Jump to content
Annons

Jämn och 'full' volym - hur?


Assar

Recommended Posts

Nu har jag tänkt mastra några ltar ihop, för att ge en dem en ljudupplevelse som inte spretar för mycket. Tidigare har jag gjort det låt för låt, med varierande resultatet.

En sak jag funderar på är det här med volym. Självklart är det bara att använda en maximizer för att jämna ut de upplevda volymerna mellan låtarna. Det är ju bara att använda öronen. Eller?

Om vi lägger den där diskussionen om korv-dynamik och sönderkomprimerad musik åt sidan ett tag. Finns det nåt sätt att använda mer systematiska metoder att maximera volymen på låtarna? Jag kan ju jämna ut den, men hur maximera på ett bra sätt?

"RMS" är ett begrepp jag nyss lärt mig vad det är för något, men inte riktigt hur det funkar. Det är ju nån slags medelvärde på volym, men under hur lång tid då? Hela låten? Säger RMS nåt om toppar också?

Kan jag använda nån form av RMS-värde på en låt för att jämföra med nåt slags max- eller idealvärde? I så fall, hur gör man det?

Nån pedagogisk rackare här som kan förklara detta?

EDIT: RNS -> RMS

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har säkert hunnit läsa på, men RMS säger alltså ingenting om toppar (toppar är egentligen inte särskilt intressanta i såna här sammanhang). Tyvärr finns det inget enklare sätt än att använda öronen och sin egen bedömning för att få till en jämn volym på låtarna. Det är mycket som påverkar låtarnas upplevda ljudstyrka och allt kan inte mätas och presenteras i siffror, en diskantrik låt kan exempelvis låta högre än en som är diskantfattig och en ballad ska inte låta lika högt som en snabbare låt. Det finns med andra ord inga riktiga genvägar till att få till det riktigt bra, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

RMS antar jag att du menar? Root mean square! Mer info på http://en.wikipedia....oot_mean_square

Japp, RMS ska det naturligtvis vara.

Innehållet i länken var lite väl tekniskt (tack ändå!). Jag är mer ute efter praktiska tillämpningen.

Tyvärr finns det inget enklare sätt än att använda öronen och sin egen bedömning för att få till en jämn volym på låtarna.

Ok, ungefär vad jag misstänkte när det handlar om 'upplevd volym'.

Men man kan väl säga att om man håller sig runt -10dB i RMS på en hyfsat jämn mix så är det inte för klent, och inte heller för pressat?

Men hur mäter jag RMS?

Och under hur lång tid mäts det?

Hela låten? Millisekunder? Inställningsbart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan använda en gratisplugg från voxengo som heter SPAN. Jag har för vana att alltid ha den sist av eventuella inserts på mastern. Där kan du läsa av fas, RMS och frekvensbalans, och säkert massa annat , men för min del räcker det bra. Hur RMS mäts borde jag kunna, men jag minns inte 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel, men RMS(på en hel låt) är väl egentligen inte det optimala sättet att "förklara/mäta" upplevd "snitt"-volym? För det säger ju ingenting om vilka frekvenser som spelas. Tar man en låt och kollar rms på den, och säg att det hamnar på -6db. Tar du sedan samma låt och lägger ett lowshelf på den vid 80hz...och boostar 3db....så kommer du behöva sänka hela låten x antal db för att bibehålla samma rms värde. Men trots samma rms kommer den låten utan bottenboost upplevas som starkare. Eller har jag fel?

Så vill man "tävla" med komersiella låtar(jag vet att tråden egentligen inte handlade om det) måste man ju först se till att avvägningen mellan botten/mid/topp hamnar i närheten av den låten man vill tävla med...och sedan trycka ihop skiten. Gör man inte det är ju jämförelsen mellan rms-värden ganska ointressant.

Mer intressant är ju, som kanske nämnts tidigare, vad man själv upplever med öronen.

Rätta mig mer än gärna om jag har fel.

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Något som skulle vara lite spännande är om man kunde få fram ett rms-värde på olika frekvensband(nån multibandsmojäng)....för att jämföra med de låtar man vill ha som referens...! Finns det by the way?

Fast nu när jag tänker efter är det väl ungefär det "match-eq" i logic gör... 

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan använda en gratisplugg från voxengo som heter SPAN. Jag har för vana att alltid ha den sist av eventuella inserts på mastern. Där kan du läsa av fas, RMS och frekvensbalans, och säkert massa annat , men för min del räcker det bra. Hur RMS mäts borde jag kunna, men jag minns inte 😛

Jag använder också den när jag mastrar. Den är bra att ha, men man måste fortfarande göra bedömningen med öronens hjälp. SPAN är däremot bra för att se om det finns något frekvensområde som "sticker iväg" eller är problematiskt på något annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar förutom RMS använda mig av en LUFS mätning för att kolla volym på en master. LUFS betyder Loudness Unit och är en nyare spec som tagits fram av ITU. Den implementeras på fler och fler radiostationer för att få bukt med volymkrigandet. NUGEN:s plugin för mätning av LUFS ger även en fin liten graf där man kan se historik på sin loudness, ger betydligt mer information än t.ex Multimetern i Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...