Jump to content
Annons

En fråga om M/S EQ


ramoand

Recommended Posts

Tjo,

Låt säga att jag har två monoinspelade gitarrdubbar, pannar ena 50% åt vänster och den andra 50% åt höger.

Om jag sedan skickar båda dessa till en stereogrupp där jag lägger på en EQ, t ex. fabfilter pro-q, och väljer att EQ:a endast mono-signalen av denna stereogrupp, vilken del av signalen är det som påverkas då rent tekniskt? Är ju med på att det är monosignalen som påverkas med skulle vilja veta lite mer i detalj hur det hänger ihop. För om jag inte har missuppfattat allt så är ju mono = samma volym i båda högtalarna.

Om man pannar gitarrerna 100% vänster och 100% höger så finns det ingen monosignal i stereogruppen, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag sedan skickar båda dessa till en stereogrupp där jag lägger på en EQ, t ex. fabfilter pro-q, och väljer att EQ:a endast mono-signalen av denna stereogrupp, vilken del av signalen är det som påverkas då rent tekniskt?

Hej.

Du har alltid vissa frekvenser som ligger i fas mellan spåren, vid olika tidpunkter. Det är detta materialet du EQ:ar. Panorerar du bara -50/50 också, och inte -100/100, så kommer du ha en hel del av vardera signal i motsatt kanal, och då har EQ:n även effekt på den upplevda panoreringen av de två spåren - en subtrahering kommer innebära upplevd bredare panorering.

MVH

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det du talar om heter som tidigare nämnts i tråden är M/S-tekniken, som står för olika saker beroende på vem du frågar 🙂 mid/side, mono/stereo, mitt/skillnad t ex. Det din plugin gör är att separera det som båda högtalarna spelar (signalen som är lika i båda), från det som de spelar olika (signalen är olika). Det är en form av tolkning av informationen i L/R spåret, det blir två monospår, precis som L/R, men här är "mono-informationen" i M-kanalen, och "stereo-informationen" i S-kanalen.

M=L+R och S=L-R, där t ex S fås fram genom att ha två mono-spår av L samt R från ett stereo-spår centrerade där den ena kanalen fas-vänds. Det som tidigare var lika för båda högtalare är nu motsatsen, dvs de släcks ut, och kvar finns skillnaden mellan högtalarna i mono.

Om du panorerar två spår helt vänster och helt höger kommer högtalarna fortfarande få samma uppgift till och från när det gäller komplexa signaler, som i en gitarr-dubb, men det finns tillfällen då det inte finns "mono-information", t ex om man panorerar L helt åt vänster, och R helt åt höger och fas-vänder en av kanalerna, då finns ingen M-info kvar. Osv osv.

mvh

Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

I och med att du jobbar med två mono spår som inte har någon stereo information, så tror jag M/S konceptet blir svårt att förstå.

Testa istället med ett vanligt stereo spår.

http://en.wikipedia....S_stereo_coding

Du kan konvertera stereosignalen till M-S och bearbeta mittensignalen och sidosignalen separat för att sedan konvertera tillbaka till stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...