Jump to content
Annons

Ersättning för bortkastat material?


LejonLeo

Recommended Posts

Annons

Stöld hade det inte varit vilket fall som helst, eftersom SGS (av LejonLeos startinlägg att döma) inte har haft "uppsåt att tillägna sig" LejonLeos prylar.

Även egenmäktigt förfarande verkar en aning halmstrågripande, eftersom bortforslingen föregicks av ett klart och tydligt meddelande.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Eventuellt brott är preskriberat -- du får ingen hjälp av åklagare att driva något mål.

2) Du skulle kanske kunna driva ett privat skadeståndsmål genom att själv hyra in en advokat. Räkna med många tusenlappar i kostnad och mycket liten chans att vinna målet.

3) Du kan inte räkna med att i skadestånd få mer pengar än vad som motsvarar kostnaden för nya papper och block.

Rådet du fått av flera gäller: gå vidare. Låt inte denna motgång förstöra ens en sekund till av ditt liv. Det finns tyvärr exempel på så kallade rättshaverister som fyller sitt liv med att kämpa i någon fråga där de blivit felaktigt hanterade. De brukar inte vara lyckliga människor.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist, jag vill börja med att beklaga, jag förstår att det känns tungt.

Tyvärr tror jag det här räknas som ideell skada, och en sådan är mycket mycket svårare att få ersättning för jmf en ekonomisk skada, där man med hjälp av kvitton, kostnad för inköp av ny vara, reparationer etc kan påvisa förlusten. Du har inte gjort någon ekonomisk förlust. Hur ska man då värdera den förlust du gjort?

SGS advokat:

- kommer du ihåg hur många servetter som du sparade med lösryckta meningar?

- Vi har hittat uppgifter som tyder på att många av orden och de lösryckta meningarna du skrev gjordes under inflytande av alkohol eller andra droger, på vilket sätt hade dina ord och meningar större värde än allt annat som folk säger och skriver när de är berusade, som vanligtvis är av noll och intet värde?

- Har du fått många av dina texter publicerade sedan 2005?

- Om texterna hade så stort värde för dig, som du nu plötsligt sju år senare säger att de hade, varför ställde du ner dem i en källare?

- När du fick meddelandet om att källaren skulle städas, gjorde du några adekvata åtgärder för att rädda dina lösryckta ord och meningar som du enligt egen uppgift hade skrivit ner?

- Du säger att dessa servetter och lösa blad existerade? Har du några bevis för detta? Finns det några foton eller vänner som kan intyga existensen av dessa ord och meningar?

- Lyckades du vid något tillfälle publicera någon av dina meningar, eller kanske offentligt läsa upp dem?

- Vid tidpunkten för städningen av källaren, var det många som uttryckte sin uppskattning över din skrivkonst? På vilket sätt isåfall?

Jag vill inte göra mig lustig, men ungefär så här skulle det kunna låta i en förhandling.

Det kan också finnas risk för att genialiteten i texter växer med tiden, i synnerhet när de är borta för evigt. Det kanske inte är så i ditt fall, men jag vet att när jag läser saker jag skrivit för längesedan, i synnerhet sådant jag skrivit efter en kväll på krogen, tenderar att genera mig. Visst, det är jag det, och kanske inte du, men fundera på om det kan ligga något i det.

Det sista du vill höra är detta, men det måste sägas: Leta reda på lapphelvetet från SGS, bränn den, skrik allt vad du orkar: NU ÄR JAG FRIIIIIiiiiiii ! !

Jag beklagar återigen, men du måste bli av med denna energitjuv. Låt säga att du anlitar en skicklig advokat som efter 14 månaders arbete, i synnerhet från din sida, pressar fram 1.800:- i ersättning (till en kostnad av 26.000:-) blir du gladare av det? Texterna är borta för evigt. Den ende som kan återkalla fragment av dem är du. Lägg energin på det istället!

Var och en gör naturligtvis som den vill, och det kanske finns smartare sätt och finurligare lösningar än vad jag har skrivit. Men det här är vad jag, med mitt begränsade intellekt, kan råda dig att göra.

Oavsett vilket; lycka till!

Vänligen

R

Mycket intressant och insiktsfull betraktelse. Och, får jag erkänna, aningen rolig.

Här kommer mitt svar:

SGS advokat: kommer du ihåg hur många servetter som du sparade med lösryckta meningar?

Leo: nej, inte till antalet om det är relevant.

