Jump to content
Annons

Varför slocknar min surf PC 5 ggr om dan?


Florian le Sage

Recommended Posts

Har en 10 år gammal fd studiodator som fått tjänstgöra som surfburk de senaste 5 åren, den sisat veckan har den betett sig knepigt och bara svartnar och bootar om mitt i ett mail eller när man läser nåt kul...

Tänkte först att det var HD'n som kukat ur och bytte den mot en rätt oanvänd sådan som jag installerade xp på, samma sak där, sen tänkte jag att det kanske är internetanslutningen i lgh där jag bor just nu som är instabil eller kanske nätverkskortet eller tom moderkortet i datorn...vilket är troligast???

Jag vet att det är dags att pensionera denna burk men kör på envist till den börjar ryka bara för sakens skull ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja du, en tio år gammal burk är ju inte värt att lägga pengarna på. Internetanslutningen är det nog inget fel på! Det låter som nätagget eller någon del av strömförsörjningen men det går inte att svara på utan att titta på den.. Att byta något i den kostar mer än att köpa en typ 5 år gammal burk på blocket.se. Och ska man byta moderkort så måste man köpa ny processor för din gamla passar garanterat inte på ett nytt tyvärr.

Jag råder dig att ta en titt på en lite nyare dator men som ändå är begagnad. Du kan få en helt ok surfdator med mer kräm i för en dryg femhundring begagnad.

Hoppas detta gör dig klokare 🙂

PS.

Kolla strömmen som går in i datorn. Det kanske är ngt fel i uttaget i väggen? ngn propp som är dålig? eller har du ngn förgrenare med flera uttag som kanske inte pallar trycket? Lycka till!

DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med tidigare talare. Det låter som något som går för varmt. Så damsug och blås bort allt dam du kan komma åt. Se till så att alla fläktar rullar som de ska. Kolla så att processorfläkten har kontakt med processorn ordentligt, går att kolla genom att se så att den sitter ordentligt. Glöm inte bort att kolla så att fläkten i nätagget funkar.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att kylpastan mellan CPU och kylfläns inte har torkat ut - och som sagt, dammsug alla fläktar och kylflänsar. Se till att inte komma för nära med dammsugarmunstycket - för då kan det blir "trevliga" elektriska urladdningar, utan ta det på lite avstånd - och finns det fortfarande damm kvar någonstans, så blås bort det med tryckluft på burk.

Om du byter ut kylpastan, så se till att ta lagom - för om det blir för tjock, så isolerar det så att det inte blir lika bra värmeöverföring. Den är bara till för att jämna ut mikroskopiska sprickor i materialet, så pastan ska egentligen bara skrapas på väldigt tunt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...