssna noga. FInns inga genvĂ€gar, men lyssna efter saker som tex hur ofta upprepningar anvĂ€nds idag. "I-I-I wanna go-o-o" (Britney) "...we're going u-u-u-u-u-u-u-p" (Loreen) "Come here rude BOY BOY" (Rihanna) "Tonight we're going ha-ha-ha-ha-ha-hard" (Ke$ha) osv. Men jag hĂ„ller ocksĂ„ med tidigare inlĂ€gg hĂ€r. Om du lĂ€r dig instrument och kĂ€nner dig bekvĂ€m med att skriva och förstĂ„r den grundlĂ€ggande mekaniken i lĂ„tskrivande sĂ„ Ă€r du en bra bit pĂ„ vĂ€gen redan dĂ„! Absolut, och sen Ă€r texterna vĂ€ldigt enkla. Inga svĂ„ra ord eller knasiga meningsuppbyggnader. Ofta anpassas texten till musiken istĂ€llet för tvĂ€rtom.
LaBrea Postat 27 april 2012 Postat 27 april 2012 Nej, men mÄnga av de bÀsta Àr det. Speciellt de som ocksÄ skriver melodierna och sÄ. Visst, jag har sett beats-producenter som inte verkar ha superkoll, men folk som Max Martin med flera Àr ju rejÀlt kunniga. Om du inte kan mekaniken bakom vilka toner som "funkar" med vilka ackord, vilka ackord som funkar ihop och hur man bygger stÀmmor sÄ kommer det ju ta vÀÀÀldigt lÄng tid innan du lyckats pussla ihop nÄgot som Àr vÀrt namnet. Men grundkunskap inom nÄgot instrument (piano eller gitarr tex) kommer du lÄngt pÄ som pop-kille. Resten Àr bonus.
Piccazzo Postat 27 april 2012 Postat 27 april 2012 (redigerat) Det kÀnns bara som om det kommer ta sÄ enormt lÄng tid med alla ackord.Om jag ska vara Àrlig tror jag dock inte att alla producenter Àr sÀrskilt duktiga pÄ att spela nÄgot instrument. Men jag förlorar ju inget pÄ det. TyvÀrr Àr den krassa sanningen att du mÄste öva pÄ nÄgot för att bli bra pÄ det. Zlatan dök inte bara hux flux upp i Milan och började spela boll. Max martin/Stargate/Dr Luke/Guetta/Blanco/RedOne/Drakchild/Timbaland etc dök inte hux flux upp i musikbranchen och slÀppte hit efter hit. Och ska jag vara Àrlig tror jag att dom flesta stjÀrnproducenter Àr rÀtt duktiga pÄ mÄnga instrument och riktigt duktiga pÄ ett eller tvÄ. Sedan tar dom in musiker som Àr bÀttre nÀr det Àr dags för inspelning , men i lÄt-skrivarfasen gör dom nog det mesta sjÀlv inklusive melodierna till sÄngen och Àven ibland texten oxÄ eller sÄ skriver dom lÄten ihop med artisten eller andra duktiga lÄtskrivare. Redigerat 27 april 2012 av Piccazzo
wellfunk Postat 27 april 2012 Postat 27 april 2012 (redigerat) Jag ska försöka lĂ€ra mig spela mer pĂ„ piano och lĂ€ra mig teorin bakom. Det kĂ€nns bara som om det kommer ta sĂ„ enormt lĂ„ng tid med alla ackord. Om jag ska vara Ă€rlig tror jag dock inte att alla producenter Ă€r sĂ€rskilt duktiga pĂ„ att spela nĂ„got instrument. Men jag förlorar ju inget pĂ„ det. HĂ„ller med Piccazzo. Att tro att producenter inte kan spela musik Ă€r fel. Det Ă€r ju det som producenter gör... musik musik muzick. Man blir vĂ€ldigt bra i slutĂ€ndan pĂ„ det som man sysslar med allra mest. Sedan finns det ju sĂ„klart olika sĂ€tt att