Jump to content
Annons

Tv-licensen kan avskaffas


Valle

Recommended Posts

Tv-licensen ska avskaffas och public service ska i stället finansieras med skatt. Därmed kan också Radiotjänst i Kiruna läggas ner. (---) Förslagen väntas bli presenterade i september och förändringarna kan komma att införas från den 1 januari 2014.

Källa: http://www.dn.se/kul...n-kan-avskaffas

Najs, från mer eller mindre tvång vill man nu gå till ofrånkomligt.

Det enda positiva jag ser i det här är att alla de som envist och alltid lika felaktigt tjatat om att Public Service finansierats med skatter nu kanske kan hålla käften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Smaksak, risken är att det här bara är steg ett och att vi bara har idol och big brother och annan dum-tv om några år. Svt sänder faktiskt en hel del bra program som inte ingår i de kommersiella kanalernas utbud.

Link to comment
Dela på andra sajter

risken är att det här bara är steg ett och att vi bara har idol och big brother och annan dum-tv om några år.

Ja, fast man bör fråga sig: Sänder de kommersiella TV-kanalerna "dum-tv" bara för the fuck of it, eller faktiskt för att det finns nog så dumma tittare som älskar att hata "dum-tv"?

De som tror på det förra är nog dumma i huvudet, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fast man bör fråga sig: Sänder de kommersiella TV-kanalerna "dum-tv" bara för the fuck of it, eller faktiskt för att det finns nog så dumma tittare som älskar att hata "dum-tv"?

De som tror på det förra är nog dumma i huvudet, tror jag.

Givetvis för att det är lönsammast för dem, dvs maximala reklamintäkterna per investerad krona.

Tyvärr skulle programutbudet bli väl enkelspårigt med bara de kommersiella kanalerna. Jag tittar gärna på diverse underhållande "skräp", men även på lite vettigare program - och de visas oftast på svt. För någon vecka sedan gick en mycket bra dokumentär http://svt.se/2.178260/1.2774673/konstnarskap_pa_anstalt?page178260=1. Någon kommersiell kanal visar iofs Louis Theroux.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr skulle programutbudet bli väl enkelspårigt med bara de kommersiella kanalerna.

Nej, det blir vad som rimligen efterfrågas av tittarna. Gäller såväl kommersiell TV som PS.

Enkelspårigt? Allt du hittar i PS hittar du i vilket kommersiell-TV-utbud som helst. Jag skulle snarare vilja säga att med kommersiell TV har det blivit så jävla svårt att bestämma sig för vad man vill se på en given kväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det blir vad som rimligen efterfrågas av tittarna. Gäller såväl kommersiell TV som PS. Enkelspårigt? Allt du hittar i PS hittar du i vilket kommersiell-TV-utbud som helst. Jag skulle snarare vilja säga att med kommersiell TV har det blivit så jävla svårt att bestämma sig för vad man vill se på en given kväll.

Är rätt övertygad om att du är en utpräglad zappare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

nu ska jag va jättegrinig och sur, så håll i hatten.

F*#K Radiotjänsten, SVT och svensk radio!

Först och främst så kollar jag ALDRIG på svt. Det är så mycket skräp så jag tror jag spyr. Inte ens melodifestivalen lockar, tyvärr. Svensk radio är ännu värre. Bara en massa reklam, eller så är det 7 låtar som går om och om igen så man bara hör samma skräp varje dag. Nu kollar jag inte på TV sådär jättemycket längre över huvud taget. Jag har en sån där Boxee Box. Med den kollar jag på mycket talkshows och serier som internet har att erbjuda. Många utav dem finns på Youtube. Såsom Film State, Tekzilla, TechnoBuffalo med fler. Använder också Netflix på den. Dem få gånger jag kollar på TV så är det Canal+ (aka C-more), 6an eller MTV. Kanaler jag gladiligen betalar för. Visst, MTV var inte vad det var förr, men dem har sina moments.. EMA's, VMA's and such, Blue Mountain State ect.

