Jump to content
Annons

Hur skyddar ni era mickar som står framme?


Farmer Boy

Recommended Posts

För mig är det värsta inspirationsdödaren att i en inspelningssituation behöva rigga om mickar m.m när jag kommer på att jag vill ha hammond, gitarr, mer trummor etc, så jag vill kunna lämna alla mickar uppe vid "sina" instrument så det bara är att slå på stärkaren elller dylikt och köra. Dock så funderar jag lite hur jag bäst ska skydda mickarna från damm, fukt? osv. jag har fått tips om plastpåsar, kondomer? osv på mickarna, men tänker att detta bara kommer leda till att fukt kapslas in, eller?

Hur gör ni?

Finns det prisvärda "micsleeves" eller liknande. Kondensatormickar är ju såklart känsligare, men nog gör man väl bäst i att även skydda sina dynamiska, bandmickar osv...

Farmer Boy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Hmm, jag får känslan av att den gammal dammig? strumpa bara kan göra problemet värre, eller har jag fel? erbjuder den verkligen ngt skydd tro?

Ja man kan få känslor för mycket...

Min mick är damm och problemfri trots strumpan som jag använt i 4 år eller mer.

Men som vanligt har jag väl tur med mina grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha Bodhi. har dessa påsar någon speciell egenskap eller kan man hitta jämförbara annorstädes? jag kan inte påminna mig att jag sett sådana nämligen. Lägger du bara avfuktaren på micken då eller hur får du de att stanna kvar? Jag har sådana förresten som jag lägger i alla mickfodral (där jag ju hittils förvarat mina mickar när det inte använts)

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha Bodhi. har dessa påsar någon speciell egenskap eller kan man hitta jämförbara annorstädes? jag kan inte påminna mig att jag sett sådana nämligen. Lägger du bara avfuktaren på micken då eller hur får du de att stanna kvar? Jag har sådana förresten som jag lägger i alla mickfodral (där jag ju hittils förvarat mina mickar när det inte använts)

En sådan här t ex http://www.tvspelswe...p22-p-2474.html

objektivpase_jp22_1.jpg

Jag bara lägger avfuktaren i botten på objektivpåsen, som är en läderimitation sydd så att den behåller sin form, och sedan brukar jag vinkla stativet lite som miken sitter på och sätta på "mössan" utan att stänga till i botten. Avfuktaren ligger kvar av sig självt.

Om man kapslar in miken för mycket så resulterar det i att den fukt som fanns där efter t ex en sångtagning, också kapslas in. Objektivpåsemetoden™ 😛 med öppet nere gör att det både luftas, avfuktas och dammskyddas. Kan kanske verka lite väl ambitiöst, men jag inbillar mig att det ökar livslängden på mikarna.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte byta ut torkmedelspåsarna till nya då och då (finns exempelvis hos ELFA).

Efter en tid är de mättade och kan inte suga till sig mer fukt...

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig finns bara en metod:

Antingen stoppar man tillbaks dom i sina askar/lådor vilket man normalt sett inte gör när man har en liten/stor studio fast man lärt sig att man måste göra så, eller så trär man speciella tygpåsar som kunnig madame tillverkat, ungefär som de där kamerapåsarna men med fördelen att dom inte kapslar in fukt eller släpper igenom damm, gäller att hitta rätt tyg vilket det finns miljontals av på en sybehörsaffär av rang.

Plast skulle jag aldrig trä på, tänk sedan på matos, cigarettrök etc och allmänna avgaser/föroreniongar i luften beroende på var & hur ni bor med er studio, membranen degraderas jävligt snabbt om man slarvar med allt eller något av detta, kan vara synd när man köper mickar för flera tusentals kronor styck!!!

Luftfuktighet är inget man bör frukta i våra trakter, snarare tvärtom tex i fallet med flygel/piano eller dyrare träinstrument så har vi nu den farliga torra årstiden med väluppvärmda torra inomhusmiljöer, såvida man inte bor i en grotta eller en koja, finns ju faktiskt folk som gör*

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra förslag!

Kan du utveckla vad du menar med rätt tyg Florian, så skulle jag vara tacksam. Jag har finfina sykontakter om jag nu av någon anledning tyvärr inte skulle kunna lyckas sy dem själv:-)

drloop: den var väldigt gullig, kanske något att önska sig i julklapp?! var hittade du den fina bilden?

Link to comment
Dela på andra sajter

FarmerBoy, när det gäller tyget så får man ha lite känsla för det hela, svårt att i ord förklara hur men att det bör vara så fint så damm inte kommer igenom och inte för tätt....i mitt fall tog vi något slags stretchtyg (ej Jeans/denim tjockt obs) har jag för mig.

I källaren ser man snabbt om en torrboll eller vad dom kallas gör nytta, efter en dag eller 2 så ligger det vatten i botten av plastbyttan, jag hade i gamla studion själva kontroillrummet i källaren som var på 48 m2 och hade jämt på en luftavfuktare + ett par torrbollar i hörnen för att skydda Tridentbordet osv mot fukt/korrosion, när all utrustning var på alstrade det värme som i sig drev bort ev. fukt, om det stod i träda ett tag fick luftavfuktaren gå för jämnan och tog de mängder som annars hade hamnat i torrbollen, fick tömma apparaten var 3:e dag, i Bretagne-Frankrike var det ett stort problem för både instrument och utrustning/mikrofoner och där hade jag flera deshumidificateurs + la alltid tillbaka mickarna i sina lådor och tog in dom i boningshuset då studion var i extern byggnad som var isolerad och uppvärmd med luftvärmepeump fr Sverige, med ett utomhusklimat som är extremt fuktigt ca 98% RH på vintern så är detta inte en drömzon för studioägare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten Bodhi, minns du något annat intressant från artikeln om mikförvarig? jag har t ex en sån Torrboll i skåpet där jag förvarar mina mickar och den drar till sig stora mängder vatten, jag blev väldigt förvånad faktiskt.

Inte mycket, bara det om att inte kapsla in mikarna efter användning så att fukten stannar kvar, använda avfuktare, en del om rökning etc. Tricket med objektivpåsar kom jag på efter att ha klurat kring hur man kunde förvara dom i ett motsvarande mikfodral med avfuktare och ändå ha dom kvar på stativet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...