Jump to content
Annons

Ersättning för bortkastat material?


LejonLeo

Recommended Posts

Precis som jag sa i 1:a inlägget, men stackars Leo har ju inte fått många sylar i vädret här, däremot en massa trollande och juridiskt kvasidravel & hårklyveri fr. vissa members som verkar tro att dom är universums experter i precis allt & speciellt i denna domstol, har ni kollat för mycket på skit-TV fr. USA (rättegångs-TV haha), det är så jävla skrattretande men samtidigt kul att läsa streberinläggen...

Mycket väsen för ingenting***

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har nu bestämt mig för att vända mig till Hyresnämnden igen, som jag hade lite kontakt med under tiden detta hände. Om inte annat för att kanske få någon slags ro och sluta fred med mig själv för att jag i alla fall gjort vad jag kunnat.

Jag har letat efter lagar och förordningar angående hur hyresvärden får bete sig med hyresgästernas personliga ägodelar och har än så länge inte lyckats hitta någon info om detta. Kanske står detta i hyreskontraktet och är upp till varje individuell hyresvärd? Fast det har jag svårt att tänka mig då det låter väldigt "osvenskt" att låta detta hänga i luften då det finns lagar om allt annat.

Hyreskontraktet från den tiden har jag såklart inte kvar och kan inte kolla upp det på det sättet. Men jag hittade deras nuvarande hyreskontrakt men där står inget om förvaring i källaren vilket jag inte heller hade förväntat mig.

Jag vill gärna ha lite kött på benen innan jag ringer Hyresnämnden och tar upp ett sånthär gammalt ärende. SGS har jag ingen bra erfarenhet av och förväntar mig inte någon förståelse från dem, den här gången heller.

Kanske hänvisar jag till den här tråden. Här står ju allting som det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du menar egentligen? Du har ju släppt tre plattor?

Vad menar du?

Jag måste ha missat en grejj bara: Vad är det förväntade/önskade utfallet om du "vinner" en tvist?

Ingen aning. Är ny på det här området

Link to comment
Dela på andra sajter

Men måste du inte kunna bevisa att du hade det material du hävdar att du hade där?

Antar det. Har ju kvar mailkorrespondensen till SGS där de delvis erkänner att de gjort fel, men även säger att jag får skylla migsjälv.

Det är väl alltid så när någonting försvinner att man ändå får utgå ifrån att den som anmäler försvinnandet är dess rättmätiga ägare.

Link to comment
Dela på andra sajter

SGS advokats medhavde partner flikar in:

Imponerande utrustning där. Du säger att du hade hela din musikutrustning i ditt boutrymme, av det enkla skälet att du ansåg den av mer stöldbegärlig karaktär än två lådor med anteckningar. Du ställde alltså ner två lådor med innehåll som uppenbarligen var av värde för dig, i ett utrymme du inte litade på att förvara dina instrument. Korrekt?

Ja, alltså ur en eventuell tjuvs perspektiv så är ju det uppenbart att han hellre springer iväg med en Fender eller Burns gitarr än en flyttlåda full med gamla anteckningsblock som han knappt kan lyfta. Vad skulle du själv ha valt?

Dessutom behövde jag ju inte direkt tillgång till anteckningsböckerna utan grävde fram den som ev behövdes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu bestämt mig för att vända mig till Hyresnämnden igen, som jag hade lite kontakt med under tiden detta hände. Om inte annat för att kanske få någon slags ro och sluta fred med mig själv för att jag i alla fall gjort vad jag kunnat.

Jag har letat efter lagar och förordningar angående hur hyresvärden får bete sig med hyresgästernas personliga ägodelar och har än så länge inte lyckats hitta någon info om detta. Kanske står detta i hyreskontraktet och är upp till varje individuell hyresvärd? Fast det har jag svårt att tänka mig då det låter väldigt "osvenskt" att låta detta hänga i luften då det finns lagar om allt annat.

Hyreskontraktet från den tiden har jag såklart inte kvar och kan inte kolla upp det på det sättet. Men jag hittade deras nuvarande hyreskontrakt men där står inget om förvaring i källaren vilket jag inte heller hade förväntat mig.

Jag vill gärna ha lite kött på benen innan jag ringer Hyresnämnden och tar upp ett sånt här gammalt ärende. SGS har jag ingen bra erfarenhet av och förväntar mig inte någon förståelse från dem, den här gången heller.

Det är ju bra att du haft kontakt med Hyresnämnden tidigare, redan då det hände. Är du med i hgf, hyresgästföreningen? Ibland brukar det stå om tvister man kan ha med sin värd i deras tidning, ganska intressant läsning. Ett bra tips kan vara att tala med dem lite personligen också. Du lär ju inte förlora något på det och det spelar ingen roll om du inte är medlem. Bor du fortfarande i Göteborg så kan du ju "råka ha vägarna förbi bara". De finns på Första Långgatan.

Att du inte har kvar hyreskontraktet är inte jättekonstigt - om nu någon påtalar det. Jag var tvungen att lämna tillbaka det från min första lägenhet när jag flyttade.