SGS advokat: Vi har hittat uppgifter som tyder på att många av orden och de lösryckta meningarna du skrev gjordes under inflytande av alkohol eller andra droger, på vilket sätt hade dina ord och meningar större värde än allt annat som folk säger och skriver när de är berusade, som vanligtvis är av noll och intet värde?

Leo: Det finns de som lever livet och de finns de som iakttar livet. Jag tillhör i mångt och mycket den senare kategorin. Väldigt mycket av det jag upplevde som orättvist, ångestfullt, kärleksfullt, längtansfullt, lustfyllt och livstomt skrev jag ner istället för att prata om, leva om, spela om. På den tiden var jag en väldigt instängd person och en mycket stor del av mina känslor sögs in i det alltför hungriga pappret. Ibland hatade jag mig själv för att jag skrev, men såg ingen annan utväg. Och nej, jag tror inte att fyllebuntarna på avenyn har samma uppfattning om tillvaron.

SGS advokat: Har du fått många av dina texter publicerade sedan 2005?

Leo: Jadå. Jag har givit tre plattor och har en blogg som följs av en trogen skara och sänt in en del insändare och artiklar. Har väl c:a 100 låtar registrerade på Stim. Om det kan vara till någon ledning.

SGS advokat: Om texterna hade så stort värde för dig, som du nu plötsligt sju år senare säger att de hade, varför ställde du ner dem i en källare?

Leo: Som sagt så levde jag på 19,5 kvm och där hade jag min musikutrustning (två ak gitarrer, två elgitarrer, bas, sitar, tablas, altsaxofon, sopransaxofon, basstärkare, två gitarrförstärkare, rack med sampler, synthmodul, egentillverkad analogsynth, Ataridator, stagepiano med fullstor vägd klaviatur, akustiskt piano, stereo mm) och hade därmed inte plats att gömma undan några flyttkartonger.

Då mina instrument var av mer stöldbegärligt karaktär än två lådor med anteckningar och då jag ville ha mina instrument till hands samt att alla vi i samma korridor delade utrymmet i källaren var valet enkelt om vad som skulle vara i rummet och vad som skulle vara i källaren. Det var ju inte heller enbart dessa två flyttlådor som fanns i källaren utan även annat som möbler och kläder och böcker och diverse som inte fick plats eller som inte användes för tillfället. Allt detta slängdes. Men det är bara mina anteckningar jag saknar.

SGS advokat:När du fick meddelandet om att källaren skulle städas, gjorde du några adekvata åtgärder för att rädda dina lösryckta ord och meningar som du enligt egen uppgift hade skrivit ner?

Leo: Det satt en lapp i trappuppgången när jag kom hem en dag om att källaren skulle städas undertecknad SGS. Två veckor senare var källaren tömd och allting hade slängts.

Jag följde anvisningarna och staplade prydligt mina prylar för sig och märkte dem med namn och lägenhetsnummer. Men glömde skriva datum. Jag har kvar lappen och datumen någon stans och kan gräva fram den om det önskas som bevismaterial.

SGS advokat:

Du säger att dessa servetter och lösa blad existerade? Har du några bevis för detta? Finns det några foton eller vänner som kan intyga existensen av dessa ord och meningar?

Leo: Många av mina vänner från den tiden kan vittna om att jag ofta satt försjunken i min filofax där jag satt och skrev om det som pågick omkring mig eller i mitt inre.

Jag skickade även många brev på den tiden och de kan kanske finnas kvar hos mottagaren. Foton finns det nog dåligt med då mina inaktiviteter sällan gjorde sig på bild.

SGS advokat:

Lyckades du vid något tillfälle publicera någon av dina meningar, eller kanske offentligt läsa upp dem?

Leo: Jag var mycket för dikter på den tiden och jag var en flitig deltagare på Stand Up Poetry i min hemort Kungsbacka och var även och läste på Bokmässan i Göteborg vid nåt tillfälle. Spelade gjorde jag också men aldrig mina egna alster. Det var jag för blyg för på den tiden. Jag samlade allting istället i mina anteckningsböcker och satt och gnolade för migsjälv när ingen lyssnade. Det var först flera år senare jag vågade ta det steget.

SGS advokat:

Vid tidpunkten för städningen av källaren, var det många som uttryckte sin uppskattning över din skrivkonst? På vilket sätt isåfall?

