Jump to content
Annons

Vad har ni för stärkare?


evilrocker

Recommended Posts

Annons

Fender combo, Hot Rod Deluxe. 40 watt, en tolva. Räcker även bredvid en heavy handed drummer.

Jag spelar rocknroll, blues, svensktopp Taube, vrål och bröl, egna visor, Hendrix. Ofta mycket dist. Bra med Hot Rodden är att man kan köra full gain på näst brötigaste kanalen, sen variera mellan dist o cleant med enbart gitarrens volymkontroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en hot rod på ren impuls en gång, men tyckte den va för brölig för rock via gibsonen, va fan var väl fel på min, som vanligt

när jag köper nya grejer, får alltid returnera första exemplaret 🙁

Hur kommer det sig att du inte har blivit nyfiken och skaffat någon vintage-stärkare?

Fender combo, Hot Rod Deluxe. 40 watt, en tolva. Räcker även bredvid en heavy handed drummer.

Jag spelar rocknroll, blues, svensktopp Taube, vrål och bröl, egna visor, Hendrix. Ofta mycket dist. Bra med Hot Rodden är att man kan köra full gain på näst brötigaste kanalen, sen variera mellan dist o cleant med enbart gitarrens volymkontroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har:

Mesa Boogie Dual Rectifer

Peavey 5150

Peavey JSX

Marshall 800

Sen har jag för tillfället 2 lådor. Sålde precis min Engl 4x12 Pro för att få något annorlunda.

Mesa boogie Rectifier 2x12 med vintage 30

Marshall 1960 med Greenbacks

Förutom dem har jag spelat in med Blackstar Ht-5, Engl Savage, Marshall TSL, Fender EVH 5153, Orange Rockverb, Peavey Triple X.

Man kan ju inte ha för många stärkare haha. 5150 är ett bra allround kort faktiskt. Fungerar på rock som metal. Rectifiern är mumma på metal bas, men fungerar ganska sällan till metal men när den gör det så är det fanimej 100%. JSX är nog den tighaste stärkaren jag testat med Engl Savage. Alla kanaler låter bra på JSX, sjukt bra clean och bra solo ljud. Marshallen ger något som de andra metal stärkarna inte har, ett SJUUUUKT lent ljud som passar super till solo, det var därför jag köpte den.

Nästa köp blir troligtvis en Fender EVH 5150 mkIII eller kanske en Framus cobra :S Vettefan haha. Blir dock inga nya lådor. Är 100% nöjd med Mesan.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

kör bara hemma på min blackstar 5w combo. mest punk (77-83), garage rock, 60-70 tals rock.

är super nöjd med disten, hade tidigare en orange tiny terror och fick aldrig till den dist jag ville ha. nu har jag från rent ljud till full dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är din JCM800 moddad eller original? Vet du vad det är för årtal på den?

Har vart sugen på en mesa länge för att komplettera min JMP men dom kostar ju jävel.

Jag har:

Mesa Boogie Dual Rectifer

Peavey 5150

Peavey JSX

Marshall 800

Sen har jag för tillfället 2 lådor. Sålde precis min Engl 4x12 Pro för att få något annorlunda.

Mesa boogie Rectifier 2x12 med vintage 30

Marshall 1960 med Greenbacks

Förutom dem har jag spelat in med Blackstar Ht-5, Engl Savage, Marshall TSL, Fender EVH 5153, Orange Rockverb, Peavey Triple X.

Man kan ju inte ha för många stärkare haha. 5150 är ett bra allround kort faktiskt. Fungerar på rock som metal. Rectifiern är mumma på metal bas, men fungerar ganska sällan till metal men när den gör det så är det fanimej 100%. JSX är nog den tighaste stärkaren jag testat med Engl Savage. Alla kanaler låter bra på JSX, sjukt bra clean och bra solo ljud. Marshallen ger något som de andra metal stärkarna inte har, ett SJUUUUKT lent ljud som passar super till solo, det var därför jag köpte den.

Nästa köp blir troligtvis en Fender EVH 5150 mkIII eller kanske en Framus cobra :S Vettefan haha. Blir dock inga nya lådor. Är 100% nöjd med Mesan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Peavey Bandit 112 transtube..

Rock,fusion, försöker få det låta litet jazz.

Inte den optimala stärkaren för det kanske men jag gillar den.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kvar min gamle trotjänare Marshall VS100. Duger gott och väl för mina ändamål (rock). Sedan vi lade ner bandet för många år sedan så använder jag den dock lite för sällan (då jag gått över mer och mer till Guitar Rig 5 med tillhörande fotkontroll) men när det vankas cleana ljud med mycket reverb och dealayer så åker den faktiskt fram ihop med en 57:a. Det brukar greja biffen.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstärkare som jag äger just nu:

Marshall MG50dfx: Är väl ok, men inget som jag går igång på. Hyfsad dist och även det rena ljudet är ok. Effekterna suger dock. Men stärkaren funkar dock bra när man har gig där man ska bära själv...