skapa musik pĂ„; vare sig det Ă€r genom att sitta och skriva in midi-spĂ„r, spela enkla ackord pĂ„ pianot eller gitarren, sampling eller programmera trummaskiner. Det handlar i princip om att kunna bemĂ€stra nĂ„gonting sĂ„ att du fĂ„r din musik att lĂ„ta som du vill. SĂ„ plocka upp ett instrument đ och börja lira. Om inte annat Ă€n för att du kommer ha sĂ„ sjukt kul nĂ€r du börjar fatta hur det funkar. Och tĂ€nk inte pĂ„ att det tar för lĂ„ng tid,,, försök har roligt med det istĂ€llet sĂ„ kommer du se hur teorin lĂ„ngsamt kommer krypa sig pĂ„! Redigerat 27 april 2012 av wellfunk
pikzel Postat 27 april 2012 Postat 27 april 2012 Ta din favorit-popdÀnga och slÀng in den i din DAW. Lyssna och kolla vad som hÀnder vid vilka tidpunkter. Hur lÄng buildup Àr vanlig? Hur ser lÄtstrukturen ut mer generellt? Hur ofta introduceras nya saker? Hur lÀnge Àr de kvar? Hur komplex Àr rytmiken? SjÀlvklart krÀvs en duktig musik, men som nÀstan all musik sÄ finns mer eller mindre ett utarbetat arbetssÀtt. Det Àr ju inte direkt sÄ att de sitter och jammar loss och bara "kÀnner" att lÄten borde bestÄ av intro, vers, brygga, refrÀng, vers, brygga, refrÀng, stick, dubbelrefrÀng, outro. intro, vers, brygga, refrÀng, vers, brygga, refrÀng, stick, outro.
JJRockford Postat 27 april 2012 Postat 27 april 2012 Om jag ska vara Ă€rlig tror jag dock inte att alla producenter Ă€r sĂ€rskilt duktiga pĂ„ att spela nĂ„got instrument. Jag tror att du tror fel đ HĂ€r kan du t ex kolla lite av Anders Bagges fĂ€rdigheter inom piano och sĂ„ng: Vet att Ă€ven Andreas Carlsson Ă€r riktigt duktig pĂ„ bĂ„de gitarr och sĂ„ng, och det gĂ€ller sĂ€kert de allra flesta. Det finns vĂ€l för all del producenter som inte Ă€r sĂ„ duktiga pĂ„ instrument och sĂ„ng, men dom jobbar nog dĂ„ oftast som just producenter och inte lĂ„tskrivare.
JJRockford Postat 27 april 2012 Postat 27 april 2012 Han har Àven gjort en liten lÄtskrivare-guide: Del 1: Del 2: Och del 3:
pikzel Postat 27 april 2012 Postat 27 april 2012 Vet att Àven Andreas Carlsson Àr riktigt duktig pÄ bÄde gitarr och sÄng, och det gÀller sÀkert de allra flesta. Det finns vÀl för all del producenter som inte Àr sÄ duktiga pÄ instrument och sÄng, men dom jobbar nog dÄ oftast som just producenter och inte lÄtskrivare. Snyggt, du svarar pÄ att inte alla producenter Àr duktiga pÄ instrument genom att ge tvÄ exempel pÄ nÄgra som faktiskt Àr det. ForskningskarriÀren Àr nog inget för dig, min vÀn.
Neosus Postat 27 april 2012 Postat 27 april 2012 Snyggt, du svarar pĂ„ att inte alla producenter Ă€r duktiga pĂ„ instrument genom att ge tvĂ„ exempel pĂ„ nĂ„gra som faktiskt Ă€r det. ForskningskarriĂ€ren Ă€r nog inget för dig, min vĂ€n. Din hjĂ€rna verkar sova precis lika mycket som min.. đ
pikzel Postat 27 april 2012 Postat 27 april 2012 Din hjĂ€rna verkar sova precis lika mycket som min.. đ Ja, men det Ă€r ju fredag!