Leo: Vid den tidpunkten hade jag börjat våga sjunga offentligt och fått uppskattning för det. Jag hade spelningar på mindre ställen i stan, men gick fortfarande på musikhögskolan och hade saxofon som huvudinstrument. Men istället för att öva skalor satt jag i mitt övningsrum och skrev på texter med gitarren i knäet. Jag började inse vilken

potentiell skattkista som fanns begravd i källaren och började långsamt ösa ur den. Hämtade upp en anteckningsbok ibland och gick igenom den på jakt efter kommande sånger.

Det ska även nämnas att efter allt detta togs ifrån mig har jag aldrig mer skrivit, eller sparat, ett enda brev, aldrig fört dagbok, aldrig skrivit en dikt, aldrig läst en bok, aldrig låtit ord sippra ur mig på liknande sätt. Jag har inget att gräva ur längre. Jag är tom. Som ett oskrivet blad. Markören står och blinkar i marginalen. Jag har inte längre något att skriva. Jag har tappat lusten. Orken. Ivern.

Jag var såklart annorlunda när jag var i tonåren. Det är hans ordsatta upplevelser jag vill ha tillbaka. Kan du ge mig tillbaka det, advokaten. För att få upprättelse för ett liv som jag mer skrev om än levde om.

Jag försöker göra låtar. Jag har tänkt att göra en uppföljare på min första skiva i 6 år.

Det kommer inga. Det kommer inga låtar. Som när man vill gråta men det kommer inga tårar. Jag är tom. Som ett oskrivet blad. Markören står och blinkar i marginalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat Herr Lejon som egentligen är Vädur:

"Jag försöker göra låtar. Jag har tänkt att göra en uppföljare på min första skiva i 6 år.

Det kommer inga. Det kommer inga låtar. Som när man vill gråta men det kommer inga tårar. Jag är tom. Som ett oskrivet blad. Markören står och blinkar i marginalen. "

Det är här skon klämmer och du får aldrig tillbaks det förgångna hur mycket du än försöker klamra dig fast så kommer det bara bli värre, som jag sa och sa och sa släpp skiten och gå vidare eller bli/förbli det vrak du själv skapat...

Gå ut i livet och gör nåt annat för en gångs skull, ställ dig på fabriken eller städa trappuppgångar eller kör buss dvs sök nya vägar, när man tror eller känner att man inte kan skapa/har skrivkramp etc så är det paus med stort P som gäller, i ditt fall flera år redan men du kanske inte har haft syfte hela tiden att göra något nytt utan skådat din navel eller eljest varit för inåtvänd hela tiden vad det verkar när man läser dina inlägg...

Nya ideer kommer inte alltid gratis utan av både glädje och lidande och nya infallsvinklar, du har kört fast i gamla destruktiva banor för länge helt klart så följ dessa råd, lycka till, gå ut och vandra på fjället eller gå i lära hos munkarna i nåt sydeuropeiskt eller buddhistiskt kloster som Peter Gabriel och leonard Cohen m.fl sökare gjorde, gör vadsomhelst bara fastna inte i den där skiten...

Link to comment
Dela på andra sajter

SGS advokat: Om texterna hade så stort värde för dig, som du nu plötsligt sju år senare säger att de hade, varför ställde du ner dem i en källare?

Leo: Som sagt så levde jag på 19,5 kvm och där hade jag min musikutrustning (två ak gitarrer, två elgitarrer, bas, sitar, tablas, altsaxofon, sopransaxofon, basstärkare, två gitarrförstärkare, rack med sampler, synthmodul, egentillverkad analogsynth, Ataridator, stagepiano med fullstor vägd klaviatur, akustiskt piano, stereo mm) och hade därmed inte plats att gömma undan några flyttkartonger.

Då mina instrument var av mer stöldbegärligt karaktär än två lådor med anteckningar och då jag ville ha mina instrument till hands samt att alla vi i samma korridor delade utrymmet i källaren var valet enkelt om vad som skulle vara i rummet och vad som skulle vara i källaren. Det var ju inte heller enbart dessa två flyttlådor som fanns i källaren utan även annat som möbler och kläder och böcker och diverse som inte fick plats eller som inte användes för tillfället. Allt detta slängdes. Men det är bara mina anteckningar jag saknar.

