Jump to content
Annons

Att spela med hörselskydd...


Guitar Nilsson

Recommended Posts

När jag började spela hade ingen hörselskydd i replokalen, och volymen var hög, dubbla Marshallådor vanligt... Jag fick fick nog av det där för många många år sen och började spela på små combos med en enkeltolva, betydligt trevligare.

Nu har jag fått ihop ett fungerande band igen med två musiker av en betydligt yngre årgång, de spelar aldrig en ton utan hörselskydd. Trummisen kör med Peltor lurar såna som man har på fabriker eller om man jobbar med en stenkross. Det ljud han hör därinne i lurarna är helt fantastiskt säger han. Det konstiga med det här är att jag märker att han hör ju ingenting av vad jag spelar på gitarren. Det gör nästan inte jag heller, men trummorna, på dem slår han hårt som satan.

Ofta om jag drar igång en låt med ett gitarrkomp som mal på stadigt i tex 8 takter innan bas o trummor kommer in. När trummorna kommer in blir det ofta en helt annat, och mkt långsammare takt än den jag först stampade in och sen spelat. Det segar omedelbart ner till en helt annan takt som inte funkar alls till låten i fråga. Jag har frågat trummisen om han hör nåt av det jag spelar, och det gör han säger han, det låter mycket bättre med hörselskydden på skallen. Jag har combon riktad rakt mot mig själv bort från trummisen o basisten. Om jag också sätter på mig hörselskydd hör jag ingenting av gitarren även om jag sitter en meter framför högtalaren, jag brukar ha den på en ej ikopplad Marshallåda. den låter, med hörselkåpor på skallen, som ett helt platt svagt mummel ifrån reploalen vägg i vägg, Rent ljud, eller fullt på alla distar, ingen skillnad alls.

För mig är det helt uppenbart att trummisen inte hör nåt annat än sina egna trummor, och knappt vad han gör på cymbalerna heller.

Polarn som förutom att spela rocknroll ungf som jag gör, sköter ofta ljud på konserter där unga rockare spelar Där går det till ungf lika, alla stoppar in grejer i öronen så att de inte hör nånting alls, sen blir soundcheck ett enda tuggande om att de inte hör det, inte sin egen gitarr och de hör inte det eller det heller i monitorerna, även om han drar på rena vansinnesvolymen i monitorerna.

Jag tänker ibland att det är helt bortkastat att stå och repa eftersom ingen i bandet hör nåt annat än trummorna, och speciellt trummisen som inte ens hör hur han spelar på rajden. De där små nyanserna man åstadkommer och även lyssnade i de band jag minns från förr går helt förlorade. Trummisen är bra nog taktsäker när han hör gitarr och bas i lurarna, då vi spelar in vill han inte ha några trummor alls i lyssningen, bara bas, gitarr o sång.

Är det så här alla repar nuförtiden? Jag tycker det känns lite döfött att repa överhuvudtaget eftersom jag vet att inte trummisen hör vad jag spelar. Extra konstigt blir det eftersom han säger att han hör gitarren perfekt. han har absolut inga hörselskador, tack vare att han varit så försiktig och aldrig spelat utan kåpor, men att spela med honom ger mig feelingen att han är gravt hörselskadad.

Hör gör ni?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle förklara problemet för trummisen och be honom testa spela utan kåpor. Proppar som dämpar ca 10 dB är okej (inga tjocka gula saker). De skyddar hörseln men släpper ändå igenom tillräckligt av mellanregister för att man ska uppfatta gitarrer och ridecymbaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra med kåpor är det värsta jag vet. Jag har glömt propparna ett par gånger hemma och det har varit fruktansvärt.

Att spela med hörselproppar är dock en dröm och vi gör det alla i det metal-band jag spelar i. Trummisen spelar hårt och snabbt, men han hör ju gitarrerna bra eftersom han har Alpine-proppar som dämpar 15 db och hyfsat jämnt.

På spelningar skulle jag gärna kunna köra utan proppar, men när man står på en liten scen med smattrande trummor och cymbaler i ryggen är inte det ett alternativ. Jag glömde proppar på en spelning och gick runt i en vecka orolig för att jag fått tinitus.

300 spänn kostar Alpine-propparna vi har. Be honom testa dem samt vinkla förstärkaren mot trummisen så kommer han få ut så mycket mer av musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom han hade såna här kåpor på sig redan första gången han spelade trummor är det det soundet han gillar.

Jag skulle vilja köra lyssning genom lurar när vi spelar live, att det är fult skiter jag i, bara jag får perfekt lyssning. Men ska vi göra så måste trummorna skruvas bort ur trummisens lurar. Ska han ha en egen trumfri variant av lyssning i lurarna går min enkla mixers bägge auxar bort till lyssning, det blir ingen send kvar alls till reverb o delay. När jag spelar live med enmansbandet kör jag en aux till reverb, den andra till delayet och lyssnar i luruttaget på exakt det samma som går ut i högtalarna. Att man som medlem i ett band i lyssningen INTE vill höra samma sak som det ljud som går ut till publiken är för mig obegripligt. Hur ska jag då kunna nyansera mitt eget spel så att helheten blir rätt. Men det kanske är fel att tänka så? Bättre att se till att man slipper höra vissa delar av orkestern? Sjukt....

Jag har inte råd eller lust att skaffa en ny livemixer med fyra aux send.

Jag undrar hur det skulle vara att repa med en gammaldags metronom man skruvar upp? Om man ställer in den i samma tempo som jag spelar introna på borde trummisen rentr visuellt fatta att det är nåt fel när metronomarmen viftar mkt fortare än vad han spelar.

