Jump to content
Annons

Gene Simmons = dissgubbe


Valle

Recommended Posts

Annons

Jag var med på den tiden och det var Valle också fast han är 4 år yngre vilket vart stort på den tiden, i princip alla mina jämnåriga killkompisar och framförallt tuffa brudar i tighta jeans som var ett par år äldre var såna som gillade Kiss vilket alltså inte jag gjorde, jag tålde dom inte av någon anledning som baserar sig på det otroligt äckliga och fåniga sminket, den totalt usla musiken osv osv, när min "bästis" 6 trappor ner i höghuset där i Solna skulle lira Kiss så hade jag plötsligt en jävla huvudvärk, på sanning**nog om detta fr. mig nu, såg också någon dokumentär med Gene vilket fick honom att framstå som mkt osmaklig + att han var med i någon b-rulle som jag inte minns namnet på, att dom uslaste blir rika på sån skit dom gör är för mig ofattbart, att dom var "creddiga" som är ett modernt och fånigt ord är väl i så fall självklart!

PS kul att du demonproducenten klivit ur din vinterdvala ;-) nu blir det lite fart här äntligen DS

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

(* för att spela bra bas krävs lika mycket musikerskap som alla andra instrument, men det är lättare att komma undan med att spela mediokert på bas än på t.ex. gitarr)

😄😆

Knappast!

Skulle vara riktigt kul att höra vad basister på detta forum tycker om denna brutala nedvärdering. Det finns ju en jävligt duktig basist på detta forum exempelvis som dessutom väldigt mycket låter som, ehum, en viss herr Simmons. 😉

Tack för uttalandet ang basen, signia, vet man vart man placerar dig!

Bill Wyman tillåts nog inte slira omkring som keith, gäller nog samtliga basister!

Instämmer!

KISS har aldrig haft cred och kommer aldrig att ha det även om dem i början av 90-talet omnämndes med viss respekt bland band som Alice In Chains, Soundgarden och Pantera. Jag tror till och med att ett pretentiöst gäng som Smashing Pumpkins nämnde dem lite som idoler på tiden det begav sig.

Detta ledde till att KISS rätt ofta började nämnas som musikalisk inspiration, och i viss mån influens, bland nyare band och man fick lite känslan att många faktiskt tyckte att det var lite coolt till och med.

Vad det kunde blivit av det i slutändan kommer vi aldrig att få reda på då Gene's osvikliga affärsnäsa började känna doften av grönt och simsalabim hade vi en reunion på gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

😄😆

Knappast!

Skulle vara riktigt kul att höra vad basister på detta forum tycker om denna brutala nedvärdering.

Äh. Fiol är ett instrument som låter mycket värre än andra när det spelas dåligt. Så på fiol är det svårare att komma undan med mediokert spel än på många andra instrument. Är det en brutal sågning av alla icke-violinister med då? Å att gitarr är betydligt mer tekniskt svårt att spela på än klaviatur, fakta eller sågning av alla pianister? Att blåsinstrument är lättare att spela uttrycksfulla solon på eftersom man använder munnen och andningen i spelet, som redan är väl tränade sen barnsben i att uttrycka sig via tal och sång, är det fakta eller sågning av alla solon på sträng-, klaver- och slaginstrument?

Olika instrument kräver olika egenskaper av sin utövare, och det är inte värderande jämförelser i musikerskap för det. Basen inom rock är en väldigt simplistisk och begränsad roll jämfört med mängder av andra instrumentinsatser i annan musik, men samtidigt så mycket viktigare i arret än andra instrumentinsatser i annan musik. Det är bl.a. dom tajta ramarna i rock för bas, som gör att det krävs betydligt mer av en basist inom rock för att idenfieras som bra, än andra instrument inom rock - främst när det gäller att hitta exakt rätt roll för basen i arret i varje givet ögonblick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh. Fiol är ett instrument som låter mycket värre än andra när det spelas dåligt. Så på fiol är det svårare att komma undan med mediokert spel än på många andra instrument. Är det en brutal sågning av alla icke-violinister med då? Å att gitarr är betydligt mer tekniskt svårt att spela på än klaviatur, fakta eller sågning av alla pianister? Att blåsinstrument är lättare att spela uttrycksfulla solon på eftersom man använder munnen och andningen i spelet, som redan är väl tränade sen barnsben i att uttrycka sig via tal och sång, är det fakta eller sågning av alla solon på sträng-, klaver- och slaginstrument?