LaBrea Postat 27 april 2012 Postat 27 april 2012 Det Àr som Anders Bagge har sagt i intervjuer nÀr han blivit tillfrÄgad vad som Àr viktigt hos en producent. Att man kan sjunga. Du behöver inte vara Freddie Mercury, men du mÄste kunna förmedla dina sÄngidéer och kunna "tÀnka sÄng". Att spela in melodin med typ piano och försöka fÄ demosÄngaren att förstÄ hur du menar Àr bara tidskrÀvande, blir oftast inte bra och verkar oproffsigt. Det nÀmndes mÄnga namn innan pÄ producenter. Bagge kan ju sjunga och spela piano som bevisat av videon ovan, Dr Luke spelade gitarr i mÄnga Är för SNL-orkestern innan han slog igenom, Max Martin Àr ju gammal hÄrdrockssÄngare, spelar piano pÄ mÄnga produktioner och Àr tydligen ett musikaliskt geni (gamla Cheironare har sagt att han kan med klassisk musik och annat pÄ hög nivÄ ocksÄ, bara naturlig talang), Andreas Carlsson har turnerat som gitarrist och haft en karriÀr som sÄngare ocksÄ han plus att han spelar piano. The list goes on and on.
JJRockford Postat 27 april 2012 Postat 27 april 2012 Snyggt, du svarar pĂ„ att inte alla producenter Ă€r duktiga pĂ„ instrument genom att ge tvĂ„ exempel pĂ„ nĂ„gra som faktiskt Ă€r det. ForskningskarriĂ€ren Ă€r nog inget för dig, min vĂ€n. Sicken tur för mig, eftersom jag inte har nĂ„gra planer pĂ„ nĂ„gon forskningskarriĂ€r đ Men om du fĂ€ller in taggarna lite och lĂ€ser lite noggrannare sĂ„ Ă€r det kanske inte sĂ„ förvirrat som det verkar. Möjligen beror det lite pĂ„ hur man definierar rollerna "lĂ„tskrivare" och "producent". Och det blir vĂ€l inte mindre rörigt av att mĂ„nga av kĂ€ndisarna som figurerar hĂ€r i trĂ„den Ă€r bĂ„da delarna, kanske samtidigt i mĂ„nga jobb. Om vi gĂ„r pĂ„ Wikipedias definitioner ("musikproducent" Ă€r termen man ska söka pĂ„) sĂ„ tror jag att det Ă€r betydligt viktigare att vara duktig pĂ„ att sjunga och spela om man Ă€r lĂ„tskrivare Ă€n om man Ă€r en "ren" producent. 1
John NT Postat 27 april 2012 Postat 27 april 2012 Den hĂ€r trĂ„den Ă€r faktiskt rĂ€tt sympatisk, den ger credit dĂ€r den förtjĂ€nats đ MĂ„nga gnĂ€ller pĂ„ att popmusik Ă€r hjĂ€rndött och dĂ„ligt och att alla i den sfĂ€ren Ă€r talanglösa. Detta Ă€r förstĂ„s mot all logik, eftersom artisterna med störst kapital och skivbolagen med störst kapital givetvis inte investerar de pengarna i att jobba med amatörer. Visst, varje poplĂ„t pĂ„ radio ger inte en fullvĂ€rdig representation av den lĂ„tskrivarens samlade musikaliska kunskap. DĂ„ hade vi med all sannolikhet inte orkat lyssna. Men pĂ„ de toppnivĂ„er vi pratar om hĂ€r sĂ„ gĂ€ller det ju att kunna leverera slagdĂ€ngor pĂ„ löpande band, den ena ska avlösa den andra, och man har inte rĂ„d att vĂ€nta pĂ„ att nĂ„n lĂ„tskrivare ska sitta hemma och vĂ€nta pĂ„ inspiration eller att musikerna ska göra fler tagningar för att sĂ€tta lĂ„ten. Allt ska bara göras pĂ„ sĂ„ kort tid som möjligt och bli sĂ„ populĂ€rt som möjligt. KĂ€nner mĂ„nga studiomusiker som utan problem sĂ€tter en hel skiva pĂ„ första tagningen lĂ€sandes pĂ„ ett notpapper. Finns mĂ„nga dolda ninjor bakom radiohitsen. Att killar som Max Martin efter typ 20 Ă„r fortfarande skriver var och varannan vĂ€rldsetta och gör det mĂ„nga gĂ„nger per Ă„r dessutom Ă€r för mej inget annat Ă€n helt fantastiskt. Jag har enorm respekt för sĂ„na hĂ€r yrkesmĂ€n. 4