Jag måste ha missat en grejj bara: Vad är det förväntade/önskade utfallet om du "vinner" en tvist?

Lite förståelse och i bästa fall en ursäkt åtminstone vore nog på sin plats. Att det inte fanns datummärkning gör att SGS nog dock klarar sig.

Antar det. Har ju kvar mailkorrespondensen till SGS där de delvis erkänner att de gjort fel, men även säger att jag får skylla mig själv.

Det är väl alltid så när någonting försvinner att man ändå får utgå ifrån att den som anmäler försvinnandet är dess rättmätiga ägare.

Detta kan vara ditt viktigaste dokument! Om du verkligen har ett mail på att de delvis erkänner att de begått ett fel. Radera inte det.

Ja, alltså ur en eventuell tjuvs perspektiv så är ju det uppenbart att han hellre springer iväg med en Fender eller Burns gitarr än en flyttlåda full med gamla anteckningsblock som han knappt kan lyfta. Vad skulle du själv ha valt?

Dessutom behövde jag ju inte direkt tillgång till anteckningsböckerna utan grävde fram den som ev behövdes.

Tänk på att om du hamnar i en rättslig prövning i detta fall så säg inte för mycket och särskilt inget oövertänkt. Exempelvis den sista meningen "Dessutom behövde jag ju inte direkt tillgång till anteckningsböckerna utan grävde fram den som ev behövdes". Detta kan vridas på utav en advokat som att du egentligen bara behövde en enda av de där anteckningsböckerna, så varför inte ta upp den och hålla den hemma hela tiden i så fall? För nog måste du ha haft plats för en ynka anteckningsbok.

Visserligen förstår både jag och även han/hon vad du egentligen menade, men frasen blir hängande kvar i rummet och det vill man inte.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo,

en gång till. Hur mycket kräver du företaget på?

OM du frågar mig:

Max du kan räkna med är vad det kostar att köpa nya anteckningsböcker. Är det värt besväret?

Någon annan ersättning kan du inte räkna med. Du kommer bara skrika dig blå och förlora pengar om du försöker något annat.

Men lita inte på mig. Använd att många kommuner har "gratis" juridisk rådgivning där du kan träffa en advokat 15 minuter utan kostnad, bara ett exempel på länk:

http://www.jarfalla.se/kontaktinfo/kundtjanst/juridisk-radgivning.html

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, alltså ur en eventuell tjuvs perspektiv så är ju det uppenbart att han hellre springer iväg med en Fender eller Burns gitarr än en flyttlåda full med gamla anteckningsblock som han knappt kan lyfta.

Men hur vill du (ekonomiskt) värdera något som "uppenbart" inte är av värde ens för en presumtiv tjuv?

Vad skulle du själv ha valt?

Ingendera. Jag stjäl inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vederbörande kanske har använt anteckningsböckerna och skrivit massor av hits.

Då skulle vederbörande varit smartare än att förvara mästerverken i ett förråd bland en massa andra "ersättningsbara ting".

Så den håller nog inte, tror jag nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då skulle vederbörande varit smartare än att förvara mästerverken i ett förråd bland en massa andra "ersättningsbara ting".

Så den håller nog inte, tror jag nog.

Hur tänker du nu? Menar att tjuven insåg att han satt på en guldgruva och började använda alla dessa fantastiska uppslag som fanns i kartongerna för att skriva de texter och låtar vi har nynnat på de senaste åren. Det är väl inte helt otänkbart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök släppa det... Även om du efter plågsamma och utdragna rättstvister skulle kunna få kompensation - om du har såpass mycket tålamod och en stor portion tur - så skulle du ändå inte få tillbaka materialet, vilket ju trots allt är den verkliga förlusten.

Förluster är en del av livet. Saker, känslor, hälsa, anhöriga... De här verken känns säkert som en nära vän som plötsligt förolyckades, men din kreativitet och dina tankar kan ingen ta ifrån dig. Det är lätt att tänka att det kanske dolde sig ett mästerverk bland de där papperna, men nu är de borta och det enda sättet att göra det rättvisa för din egen del är att gå vidare med nya verk. Jag tror inte att en rättstvist hade gett dig känslomässig kompensation med tanke på vilken utdragen pärs sådant ofta blir, och att det kanske inte finns en enskild person att ställa till svars. Det blir lite som att bråka med kommunalgubbar som grävt i fel trädgård. Hålet är där och de var kanske omdömeslösa, men för dem var det bara ännu ett hål som skulle grävas. Jag hade försökt släppa det, arkivera alltihop under "Shit Happens" och gått vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avslutningsvis:

Jag har nyss lagt på luren efter att ha pratat med Hyresnämnden. För övrigt med samma man som jag mailade med då detta hände för ett antal år sedan.

Det var inte alls i sin ordning det som hänt menade han då jag dels hade sakerna inlåsta i källaren (det var alltså ett privat utrymme) och dessutom så hade jag märkt mina saker med namn och lägenhetsnummer så det hade varit väldigt enkelt att kontakta mig för att reda ut om sakerna verkligen skulle slängas.