SGS advokats medhavde partner flikar in:

Imponerande utrustning där. Du säger att du hade hela din musikutrustning i ditt boutrymme, av det enkla skälet att du ansåg den av mer stöldbegärlig karaktär än två lådor med anteckningar. Du ställde alltså ner två lådor med innehåll som uppenbarligen var av värde för dig, i ett utrymme du inte litade på att förvara dina instrument. Korrekt?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Docent kontrollfreak aka skarprättare in absurdum....jag kallar honom för detta pga av gammalt fog som du inte har en jävla aning om eller med att göra, tok!!!

så det hade inget som helst med trådens ämne att göra öht utan bara lite skitkastande i allmänhet med andra ord

Link to comment
Dela på andra sajter

precis som rätt många av dina inlägg

fast när jag kastar skit så har det med saken att göra - inte gammalt "fog som du inte har en jävla aning om"

med tanke på att ett av dina första comeback inlägg handlade om din reaktion på namecalling så är det häpnadsväckande att du själv är så flitig på den fronten 🙂

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan det är väl inget ,jag menar lite papper. ?Jag hade en kasse med demos som jag eldade upp. Dessutom stod jag och titta på skiten medan den brann, och upptäkte till min förvåning att jag hade tagit fel påse när jag städade. mao skiten stod kvar på vinden och mina kassetter på elden ,du kan ge dig fan på att man var sur den veckan.

Men hallå 7 år ! så knäckt kan man inte bara vara, nä skit i detta nu. The Show Must Go On

Link to comment
Dela på andra sajter

SGS advokat: Har du fått många av dina texter publicerade sedan 2005?

Leo: Jadå. Jag har givit tre plattor och har en blogg som följs av en trogen skara och sänt in en del insändare och artiklar. Har väl c:a 100 låtar registrerade på Stim. Om det kan vara till någon ledning.

[...]

Det ska även nämnas att efter allt detta togs ifrån mig har jag aldrig mer skrivit, eller sparat, ett enda brev, aldrig fört dagbok, aldrig skrivit en dikt, aldrig läst en bok, aldrig låtit ord sippra ur mig på liknande sätt. Jag har inget att gräva ur längre. Jag är tom. Som ett oskrivet blad. Markören står och blinkar i marginalen. Jag har inte längre något att skriva. Jag har tappat lusten. Orken. Ivern.

Jag var såklart annorlunda när jag var i tonåren. Det är hans ordsatta upplevelser jag vill ha tillbaka. Kan du ge mig tillbaka det, advokaten. För att få upprättelse för ett liv som jag mer skrev om än levde om.

Jag försöker göra låtar. Jag har tänkt att göra en uppföljare på min första skiva i 6 år.

Det kommer inga. Det kommer inga låtar. Som när man vill gråta men det kommer inga tårar. Jag är tom. Som ett oskrivet blad. Markören står och blinkar i marginalen.

Vad är det du menar egentligen? Du har ju släppt tre plattor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lejon, jag skämtade om rättshaveristen Kulturell Figur's inträde i tråden

Rättshaverist? Tillåt mig citera dig själv:

Forumregler??? Får man verkligen säga så här[?]

Det kan man ju fundera på.

EDIT: Och när jag skrev det där hade jag inte ens läst dina senaste inlägg. Hur trivs du i glashuset?

----

Hyresvärden sa att den skulle forsla bort allt utan namn, lägenhetsnummer och datum. Ditt saknade datum, alltså uppfyllde det kriterierna för att forslas bort. Hur skulle det hålla i en domstolstvist? Eller vad är det jag missar?

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån sa nån gång: "För att bli en bra låtskrivare så ska man först skriva 100 låtar och sedan kasta bort dom."

Dom första låtarna jag skrev, och tyckte var bra, känner jag mig rätt tveksam till, textmässigt, idag. Jag tittar aldrig i de gamla anteckningarna, men känner ändå visst affektionsvärde i dom, vilket i sig gör mig lite ofri.

Trist att det som hände hände, men du slapp i alla fall ta dom till sopstationen själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

SGS advokat:

Käre Leo Lejón

Jag inser nu hur skamlöst mina uppdragsgivare har handlat. Den version de föregivit mig verkar tyvärr inte vara med sanningen överensstämmande. Det föreligger helt visst en lojalitetskonflikt i skrivande stund vad avser mitt uppdrag som juridiskt ombud. Som god advokatsed föreskriver är jag tyvärr nödgad att bryta mitt uppdragsavtal. Pacta sund servanda kan ej hävdas då målet uppenbarligen är byggt på falskelig grund.