Olika instrument kräver olika egenskaper av sin utövare, och det är inte värderande jämförelser i musikerskap för det. Basen inom rock är en väldigt simplistisk och begränsad roll jämfört med mängder av andra instrumentinsatser i annan musik, men samtidigt så mycket viktigare i arret än andra instrumentinsatser i annan musik. Det är bl.a. dom tajta ramarna i rock för bas, som gör att det krävs betydligt mer av en basist inom rock för att idenfieras som bra, än andra instrument inom rock - främst när det gäller att hitta exakt rätt roll för basen i arret i varje givet ögonblick.

Varför drar du upp Gene Simmons basspel, efter att du själv nu verkar förstå basens vikt inom rock och genes basspel var inget pumpande utan rätt så sköna rock/boogiegångar... Nä, du svamlar rejält nu!

Tråkigt när folk som inte hört tidiga albumen ska öppna munnen, fast detta avslöjade ju rejält den musikaliska nivån på dig signia... Basister kommer undan lättare muahahaha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är Ezrin som bestämde hur basen skulle gå på DRC, liksom gitarrsolot. Och mycket annat på den plattan... det finns en anledning att den låter så annorlunda från allt annat de gjort. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh. Fiol är ett instrument som låter mycket värre än andra när det spelas dåligt. Så på fiol är det svårare att komma undan med mediokert spel än på många andra instrument. Är det en brutal sågning av alla icke-violinister med då? Å att gitarr är betydligt mer tekniskt svårt att spela på än klaviatur, fakta eller sågning av alla pianister? Att blåsinstrument är lättare att spela uttrycksfulla solon på eftersom man använder munnen och andningen i spelet, som redan är väl tränade sen barnsben i att uttrycka sig via tal och sång, är det fakta eller sågning av alla solon på sträng-, klaver- och slaginstrument?

Mest av allt är detta tämligen subjektiva åsikter, det finns nog en hel del som tycker annorlunda.

En illa spelad säckpipa är värre än en illa spelad fiol i mina öron till exempel och ett dragspel, oavsett spelskicklighet, låter alltid jävligt.

Huruvida det är sågningar eller något annat får du själv svara på, det var i alla fall en hyfsad breddning av resonemanget som hamnade en bra bit utanför det vi diskuterar här, rockbas a´la Gene, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är Ezrin som bestämde hur basen skulle gå på DRC, liksom gitarrsolot. Och mycket annat på den plattan... det finns en anledning att den låter så annorlunda från allt annat de gjort. 🙂

Det är jag inte lika övertygad om, Gene har alltid haft lite udda prylar för sig...lite McCartney inspirerat.

Skitsamma...basen kan man ändå fuska med....hehe, aldrig hört nåt så korkat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför drar du upp Gene Simmons basspel, efter att du själv nu verkar förstå basens vikt inom rock och genes basspel var inget pumpande utan rätt så sköna rock/boogiegångar... Nä, du svamlar rejält nu!

Det är bara så jag känner om han som person. En wannabe gitarrhjälte men inte duger till. Ace Frehley är ju väl känd ibland gitarrister, Peter Criss är ganska respekterad bland trummisar med, och Paul Stanley har ju en av rockvärldens i särklass bästa röster. Men vad har Simmons?

Han har vare sig sångröst, dans eller spel, har inget hantverk mer än ”populära killen i skolan” har på scen. Han har mest

som han använder för att gömma sig bakom och kompensera med; nåt som hans bandkamrater inte behöver gömma sig bakom.

Självklart måste han göra sig till herren på täppan internt i Kiss, för utan hans chefskap hade han kunnat bli utbytt rätt snart – åtminstone som sångare/basist. Och självklart väljer han det instrument som kräver minst teknisk strävan för att låta OK; mesta möjliga gitarrhjälte-faktor med minsta möjliga ansträngning liksom. En bullshitter som försöker framstå som han är lika mycket som alla andra.