GĂ€st Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 Jag förstĂ„r absolut att mĂ„nga stora producenter som Max Martin har musikalisk talang, det Ă€r lite av en sjĂ€lvklarhet. Men, samtidigt tror jag inte att det krĂ€vs vĂ€ldigt mycket teoretisk kunskap eller att man mĂ„ste vara grymt duktig pĂ„ att spela nĂ„got instrument för att kunna göra en hit. Det handlar mer om att man Ă€r duktig pĂ„ att producera. Ett exempel Ă€r alla DJs som blir producenter över en natt, hur mycket kan de om musik kan man frĂ„ga sig? Calvin Harris och Adrian Lux t.ex. ĂndĂ„ toppar deras lĂ„tar musiklistorna. Om vi tar Rihannas lĂ„t We Found Love som ett exempel, den har legat pĂ„ topp ett bra tag nu och Ă€r producerad av Calvin Harris. Hur svĂ„r Ă€r den? Det Ă€r en slinga som upprepas under nĂ€stintill HELA lĂ„ten. Det Ă€r inga svĂ„ra ackord eller komplexa melodier det handlar om. MEN, lĂ„ten förmedlar en kĂ€nsla och det Ă€r det jag tror Ă€r det viktigaste. Sedan kan man ju Ă€ven frĂ„ga sig hur stor den skulle blivit om det inte var just Rihanna som sjöng den, men det Ă€r en annan diskussion. Det man egentligen behöver idag om man inte kan spela nĂ„got instrument Ă€r ett ackord-preset med förinstĂ€llda ackord och sedan kan man leka lite med sitt piano för att hitta en bra melodi som passar till ackorden. Detta kan lĂ„ta lite nonchalant, men jag tycker personligen att den sortens musik som t.ex. Anders Bagge gör (har inte riktigt koll pĂ„ vad Andreas Carlsson gjort de senaste Ă„ren) kĂ€nns vĂ€ldigt daterad. Det lĂ„ter som den musiken som gjordes under sent 90-tal och som inte fĂ„r samma genomslag idag. Ăverdramatiska 'heartbroken'-lĂ„tar. Det jag ursprungligen ville var att fĂ„ lite tips pĂ„ hur jag kan göra en Rihanna-aktig lĂ„t, men den hĂ€r diskussionen var ocksĂ„ intressant. đ
LaBrea Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 Men alltsÄ det handlar ju om en helhet. Som i fallet "We Found Love". Det Àr ÀndÄ toplinen som gjort att den har blivit en hit. Du mÄste ha ett öra för melodier för att kunna skapa det som sÀtter sig i hjÀrnan. Nu vet jag inte om Calvin Harris toplineat ocksÄ eller bara proddat. Men du slÀnger inte ur dig ett sÄnt "riff" och sÄna melodier ur ingenstans och bara slÀnger ihop det till en klubbfÀrdig dÀnga. Men det verkar som att du mest Àr inne pÄ producentspÄret och inte sjÀlva skrivandet? För i 99% av fallen sÄ Àr det ju en slagkraftig sÄngmelodi som Àr grunden till en stor hit. SHM Àr vÀl lite undantag pÄ den fronten. Men de har istÀllet spenderat Är ut och Är in pÄ att bli nÄgra av vÀrldens bÀsta DJ's och pÄ det viset kunnat skaffa sig ett rykte. För visst, det Àr inte sÀkert att "We Found Love" skulle blivit en superhit om Lisa som lider av ungdomsreumatism och bor ett kvarter bort hade sjungit in den. SÄ tÀnker jag om Loreens "Euphoria". Det Àr en typisk RihannalÄt pÄ mÄnga sÀtt och hade förmodligen kunnat bli en Billboard-etta med Riri, men det kommer ju inte ske med Loreen Àven om hon vinner ESC. Fan vad lÄngt det blir. Men hur som hur, du kommer ju att vara tvungen att lÀra dig diverse musikkunskap under tiden du utvecklas med ditt producerande (och skrivande). Det kommer ju automatiskt. "Aha, de tvÄ tonerna fungerade ihop, nu vet jag det". Men vÀgen till att bli duktig nog att skriva en vÀrldshit Àr mycket lÄng. Skrivandet Àr svÄrt nog och krÀver en viss talang. Sedan om du framförallt vill bli producent sÄ mÄste du kunna komma med nÄt nytt. och dÄ kan du definitivt inte förlita dig pÄ fÀrdiga "ackord presets". SÄnt mÄste du kunna skapa sjÀlv, annars kommer ingen vilja jobba med dig. SÄ Àr det bara.