Härmed byter jag sida, och från och med nu företräder jag blott och bart er, Herr Leo, och mina tjänster, min personal, och hela min juridiska kompetens står till Edert förfogande.

Inledningsvis vill jag med kraft utropa att det är en rättslig kollaps, en skandal och inte minst ett tragiskt människoöde vi fått vittnesbörd om här idag. Men om vi nu viker ner oss, och tysta betraktar denna Herr Leos Golgatavandring utan att ingripa, kommer framtiden att döma oss, likt de kommer att döma SGS skändliga dåd.

Ers nåd, och högt ärade jurymedlemmar, låt oss ta tillfället i akt och statuera ett exempel! Blattnicksele Juridiska Byrå, ombud för Herr Leo, har för avsikt att stämma arslet av SGS. (upprört sus genom rättssalen)

Låt oss en gång för alla sätta stopp för detta snaskiga flyttkartongsnattande! Det är nog nu!

Hur många flyttkartonger ska staplas i det mörka utrymmet på flaken i SGS lätta lastbilar för att fraktas till förbränningsugnarna innan vi reagerar? Hur många ohörda sånger, hur många olästa dikter ska världen missa innan vi vågar resa oss upp och skrika ut vår vrede?

(instämmande mummel)

När mina barnbarn frågar vad jag gjorde på 2000-talet när SGS härjade som värst, kan jag med fast blick se dem rakt i ögonen, och säga att jag var en av de många som riskerade allt för att sätta stopp för den smutsiga hanteringen! Men jag kan också tala om för dem att jag inte var ensam. Vi var många, som riskerade mycket, men vi lyckades, ELLER HUR?

(jubel och applåder i rättssalen)

NU TAR VI DE JÄVLARNA!!

(Euforiskt jubel, Herr Lejón hissas upp av starka armar, och bärs runt i salen samtidigt som sekreterare tömmer sina hålslag från parketten. De tre svartmuskiga männen från SGS smiter molokna ut bakvägen under hånfulla rop från de närmaste)

Herr Lejón tar överraskande till orda:

Kära vänner, vad ni gjort för mig här idag saknar motstycke. Men ni har inte bara gjort det för mig, ni har gjort det för varje flyttkartongspoet i hela norden! (jubel)

Härmed utropar jag detta år till KULTURENS ÅR! (tokjubel)

Tyvärr kan jag inte stanna här längre, tyvärr kan jag inte stanna och fira med er...

(oroligt mummel, frågande blickar)

- JAG MÅSTE HEM OCH SKRIVA, DIKTER, LÅTAR, HEXAMETer, nödrim (orden drunknar i jublet, Herr Lejón banar sig fram mellan applåderande jublande människor, det sista hålslaget töms över honom av en söt stenograf och hans blick dröjer vid henne innan han skrattande skyndar ut. Ett sant och äkta amerikanskt slut)

------------------------

Fan vad skönt att vi kan lämna det här bakom oss nu innan tråden urartar till världskrig....

Slutet gott allting gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

SGS advokat:

Käre Leo Lejón

Jag inser nu hur skamlöst mina uppdragsgivare har handlat. Den version de föregivit mig verkar tyvärr inte vara med sanningen överensstämmande. Det föreligger helt visst en lojalitetskonflikt i skrivande stund vad avser mitt uppdrag som juridiskt ombud. Som god advokatsed föreskriver är jag tyvärr nödgad att bryta mitt uppdragsavtal. Pacta sund servanda kan ej hävdas då målet uppenbarligen är byggt på falskelig grund.

Härmed byter jag sida, och från och med nu företräder jag blott och bart er, Herr Leo, och mina tjänster, min personal, och hela min juridiska kompetens står till Edert förfogande.

Inledningsvis vill jag med kraft utropa att det är en rättslig kollaps, en skandal och inte minst ett tragiskt människoöde vi fått vittnesbörd om här idag. Men om vi nu viker ner oss, och tysta betraktar denna Herr Leos Golgatavandring utan att ingripa, kommer framtiden att döma oss, likt de kommer att döma SGS skändliga dåd.

Ers nåd, och högt ärade jurymedlemmar, låt oss ta tillfället i akt och statuera ett exempel! Blattnicksele Juridiska Byrå, ombud för Herr Leo, har för avsikt att stämma arslet av SGS. (upprört sus genom rättssalen)

Låt oss en gång för alla sätta stopp för detta snaskiga flyttkartongsnattande! Det är nog nu!