Nån som vill bli av med en stenålders metronom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra med kåpor är det värsta jag vet. Jag har glömt propparna ett par gånger hemma och det har varit fruktansvärt.

Att spela med hörselproppar är dock en dröm och vi gör det alla i det metal-band jag spelar i. Trummisen spelar hårt och snabbt, men han hör ju gitarrerna bra eftersom han har Alpine-proppar som dämpar 15 db och hyfsat jämnt.

På spelningar skulle jag gärna kunna köra utan proppar, men när man står på en liten scen med smattrande trummor och cymbaler i ryggen är inte det ett alternativ. Jag glömde proppar på en spelning och gick runt i en vecka orolig för att jag fått tinitus.

300 spänn kostar Alpine-propparna vi har. Be honom testa dem samt vinkla förstärkaren mot trummisen så kommer han få ut så mycket mer av musiken.

Det är alltså dämpproppar helt utan monitorljud? Det där låter hoppfullt....

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller så väljer man de svenska Happy Ears-propparna för 49:-, som ger en dämpning med bra ljudkvalitet: http://holmerup.noxshop.se/?category_id=101&item_id=793

Link to comment
Dela på andra sajter

Digitaltrummor skulle väl lösa en del problem, eller? När vi körde med digitaltrummor kunde vi spela på "samtalsnivå".

Låter härligt. I går spelade jag med backtrax o allt i den stora FH-lokalen på ett PRO-möte med ca 150 pers, då spelar jag så svagt att, om jag tar av mig de stora lurarna, hör nästan allt vad tanter o gubbar sitter o pratar om från scenen.

Men digitaltrummor funkar inte till det vi gör, och trummisen hatar det...

Link to comment
Dela på andra sajter

...Vad är det som inte funkar? Digitaltrummor låter väl som vanliga trummor. Inte större skillnad än piano mot digitalpiano. Dessutom kan man repa utan att riskera tinnitus.

Digitaltrummor låter INTE som riktiga trummor. Att spela blues på digitaltrummor låter som ett skämt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde be dom skaffa riktiga öronskydd... FÖR MUSIKER, hörselkåpor är inte till för musiker... förutom om du spelar trummor då...men jag kan förstå att det blir irriterande om dom inte hör vad du spelar osv...

Jag kör med dessa.. Alpine..köptes för många år sedan på apoteket...dom tar bort dom skadligaste frekvenserna..dvs det värsta av diskanten och basen... men mellenregisrtet låter fortfarande väldigt bra.

alpine%20ear%20plugs.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Wonko skrev att Alpineproppar kostade 300.

Om trummisen gillar happy Ears kan jag själv köra med HD280 och lyssna direkt på hela PA-mixen, så som jag är van med när jag spelar enmansband. Jag gillar gitarrljudet den vägen mkt bättre än att lyssna direkt på combon, genom PA-mixern får jag ju med kompressorerna på både gitarren och sången, det blir nästan lika bra ljud som hemma i studions lurar. och kan använda bägge aux send till reverb o delay. Det vore skönast att spela så live, har vant mig med denna superlyssning när jag spelar enmansband och har svårt att spela på "normalt" sätt utan denna lurlyssning. Och utan den möjligheten att få ett perfekt utljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag med snabba puckar redan fått en blandad på (olika färger) Happy Ears från Claes. Sitter och provlyssnar TV mm. Verkar helt suveränt, det känns som att ljudet bara blir svagare, inte dovare alls. Och det var lätt att få in dem i mina extrasmala hörselgångar.

I em blir det genrep på scen med bandet inför show i morgon, då ska de andra två få varsina proppar och testa de med.

Märkligt att det inte blir dovt? Jag provade även att spela lite nylonare här hemma, och sjöng till, då hörde jag min egen röst lite som en lyssning kopplad till propparna. Det här verkar mycket lovande!

Allt modernt är bra - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

måste tipsa om dessa från apoteket. helt jävla asbra, tycker dom spöar skiten ur Alpin och allt annat som bara gör ljudet burkigt. Har använt dom i fan 10 år (inte samma par 😉) och dom krossar allt motstånd. Perfa.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=245042

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
Kariknallen (oregistrerad)

Hej,

Numera finns det ett aktivt hörselskydd, "Etymotic Music PRO 9/15".

Jag har beskrivit det i mitt tidningsnummer Spela klarinett II

http://www.miljobilder.com/Tidningsarkiv/MILJOBILDER-15-05_KLA_D.pdf

De ljudtekniker och hörsellabb jag varit i kontakt med förstår inte hur en musikers arbetsmiljö ser ut!

Därför kallar jag dessa musikerhörselexperter för låtsasexperter!

Hälsningar

Harald

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson. Föreslår att du tar ett snack med dina bandmedlemmar för om man spelar i band, borde man inte vara intresserad av hur de andra låter också? Spelar väldigt liten roll för publiken/den som lyssnar om endast ett instrument låter bra och om man inte hör sina medmusikanter blir det sällan så bra som det borde vara.

När jag en gång spelade i band var det alltid för hög volym i replokalerna. Primära orsaken är/var för att vi var tvungna att överrösta trummorna.

Nu i efterhand ångrar jag att vi inte skaffade plexiglasbås (ljuddämpning) till trummslagaren, ett mixerbord med tillbehör där allt ljud gick in i och hörlurar/in-ear till alla. Förutom sparad hörsel hade vi säkert låtit bättre när vi spelade live också. Lätt värd investering om man bara fattat det då... Lätt att vara efterklok 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...