Han har egentligen inget på scen att göra. Han är ju en controller, en producent. Han ska producera skivor, producera och göra filmer, videos, skapa kampanjer för marknadsföring och sånt. Det har han ett öra/öga för. Men det han gör basmässigt och sångmässigt är ju vad var och varannan fritidsgårdsbasist med för stort självförtroende gör här i Svedala.

Jag känner så bara .. *shrug*

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Och självklart väljer han det instrument som kräver minst teknisk strävan för att låta OK; mesta möjliga gitarrhjälte-faktor med minsta möjliga ansträngning liksom. En bullshitter som försöker framstå som han är lika mycket som alla andra.

Även om jag håller med i det mesta du skrev, så tror jag nog ändå inte att Gene var SÅ beräknande i sitt val av instrument som du vill påskina. Basen "valde" han redan som yngre tonåring, mest på grund av att han såg Paul McCartney som sin absoluta förebild. Ungefär som många av oss gitarrister valde gitarr "bara" för Ace...

Dessutom; på sin soloplatta [KISS/Gene 1978] spelar han inte en enda not på basen. Han lirar istället komgitarrerna.

Men, som sagt, Gene är bättre businessman än han är musiker. Helt klart. Särskilt med tanke på att de flesta av hans låtar rent kvalitativt inte kommer i närheten av Pauls och Aces.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du har nog inte riktigt lyssnat...finns en uppsjö med KISS-låtar där han inte gör vad alla svedala basister skulle gjort.

Lyssna nu istället på vad han verkligen gör Signia...och kom över ditt personliga agg mot honom istället.

Bidrar med en länk men lyssna in plattorna för såhär spelar Gene på var och varannan låt...tar inga som helst genvägar.

Oj, har ingen nämnt att han spelar detta live och sjunger samtidigt medans han dessutom agerar med lite upplagd teater (kan jag vara utan!)

Oj, ser att ingen nämnt att alla i KISS sjunger, fan boys, hur kunde vi missa den.

Oj, alla var ju visst låtskrivare också, hm...jävla skitband sådana här växer ju på träd i svedala!

http://www.youtube.com/watch?v=pIRZZhujZCY&feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag håller med i det mesta du skrev, så tror jag nog ändå inte att Gene var SÅ beräknande i sitt val av instrument som du vill påskina. Basen "valde" han redan som yngre tonåring, mest på grund av att han såg Paul McCartney som sin absoluta förebild. Ungefär som många av oss gitarrister valde gitarr "bara" för Ace... Dessutom; på sin soloplatta [KISS/Gene 1978] spelar han inte en enda not på basen. Han lirar istället komgitarrerna. Men, som sagt, Gene är bättre businessman än han är musiker. Helt klart. Särskilt med tanke på att de flesta av hans låtar rent kvalitativt inte kommer i närheten av Pauls och Aces.
Men nu startade han inte som businessman vad konstigt!?

Sämre låtar än dom andra skrev, njae, högst personligt!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Humor att Gene - som plockat in en studioräv (pun intended) och en tributebandkille, klätt ut dem för att likna två avhoppade originalmedlemmar och sedan kört på i business as usual-anda - har mage att gapa om saker och tings "äkthet". 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävla skitband som sagt...vad som än spelas på bas eller ej vilket fullständigt ointressant i sammanhanget, dom borde brännas på bål synd att vi inte har inkvisitionen kvar...
Har vi inte det, med tanke på din avatar!? 😄
Link to comment
Dela på andra sajter

Jävla skitband som sagt...vad som än spelas på bas eller ej vilket fullständigt ointressant i sammanhanget, dom borde brännas på bål synd att vi inte har inkvisitionen kvar...

Dom gråter säkert hela vägen till nästa stadiumgig, precis som dom gjort i snart 40 års tid när lite finare folk - som du - berättat för alla miljoner Kissfans att musiken egentligen är skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...