Hur många flyttkartonger ska staplas i det mörka utrymmet på flaken i SGS lätta lastbilar för att fraktas till förbränningsugnarna innan vi reagerar? Hur många ohörda sånger, hur många olästa dikter ska världen missa innan vi vågar resa oss upp och skrika ut vår vrede?

(instämmande mummel)

När mina barnbarn frågar vad jag gjorde på 2000-talet när SGS härjade som värst, kan jag med fast blick se dem rakt i ögonen, och säga att jag var en av de många som riskerade allt för att sätta stopp för den smutsiga hanteringen! Men jag kan också tala om för dem att jag inte var ensam. Vi var många, som riskerade mycket, men vi lyckades, ELLER HUR?

(jubel och applåder i rättssalen)

NU TAR VI DE JÄVLARNA!!

(Euforiskt jubel, Herr Lejón hissas upp av starka armar, och bärs runt i salen samtidigt som sekreterare tömmer sina hålslag från parketten. De tre svartmuskiga männen från SGS smiter molokna ut bakvägen under hånfulla rop från de närmaste)

Herr Lejón tar överraskande till orda:

Kära vänner, vad ni gjort för mig här idag saknar motstycke. Men ni har inte bara gjort det för mig, ni har gjort det för varje flyttkartongspoet i hela norden! (jubel)

Härmed utropar jag detta år till KULTURENS ÅR! (tokjubel)

Tyvärr kan jag inte stanna här längre, tyvärr kan jag inte stanna och fira med er...

(oroligt mummel, frågande blickar)

- JAG MÅSTE HEM OCH SKRIVA, DIKTER, LÅTAR, HEXAMETer, nödrim (orden drunknar i jublet, Herr Lejón banar sig fram mellan applåderande jublande människor, det sista hålslaget töms över honom av en söt stenograf och hans blick dröjer vid henne innan han skrattande skyndar ut. Ett sant och äkta amerikanskt slut)

------------------------

Fan vad skönt att vi kan lämna det här bakom oss nu innan tråden urartar till världskrig....

Slutet gott allting gott!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Även egenmäktigt förfarande verkar en aning halmstrågripande, eftersom bortforslingen föregicks av ett klart och tydligt meddelande.

... suddigt...

Egenmäktigt förfarande – Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. (Brottsbalken 8 kap 8 §)

Var det inte så att Leo märkt sina kartonger och därmed haft rätten att behålla dom? Vilket då medför att SGS tagit egendom som skulle ha varit kvar?

Men, jag är inte juridiskt utbildad (som dom flesta här heller inte är), så det blir som dom flesta andra, bara en massa luddiga gissningar och snusförnuftigheter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte så att Leo märkt sina kartonger och därmed haft rätten att behålla dom? Vilket då medför att SGS tagit egendom som skulle ha varit kvar?

Nej, enligt vad LejonLeo själv medger, så följde han inte de tydliga instruktioner som lämnades angående märkning.

Men, jag är inte juridiskt utbildad (som dom flesta här heller inte är), så det blir som dom flesta andra, bara en massa luddiga gissningar och snusförnuftigheter

Hmmm, jag vet inte... Då skulle ju 98% av hela jävla forumet bestå av "bara en massa luddiga gissningar och snusförnuftigheter". För hur många av oss är "musikaliskt utbildade"?

Eller menar du bara helt enkelt att man som musiker är sämre läskunnig/tolkare av lagtexter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller menar du bara helt enkelt att man som musiker är sämre läskunnig/tolkare av lagtexter?

Du visar ju redan här på okunnighet inom ämnet. Och med det menar jag inget illa och hoppas du inte går till attack för det; tvivlar inte på din förmåga att tolka lagtexter (det har du visat prov på tidigare), men genom att begränsa sig till lagtexter vinner man inga mål. Det vet du garanterat också, men det är väl klart en outbildad är sämre på att tolka lagtexter eftersom man, på grund av bristande erfarenhet, har betydligt svårare att koppla lagtexterna till annat.

EDIT: Här var det snabba puckar.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Du visar ju redan här på okunnighet inom ämnet. Och med det menar jag inget illa och hoppas du inte går till attack för det; tvivlar inte på din förmåga att tolka lagtexter (det har du visat prov på tidigare), men genom att begränsa sig till lagtexter vinner man inga mål. Det vet du garanterat också, men det är väl klart en outbildad är sämre på att tolka lagtexter eftersom man, på grund av bristande erfarenhet, har betydligt svårare att koppla lagtexterna till annat.

