Jump to content
Annons

wellfunk

Medlem
  • Antal inlägg

    8
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Aa vad tråkigt =( Tack för hjälpen!
  2. Aa vi pratar om resonans i olika sammanhang nu. Om du nu ska spela trummor där och hålla en stark ljudnivå så kommer dina grannar troligtvis höra trummorna, men det verkar som så inte är fallet. Akustik är väl ändå ett ämne som täcker ljudreduktion f.ö.
  3. Resonansfrekvenser har endast att göra med vilka dimensioner ett rum har, ett betonggolv reflekterar dock alla frekvenser väldigt mycket. Anledningen till att man kanske får mindre resonans i rummet när man bygger till ett flytande golv är pga man skapar en ny reflektions yta som inte är lika hårt som betong, man kan även göra det med bla ett lager mattor 🙂
  4. Flytande golv används när man vill slippa att buller och andra störiga ljud kommer med på inspelningar. Dessa kommer främst utifrån och fortplantar sig i hustets stomme, och ett flytande golv har ett absorberande skikt mellan sig och stommen som dämpar vibrationerna. Detta används ju mest i studiosammanhang, så om du bor i ett tyst område med lite trafik så kommer det inte behövs om du ska använda lokalen till att repa och "ev. spela in". Investera hellre i en massa mattor och trivsam inredning med typ soffor och sånt så att du slipper jobbiga efterklanger, plus att du gör det trevligt att vara där 🙂 Ett flytande golv är nog överflödigt i ditt fall.
  5. Sant, det blir lättare att höra vad basen faktiskt spelar när man har med dom övertoner som finns. Men dessa är ändå inte det viktigaste som finns i instrumentet 🙂 Det är ju trots allt fortfarande en bas.
  6. Dom viktigaste pluggarna som man måste lära sig att arbeta med när du håller på med musik är EQ och kompressor. Blir du bra på det är steget till ett riktigt nice sound inte långt ifrån. Jag skulle försöka lära mig att lyssna till instrument och försöka förstå hur ljuden är uppbyggda, typ var på frekvensbanden låter det mest. En cymbal tex har väldigt mycket höga frekvenser och övertoner som fan, testa att spela upp ett cymballjud och lek runt med en EQ för att se vad som händer med ljudet om du gainar olika områden olika mycket. En bas ligger mest i dom låga frekvensbanden men innehåller oftast lite höga frekvenser, lek runt med det och se efter vad som händer med ljudet. Några konkreta tips är att ta bort 'onödiga' frekvenser, sådana frekvenser som kanske finns med när man spelar in ett instrument men som inte gör något speciellt för ljudet. En elgitarr kan ibland brumma och eftersom du endast behöver mellanregister och uppåt för att höra vad som spelas kan du likagärna skära bort det låga registret rakt av. För en elbas är det ju tvärtom, många låga frekvenser men nästan inget alls i mellan- och översta registret förutom övertoner och skorr från strängarna, så om man inte vill ha något sådant kan man lika gärna skära bort det med ett lågpass-filter. Det i stora drag detta man menar när man pratar om att "göra plats för dom andra instrumenten i mixen".
  7. Håller med Piccazzo. Att tro att producenter inte kan spela musik är fel. Det är ju det som producenter gör... musik musik muzick. Man blir väldigt bra i slutändan på det som man sysslar med allra mest. Sedan finns det ju såklart olika sätt att skapa musik på; vare sig det är genom att sitta och skriva in midi-spår, spela enkla ackord på pianot eller gitarren, sampling eller programmera trummaskiner. Det handlar i princip om att kunna bemästra någonting så att du får din musik att låta som du vill. Så plocka upp ett instrument 🙂 och börja lira. Om inte annat än för att du kommer ha så sjukt kul när du börjar fatta hur det funkar. Och tänk inte på att det tar för lång tid,,, försök har roligt med det istället så kommer du se hur teorin långsamt kommer krypa sig på!
  8. wellfunk

    Trasig monitor?

    Jag har för en vecka sedan införskaffat ett par Event 20/20 BAS från thomann. Men nu har jag ett ganska stort problem; den ena av dessa låter sjukt mycket starkare än den andra vid uppstart. Tweetern på denna rasslar dessutom väldigt mycket, och utifrån sett är det inget som sitter löst 😳 Det låter nästan som att den är trasig! När dom sedan har fått stå och spelat ett tag verkar allt lägga sig och dom båda hamnar på en jämn nivå och det går inte att höra någon skillnad mellan dom, men det tar alltså ett tag typ 8-15 min innan det har jämnat ut sig helt och hållet. Jag har kollat att båda är inställda likadant, så det är inte någon gain eller lo- hi-shelf som spökar. Jag har även provat att byta plats på utgångarna från mitt extarna ljudkort men det är fortfarande samma monitor som knasar. Jag skickade ett mail för 2 dagar sedan till dom på Thomann för att se vad dom har att säga om mitt problem, om jag bör returnera den eller om dom har någon annan lösning, men har ännu inte fått något svar. Så jag tänkte kolla här; Har någon haft samma problem, och finns det något sätt att lösa det på annat än att skicka tillbaka? Litet tråkigt att behöva slänga iväg den och behöva vänta en vecka till på så fina grejjer jag redan har, men jag måste kunna lita på mina mixar. 😕
×
×
  • Skapa ny...