Piccazzo Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 (redigerat) Det jag ursprungligen ville var att fĂ„ lite tips pĂ„ hur jag kan göra en Rihanna-aktig lĂ„t, men den hĂ€r diskussionen var ocksĂ„ intressant. đ Skriver en lĂ„t i Eâ dur i 96 bpm och skriver en bra refrĂ€ng. Sedan mĂ„ste du ju fĂ„ alla ljuden att passa ihop och fĂ„ trummorna att stĂ€mma med tonarten men det finns sĂ€ker bra presets för det sĂ„ det kan ju inte vara sĂ„ svĂ„rt. Redigerat 28 april 2012 av Piccazzo
rockingring Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 Jag vill lyckas göra bra popmusik men kĂ€nner att allt jag gör pĂ„ datorn genast blir mer house, med samma slinga hela tiden och lĂ„ngsamma uppbyggnader. Jag kĂ€nner att jag saknar ganska sĂ„ mycket teoretisk kunskap/erfarenhet för att veta hur man gör pop. Finns det böcker om sĂ„dant? Hur har de stora producenterna lĂ€rt sig? Rihannas musik Ă€r typisk sĂ„n musik jag vill lĂ€ra mig att göra. Poppigt och dansvĂ€nligt fast med attityd. Om man hör pĂ„ t.ex. Rude Boy lĂ„ter den vĂ€ldigt enkel, men hur har dem egentligen gjort den? http://www.youtube.com/watch?v=e82VE8UtW8A&ob=av3e Det stĂ„r sĂ„ hĂ€r pĂ„ Wikipedia: "The song is written in the key of Eâ minor with a time signature in common time, and a tempo of 96 beats per minute." Vad menas med att man skrivit en lĂ„t "in the key of Eâ minor"? Börjar lĂ„ten med det ackordet? LĂ„ten kĂ€nns vĂ€ldigt enkel men jag tror inte det Ă€r sĂ„ enkelt att göra den. Hur vet man sedan att den melodin man gör Ă€r bra? Om jag skulle spelat Rude Boy melodin hemma pĂ„ mitt keyboard skulle jag nog tycka att det sög. Det sĂ€ger lite om hur mycket potential det egentligen finns i de melodier man frĂ„n början tror Ă€r dĂ„liga... Handlar bara om talang, kan du inte sĂ„ kan du inte. Bara att bita i det sura Ă€pplet. Handlar bara om talang, kan du inte sĂ„ kan du inte. TyvĂ€rr. Bara att bita i det sura Ă€pplet.