Marshall JCM800: Denna är i lite dålig form, skrapig i pottarna od. Har inte riktigt orkat gå igenom den än, men generellt är den betydligt trevligare än min andra Marshall. Gött solodistljud som nämnts tidigare

Laney 65-wattare som det står "Hardcore MAX" på, kommer inte riktigt ihåg modellbeteckningen, men det är en budgetmodell. Jag älskar den här förstärkaren. Den har ett rejält klipp och låter fantastiskt både rent och ihop med min gamla boss od1. Har haft den ganska länge och den är alltid mitt förstahandsval på minder gig.

Peavey Deuce 120: Årsmodell 1978. Transistorförsteg och rörslutsteg som drivs med 4 st 6L6:or. Tyckte inte om den på den tiden den var min förstaförstärkare så den fick stå bortglömd ett tag. Sedan fick jag tag på fyra sylvania-rör som jag bytte mot de gamla slutkörda originalen. Jädrans vad det hände grejer! Denna hade varit den jag tog med mig överallt om det inte vore för att den väger nåt så inihelvete mycket. Soundet är lite gott smutsigt med lite dist på topp om man klämmer till. Använder den mest i studion.

Fender FM212: Fenders billiga transistorserie. Köpte den billigt på annons. En förstärkare som fått mycket skit, men jag tycker inte riktigt att den förtjänar det. Det rena ljudet låter klockren Fender och jag tycker att det låter fantastiskt. Dessutom svarar den riktigt bra på pedaldisten. Den inbyggda disten låter väl ok om man inte skulle ha nåt annat, men jag använder den inte. Förstärkaren har visat sig ha en tendens att bli överhettad om den går riktigt länge. Vid ett tillfälle när jag hade kört den i sex timmar började den att glappa. Hade isär den och upptäckte att några lödningar hade släppt, så jag lödde om dem. Sedan har jag inte haft några problem, men jag har å andra sidan inte kört den lika länge i sträck igen ;-)

Yamaha B212: Årsmodell 1976. Mitt senaste impulsköp som jag bara har hunnit testa lite grand ännu. 100 kraftfulla transistor-watt med rejält med output. Disten är rena skämtet men det rena ljudet låter fantastiskt, faktiskt lite som en Fender och även den här förstärkaren svarar bra på outboard-effekter. Vet inte riktigt vad den här kommer att användas till, men den är kul att ha och jag betalade inte så mycket för den :-)

Gitarrerna jag använder mest är en Ibanez proline från tidigt 80-tal, en Variax och en Washburn-kopia av en 335:a och av dessa är Ibanezen min absoluta favorit, den har jag haft så länge att den nästan känns som en utväxt på min kropp ;-) Variaxen är grymt praktisk att ha med sig och 335:an är snygg!!! Så alla fyller sin funktion :-)

Jag fuskar i de flesta stilar, men har en förkärlek för funkriff och reggaeplock. Sedan råkar jag, av nån anledning, vara ganska duktig på gubbrock så det blir en hel del såna gig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är din JCM800 moddad eller original? Vet du vad det är för årtal på den?

Har vart sugen på en mesa länge för att komplettera min JMP men dom kostar ju jävel.

Den är moddad, med extra volym pott. Den är från 87 så den har 4inputs. Seriekopplar man får man extra dist.

En mesa kostar inte mer än alla dina analoga kompressorer 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Laney VC30 112

Köpte den när modellen var ny i mitten på nittiotalet.

Är av brittisk Class A typ.

Har en hemmabyggd 112-låda med ett Acusto pro element som jag kopplar in ibland för att få ett klarare sound.

Spelat allt möjligt genom den och den funkar till det mesta. Kanske inte metall och extrema ljudnivåer.

vc30-112_3.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i huvudsak lirat på följande genom åren (i kronologisk ordning):

Peavey Bandit 65 (pre ca 1986, påtvingad)

Förmodligen det värsta skit som någonsin tillverkats i förstärkarväg. Aldrig, och jag menar aldrig, fick man något vettigt ur det här skämtet. Jag var dessutom väldigt avundsjuk på min gitarrkollega som hade en 4/12:s-låda (om än hemmasnickrad) med Carlsbro-top. Han blåste liksom sketan av mig varje gång vi repade. Och tro mig, det tar verkligen på stoltheten när man säger "Du, Micke... du måste nog sänka lite. Jag kör full patte på min stärkare, men hör ändå inte vad jag spelar...".

Vox AC30 (post ca 1986, lånad)

En stärkare det inte går annat än att förälska sig i. Finns inte så mycket mer att säga.

Roland JC 160 + Roland JC 120 (post ca 1990)

Knepiga. Minst sagt. Skitsvåra att ratta in bra sound, särskilt inför inspelning, men när man väl fick in ett så var det snuskigt najs. Tyvärr var det min dåvarande musikverksamhet som styrde valet av stärkare. I hjärtat var jag en råstekt rockmusiker och ville helst ha Marshall, top+låda. Mina bättre betalda musikuppdrag behövde dock ett "renare" ljud och det fick därför bli JC:orna. Tyvärr blev min 160:a stulen och säkert såld till någon blåögd som inte ifrågasatte hur det kom sig att han fick en 10 000+ SEKs förstärkare för "1 500 snabba" eller något ditåt.