Alltså... Det där var nog det "försiktigaste" uttalande jag har läst på forumet hittills! Är du man eller mus, pojk! Grabba dig om bollarna och massera, och visa vad du går för istället...

Nåja.

Nu handlade det inte om, för varken mig eller Umemagnus, att vinna några mål. Han tyckte att min tolkning av den förhållandevis tydliga lagtexten var suddig. Men faktum var att han inte hade läst igenom startinlägget ordentligt.

Hur suddigt kan det vara... Om någon på förhand förklarar att: "Jag behöver städa upp mitt utrymme (där du har ställt dina kartonger). Jag ber dig därför att märka upp dina kartonger som du inte vill att jag ska röra med lgh-nr och datum; allt annat forslas bort." Och om sedan "du" får meddelande min inte följer instruktionerna...

Visst, nu är jag inte medlem i Advokatsamfundet, men inte kan väl det räknas som egenmäktigt förfarande (å "jags" sida, alltså)?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså... Det där var nog det "försiktigaste" uttalande jag har läst på forumet hittills! Är du man eller mus, pojk! Grabba dig om bollarna och massera, och visa vad du går för istället...

Nåja.

😄

Till skillnad från vissa andra (*host host*) så känner jag inget behov av att vara elak/onödigt tuff när anledning inte finns. Men det är ju en annan diskussion.

Nu handlade det inte om, för varken mig eller Umemagnus, att vinna några mål. Han tyckte att min tolkning av den, förhållandevis tydliga lagtexten, var suddig. Men faktum var att han inte hade läst igenom startinlägget ordentligt.

Hur suddigt kan det vara... Om någon på förhand förklarar att: "Jag behöver städa upp mitt utrymme (där du har ställt dina kartonger). Jag ber dig därför att märka upp dina kartonger som du inte vill att jag ska röra med lgh-nr och datum; allt annat forslas bort." Och om sedan "du" får meddelande min inte följer instruktionerna...

Jag är med dig här, vilket jag också skrev för ett par inlägg sedan. Har svårt att se hur man ska försöka få rätt när man själv faktiskt har gjort fel. Dessutom när det var så pass enkla och resonliga villkor.

Visst, nu är jag inte medlem i Advokatsamfundet, men inte kan väl det räknas som egenmäktigt förfarande?

Nu är jag inte heller medlem i Advokatsamfundet (tror inte 15 hp förvaltningsrätt räcker), men jag har svårt att tro det, nej. Det enda jag egentligen vet är att jag inte gillar juridik och att jag inte vet något. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort kommentar.

Det är helt ointressant om det skulle vara eller är egenmäktigt förfarande i den lagtext som talar om straffansvar. Det brottet är preskriberat och inget straff kan bli aktuellt.

Den enda väg som kvarstår är utgående från ett privat skadeståndsmål. Eftersom ingen kan lämna tillbaka själva materialet, så återstår för Leo att bestämma hur mycket pengar han anser att värdet motsvarar. Enklast är att då skicka en räkning på det beloppet till företaget. Vill de inte betala räkningen så får man lämna in en stämningsansökan till domstolen och begära att domstolen dels fastställer att företaget är skyldigt beloppet dels att företaget skall fullgöra sin betalning.

Jag har sett några sådana här exempel på lite avstånd (lyckligtsvis). Att Leo skulle få ut några som helst pengar anser jag vara exakt 0%. Orsakerna till detta är:

1) Företaget gjorde exakt som de sade de skulle göra och hade rätt att göra. Och Leo har medgett att det inte fanns datum på kartongerna.

2) Rimlig ersättning skulle ända bara vara motsvarande att köpa nya anteckningsböcker. Vid skadetillfället hade anteckningsböckerna inget ekonomiskt värde utöver just att vara anteckningsböcker. Orden som stod där kan inte visas ha något ekonomiskt värde.

3) Det gått så lång tid att det gör frågan mer eller mindre preskriberad (max tid är 10 år och den tiden har nästan gått)

Lägg ner, gå vidare är det enda råd som någon kan ge.

Några bra länkar att läsa är:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skadest%C3%A5nd

http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4mningsans%C3%B6kan

/ Gunnar

PS: inte heller jag har någon formell juristexamen, men sådär 2 terminers rätts-studier (40 poäng enligt gamla modellen) och flera års arbete i bank och försäkringsbolag lämnar sina spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...