GÀst Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 (redigerat) Men alltsÄ det handlar ju om en helhet. Som i fallet "We Found Love". Det Àr ÀndÄ toplinen som gjort att den har blivit en hit. Du mÄste ha ett öra för melodier för att kunna skapa det som sÀtter sig i hjÀrnan. Nu vet jag inte om Calvin Harris toplineat ocksÄ eller bara proddat. Men du slÀnger inte ur dig ett sÄnt "riff" och sÄna melodier ur ingenstans och bara slÀnger ihop det till en klubbfÀrdig dÀnga. Men vÀgen till att bli duktig nog att skriva en vÀrldshit Àr mycket lÄng. Skrivandet Àr svÄrt nog och krÀver en viss talang. Sedan om du framförallt vill bli producent sÄ mÄste du kunna komma med nÄt nytt. och dÄ kan du definitivt inte förlita dig pÄ fÀrdiga "ackord presets". SÄnt mÄste du kunna skapa sjÀlv, annars kommer ingen vilja jobba med dig. SÄ Àr det bara. Haha, jag tror att jag framstÄr som en brat i det hÀr forumet nÀr jag bl.a. pratar om ackord-presets. Jag förstÄr att det Àr oproffsigt och att det inte gÄr att jobba som producent pÄ det sÀttet men det var en teori. Jag tror i Àrlighetens namn att mÀnniskor har en tendens att försvÄra en hel del och hellre ser omöjligheter Àn möjligheter. Jag som person har ofta instÀllningen till att saker i grund och botten Àr enkla och att allt inte Àr sÄ svÄrt. SjÀlvklart ska man vara realistisk, men jag tror hellre pÄ att vara optimistisk. Ville bara förklara det och sÀga att jag förstÄr att saker inte kommer hur enkelt som helst men att det som frÄn början anses svÄrt Àr enklare Àn man tror. Jag syftar inte pÄ produktion. Jag menar musikteori och att man kan spela instrument. Att skriva lyrics tror jag inte heller Àr sÀrskilt svÄrt. NÀr det kommer till Calvin Harris tror jag pÄ riktigt att det kommit ur ingenstans. SjÀlvklart Àr materialet bearbetat en lÀngre tid och han har fÄtt hjÀlp med lÄtskrivandet och finputsningen. Men tror att lÄten i grund och botten kom ur att han satt och lekte med sin keyboard. TvÄ andra exempel: Nause med lÄten 'Made Of' som blev uttjatad pÄ radion och Stromae med 'Alors On Danse' som blev en vÀrldshit. PÄ tal om SHM, har du sett deras dokumentÀr dÀr man ser hur de började med 'One'? http://www.youtube.com/watch?v=ki-JstNotaU och http://www.youtube.com/watch?v=6jHy47m80bs Videon med Stromae Àr ju gjord i efterhand och Àr gjord för att marknadsföra produkter, men det Àr enkelheten jag ville visa. Sen Àr alla exempel jag ger houselÄtar och inte pop, men det borde ju inte vara sÄ mycket svÄrare med pop tÀnker jag... Redigerat 28 april 2012 av GÀst
JJRockford Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 @blabel: Varför frĂ„gar du nĂ€r du inte Ă€r intresserad av svaren? Alla som hĂ„llit pĂ„ med musik har sĂ€kert tĂ€nkt flera gĂ„nger "Det borde vĂ€l inte vara sĂ„ svĂ„rt att skriva en sĂ„dan dĂ€r lĂ„t EGENTLIGEN?". Och sen har vi ju alla dom som pysslar med nĂ„gon "svĂ„rare" musik som anser att dom skulle kunna skriva topplistemusik lika bra som vilken hitmakare som helst. Upp till bevis dĂ„, sĂ€ger jag bara. TĂ€nkte sjĂ€lv lĂ€nge att jag inte riktigt kunde begripa varför t ex Max Martin var sĂ„ hypad. Tyckte sĂ€llan att hans lĂ„tar Ă€r nĂ„got speciellt. Det tog nĂ„gra Ă„r innan jag kom pĂ„ att en egenhet med dom Ă€r att, till skillnad mot _vĂ€ldigt_ mycket av alla annan musik man hör, sĂ„ sĂ€tter sig hans lĂ„tar pĂ„ hjĂ€rnan efter en enda genomlyssning. Om det sen Ă€r bra eller dĂ„ligt vet jag inte, men det finns uppenbarligen folk som Ă€r beredda att betala vĂ€ldigt mycket pengar för den talangen. Det Ă€r för övrigt mycket möjligt att han gjort lika bra lĂ„tar om han inte kunnat spela ett enda instrument. Det kommer vi aldrig att fĂ„ veta. Men faktum kvarstĂ„r att de allra flesta av de stora lĂ„tskrivarna ocksĂ„ Ă€r mycket skickliga musiker. Om det sen ger att man mĂ„ste vara en skicklig musiker för att bli en bra lĂ„tskrivare fĂ„r vĂ€l var och en avgöra. Vad som dĂ€remot Ă€r mer odiskutabelt Ă€r vĂ€l att t ex hela f d Cheiron-gĂ€nget Ă€r arbetsnarkomaner utan dess like. Prova t ex att lĂ€sa Andreas Carlssons bok "LĂ„tarna som skrev mitt liv". SjĂ€lv blir jag alldeles matt av att bara lĂ€sa đ 2