Men,

sådana här brott preskriberas efter 2 år.

Hade jag bara följt upp min mailkorrespondens med hyresnämnden hade detta kanske fått ett annat utfall. Jag vet inte varför det tog emot så att ta upp det här. Samtalet jag gjorde nu var 6 år för sent.

Det kändes så förmätet och lite pinsamt att säga att dedär flyttkartongerna betydde så mycket för mig. Jag minns att jag kände det som att förlora en kroppsdel när det hände.

Men nu är det över. Nu är allt förbi.

Mycket var förstås bara svammel och lösryckta funderingar.

Men mycket var också bra och kunde ha blivit nåt

och en del var färdigt och klart och bara att spela in.

Men på den tiden hade jag inte de inspelningsmöjligheter jag har idag.

Det är jobbigt när nånting rycks bort ur ens inre.

Men den här tråden, och alla kommentarer har fått mig att kvickna till.

Och nu ÄR det dags att gå vidare.

Nu har jag gjort vad jag har kunnat.

Allting brann upp i Renovas enorma krematorium

Kanske blev det till värme för en frusen själ.

Jag ska försöka sluta sörja nu och istället rikta in mig på nuet.

Min ungdom får jag inte tillbaka. Inte mina ord heller.

Kanske är jag äldre och klokare nu. Men jag tror jag var uppriktigare förr.

Mer utlämnad till känslorna. Jag kan inte skriva lika blödande låtar nu får jag för mig

då jag är mera rädd för att bli patetisk. Är inte så yvig längre utan har mindre rörelse i gesterna.

Mina texter gick bokstavligt upp i rök och det får jag leva med.

Nu är det dags att vända blad, ett alldeles tomt, blankt oskrivet blad.

Jag kan fylla det med vad jag vill. Det är ju ändå någon slags frihet.

Eller i varje fall en bra början.

R.I.P

Link to comment
Dela på andra sajter

...Men nu är det över. Nu är allt förbi.

Mycket var förstås bara svammel och lösryckta funderingar.

Men mycket var också bra och kunde ha blivit nåt

och en del var färdigt och klart och bara att spela in.

Men på den tiden hade jag inte de inspelningsmöjligheter jag har idag.

Det är jobbigt när nånting rycks bort ur ens inre.

Men den här tråden, och alla kommentarer har fått mig att kvickna till.

Och nu äR det dags att gå vidare.

Nu har jag gjort vad jag har kunnat.

Allting brann upp i Renovas enorma krematorium

Kanske blev det till värme för en frusen själ.

Jag ska försöka sluta sörja nu och istället rikta in mig på nuet.

Min ungdom får jag inte tillbaka. Inte mina ord heller.

Kanske är jag äldre och klokare nu. Men jag tror jag var uppriktigare förr.

Mer utlämnad till känslorna. Jag kan inte skriva lika blödande låtar nu får jag för mig

då jag är mera rädd för att bli patetisk. är inte så yvig längre utan har mindre rörelse i gesterna.

Mina texter gick bokstavligt upp i rök och det får jag leva med.

Nu är det dags att vända blad, ett alldeles tomt, blankt oskrivet blad.

Jag kan fylla det med vad jag vill. Det är ju ändå någon slags frihet.

Eller i varje fall en bra början.....

Tonsätt det där (inom quote). Lite mer ordbehandlig bara så har du en låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som lite tröst på såren ska jag berätta en liknande historia för dig. Nu är det ingen annan part som är inblandad utan bara en vän till mig. Han var väldigt aktiv inom musiken, främst hiphop och producerade åt många artister. Låtar som spelats på radio utanför Sverige och dragit in en del kosing.

Han hade tre stycken skivor på gång och en JÄVLA massa material på sin dator. Självklart fanns det backup som fanns tillgängligt i hans enrummare.

När han en dag får ett samtal till sitt jobb att det brunnit i hans lägenhet inser han till sin fasa att allt är förstört. Gick inte att rädda någonting. Jag minns ordagrant hur knäckt han var och tårarna var nära många gånger. Det gick ett tag och ingen musik producerades men sen hände något. Han fick en nytändning och började köra igen.

Så här flera år efteråt har han sagt till mig att detta var det bästa som hänt honom. För nu fick han börja från scratch och hitta kärleken till musiken igen som vi båda hade när vi började(tracker program). Han blev mer produktiv och hade inget gammalt att börja leka med som bara tar onödigt tid.

Så vi kan hoppas att det blir likadant för dig.

Ha en period där du tycker synd om dig själv, spyr galla över att de kastat dina saker, där du är arg på dig själv(att du inte hade prylarna någon annanstans).

Men sen måste du komma till en slutpunkt där du BEHÖVER lägga detta bakom dig. Du kan aldrig komma framåt genom att hela tiden blicka bakåt och hålla kvar vid det gamla.

Nu kör vi! Och någonstans långt där inne i ditt undermedvetna ligger alla texter kvar och vem vet kanske du av ren 'slump' råkar skriva liknande saker igen?

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...