Nu ska jag kasta bajs på TV-licensen. Varför i helvete ska jag betala den för? "Ja för att du kan se SVT", ja men nu kollar jag ju inte? "Nej men du KAN ju se SVT".. Jaha, okej. Så om jag startar ett företag och startar en tidning, lägger tidningen i din brevlåda varje dag.. kan jag då kräva att du ska betala för den då? "Men haha, det är ju inte samma sak!". Klart det är? du KAN ju läsa tidningen? Jag trodde det var okej att kräva pengar av människor för en tjänst dem inte beställt, det är väl så vi gör här i Sverige?

Jag hade kunnat betala för SVT om det var något av kvalité, men det är det inte imho. Sen att dem försöker få så att alla med en dator och mobil ska betala också? Herregud.. Samma sak där. Kan jag då alltså starta en podcast, sända skit live hemmifrån och sedan kräva hela Sverige på pengar för att "du kan titta på det gratis"? morr.

Jag tror att det är såhär, dem har nog bara den här TV-licensen för att om SVT skulle vara som alla andra kanaler, att du betalar ett abonomang, så skulle inte lika många titta. Jag tror nog att dem skulle tappa en tredjedel av sina tittare om SVT var en "vanlig betalkanal". Så därför försöker dem ta betalt av hela svenska folket istället.

Jag är villig "take one for the team", och ta en varning, för det här behöver bli sagt.

Till människorna bakom SVT, Sveriges Radio och Radiotjänst.. go fuck yourselfs you piece of shit assholes. I'm out.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

BEtyder det då att alla ska behöva betala för det då? Det där inget riktigt bärande argument. Jag ingen lust att betala för en tjänst jag inte gillar och använder. Skulle du vilja börje betala för kanaler du inte ser på?

Du kanske inte vill betala för sjukvården heller, så länge du inte blir sjuk, eller försvaret, så länge det inte blir krig? Public service är som jag ser det en del av allmännyttan och en viktig del av samhället. Tycker dock att kostnaden borde bäras av skattemedel istället för en licens vilket känns föråldrat, men du är förmodligen emot det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske inte vill betala för sjukvården heller, så länge du inte blir sjuk, eller försvaret, så länge det inte blir krig? Public service är som jag ser det en del av allmännyttan och en viktig del av samhället. Tycker dock att kostnaden borde bäras av skattemedel istället för en licens vilket känns föråldrat, men du är förmodligen emot det med.

SKäp dig för fan, hur kan du placera skit som svt i samma fack som sjukvård och försvar?? Du behöver inte svt för att överleva.

Du kan vi lika gärna börja skatta för alla museeum, konstutställnincar mm? Det blir ju samma sak. Jag tycker att man borde bara fick aktiv inloggning för svtplay.

Man kan nästan jämnföra det vär med trängselskatt.

Ser att du köpt bil, då får du betala skatt.

Men ja kör ju inte i stan?

Men du kan köra i stan, därför får du betala trängselskatt precis som alla andra.

Fuck you.

Link to comment
Dela på andra sajter

SKäp dig för fan, hur kan du placera skit som svt i samma fack som sjukvård och försvar?? Du behöver inte svt för att överleva.

Du kan vi lika gärna börja skatta för alla museeum, konstutställnincar mm? Det blir ju samma sak.

Haha. Men det är ju det vi gör. ... .... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

men jag fattar inte varför dom inte kan göra svt, svtplay till en tjänst som man kan få köpa om man vill ha de varför alla ska betala för de bara för vi kan se de men klart vi kan se de (de är ju grattis) gör om svtplay så man får ett inloggningsdomän eller liknande dom som vill se de får betala säg 75-150kr i månaden vill du kunna se de så betala vill du inte så slipper du 🙂 tycker de är löjligt att alla som har internet/mobil ska betala tv-licens bara för dom kan se de. men när de gäller mig så betalar jag tv-licensen och jag kollar på svt1 och svt2 då och då inte ofta men de händer men anser inte att alla ska behöva betala för de bara för dom kan se de och att dom skickar folk för kolla om dom har tv-mottagare hemma tycker jag bara är sjuk de hade dom sluppit om de var en tjänst man får betala för.

Link to comment
Dela på andra sajter

SKäp dig för fan, hur kan du placera skit som svt i samma fack som sjukvård och försvar?? Du behöver inte svt för att överleva.