Idag är jag helt förstärkarlös. Jag spelar ingenting live längre. Och när det kommer till inspelning funkar SimulAnalog Guitar Suite-pluggsamling alldeles förträffligt bra.

Ingen hör idag någon skillnad ändå.

Och den som påstår att h*n gör det ljuger.

Link to comment
Dela på andra sajter

"fina stärkare ni har, hur många hits har ni?"

2 listettor

Jag har i huvudsak lirat på följande genom åren (i kronologisk ordning):

Peavey Bandit 65 (pre ca 1986, påtvingad)

Förmodligen det värsta skit som någonsin tillverkats i förstärkarväg. Aldrig, och jag menar aldrig, fick man något vettigt ur det här skämtet. Jag var dessutom väldigt avundsjuk på min gitarrkollega som hade en 4/12:s-låda (om än hemmasnickrad) med Carlsbro-top. Han blåste liksom sketan av mig varje gång vi repade. Och tro mig, det tar verkligen på stoltheten när man säger "Du, Micke... du måste nog sänka lite. Jag kör full patte på min stärkare, men hör ändå inte vad jag spelar...".

Vox AC30 (post ca 1986, lånad)

En stärkare det inte går annat än att förälska sig i. Finns inte så mycket mer att säga.

Roland JC 160 + Roland JC 120 (post ca 1990)

Knepiga. Minst sagt. Skitsvåra att ratta in bra sound, särskilt inför inspelning, men när man väl fick in ett så var det snuskigt najs. Tyvärr var det min dåvarande musikverksamhet som styrde valet av stärkare. I hjärtat var jag en råstekt rockmusiker och ville helst ha Marshall, top+låda. Mina bättre betalda musikuppdrag behövde dock ett "renare" ljud och det fick därför bli JC:orna. Tyvärr blev min 160:a stulen och säkert såld till någon blåögd som inte ifrågasatte hur det kom sig att han fick en 10 000+ SEKs förstärkare för "1 500 snabba" eller något ditåt.

Idag är jag helt förstärkarlös. Jag spelar ingenting live längre. Och när det kommer till inspelning funkar SimulAnalog Guitar Suite-pluggsamling alldeles förträffligt bra.

Ingen hör idag någon skillnad ändå.

Och den som påstår att h*n gör det ljuger.

Men saknar du inte att spela genom en stärkare? Jag menar inte att det är fel på ampsims, jag använder dom

själv.

Den är moddad, med extra volym pott. Den är från 87 så den har 4inputs. Seriekopplar man får man extra dist.

En mesa kostar inte mer än alla dina analoga kompressorer 😛

haha får väl sälja nån då, nä men blir en ny Gibbe först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men saknar du inte att spela genom en stärkare? Jag menar inte att det är fel på ampsims, jag använder dom själv.

Givetvis en lika intressant som berättigad fråga.

Men, nej, jag saknar inte det (längre). Jag horade mig mycket under 90-talet, så till den grad att jag inte pallade "koppla in guran och köra ett rejs" bara för sakens skull. Till slut upphörde det helt. Jag var (är) fortfarande väldigt kreativ när det gällde att skriva låtar/producera men fann att jag skötte skrivandet alldeles utmärkt på akustisk gitarr (eller piano). Ja, till och med hårdrocksriff a la Hellvalla Burn föddes på min Ibanez AEG10:a.

Fast ur ett annat perspektiv kanske jag saknar det lite, och det är att jag inte skulle ha något emot att gå upp på scen igen. Det var ju ett tag sedan...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en liten fjuttig Ibanez-stärkare och en lite kraftigare JJ Labs-stärkare, samt en halvt antik LEM-stärkare till basen. punk/rock/whatever.

En klar fördel med "äkta" förstärkare isf ampsims är uppstartstiden!

Förstärkare: i med sladden, start burken, spela.

Ampsim: starta dator, starta ljudkort, starta monitorer, ladda programvara, hitta inställningar och efter 5 minuter spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis en lika intressant som berättigad fråga.

Men, nej, jag saknar inte det (längre). Jag horade mig mycket under 90-talet, så till den grad att jag inte pallade "koppla in guran och köra ett rejs" bara för sakens skull. Till slut upphörde det helt. Jag var (är) fortfarande väldigt kreativ när det gällde att skriva låtar/producera men fann att jag skötte skrivandet alldeles utmärkt på akustisk gitarr (eller piano). Ja, till och med hårdrocksriff a la Hellvalla Burn föddes på min Ibanez AEG10:a.

Fast ur ett annat perspektiv kanske jag saknar det lite, och det är att jag inte skulle ha något emot att gå upp på scen igen. Det var ju ett tag sedan...

Aha förstår, men jag tycker det blir en schysst omväxling att variera. Men man kan ju ha en stack stående i garderoben som man plockar

fram när andan faller på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...