Jump to content
Annons

Hur skyddar ni era mickar som står framme?


Farmer Boy

Recommended Posts

För mig är det värsta inspirationsdödaren att i en inspelningssituation behöva rigga om mickar m.m när jag kommer på att jag vill ha hammond, gitarr, mer trummor etc, så jag vill kunna lämna alla mickar uppe vid "sina" instrument så det bara är att slå på stärkaren elller dylikt och köra. Dock så funderar jag lite hur jag bäst ska skydda mickarna från damm, fukt? osv. jag har fått tips om plastpåsar, kondomer? osv på mickarna, men tänker att detta bara kommer leda till att fukt kapslas in, eller?

Hur gör ni?

Finns det prisvärda "micsleeves" eller liknande. Kondensatormickar är ju såklart känsligare, men nog gör man väl bäst i att även skydda sina dynamiska, bandmickar osv...

Farmer Boy

är dom verkligen så känsliga? Klart om det är ett halvdragigt garage etc. så kanske det inte är så bra, men annars ska det väl inte vara någon fara?

Mvh

Kalle Greiff

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kalle: Även om det vÄl Är otroligt att en mikrofon blir direkt obrukbar av att stå framme som en dammsamlare, Är det nog rÄtt troligt att man, åtminstonde efter en tid, riskerar att den inte lÄngre fungerar optimalt pga delvis sabbat membran osv.

Kolla gÄrna infon i lÄnken

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadårrrå .brukar bygga en carport ovanför micen så det lixom inte snöar på den .. 😑

Själv brukar jag lägga dom i vattenbad. Totalt dammfritt!

Men skämt åsido. Hur stor roll spelar det egentligen? Folk kan gå över lik för att få tag i en gammal Neumann av rätta modellen, men om man kollar på gamla studiofilmer står sångaren i 9 fall av 10 och röker och spottar Jack Daniels in i micken under sessionerna. Eller har vi blivit kinkigare angående ljudet idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...