GÀst Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 (redigerat) @blabel: Varför frÄgar du nÀr du inte Àr intresserad av svaren? Alla som hÄllit pÄ med musik har sÀkert tÀnkt flera gÄnger "Det borde vÀl inte vara sÄ svÄrt att skriva en sÄdan dÀr lÄt EGENTLIGEN?". Och sen har vi ju alla dom som pysslar med nÄgon "svÄrare" musik som anser att dom skulle kunna skriva topplistemusik lika bra som vilken hitmakare som helst. Upp till bevis dÄ, sÀger jag bara. Jag Àr tvÀrtom vÀldigt intresserad av svaren och tar Ät mig av allting som skriv hÀr, men jag tycker ocksÄ det Àr vÀrt att ifrÄgasÀtta och motargumentera. Det har blivit en vÀldigt intressant diskussion tycker jag sjÀlv och jag lÀr mig vÀldigt mycket av alla som svarar tillbaka. Kanske kommer jag ocksÄ en dag komma till instinkten att nÀÀ, det var nog inte sÄ enkelt som jag trodde trots allt. Men just nu tÀnker jag inte sÄ. Det Àr skillnad pÄ musikkunskap och musikkÀnsla. Flera har sagt att man mÄste veta vad som lÄter bra och att man mÄste kunna göra en bra melodi, men dÄ behöver jag vÀl först och frÀmst ha bra smak och inte nödvÀndigtvis mycket kunskap? Redigerat 28 april 2012 av GÀst
LaBrea Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 Du har den typiska instÀllningen som de flesta nybörjare har nÀr de lyssnar pÄ pop. Att det inte Àr sÄ svÄrt. SÄ tÀnkte jag ocksÄ nÀr jag spelade komplicerad heavy metal i olika garage. Det Àr bra att ha instÀllningen att "jag kan!", den mÄste man ha, det vill sÀga sjÀlvförtroendet. Men samtidigt mÄste man ha insikten att det kommer att ta en jÀÀÀÀvla massa jobb och lÀrande innan man klarar av att skriva hits. AlltsÄ, de flesta lÄtarna kommer ju frÄn att man sitter och "leker" å la "One". Men nÀr du har kommit pÄ den slingan sÄ ska du ha rÀtt ljud till den, du mÄste hitta rÀtt basgÄng som passar till melodin. I pop Àr det ofta nÄgra "counter-melodies" i bakgrunden ocksÄ, och dÄ ska du hitta rÀtt ljud till de ljuden ocksÄ. Hitta rÀtt groove i trummorna, rÀtt trumljud, lÄta alla ljud hitta sin plats i mixen och inte brÄka med varandra. Jag sÀger inte att man "mÄste" göra sÄhÀr, men "Teenage Dream" med Katy Perry har 182 spÄr, och det Àr en vÀldigt simpel lÄt. Det mÄste lÄta fett, men grunden i pop Àr att det ska vara simplistiskt i de allra flesta fall. MÄnga lÄtar Àr ju samma 3 ackord hela lÄten igenom utan att det blir trÄkigt. Det kommer in nya element i produktionen och smÄ variationer som kryddar. SÄnt Àr riktigt svÄrt att fÄ till. Det Àr som en föregÄende talare sa hÀr om Cheiron. De bodde ju dÀr nere i princip och bara nötte. Christian Lundin tappade vÀl typ halva kroppsvikten för att han bara satt dÀr nere och skrev och skrev och utvecklades. Det med texter ocksÄ. Visst, det Àr ju inte poesi det handlar om inom dagens popmusik. Men du ska lyckas skriva nÄt som ligger rÀtt i tiden, som Àr precis lagom och passande till artisten som ska framföra det och det Àr inte alltid jÀttelÀtt. Och sen ska orden lÄta bra ocksÄ. AlltsÄ ligga bra i munnen i förhÄllande till melodin etc. Det Àr ingen som sÀger att du mÄste bli Mozart. Men grunderna kan alla producenter och lÄtskrivare pÄ hög nivÄ. De sitter inte och hamrar pÄ tonen F nÀr det spelas ett D-dur och undrar varför det lÄter konstigt. Om du fattar vad jag menar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.