Du kan vi lika gärna börja skatta för alla museeum, konstutställnincar mm? Det blir ju samma sak. Jag tycker att man borde bara fick aktiv inloggning för svtplay.

Man kan nästan jämnföra det vär med trängselskatt.

Ser att du köpt bil, då får du betala skatt.

Men ja kör ju inte i stan?

Men du kan köra i stan, därför får du betala trängselskatt precis som alla andra.

Fuck you.

1. Lugna dig lite med tonen, det är svårt att ta dig på allvar annars.

2. Museum bekostas redan med hjälp av skatten. Du betalar alltså redan för den. Jag kan tycka att det är jävligt vettigt, det är lika viktigt med historia och kultur som med sjukvård om du frågar mig.

3. Trängelskatten behöver inte alla betala, varför säger du det? Det har ingenting att göra med att du äger en bil, den tas ut när du åker in och ut ur Stockholms innerstad och den finns för att förbättra miljön.

Det är svårt att fokusera på sakfrågan när du är så aggressiv och samtidigt får saker om bakfoten. Gör om, gör rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med public service (Svt och Sr) är att det ska finnas en oberoende källa till samhällsinformation för hela samhället; även till de som inte betalar för det.

Problemet med att ta det via skattsedeln är att dess oberoende kan då komma att äventyras.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det blir vad som rimligen efterfrågas av tittarna. Gäller såväl kommersiell TV som PS.

Folk vet inte alltid sitt eget bästa. Därför kan det vara bra med kanaler som inte alltid behöver räkna på det kommersiella värdet i vad dom sänder.

Fast samma tänk gäller för all del även i kommersiella sammanhang. Henry Ford sa något som ringar in det ganska bra:

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag fattar inte varför dom inte kan göra svt, svtplay till en tjänst som man kan få köpa om man vill ha de varför alla ska betala för de bara för vi kan se de men klart vi kan se de (de är ju grattis) gör om svtplay så man får ett inloggningsdomän eller liknande dom som vill se de får betala säg 75-150kr i månaden vill du kunna se de så betala vill du inte så slipper du 🙂 tycker de är löjligt att alla som har internet/mobil ska betala tv-licens bara för dom kan se de. men när de gäller mig så betalar jag tv-licensen och jag kollar på svt1 och svt2 då och då inte ofta men de händer men anser inte att alla ska behöva betala för de bara för dom kan se de och att dom skickar folk för kolla om dom har tv-mottagare hemma tycker jag bara är sjuk de hade dom sluppit om de var en tjänst man får betala för.

Det är ju inte konstigare än att man hjälps åt att betala för skola, polis, sjukvård, vägar o s v, även om man kanske inte använder något av det.

Att man har det som en licens istället för skatt är för att försöka minska statens möjlighet att påverka vad som sänds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars skulle ju alla alla göra det som är bäst för dom.

Ah, nu förstår jag vad du menar. Ungefär som när man låter andra "tycka" åt en, genom citat och tidningsartiklar, istället för att tala genom egen erfarenhet. OK, det köper jag.

Men finns det någon kanal du menar visar vad kanalen – utan hänsyn till och oberoende av efterfrågan och marknad – själv bestämmer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men finns det någon kanal du menar visar vad kanalen – utan hänsyn till och oberoende av efterfrågan och marknad – själv bestämmer?

Nu tittar jag själv inte speciellt mycket på tablå-TV, men lyssnar desto mer på radio. Och där är det ju enorm skillnad på SR och reklam-radion. Därmed inte sagt att det inte finns någon efterfrågan på den typen av program som t ex P1 sänder. Men inte alls lika hög, även om det är viktiga program. Eller känner du till någon reklam-finansierat kanal med motsvarande utbud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Därmed inte sagt att det inte finns någon efterfrågan på den typen av program som t ex P1 sänder.

Med andra ord, vad jag sa precis från början: Det sänds vad som rimligen efterfrågas av lyssnarna/marknaden. Och det gäller även Sveriges Radio; och som vilket annat aktiebolag som helst ska det se till att gå med vinst. För att ett företag inte ska gå med förlust ska man erbjuda vad som rimligen efterfrågas av konsumenterna. Annars förlorar man sponsorernas intresse, se ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...